MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hvordan koble Peco krysspens og tortoiser
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hvordan koble Peco krysspens og tortoiser

 Post Reply Post Reply
Author
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hvordan koble Peco krysspens og tortoiser
    Posted: 05 februar 2014 at 14:09
Jeg prøver å finne noen bilder av hvordan man skal tilpasse en Peco krysspens (electrofrog double slip).   * Strømtilførsel
* Strøm til skinnekrys
* Oppsett med Tortoiser. Jeg antar det trengs 4 tortoiser og da må det noe kirurgi til på pensen
* Oppsett med grønt/rødt lyst til konktrollpanel
 
 
Det nærmeste jeg har kommet en forklaring er her:
 
Er det noen som har en bruksanvisning med bilder?
Marius
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2014 at 14:17
Du trenger da bare 2 vekselmotorer; Det er kun to tungepar som kan bevege seg.
 
Når det gjelder strømmen til hjertestykket så skal motoren på den venstre tungen styre strømmen i det høyre hjertestykket (utgang 4 el. 5 på tortoisemotoren) , mens motoren som styrer den høyre tungen (også utgang 4 eller 5 på den andre motoren) skal styre strømmen til hjertestykket i den venstre tungen. Forsøk å se for deg to normale sporveksler som ligger "oppå hverandre".
 
Følg så strømmen gjennom vekselen for å finne ut hvilken skinneprofil som skal gi strøm til hjertestykket i hver stilling tungene kan ligge i. Foreslår at du kobler strøm til det ene hjertestykket først og så tester det ved å sette strø på sporet. Det er to ledninger og dermed 50% sjanse for at du får det rett, og det værste som skjer om du bommer er nok bare at et overbelastnings/kortslutningsvern slår ut. Da er det bare å bytte om på de to ledningene som går inn på pinne 2/3 (hvis utgang til hjertestykke =4) eller 6/7 (hvis utgang til hjertestykke =5) på tortoisen
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2014 at 14:28
Hvorfor må du ha 4 tortoiser? Jeg har en slik selv, og styrer den helt fint med bare to Pecomotorer uten noe som helst kirurgi. Forøvrig syns jeg den forklaringen du linker til er unødvendig komplisert og kronglete, og når han i tillegg begynner å blande inn reverseringsmoduler og det ene med det andre er han totalt på bærtur mener jeg, men det er kanskje bare meg...

Prinsippet med en slik veksel er at den høyre vekselmotoren styrer polariteten på den venstre skinnekrysset og omvendt. Med andre ord; koble den akkurat som to enkle veksler, men la ledningene fra tortoisen gå til motsatt skinnekryss. De ytre stokkskinnene (eller øvre og nedre halvdel av vekselen om du ser på bildene du linket til) er permanent hhv røde og grønne, det er kun skinnekryssene som skifter polaritet.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2014 at 10:46
Ahh...så det kan gjøres enkelt. Det virker jo overkommelig. 4 tortoiser har jeg plukket opp et sted for lenge siden, men sannsynligheten for at jeg ikke forstod noe er tilstede.

Det ser ikke ut til at det er noe kortslutnignswire som skal fjernes tilsvarende den som fjernes på vanlige sporveksel.
Marius
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2014 at 11:08
Nå er det en stund siden jeg kablet og monterte min, men tror ikke det skal være nødvendig med noen modifiseringer sånn i utgangspunktet. Det er 4 ledninger på undersiden av vekselen? Da skal de to i midten rett på kjørestrømmen, og de to ut fra skinnekryssene skal til hver sin tortoise. Bare husk å bruke isolerlasker på alle fire skinneender ut fra kryssene, akkurat som ved vanlige Electrofrogveksler.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.