MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hjemmesnekra Di2
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hjemmesnekra Di2

 Post Reply Post Reply Page  <12
Author
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 november 2015 at 18:45
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Noe framgang her Håvard?

Nå som 3D printing og nye teknikker kommer er det vel snart på tide at noen lager en Di2?

-Hva trenger man for å lage en Di2?
-Finnes det noe hyllevare man kan bruke?
-Hvor mye feil kan man akseptere, med tanke på tilgjengelig hyllevare?


Mener det var noe snakk i en annen tråd om en kar som hadde en 3D-prinet Di2 på gang...

Siden jeg har hytte og understell mangler jeg egentlig bare motorkassene. Men det er så mange andre prosjekter på gang, og di2 prosjektet mitt har havnet langt ned i bunken.

Hadde faktisk helt glemt de sammenligningscollagene...
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 november 2015 at 05:06
Di2 blir utgitt etterhvert. Jeg er tegner for en norsk småprodusent som jeg ikke kan navngi. Jeg har alt tegnet Mak-utgaven og er i god gang med Thune sin. Det kommer, det kommer. Antagelig i resin.
HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 november 2015 at 07:29
Eller hva med denne. Det er en Mak. Thune er under tegning. Her vist på en Marklin analog.

Fra siden:



Forfra:



Og bakfra:

HJM.models
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 november 2015 at 07:34
Originally posted by HJM.models HJM.models wrote:

Eller hva med denne. Det er en Mak.


Dette ser jo veldig lovende ut!
Men for meg ser dette ut som Shapeways FUD eller FXD. Trodde konklusjonen din var at disse materialene bare var søppel?
Back to Top
RuneH View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 04 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 285
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RuneH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 november 2015 at 09:06
Thumbs Up
Mvh

Rune H
Back to Top
Nedernoor View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 28 februar 2013
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 42
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nedernoor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 november 2015 at 09:47
Jeg har en gammel V60 liggende og vente... Big smile
Trains, planes and automobiles. Not necessarily in that order...
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 november 2015 at 18:25
Om en bruker understellet fra Rocos V60, burde man kunne få et mer korrekt resultat om man bytter til hjulene fra Rocos V65. Da blir antall eiker (12 for Di.2 og V65, 13 for V60) og utformingen av motvektene riktig. Hjulene kan skaffes som reservedeler, i likhet med hytta som Håvard brukte.

I samme slengen kan man da vurdere å ta med bremseskoene fra V65 (på bunndekselet), da disse ser mer korrekte ut. V60 har bremsesko på begge sider av hvert hjul, mens Di2 og V65 har kun på én side.
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 desember 2015 at 21:07
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

V65 hytta fra Roco er et viktig element i prosjektet, men jeg vet jo egentlig ikke om den er identisk med Di2 sin.

Men det ser ganske bra ut, selv om det nok er visse avvik:



Døm selv. Om noen har konkrete mål, så kom med dem!


Digitalmuseeum.no har tegninger, også av denne hytte. Dette er jo en Mak. ( tror jeg)
Søk digitaltegning.no på Google og teknisk tegning Di2. Ta en bestilling og ring også Norsk jernbanemuseeum og forklar hva du skal bruke tegningene til.
Da kommer det på E-Mail og tegningene er gratis.

HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 desember 2015 at 21:12
Legg gjerne ut mer bilder.
HJM.models
Back to Top
akselstog View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 12 august 2017
Location: Norge
Status: Offline
Points: 109
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote akselstog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2018 at 18:28
Noen fremgang på prosjektet? Har en Di5 liggende som kunne blitt gjort om til en DI2 :)
Back to Top
Odd N View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 30 november 2018
Location: Norge
Status: Offline
Points: 3
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Odd N Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2018 at 14:34
Det er jeg og nysgjerrig på...

Denne tråden inspirerte meg til å bestille V65-delene fra Roco, og er nå på jakt etter et billig V60 (Di5) drivverk.

Så alle tips om hvordan få de korrekte Di2-detaljene på plass på V65-hytta mottas med takk.


Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 januar 2019 at 19:27
Jeg tror ikke det har blitt noe av dette prosjektet. HJM.models forsvant fra forumet for en god stund siden pga høyst urealistiske ambisjoner om å selge 3D print av diverse modeller.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
akselstog View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 12 august 2017
Location: Norge
Status: Offline
Points: 109
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote akselstog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 januar 2019 at 20:38
Ok.
Back to Top
Odd N View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 30 november 2018
Location: Norge
Status: Offline
Points: 3
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Odd N Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 januar 2019 at 23:37
Såpass ja...

Men hva med prosjektet til Håvard H som startet denne tråden? Altså det med å bruke Roco V65 overdel på v60 drivverk? Noen som vet hvordan det gikk?
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2019 at 11:44
Jeg tror det er bedre sjanse med Real Modell da de har mange byggedeler for tyskbygde Di2 fra MaK.
Dette er messingmodeller og har "sin pris". Med Real Modell har de mulighet for også å lage byggesett.
Har snakket med Juchser som driver Real Modell for mange år siden - og han var ikke uinteressert.
Årsaken til tyskbygde, er at det kan være et visst marked i Tyskland?
Det mangler en forhandler i Norge som er villig til å sette dette i gang.
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2019 at 12:54
Kanskje bare krysser fingrene for at NMJ kommer med Di. 2 etterhvert. Real Modell har åpenbart flotte modeller men med et prisnivå godt over Superline er det få som har råd til slikt.

Men jeg sitter nå og funderer på om jeg skulle oppgradert min eldgamle Hobbyteknikk/NMJ Di. 2 med ny Roco hytte.
Back to Top
Odd N View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 30 november 2018
Location: Norge
Status: Offline
Points: 3
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Odd N Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2019 at 16:27
De Real-modellene så virkelig flotte ut, men jeg er enig i at prisnivået avskrekker.

Så da blir det V65 ombygging her i gården. 

Og detaljer jeg umiddelbart ser må endres er:

- Lykter: Hovedlyktene må flyttes ned, og kasser til markeringslys må scratchbygges. 

- Lufteslisser i motorlukene (louvers): Har bestilt ett ark med slike: https://www.archertransfers.com/AR88038.html Men det blir spennende å se om størrelsen er i nærheten av riktig (Dette blir ikke et bygge for nagletellere, så eksakt riktig antall louvers blir det nok ikke...) Er det noen som har erfaring med slike dekaler?

- Sidevinduene må snues, og vindskjerm monteres over det åpningsbare vinduet

- Radiator med loddrette riller (er dette en ekstra kjøler som ligger utenpå den "originale"?) Har funnet et par leverandører av etsedeler egentlig til flymodeller, kanskje kan en slik brukes?

- Stigtrinn: Her er det forskjell også imellom de ulike Mak-Di2'ene, så her må jeg bestemme loknummer før de scratch-bygges. 

Andre åpenbare forskjeller jeg har oversett?
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2019 at 16:28
NMJ hadde jo et fint hvittmetall byggesett av Di2 for en del år siden. Jeg har ikke modellen lenger, men den ga mye byggeglede.

Om NMJ hadde skjønt at markedet veldig gjerne vil ha en Di2 så kunne de jo finne fram støpeformene igjen og tilbudt modellen både som ferdigmodell og byggesett. Prismessig burde den som ferdigmodell fint kunne plasseres mellom Topline og Superline.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2019 at 20:30
Originally posted by Odd N Odd N wrote:

Såpass ja...

Men hva med prosjektet til Håvard H som startet denne tråden? Altså det med å bruke Roco V65 overdel på v60 drivverk? Noen som vet hvordan det gikk?


Det har nok havnet på hylla sammen med mange andre ufullendte prosjekt.
Jeg er flink til å starte på ting som jeg ikker fullfører...

Planen min var å bruke kun hytta fra Roco-modellen, og å 3D-printe resten

Men man er i stand til å modellere motorkassene er det vel ikke så mye mer arbeid å tegne hytta også. Så det er ikke sikkert at det er så mye gevinst i å benytte V65-hytta.

Hytta kan sikkert med fordel printes i transparent resin for å få intergrerte vindu:
https://formlabs.com/blog/3d-printing-transparent-parts-techniques-for-finishing-clear-resin/
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2019 at 14:45
Jeg has også laget en Di2 Mak

Se linken: Se på Di2 som jeg har laget
HJM.models
Back to Top
akselstog View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 12 august 2017
Location: Norge
Status: Offline
Points: 109
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote akselstog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2019 at 16:28
Originally posted by HJM.models HJM.models wrote:

Jeg has også laget en Di2 Mak

Se linken: Se på Di2 som jeg har laget
Så flott den var! Kanskje det blir bestilling Smile
https://www.facebook.com/togrommetside/
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mars 2019 at 23:16
Jeg har designet en Di2 Mak kåpe. Den er for Marklin/Trix V60. Den kan du kjøpe på shapeways.

Her er linken til den:



Link til Di2 kåpe. Link til NSB Di2 Mak kåpe
HJM.models
Back to Top
mattis94gutt View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 22 januar 2013
Location: Akershus
Status: Offline
Points: 102
Post Options Post Options   Thanks (2) Thanks(2)   Quote mattis94gutt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mars 2019 at 18:29
Hvor ofte skal du reklamere for den? Jeg tror mange her begynner og bli litt lei.
Proud to be a nerd.
Back to Top
akselstog View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 12 august 2017
Location: Norge
Status: Offline
Points: 109
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote akselstog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2019 at 15:40
Originally posted by mattis94gutt mattis94gutt wrote:

Hvor ofte skal du reklamere for den? Jeg tror mange her begynner og bli litt lei.
Enig!  Har sett reklameringen på flere grupper på Facebook og.
https://www.facebook.com/togrommetside/
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.