MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Bygging av laserskårne byggesett
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Bygging av laserskårne byggesett

 Post Reply Post Reply
Author
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Bygging av laserskårne byggesett
    Posted: 14 februar 2014 at 22:32
Jeg har fått bra erfaring med bygging av byggesett av styren (plast) og scratchbygging med materialer fra Evergreen og andre deleleverandører.  Trebyggesett har jeg imidlertid ingen erfaring med, bortsett fra de enkle laserskårne grindene som Truls Slevigen leverte for noen år siden.  I USA finnes det mange laserskårne byggesett og i den siste tiden har Skipsmodeller levert flere byggesett av norske forbilder til det norske markedet. Jeg har nå flere flate pakker og esker liggende, etter noen impulskjøp på internett. Jeg henter inspirasjon fra flere hold, blant annet fra en god beskrivelse fra byggingen av Skipsmodellers Sveitservilla på dette forumet (http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=7191&title=trebyggesett).  Men før jeg kaster meg ut i en villa med mange deler og flere farger, begynner jeg i det små.  

 
I dag har jeg laget min første potetkasse med bruk av hobbykniv, ulike "sanding sticks", pinsett og trelim (medfølger de større settene).



Jeg har for flere år siden forlatt løsemiddelbaserte malinger og har gått over til litt mindre skadelige vann(sprit)løselige farger; hovedsaklig fra Valejo og Tamya.  Jeg er veldig usikker på hvordan disse vil påføre treet spenninger og bøyninger, men da er jo en potetkasse et godt utgangspunkt for eksperimentering.

I en videoserie på Youtube ser jeg at et amerikansk firma bruker pigmenter oppløst i vann og påført med svamp (http://www.youtube.com/watch?v=d--nloQC5kw) mens Model Railroader redaksjonen benytter mer tradisjonelle metoder (se f eks MRV Plus - Virginian project).
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 februar 2014 at 23:51
Hei Morten.

Vi har bygget Holdeplassen til Skipsmodeller og malt den med vanlig vannmaling. 
Det gikk kjempefint. Den var litt vindskeif før malingen kom på, men etterpå rettet den seg fint ut.

Vi har nå kjøpt kiosken og godshus fra skipsmodeller som vi skal sette opp i nærmeste fremtid. Er spent på om det samme skjer da.
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 februar 2014 at 10:59
Jeg har malt min sveitservilla med Vallejo maling, det gikk helt fint.
Modellhilsen

Claes
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 februar 2014 at 18:17
Benytter noen av dere 'spenningsutjevnende' teknikk, dvs å male på begge sider?
Bjørn Egil
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 februar 2014 at 19:20
Malte alt på holdeplassen ja. Også innsiden av skuret, om det var det du mente. Har desverre ingen bilder av før/ etter, men den var både skeiv og vridd før malingen kom på og så nokså mislykket ut igrunn. Rettet seg ut etter et strøk vannbasert maling
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 februar 2014 at 20:20
Forsøkte å lime inn dette bildet, men det gikk ikke så bra

https://plus.google.com/u/0/photos/109791210901251830834/albums/5972578387670018401/5980694078371334690?pid=5980694078371334690&oid=109791210901251830834
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Thobbe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 122
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thobbe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 februar 2014 at 20:47
Få'kke åpna den linken der jeg..
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 februar 2014 at 21:20


--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 februar 2014 at 21:36
Ser bra ut, Einar!

For å få til variasjon og unngå problemer, er dette metoden jeg bruker:

Jeg maler som regel grunnlaget på forhånd. Skal det være slitne trekonstruksjoner, sverter jeg delene først, med en grå beis, eller pigment i blåsprit, eller også maler jeg dem i en fortynnet varmgrå humbrolfarge, og gnir av det meste av fargen med en sminkesvamp etter påføring. Over dette vasker jeg så en tynn løsning for å få fram konturene, gråsvartbrun Humbrol i terpentin. Jada, det dufter henrivende!

SÅ maler jeg. Fortynnet farge, alltid. Mye bedre. Full styrke blir for tykk og homogen. Brekk ned fargene, slik at de ser blekere ut. Ofte er det lurt å bruke lys litt varm grå til å gjøre farger lysere, ikke hvitt - da unngår du at fargene dras mot å bli litt blålige, kalde.
Bruker du to-tre tynne sjikt, og varierer fargene litt mellom hvert sjikt, kan du få fram mer spill i dem.

Du kan bruke både akryl og enamelmaling til dette. Jeg bruker ofte tynnerbaserte farger for å få til dette, fordi de flyter bedre og uten vann risikerer jeg verken at ting vrir seg under tørking, eller at limet løser seg opp på limte deler.
Det siste er også et godt argument for å male på forhånd.

Altså - mal alt på forhånd, særlig viktig hvis du vil at det skal være værbitt og slitent er at du legger på et underlag av grått tre, mal så ytterligere et sjikt eller to når alt er limt sammen.

Så legger du på ruststriper fra beslag og hengsler og slikt, misfarging fra vann som har rent fra kanter og utstikk, vann som har rent på tak, du legger på tynne overvaskinger nede ved bakken for å illudere svartsopp og mose og sånt noe. Deretter går du over det hele med en tynn overvasking av en mørk raw umbra, en svartgrønnbrun farge, tynnet med terpentin. Den gjør kontrastene tydeligerere, og mørkner de steden der vannet samler seg og etterlater skitt og støv. 
Så kan du legge på støv på modellen, fra pigmenter. Pigmenter kan du bruke til sopp og mose og rust, også. 

Nesten til slutt skal høylys utheves. Bruk en lysere utgave av hovedfargen på det du maler, og tørpensle fra solretningen og nedover, ikke oppover (solen skinner fra oversiden!). Vær forsiktig, bare litt av gangen, ta pauser for å se hvordan det blir.

Det siste du gjør er å gå kritisk over det hele, og fikse på alle støv- mose-, rust- og skitteffektene, der det trengs, og kanskje litt mer jobbing med høylys og mørke kontraster. En tynn pensel med en anelse terpentinfortynnet svart som forsiktig legges inntil der du vil ha spesielt mørke skygger, som i sprekker og slikt. Fargen trekker inn i sprekken, og lar resten være. Forsiktig med dette, hvis du bruker tørrpigmenter.

Det viktigste tipset er å tynne ut fargene, og legge på flere tynne sjikt. Det gir deg en helt annen kontroll over malingen. Alt det andre må du føle deg fram for å få til, ta deg tid, legg bare på litt av gangen! La alt tørke mellom hver farge og effekt, ellers bare blander alt seg. Bruker du akryl går det en times tid, bruker du Humbrol eller annen enamellfarge, tar det opptil et døgn. 
Ikke stress for å bli ferdig, ha gjerne noen andre prosjekt du kan jobbe med mens dette tørker, slik at du ikke blir fristet til å gå for fort fram.

Et annet tips: Se på bilder! Det er enormt nyttig. Ta bilder av tilsvarende bygg, eller let dem opp på nettet, og se hvordan fargene falmer, støvet samler seg, ting ruster og råtner og mugner og sånt. Virkeligheten er den beste ledesnoren.

Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 februar 2014 at 22:24
Fra potetkasser til melkerampe.  Byggingen gikk raskt, men jeg blir ikke helt komfortabel med hvitlimet, som jeg synes er noe tykt og uhåndterlig.



Etter litt pussing ga jeg alt et strøk av svart Tamyia tynnet til en vask i Isopropanol.  Deretter har det fått  plankene fått et strøk med transparant "wook grain" fra Valejo.  Den skulle nok ha vært tynnere (i ettertid har jeg lest Hennings gode innlegg).

 

Her må det nok litt pussing til før et nytt strøk med rødt.  Så gjenstår noe plank på taket, samt en trapp.




Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 februar 2014 at 22:32
Morten: Jeg fikk anbefalt superlim fra Mr Togbutikken, og det fungerte brillefint. Dog et par-tre lime-sammen-peke-og-tommelfinger-ulykker.

I den nye skylineserien fra NMJ fulgte det med trelim i esken, men jeg kjenner jeg er skeptisk, nettop pga konsistensen. Tenkte uansett å prøve bare for å teste.
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 februar 2014 at 22:34
Henning: Ja, jeg så ganske raskt etter malingen hadde tørket at jeg burde ha grunnet konstruksjonen på ett eller annet vis før malingspåføring. Og jeg kunne nok med fordel ha vannet ut malingen enda mer enn jeg gjorde og heller ført på flere lag. 

Men man lærer av sine feil....
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 februar 2014 at 22:36
Når dere snaker om å pusse modellen: Mener dere da sandpapir?
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 februar 2014 at 22:56
Jeg bruker fint sandpapir, pusseklosser og "sanding sticks". Det siste er en type neglfiler i ulike grader. Jeg kjøpte et sett hos Hobbyland i Bergen..
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 februar 2014 at 23:00
En virkelig kunstner innenfor dette feltet er Tor-Jørgen Morskaug (Torsja). Han har laget noen fantastiske husmodeller på sine H0e moduler som er presentert på naboforumet.

Edited by Morten Jacobsen - 16 februar 2014 at 10:21
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 februar 2014 at 00:59
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 februar 2014 at 09:39
Av lim foreslår jeg rosa, grønn og gul ZAP.

http://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=22334

Rosa - tyntflytende og dryppes på stedene som skal limes etter at de er montert slik at det flyter mellom. Limer umiddelbart
Grønn - litt mer tyktflytende og limer etter noen sekunder
Gult - tyktflytende og limer etter ett minutt.
Marius
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 februar 2014 at 09:40
Ja. Har sett modellene til Torsja. De er fantastiske.
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 februar 2014 at 17:21
Noen flere teknikker fra dioramamesteren Per Olav Lund. Riktignok i en annen skala og for et annet formål, men likefullt veldig lærerikt.
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mars 2014 at 21:54
I dag kom det en pakke fra Micro Mark (http://www.micromark.com).  Den inneholdt blant annet Rite-Way´s magnetiske "Clamping System" (http://www.reynaulds.com/riteway.aspx).





Ideen for kjøpet fikk jeg fra en video fra Reynaulds Euro Import (http://www.youtube.com/watch?v=d--nloQC5kw) der de viser bygging av en av sine laserskårne produkter.

De magnetiske tvingene er enkle å bruke og er på mange måter en tredje hånd ved bygging av tre og styrenmodeller der to flater skal settes sammen i et 90 graders hjørne.  Med en gang pakken var åpnet fant jeg frem en av mine mange flatpakkede modeller (jeg har flere i tre, styren og messing).


 



 
Skipsmodellers byggesett er riktignok laget på en slik måte at behovet for denne type verktøy ikke er så fremtredende ved at det er laget et "gulv" med slisser og spor mellom veggene som letter sammensettingen i hjørnene, men "tvingene" viste seg allikevel å være gode å ha. 





Edited by Morten Jacobsen - 07 mars 2014 at 21:56
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mars 2014 at 22:38
Jeg har forresten forlatt vanlig hvitt trelim (fordi det er for tykt og uhåndterlig).  For denne modellen benytter jeg UHU´s Hart lim, som minner om (for meg > 55 år) om gode gamle Karlsons lim.  Det flyter lettere og gir bedre mulighet til å hindre lim på steder der det ikke skal finnes.  Jeg kjøpte tuben hos Hobbyhuset på Lagunen i Bergen.
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mars 2014 at 01:00
Det finnes mange gode insruksjoner om bygging av laserskårne tre byggesett; blant annet fra Model RR Craftsman (http://rrmodelcraftsman.com/extraboard/cm_extra_lasercutguide.php).


Edited by Morten Jacobsen - 09 mars 2014 at 01:01
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 april 2014 at 20:30
Fint vær gir mulighet for sprøytepistol og ny (stillegående) kompressor.  Først en omgang med svart vask.  Deretter noen strøk med gul (sprøyteblandet) dra Valejo.  Litt pussing underveis.  Du verden hvor mye lettere flekker og "tråder" fra limet viste seg etter første strøk.



Vinduer, karmer og vannbord skal limes og males hvite og tak skal legges og males skifergrå.  I mens har jeg begynt å lete på nettet etter takrenner og nedløp (og har allerede sett at Håvard H har noen alldeles flotte på sin steinindustri hos TMJK).


Edited by Morten Jacobsen - 21 april 2014 at 20:31
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 april 2014 at 20:52
Teknobygg har takrenner:


Nedløpsrør er små messingrør/stenger. Bore opp enden sånn at det ser ut som et rør.
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 april 2014 at 08:05
Originally posted by øystein lb øystein lb wrote:

Teknobygg har takrenner:


Nedløpsrør er små messingrør/stenger. Bore opp enden sånn at det ser ut som et rør.


Jepp, det er Teknobygg sine renner jeg har benyttet.
Nedløpsrørene var litt krokete, så de erstattet jeg med 1mm rettrukket messingtråd.

Det er ofte nødvendig å stramme opp rennene, dette gjør jeg ved å legge en 1mm pianotrård opp i renna. Så tar jeg en tang med brede, glatte kjefter og klemmer forsiktig sammen renna rundt tråden.



Edited by Håvard H - 22 april 2014 at 08:06
Back to Top
einars View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 51
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einars Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 april 2014 at 22:04

Hvitt lim er tykt, limet kan tynnes ut i vann.
Prøv litt av gangen, til du får den tykkelsen
du ønsker på limet. Gjør du dette, får du heller
ikke så framtredende skjøter, som blir, når limet
er tykt.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.