MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Teknisk problem EL 11
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Teknisk problem EL 11

Post Reply Post Reply
Author
Skiftetraktor View Drop Down
Veteran
Veteran

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Skiftetraktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Teknisk problem EL 11
    Posted: 07 februar 2014 at 10:22
Hei!
Er ny på forumet. Har en stk EL 11b 2148 og en EL 11a 2093 fra NMJ. Har kjørt inn begge disse lokomotivet 30 min hver retning på ca halv fart for noen få uker siden. Her hadde de fine kjøre egenskaper og gikk rimelig bra og jevnt. Har fra tidligere testet EL 11a for skifting og denne har jeg ikke hatt problemer med. Bestemte meg i går kveld for å også prøve EL 11b i skiftemodus (F4 på multimausen ) ville teste begge siden de har ulike typer DCC dekodere. Lagde derfor et lite arrangement med sporvekslere og noen godsvogner for å teste skiftemodus. Etter kortvarig skifting legger jeg merke til en mekanisk ulyd i lokomotivet. Gikk derfor ut av skiftemodus og prøvde lokomotivet i linjekjøring. Denne lyden forsvant ikke og lokomotivet stopper opp. Hører at motoren arbeider selv om loket stopper opp og lysene blir stående på uten forstyrrelse. Mistenker derfor at det kan ha oppstått en feil med en transmisjon eller lignende i loket siden lyden virker mekanisk. Åpnet lokkåpen forsiktig for å se, men oppdaget ingen iøynefallende feil. Siden jeg ikke har allverdens erfaring med feilsøking på modelljernbanelok har jeg satt til side EL 11b 2148 inntil videre og kontaktet NMJ. Har ikke hatt liknende problem med 2093. Noen som har vært borte i tilsvarende problem med noen av disse lokomotivene, eller forslag til løsning?

Edited by Skiftetraktor - 07 februar 2014 at 15:38
Back to Top
magnus View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote magnus Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 februar 2014 at 17:52
Her var det visst ikke mye svar å få.
Jeg har ikke hatt samme problem med dette loket, men noe lignende med et annet. Der var det dekoderen som var defekt, antagelig en vakkelkontakt.
Jeg forslår du kryssbytter dekoderne i de to EL11. Er feilen i det samme loket er det muligens en mekanisk feil, mens hvis feilen flytter seg til det andre er det dekoderen.
magnus
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 februar 2014 at 18:03
Kjør loket uten kåpe. Se da om motoren beveger seg. Gjør den det, se om koblingene mellom motor og gearkasse er OK.
Er de i orden, kan det være at "lokket" på gearkassene ikke er helt på plass, slik at de trykker snekkedrevet i gearkassen i inngrep med tannhjulene.
Roterer akslingen der snekkedrevet er montert på i gearkassen, kan det være at selve snekkedrevet er sprukket? NMJ hadde problem med slike på Di3 i Superline. De hadde enten en feil i plasten eller var presset inn på en for trang aksling, slik at de sprakk etter en tid.
Back to Top
Skiftetraktor View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Skiftetraktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 mars 2014 at 21:33
Takker for svar. NMJ har undersøkt loket og byttet understellet, det går nå som en klokke. Har tidligere eksperimentert litt med z skala, men ønsket om norske forbilder ble etterhvert stort. Planen videre vil bli å bygge en Fremo modul med peco kode 75 skinner, forbilde fra slutten av 60 tallet/ førsten på 70 tallet. Dette blir første moduler, håper etterhvert å få prøvd denne på et passende treff og at 11erene kan få være med i et trafikkspill. Men det gjenstår mye frem til det. Håpet er å kunne bygge modusen sammen med erfarne MJ ere her i Østfold, slik at dette blir en læreprosess. Har også noen geolineskinner jeg ønsker å bruke til et eller annet. Kanskje et stasjonsdiorama, med litt banegård for skifteoperasoner. Har jo sett at det finnes en del fine trebyggesett av norske stasjoner for salg. Plassen er litt begrenset, men tenker litt på en passende norsk sporplan for et modelert stasjonsområde som er egnet til formålet. Kanskje med mulighet for å kobble stasjonen inn i en provisorisk rundbane om ønskelig. Er ikke så ofte her inne, men kommer nok til å skrive litt om dette når jeg omsider kommer i gang. Uansett glad for at lokomotivet går igjen

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.