Reparere Heljan svingskive? |
Post Reply |
Author | |
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 03 februar 2014 at 08:53 |
Jeg var uheldig og mistet broa i gulvet for en tid tilbake, tenkte ikke så mye over det da siden den likevel skulle pakkes ned. Imidlertid oppdaget jeg da jeg fant den frem igjen i går at den hadde fått seg en liten trøkk. Et antall skinnefester er brukket av, og halvparten av den ene skinnestrengen har løsnet og er ute av stilling.
Er det noen som vet om det er reservedeler å få tak i til disse, eller om jeg må bytte hele broa? Disse svingskivene gikk vel ut av produksjon for noen år siden, det var to varianter; en med åpen grav og en med plankedekke, jeg har den åpne versjonen. Evt lurer jeg på om det er mulig å fjerne begge skinnestrengene og erstatte med code 55 skinner, er det noen som har prøvd det? Svein |
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
Arne Lie
Medlem i MJF Joined: 09 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 262 |
Post Options
Thanks(0)
|
Henvend deg direkte til Heljan. Vanligvis har de deler.
Mvh Arne L |
|
Arne L
HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet. |
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg sendte en mail til de i går kveld, så får vi se hva de sier. I og for seg er det ikke så vanskelig å lodde løs tilførselsledningen fra skinnene slik at de kan tas ut og justeres på nytt, utfordringen er å få det pent så lenge flere skinnefester har brukket og mangler. Men med litt smussing er det ikke sikkert det syns så mye..
Edited by Svein_A - 04 februar 2014 at 08:05 |
|
Min hjemmeside |
|
Svein_H
Post Options
Thanks(0)
|
Har ennå ikke fått svar fra Heljan, er dette normalt fra den kanten..?
|
|
Min hjemmeside |
|
Arne Lie
Medlem i MJF Joined: 09 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 262 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei
Har kun forsøkt en gang og ja det tok tid.Alterntivt ring dem Mvh |
|
Arne L
HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet. |
|
Svein_H
Post Options
Thanks(0)
|
Har fått tilbakemelding fra Heljan nå, og det var ikke særlig oppløftende. Det viser seg at de ikke lenger har noen reservedeler til denne svingskiven, det syns jeg var dårlig. Så da har jeg egentlig ikke noe annet alternativ enn å prøve å reparere den selv, og evt skrote den hvis det ikke funker...
|
|
Min hjemmeside |
|
bqg
Viderekommen Joined: 25 oktober 2011 Location: Danmark Status: Offline Points: 9 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg tror en Walthers drejeskive er den samme drejeskive som heljans
se evt. https://www.youtube.com/watch?v=LDc409S4_MA Jeg ved ikke om der kan fås reserveele til den, men det kunne være et forsøg værd! https://www.walthers.com/exec/page/turntables Edited by bqg - 18 mars 2014 at 16:52 |
|
Hans Kurt Hansen
|
|
Svein_H
Post Options
Thanks(0)
|
Her er forøvrig et par bilder jeg tok i går på forespørsel fra Heljan, så ser dere hvordan skaden ser ut:
Mulig jeg klarer å lirke skinnestrengen nedpå igjen uten å ødelegge skinnefestene enda mer, må hvertfall prøve. Testet den akkurat nå og den virker som den skal, ble faktisk mektig imponert over at den fortsatt husker indekseringen etter å ha ligget nedpakket så lenge..! |
|
Min hjemmeside |
|
bqg
Viderekommen Joined: 25 oktober 2011 Location: Danmark Status: Offline Points: 9 |
Post Options
Thanks(0)
|
De har også en mindre drejeskive, hvis den anden er for stor.
https://www.walthers.com/exec/productinfo/933-2849 |
|
Hans Kurt Hansen
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |