MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Dreieskive
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Dreieskive

 Post Reply Post Reply
Author
GeirC View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 14 juli 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 250
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeirC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Dreieskive
    Posted: 19 august 2005 at 22:13

Okie, ferskingen her igjen.

Jeg trenger en dreieskife, som ikke er alt for høy, dvs, ikke mer en 1 cm i høyden. Er dette mulig å anskaffe? Eller må jeg sage hull i bordet?  Det er ikke krise om jeg må det. Jeg har 30x30 cm å bruke til dreieskife, så jo mindre jo bedre. Kunne tenke meg å få en lokstall opp der også....

Og en annen ting: Er det noen som har erfaring med digitalstyring av en slik dreieskife, altså automatisk.

Tillegg: Fant en Roco-skife som er 30 cm i diameter... men da blir det ikke noen stall....

Redigert! Det heter da ikke dreieskife som jeg skreiv først, men dreieskive!



Edited by GeirC
Geir C - "I"m on a roll people!"
Back to Top
GeirC View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 14 juli 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 250
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeirC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 august 2005 at 22:56

Okie, oppdatering:

Jeg har målt litt til, sjekket og satt de små grå i sving. Og her er konklusjonen:

Jeg har to valg. Enten å ha en dreieskife på max 30x30 cm og kun bruke den til å snu lokene, eller jeg kan sage hull i en vegg (!!!) og lage en loop. Jeg vil helst bruke en dreieskive, men det blir forferdelig trangt.

Jeg har funnet to dreieskiver, en fra Peco og en fra Roco, begge er på 30x30. Tenker nok at det må til for å få snudd vogner, men det lengste loket jeg har er på 23cm. Så en 25x25 skive hadde vært midt i blinken. Men man vet jo ikke hva fremtiden vil vise.

Tilbake til det orginale spm. Er det noen skiver dere der ute har god erfaring med og som kan digitaliseres? Den må ihvertfall ikke være mer en 30x30.

Geir C - "I"m on a roll people!"
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 august 2005 at 00:08

Du trenger jo ikke nødvendigvis lage en vendesløyfe da. Så lenge det vel bare er lok du skal snu siden du egentlig vil ha dreieskive så holder det jo og om du får laget et trekantspor du kan snu på da...

Eirik

Back to Top
GeirC View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 14 juli 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 250
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeirC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 august 2005 at 00:11
Trekantspor?
Geir C - "I"m on a roll people!"
Back to Top
VA View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 231
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote VA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 august 2005 at 09:55

Jeg tror han tenker på følgende når han skriver trekantspor:

 

Vet ikke hvor kjent du er i Oslo, men når man snur feks. et 69 lokaltogsett som går med styrevogna først mot Lillesstrøm når det står ved plattformen på Oslo S så gjør man følgende:

Først kjører man settet fra Oslo S og opp i Lodalen. Så kjørers settet ned på Østfoldbanen via Loenga. Så kjøres settet via Østfoldbanen inn på Oslo S igjen. Man har nå snudd togsettet og motorvogna går nå først mot Lillestrøm

 

Dette blir som en trekant med hjørnene A,B og C. Først fra Oslo S (A) til Lodalen (B) så til Østfoldbanen via Loenge (C) og så Østfoldbanen til Oslo (A).

Jeg er ingen god pedagog, men mulig du skjønner hva jeg mener.

 

VA

MVH

VA
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 august 2005 at 10:01

Hvordan forklare det da...

Ålreit... Se for deg en trekant. I hvert av de tre hjørnene skal du ha en sporveksel. Etter to av sporvekslene forlenger du sporet så du får plass til et lokomotiv etter dem. Fra den tredje vekselen går skinnen videre inn på resten av anlegget.

Når du kommer fra anlegget og kjører forlengs inn i trekanten så kjører du gjennom høyre linje av trekanten og ut av den. Så legger du om vekselen bak lokomotivet og rygger tilbake igjen nedover den andre siden av trekanten til du kommer ut av vekslen der. Legg så om den vekselen og kjør forlengs gjennom den tredje siden av trekanten tilbake til startpunktet. Lokomotivet er nå snudd rundt.

Forsøk evt. å tegne opp en trekant på et papir og se det for deg  

Eirik

Back to Top
GeirC View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 14 juli 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 250
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeirC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 august 2005 at 11:52

Aaahhhh... Skjønner  Problemet er at jeg bare har 30 cm å jobbe på. Litt trangt i rommet mitt og en slik trekant krever litt bredde. Tenker jeg setter opp en dreieskive i første omgang, og nå jeg bygger ut, er jo denne løsningen genial.

Takker, skal legge inn en trekant i mitt nye drømmeprosjekt, der halve garasjen (45 kvadrat) er til min disp . Nå har jeg bare 10.

Geir C - "I"m on a roll people!"
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 august 2005 at 12:48
Hapo har vell mindre dreieskiver, men de har ikke noe nettside
A matter of life and death
Back to Top
EMD View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 11 juli 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 10
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EMD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 august 2005 at 22:30

Kanskje du kunne få noe ut av Fleischmann 6050/6150. Maksimal avstand mellom første og siste aksling er bare 165mm. Dessuten kommer den for manuell drift. At den er liten gir fordelen ved å kune skape et miljø på plassen du har til rådighet. Store lok må du isåfall trekke tilbake der det kom fra og så lage "trekanten" litt lenger borte. Trafikkmessig kobler du fra loket, lar det stå, nytt (dreid) lok kobler til tog stammen, klar til avgang. Er toget gått følger det første loket etter til Trekanten, vendes og klar til innsats.

Kan hende dette er totalbom - jeg kjenner jo ikke oppsettet ditt.

MvH

EMD

Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 september 2005 at 00:06

Hei!

Originally posted by GeirC GeirC wrote:

Jeg trenger en dreieskife, som ikke er alt for høy, dvs, ikke mer en 1 cm i høyden. Er dette mulig å anskaffe? Eller må jeg sage hull i bordet?  Det er ikke krise om jeg må det. Jeg har 30x30 cm å bruke til dreieskife, så jo mindre jo bedre. Kunne tenke meg å få en lokstall opp der også.... (...) Tillegg: Fant en Roco-skife som er 30 cm i diameter... men da blir det ikke noen stall....

Det amerikanske firmaet Atlas lager svingskive med code 83 spor og diameter på kun 9" (ca. 22.5 cm). Dette er en svingskive jeg synes ser ganske "norsk" ut, da den har plankedekke slik at den ikke blir fylt med snø om vinteren, og at modellen bare mankerer 0.5cm fra å korrekt gjengi de største norske gjenværende svingskivene (20 meter, med untak av den på Ski som er 20.1 meter). Den eneste umiddelbare ulempen jeg kan se, er at den blir i korteste laget for å snu Stortyskeren.

Svingskiven fra Atlas



Edited by Roger
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
GeirC View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 14 juli 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 250
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeirC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 september 2005 at 01:43
Originally posted by Roger Roger wrote:

Hei!

Originally posted by GeirC GeirC wrote:

Jeg trenger en dreieskife, som ikke er alt for høy, dvs, ikke mer en 1 cm i høyden. Er dette mulig å anskaffe? Eller må jeg sage hull i bordet?  Det er ikke krise om jeg må det. Jeg har 30x30 cm å bruke til dreieskife, så jo mindre jo bedre. Kunne tenke meg å få en lokstall opp der også.... (...) Tillegg: Fant en Roco-skife som er 30 cm i diameter... men da blir det ikke noen stall....

Det amerikanske firmaet Atlas lager svingskive med code 83 spor og diameter på kun 9" (ca. 22.5 cm). Dette er en svingskive jeg synes ser ganske "norsk" ut, da den har plankedekke slik at den ikke blir fylt med snø om vinteren, og at modellen bare mankerer 0.5cm fra å korrekt gjengi de største norske gjenværende svingskivene (20 meter, med untak av den på Ski som er 20.1 meter). Den eneste umiddelbare ulempen jeg kan se, er at den blir i korteste laget for å snu Stortyskeren.

Svingskiven fra Atlas

Pokker! Og jeg som er avhengig av code 100.... Kan man bytte ut skinnene tror du?

Geir C - "I"m on a roll people!"
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 september 2005 at 07:16

Originally posted by GeirC GeirC wrote:

Pokker! Og jeg som er avhengig av code 100.... Kan man bytte ut skinnene tror du?

Dersom du skal fastmontere dette, er det normalt ikke noe problem å blande skinnekoder.

På bildet ser du Peco kode 75 og Roco kode 83.  Her filte jeg bare ørlite grann på enden av Rocoskinnen for å få en mykere overgang.

i Drammen MJ-klubb har vi blandet kode 75 og kode 100. Her la vi bare kode 75 skinnen oppå lasken til kode 100-skinnen og loddet den fast.

Mellom kode 83 fra svingskiven og kode 100 utenfor er det vel lettest å bøye til litt på laskene.

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
GeirC View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 14 juli 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 250
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeirC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 september 2005 at 09:25
Men hvordan vil det da gå med gamle lok som bruker kode 100 når jeg da kommer inn på skiva?
Geir C - "I"m on a roll people!"
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 september 2005 at 09:32

Originally posted by GeirC GeirC wrote:

Men hvordan vil det da gå med gamle lok som bruker kode 100 når jeg da kommer inn på skiva?

Hvor gamle?

Dersom lokene har hjul etter NEM-normen er det ingen problem.  Gamle Lima-modeller derimot har noen skikkelige pizza-kuttere til flenser, og med disse er det kanskje hørbart når du kjører over skiva.

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 september 2005 at 11:25

Originally posted by Roger Roger wrote:

Det amerikanske firmaet Atlas lager svingskive med code 83 spor og diameter på kun 9" (ca. 22.5 cm). .....

Den eneste umiddelbare ulempen jeg kan se, er at den blir i korteste laget for å snu Stortyskeren.

Litt sprøtt, kanskje , men men ...

- 9" er 22,86 cm

- Stortyskern (i alle fall min fra Märklin) har ca 22,5 cm c/c løpehjul - siste boggihjul

Bjørn Egil
Back to Top
GeirC View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 14 juli 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 250
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeirC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 september 2005 at 11:53
Originally posted by Bjørn R Larsen Bjørn R Larsen wrote:

Originally posted by GeirC GeirC wrote:

Men hvordan vil det da gå med gamle lok som bruker kode 100 når jeg da kommer inn på skiva?

Hvor gamle?

Dersom lokene har hjul etter NEM-normen er det ingen problem.  Gamle Lima-modeller derimot har noen skikkelige pizza-kuttere til flenser, og med disse er det kanskje hørbart når du kjører over skiva.

Jeg har noen skikkelig gamle LIMA lok, ja. Eldste er fra 1978...

Geir C - "I"m on a roll people!"
Back to Top
ROBEL View Drop Down
MjF-styremedlem
MjF-styremedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 277
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ROBEL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 september 2005 at 17:52

HEI !!!

Det selges da overgangslasker fra code 100 til code 83...Roco har...og jeg har kjøpt  Disse fungerer utmerket.

Roger Abel

(ropte jeg så høyt at alle fikk med seg dette nå?)

 

Det som ikke kan repareres, kan i allefall plukkes i stykker.
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 september 2005 at 20:56

Hei!

Originally posted by b e pedersen b e pedersen wrote:

Originally posted by Roger Roger wrote:

Det amerikanske firmaet Atlas lager svingskive med code 83 spor og diameter på kun 9" (ca. 22.5 cm). .....

Den eneste umiddelbare ulempen jeg kan se, er at den blir i korteste laget for å snu Stortyskeren.

Litt sprøtt, kanskje , men men ...

- 9" er 22,86 cm

- Stortyskern (i alle fall min fra Märklin) har ca 22,5 cm c/c løpehjul - siste boggihjul

Det er ikke akkurat så mye å gå på, men det burde jo gå sånt rent bortsett fra at svingskiven til Atlas ikke er utstyrt med støtteskinne, hvilket betyr at du ville nok fått litt problemer med Stortyskeren din fra Märklin Bjørn Egil.....

Vet noen på forumet hvordan Type 63-modellene fra Gützold og Liliput forholder seg i forhold til Märklin-modellen med tanke på c/c løpehjul - siste boggihjul?

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
EMD View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 11 juli 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 10
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EMD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 september 2005 at 03:55

"Tommestokk-mål" på stortysker:

Liliput med "badekar"-tender 225 mm

Gützold med stivramme max 215 mm (3mm diff om den skyves eller trekkes)

Mvh EMD

Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 september 2005 at 08:42

Originally posted by Roger Roger wrote:

Det er ikke akkurat så mye å gå på, men det burde jo gå sånt rent bortsett fra at svingskiven til Atlas ikke er utstyrt med støtteskinne, hvilket betyr at du ville nok fått litt problemer med Stortyskeren din fra Märklin Bjørn Egil.....

Det er det vi kaller en modellbyggers utfordring, Roger

Bjørn Egil
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.