MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Tråd som faktisk er om endestykker:-)
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Tråd som faktisk er om endestykker:-)

 Post Reply Post Reply
Author
terje-o View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 260
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote terje-o Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Tråd som faktisk er om endestykker:-)
    Posted: 21 januar 2014 at 09:26
Hei igjen alle sammen,

og Godt Nyttår.

Basert på diverse eposter i det siste, og aktivitet her på forumet angående samme emne, snakka jeg med Tore i Togbutikken i helga.

Som endel av dere sikkert husker, drev jeg litt med endestykker inntil Tore fikk igang import fra Tyskland. Totalt er det levert ca 400 endestykker, i hovedsak basert på vannskjæring, men i de siste årene også sporadisk småskalaproduksjon basert på kopifresing ved Modelljernbaneverkets Hovedkontor.
 
Jeg drev med dette på "lite forretningsmessige" vilkår, hovedpoenget var å framskaffe tilgjengelighet for de som var interessert i Norge, og hjelpe å få miljøet opp over et vist minimums aktivitetsnivå. Vi ser nå på muligheten for å få i gang produksjon igjen. Om vi kommer i mål med det, vil det være basert på at vi får vannskåret de mest relevante typene, og disse vil da være i salg hos Tore.

Det som det tilsynelatede har vært interesse for så langt er:

H0 B 96 som enkeltspor
Samme type som dobbeltspor
Dansk privatbane standard
US H0 N3 i forskjellige varianter

Det hadde vært kjekt å få litt innspill på hva det er interesse for her på forumet.


MVH
for MJBV HK
Terje O


Edited by terje-o - 21 januar 2014 at 09:27
Back to Top
trulss View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 07 juli 2005
Location: Norge
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote trulss Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2014 at 10:09
Bra tiltak! Er ikke 02-versjonen mer riktig å satse på enn 96?
Truls Slevigen
Back to Top
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 333
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2014 at 11:45
Originally posted by trulss trulss wrote:

Bra tiltak! Er ikke 02-versjonen mer riktig å satse på enn 96?
 
Hva er forskjellen mellom -02 og -96 modellen?  (Har ikke slått opp å sjekka)  Flott tiltak!
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2014 at 12:23
Det er vel kun skråningen på banelegemet som har litt slakere helling på 02, slik at den blir bredere nederst, utover det tror jeg de er identiske ut fra det jeg kan se når jeg sammenligner de.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Traveller View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 februar 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 148
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Traveller Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2014 at 14:18
På 02-profilet er fyllingen slakket (stigning 1:1,5?) for å bli mer riktig i forhold til jordfylling. På mange norske moduler vil imidlertid fyllingen være av bruddstein og da er faktisk 96-profilet (med stigning ca 1:1) mer forbilderiktig - mener nå jeg.

Mvh P. 


Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2014 at 18:41
Alt som er solgt av modulbyggesett og endeprofiler av tysk produksjon her til lands, har iallefall så langt vært B96.
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2014 at 20:20
Et godt tiltak som vil bli støttet med kjøp.
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
dibe View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 16
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote dibe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2014 at 22:42
Meget godt tiltak
HO,DCC, Zimo
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 februar 2014 at 12:17
Norske smalspormoduler er det og interesse for.
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 februar 2014 at 22:21

Dersom noen er interessert i norske smalspormoduler med H0e-spor så er det et ganske aktivt miljø knyttet til Norsk MJ Forum - Frimo H0e. Frimo-gjengen har deltatt med moduler på flere messer de siste årene - bl.a. Horten 2012 og Bergen 2013.

Ønskes mer informasjon om Frimo og tilgang til delforumet på Norsk MJ Forum, ta kontakt med Øystein Wiik.

Ellers er det flere gode tråder om bygging av H0e på det åpne delforumet Smalspor i alle skalaer på Norsk MJ Forum.


(Edit: Endret url-adresse til link ...)



Edited by KjellAn - 17 februar 2014 at 20:52
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Thobbe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 122
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thobbe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 februar 2014 at 23:11
Trykka på linken. Havna på denne siden. (som jeg nå skriver et innlegg på...
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 februar 2014 at 20:54

Nå skal linken være endret slik at dere kommer til riktig nettside.

(Noen ganger går det litt for raskt ... Wink )

hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 februar 2014 at 23:22
Originally posted by KjellAn KjellAn wrote:

Dersom noen er interessert i norske smalspormoduler med H0e-spor så er det et ganske aktivt miljø knyttet til Norsk MJ Forum - Frimo H0e. Frimo-gjengen har deltatt med moduler på flere messer de siste årene - bl.a. Horten 2012 og Bergen 2013.

Ønskes mer informasjon om Frimo og tilgang til delforumet på Norsk MJ Forum, ta kontakt med Øystein Wiik.

Ellers er det flere gode tråder om bygging av H0e på det åpne delforumet Smalspor i alle skalaer på Norsk MJ Forum.


(Edit: Endret url-adresse til link ...)


Frimo har jeg sett på og profilet har jeg forlatt. Jeg har bygd to smalspormoduler i H0e med norsk FREMOprofil. Det jeg ønsker er ferdige endestykker som er bedre enn det jeg selv klarer å lage.
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.