MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Historien gjentar seg
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Historien gjentar seg

Post Reply Post Reply
Author
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Historien gjentar seg
    Posted: 25 februar 2014 at 11:30
Som mange vet hadde Krøderbanen et uhell med sin 24-maskin (236) i fjor sommer. http://www.bygdeposten.no/lokale_nyheter/article6752700.ece

Nå har dette gjentatt seg på Lyngheibanen, hvor 24-maskinen som var tiltenkt godstogene fra Arendal til Lynghei har fått brudd på en av koplingsstengene. Den er ute av drift inntil dette kan bli reparert. Håper ikke det blir like dyrt som antydet i artikkelen ovenfor .

Det viser seg at den midterste koplingsstanga har tynne fester for de to ytterste stengene, og et av disse har brukket rett av.
Har noen andre opplevd tilsvarende, og er det noen som har en god ide til hvordan dette kan repareres? Jeg ser at enkelte deler ser ut til å være limt sammen, og kan være kinkige å bytte...

Hilsen Halvor
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2014 at 12:00
Hør med Christer Brimalm om han har reservedeler?
Jeg var en gang i Vadstena og så på lageret av deler (i forbindelse med Type 31). De hadde en del slikt på lager!
- Ellers tror jeg at sølvlodding er mest holdbart!
- Kanskje en gullsmed kan gjøre denne jobben?

Etter det jeg kan se på mine modeller, er dette bevegelige leddet klinket ved at en hulnagle er "utvidet". Skal dette repareres/loddes, må du prøve å trykke den tilbake, slik at det ikke blir et fast ledd om den loddes. Det er sikkert en utfordring.

Edited by Kjell H. - 25 februar 2014 at 15:28
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2014 at 12:28
Jeg hadde også hørt med Brimalm først for reservedel.

Alt. 2 er å reparere skaden med en tynn shims på baksiden, gjerne i nysølv. Naglen bores ut først, og erstattes senere av en ny fra Weinert.
Ny hull til kobbeltappene bør bores litt for små og deretter utvides med brotsh (https://www.eileensemporium.com/index.php?page=shop.product_details&flypage=eny_fly_default.tpl&product_id=3940&category_id=135&option=com_virtuemart&Itemid=9)til rett størrelse.

Høres kanskje litt vanskelig ut, men bør være greit.

Jeppestøl har sikkert rett utstyr, ellers får du si i fra.
Asgeir

Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2014 at 15:40
Det kan være for liten klaring til en solid nok doblingsplate av nysølv?
Da kan det være et alternativ å file av koblingsstangen på baksiden av veivlageret og lodde på en ny, tynn nysølvplate som har samme tykkelse som den avbrukne delen.
Denne kan så bores/brotsjes opp til rett diameter og ellers tilformes som originaldelen. Her er avstanden fra kobbeltappen til leddet/hullet kritisk mht. at den reparerte kobbelstangen ikke "binder" drivverket.

.. Det er sikkert andre måter også - om ikke Brimalm har deler lenger?
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2014 at 16:23
Ja, jeg skal nok sjekke med Brimalm. Problemet er at dersom delen skal byttes må man ta av hele styringen, noe som kan være fiklete pga de limte delene.
Jeg ser for meg at det er mulig å legge en liten plate bak den midterste stanga, rundt skruen, som så nagles på plass i den andre.

Hilsen Halvor
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2014 at 22:45
Originally posted by halvors halvors wrote:

Ja, jeg skal nok sjekke med Brimalm. Problemet er at dersom delen skal byttes må man ta av hele styringen, noe som kan være fiklete pga de limte delene.
Jeg ser for meg at det er mulig å legge en liten plate bak den midterste stanga, rundt skruen, som så nagles på plass i den andre.

Huff, dette så ikke bra ut.....

Det som skjedde med 236 var dog litt annerledes. Der var det bolten som forbinder eksenterstangen med bueslaget som løsnet, og da den arbeidet seg ut av stanghodet (innover mot rammen) kom den til slutt så langt at veivstangen slo borti bolten og ble bøyd.
Allikevel kan man godt si at det er en historie som har gjentatt seg, for på 80-tallet skjedde nesten nøyaktig det samme med lok 411 som nå har skjedd med din 24-maskin. På 411 løsnet akkurat den samme leddbolten som forbinder stangen mellom 1. og 2. kobleaksel med stangen bak. Hvis loket hadde stått stille ville situasjonen vært prikk lik det man ser på dine bilder. Loket stod imidlertid ikke stille, det var i god fart, og resultatet var at de forreste koblestengene på begge sider ble bøyd som spaghetti.

Stangkonstruksjonen på denne Brimalm-modellen lider åpenbart av en del svakheter, spesielt sett i lys av at den driver gjennom stengene. På 1:1-lok er slike ledd vanligvis utformet som en gaffel med styrestykke inni gaffelen for at leddet ikke skal være fleksibelt sideveis. Hvis modellen skal kunne gå i noe mindre enn helt modelltro kurver er det vel ikke mulig å lage det sånn.

Å lodde på igjen det alt for tynne øret som nå er brukket er vel i praksis håpløst. Alternativt kan man file av litt på innsiden av det stanghodet hvor delen er brukket av og lodde på en tynn lask på baksiden, men man vil allikevel ikke oppnå noen styrke av betydning.
Jeg tror den beste løsningen er å gjøre omtrent som du har foreslått i innlegget over her.
Jeg ville fjernet del lille avbrukne biten som nå sitter igjen i naglen i det opprinnelige leddet. Så ville jeg filt av en del på innsiden av den bakre delen av den forreste koblestangen, og loddet på en forlengelse som går inn bak den midtre koblestangen og festes med samme skrue (kobletappen).
På baksiden av stanghodet på den midtre koblestangen må det da files av en del av godset på innsiden.
Naglen som utgjør koblestangsleddet vil ikke lenger ha noen misjon, den kan loddes/limes på for å opprettholde utseendet.

Er virkelig styringsdelene limt sammen sånn at det ikke er mulig å ta av koblestengene uten å demontere hele loket? Det høres merkelig ut. Det burde være mulig å ta av eksenteret, ellers er det jo ikke fysisk mulig å få av verken veiv- eller koblestengene. På mange modeller er eksenteret satt inn i et firkantet hull i selve veivtappen og kan nappes forsiktig ut eller eventuelt presses ut fra innsiden av hjulet.

Et par bilder som viser hvordan leddene ser ut i 1:1:
Det samme leddet som det som er brukket.

Tilsvarende ledd mellom drivakselen og 4.kobleaksel (veivstangen er demontert).
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2014 at 23:39
Takk for info, bilder og gode forslag Helge

Forslaget ditt med å feste en ny "lask" på den fremste stanga høres ut som en god løsning. Den vil jeg se nærmere på.

Hilsen Halvor
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 september 2014 at 17:05
Da er 236 på sporet igjen - i alle fall på Lyngheibanen.

Løsningen ble et nytt sett koplingsstenger fra leverandøren, meget god service!
De er nå montert og fungerer fint. Jeg føler at dette med koplingsstenger er noe jeg kan klare etter problemer på to forskjellige lok

Hilsen Halvor
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,086 seconds.