MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Gardiner i H0? Og murstein
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Gardiner i H0? Og murstein

 Post Reply Post Reply
Author
Damp View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 06 januar 2014
Status: Offline
Points: 272
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Damp Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Gardiner i H0? Og murstein
    Posted: 22 februar 2014 at 16:04
Er det noen der ute som kjenner til om det finnes websider med forslag til gardiner til H0-hus? Som kan printes ut og klippes til for eksempel i en stasjon fra Skipsmodeller? Murstein skal også finnes på slik print. Noen som kjenner dette også?
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2014 at 16:23
http://paperbrick.co.uk/
Back to Top
Damp View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 06 januar 2014
Status: Offline
Points: 272
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Damp Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2014 at 16:45
Veldig bra!!! Takk skal du ha.Da mangler jeg bare gardiner. Noen som har peil på hvor jeg finner det?
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2014 at 18:22
Murstein er etter min mening ikke best etterlignet i papir, men nye metoder har forbedret inntrykket. Mange "bygningsprodusenter" tilbyr murstein i papp/papir, f eks Noch, og Faller. Selv liker jeg best å bruke styren, f eks slike som Hobbylink selger. Det er også mulig å støpe murstein i gips med kjøpte former. Denne er riktignok for 1:35 skala. Hva angår gardiner er det mange materialer du kan bruke, f eks silkepapir.
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Damp View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 06 januar 2014
Status: Offline
Points: 272
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Damp Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2014 at 20:03
Originally posted by Morten Jacobsen Morten Jacobsen wrote:

Murstein er etter min mening ikke best etterlignet i papir, men nye metoder har forbedret inntrykket. Mange "bygningsprodusenter" tilbyr murstein i papp/papir, f eks Noch, og Faller. Selv liker jeg best å bruke styren, f eks slike som Hobbylink selger. Det er også mulig å støpe murstein i gips med kjøpte former. Denne er riktignok for 1:35 skala. Hva angår gardiner er det mange materialer du kan bruke, f eks silkepapir.



Takk også til deg for tipsene.
Back to Top
ArneGH View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 242
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ArneGH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2014 at 21:24
Jeg bruker servietter son gardiner. Deler opp lagene og klipper til i passende   størrelse. mye å velge i og rimelig . Limer litt i topp og bunn.
Arne Heggeseth

Hellbanen,HO, DCC
www.heggeset.no
Back to Top
Damp View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 06 januar 2014
Status: Offline
Points: 272
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Damp Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2014 at 22:08
Høres smart ut. Takk for tipset.Men synd det ikke finnes slikt på weben som kunne lastes ned ala mursteinene.
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2014 at 23:20
Jeg forstår ikke helt hva du mener med å laste ned gardiner som mursteiner. Ingen av delene er vel egentlig laget for nedlasting, spesielt ikke pappmursteinene som har relieffer og en slags 3D form. Om du derimot savner informasjon om gardiner (curtains) på Internett finnes det noe på andre fora. I denne tråden er det f eks en som bruker malt alufolie. I en tråd fra Model Railroader diskuteres det ulike metoder og leverandører, og en av innleggene foreslår faktisk bruk av figurer fra Microsoft Publisher eller MS Word. Lykke til.
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2014 at 23:28
Hva med å fotografere gardinene hjemme i stua og kjøkkenet og skrive ut bildene i passende størrelse?
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 februar 2014 at 06:54
Gjør et google bildesøk på f.eks curtains, der får du masse treff. Plukk ut de gardinene du vil ha og last de ned til maskina di, deretter kan du skalere de og printe de ut i passende størrelse.

Det finnes mange websider med et utall ulike mønstre og strukturer (inkludert mange ulike mursteinsvegger) til nedlasting for bruk på anlegget, flere av disse er gratis (krever kun registrering). Her er et lite utvalg:

http://paperbrick.co.uk/
http://www.textureking.com/
http://archivetextures.net/
http://www.mayang.com/textures/
http://www.texturemate.com/
http://freestocktextures.com/

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
EFP&CO View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 22 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EFP&CO Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 februar 2014 at 09:35
Har lasta ned murstein og gardiner fra www.railwayscenics.com i UK. dei er proffe på dette. Du kan velge mellom hvilken "bond" forband, på norsk, og farge, gammel/ny, fugefarge og bredde. Du betaler for hver nedlasting, men deretter kan du printe så mange du ønsker. Vil du ha struktur selger dei styrene byggeplater som eg også har brukt i tråden Murstein bygge-plater her rett under.
Gospeltrain
Back to Top
Damp View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 06 januar 2014
Status: Offline
Points: 272
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Damp Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 februar 2014 at 10:01
Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:

Gjør et google bildesøk på f.eks curtains, der får du masse treff. Plukk ut de gardinene du vil ha og last de ned til maskina di, deretter kan du skalere de og printe de ut i passende størrelse.

Det finnes mange websider med et utall ulike mønstre og strukturer (inkludert mange ulike mursteinsvegger) til nedlasting for bruk på anlegget, flere av disse er gratis (krever kun registrering). Her er et lite utvalg:

http://paperbrick.co.uk/
http://www.textureking.com/
http://archivetextures.net/
http://www.mayang.com/textures/
http://www.texturemate.com/
http://freestocktextures.com/

Svein


Dette var topp! Spesielt mayang.com ga akkurat de tekstilmønstrene jeg trenger. Bukker og takker!
Back to Top
ArneGH View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 242
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ArneGH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 februar 2014 at 13:23
ulempen med å laste ned og skrive ut gardiner, er at de blir så tykke. Ikke gjennomsiktig. De fleste gardiner er gjennomsiktige.
Arne Heggeseth

Hellbanen,HO, DCC
www.heggeset.no
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 februar 2014 at 14:08
Prøv å skrive ut på overhead-folie (hvis det i vår PowerPoint-tidsalder fortsatt er mulig å skaffe....).
Back to Top
Damp View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 06 januar 2014
Status: Offline
Points: 272
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Damp Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 februar 2014 at 17:38
Originally posted by H. Lindholm H. Lindholm wrote:

Prøv å skrive ut på overhead-folie (hvis det i vår PowerPoint-tidsalder fortsatt er mulig å skaffe....).


Wow! Her røsser det inn med gode tips. Er fortsatt i detaljeringsfasen på min gode, gamle ...... stasjon. Legger ut fotos når den blir frigitt for markedet.

Edited by Damp - 23 februar 2014 at 17:38
Back to Top
Damp View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 06 januar 2014
Status: Offline
Points: 272
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Damp Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 februar 2014 at 22:19
Kjekt å få gardiner i husene så takk for hjelpen. Her ser dere Jevnaker stasjon uten tak hverken her eller der. Grunnen er at jeg har lett etter i gamle fotos om stasjonen hadde skifertak. Og det hadde den jamen i 1963 i alle fall. Synes det blir bedre enn med teglsteinstak på den gamle bygningen.


Så får det heller stå sin prøve at det nyere sidebygget får grå takstein. Denne sidebygningen var også på plass i 1963 så derfor passer den godt inn i min epoke. Men det blir litt av et visuelt løft når resten av veggpynten, takdragere, dragehoder på mønekantene og teglpipene kommer på plass.


Grunnmur fulgte ikke med i byggesettet, og i virkeligheten var ikke grunnmuren særlig høy. Men jeg synes det gjør et bedre inntrykk. Og da måtte jeg selvsagt også lage trappetrinn. Stasjonen er grei å bygge, og jeg blandet sammen Humbrol-farger selv. Den kommer helt sikkert i salg før sommeren. Løp og kjøp!

Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 februar 2014 at 15:44
Der findes mange gode ideer her Smile

http://modelbane-piger.dk/husbyggeren/

God weekend
Dan
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
Damp View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 06 januar 2014
Status: Offline
Points: 272
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Damp Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mars 2014 at 18:07
Sakte men sikkert går det fremover med Jevnaker. Nå mangler bare skifertaket og vannbordene samt dragehodene. Farvegjengivelsen blir bedre med utendørsfoto.



Edited by Damp - 06 mars 2014 at 18:07
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mars 2014 at 19:10
Kjempe flott modell og godt håndverk . Hva slags maling benytter du og hvordan påføres den (pensel/sprøyte)
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Damp View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 06 januar 2014
Status: Offline
Points: 272
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Damp Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mars 2014 at 19:48
Takk. Benytter uttynnet Humbrol som jeg har blandet til selv hva farven angår. Vanlige penselkoster. Stasjonen er som du kanskje kan se delt i to på langs for å passe inn i en vitrine.

Edited by Damp - 06 mars 2014 at 19:49
Back to Top
E L K View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 01 januar 2007
Location: NORGE
Status: Offline
Points: 50
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote E L K Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mars 2014 at 18:53
dette ser meget bra ut.
husk at det er modell jernbane i tilbygget.
fargen ser veldig lik ut ja 
og det spøker i huset den dag i dag merker det når vi går i trappe opp til 2 etg 
så nå venter vi på modellen som skal på plass på stajonen

Back to Top
VA View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 231
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote VA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mars 2014 at 14:35


Edited by VA - 28 september 2014 at 18:06
MVH

VA
Back to Top
Damp View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 06 januar 2014
Status: Offline
Points: 272
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Damp Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mars 2014 at 17:15
Dessverre går det ikke an å fjerne det stygge tilbygget. Endeveggen som ligger mot tilbygget har ikke kledning mer enn et par millimeter under taket på tilbygget. Har bilder av tilbygget på 60-tallet, og etter "arkitekturen" å dømme stammer det nok fra 50- / 60-tall da alle hadde dårlig råd etter krigen og bygget så billig som mulig - også staten.
Back to Top
Damp View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 06 januar 2014
Status: Offline
Points: 272
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Damp Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mars 2014 at 14:39
Som sagt så ville jeg heller ha skifertak enn vanlig taksten på Jevnaker stasjon. Så fordi det nå er MJ-messe på Jevnaker er det hyggelig å ta med et nytt foto av stasjonen der. Skipsmodeller og NMJ kommer med denne om ikke lenge sies det.

Det er en sabla jobb å male hver eneste sten før den matte klarlakken legges på. Alle stenene i ulike sjatteringer for å få liv i taket.

Skal jeg være litt pirkete så er skifer-stenene i største laget. Jeg har forsøkt å kompensere med å legge dem tettere. Det var nok ikke dumt.
Dessuten er pappen i tykkeste laget. Men pytt,pytt. Her er'n. Fortsatt uten takrenner og litt annen stæsj som stasjonsur, vegglamper m.m.

Back to Top
Frostnatt View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 12 oktober 2017
Location: norge
Status: Offline
Points: 93
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Frostnatt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 november 2017 at 14:46
Meget pen stasjonsbygning, inkludert tilbygget ;p
SHG
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 november 2017 at 14:04
Du bygger jo modeller raskt som vinden! Thumbs Up


Edited by ses - 29 november 2017 at 14:05
Svein S
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.