MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Sporplan til liten plass 1.30x0.8m ?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Sporplan til liten plass 1.30x0.8m ?

 Post Reply Post Reply
Author
terjej View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 01 oktober 2013
Location: norge
Status: Offline
Points: 101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote terjej Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Sporplan til liten plass 1.30x0.8m ?
    Posted: 11 januar 2014 at 21:56
Hei til minianlegginteresserte !

Liten leilighet betyr liten plass til anlegg, men interessen kan jo være stor ! Grubler på om noen kjenner til sporplaneksempler for Marklin HO, når anlegget må begrenses til 1.30 m x 0.80 m. Sporradie enten industri på 29 cm og/eller normal på 35 cm. Tenker helst på en plan med en eller flere små bruer, så det også kan kjøres i stigning/ to høyder.

Svært takknemlig for tips !

terjej
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2014 at 23:48
Jeg synes ikke at du skal tenke på sporradier i det hele tatt. 80cm maks diameter gir alt for krappe kurver og gir deg jo bare 50cm igjen på langsidene. Hva med et industri eller skifteanlegg?
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2014 at 07:19
1,3 x 0,8 meter er ikke allverdens av plass da, så det er veldig begrenset hva du klarer å få til. Spesielt hvis du vil ha rundbane, noe også Morten nevner, det blir ikke plass til stort annet enn en liten oval med en kort rettstrekke på hver langside.

Det finnes imidlertid muligheter, hvis du er interessert i å tenke litt utenfor boksen. Jeg bygget for noen år siden en rundbane som tok opp 1,2 x 0,7 meter gulvplass når den ikke var i bruk, men som likevel hadde 45cm kurveradius, et omkjøringsspor, 5 industrispor og plass til svingskive og lokstall. Høres umulig ut? Vel, ikke hvis du vipper det på høykant...Wink

Hvis det virkelig er minianlegg du er interessert i kan jeg anbefale at du tar en titt på http://www.carendt.com/, der er det masse inspirasjon å hente (dog ikke Märklin H0 tror jeg).

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
terjej View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 01 oktober 2013
Location: norge
Status: Offline
Points: 101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote terjej Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2014 at 18:51
Hei !

Takk til dere begge for rask, fin tilbakemelding!
Ønsket om å lage et minianlegg med rundkjøringsmuligheter er sterkt. Sett ovenifra tenker jeg en 8-talls form på "hovedsporet" hvor den første sløyfen legges i stigning opp til en bro og derifra faller nedover igjen, for så å kunne krysse under broen mot avslutningen av sløyfe to.
Vil ta meg tid nå til å bli kjent med carendt.com, i håp om at en HO-ide kan finnes der !

Beste hilsen ifra
terjej
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2014 at 20:54
ved siden av å drive med livesteam så har også jeg planer om å bygge ett anlegg med nesten samme mål, 1,24 - o,94 meter. Faktisk er plata klar og kledd med gress. C-skinner skal brukes, ikke industrikrets, maks fem veksler. Rundbane med kryssningsspor er planen. Jeg hadde også tenkt å sette en maks kostnadsgrense på 3500kr for alt sammen inklusive materiell. Til nå er det brukt kr 75 på grass, plata har svigerfar sponsa. Skinner og elutstyr burde koste ca. 1500 hvis man er litt om seg på ei messe, bygninger og annet stæsj 500 og da er det igjen 2000kr til materiell. Også her vil bruktmarkedet være leverandør. brukte Marklinlok kan man få fra ca kr 500,- så da burde man få tak i to lok og noen fine vogner. Man kan jo bruke masse kroner på et lite anlegg også, men litt inspirert av Alt om hobbys " gladbygge" så ser jeg utfordringen i å få til noe lite og bra til lite kroner. Jeg har drømt om noe stort og flott lenge, men nå har jeg innsett at dette ikke blir noe av . Bare å glemme. Delta digitalstyring får holde og med et par deltautrustede lok blir dette bra!Hyggelig å se at også andre har planer om små anlegg, og det er absolutt mulighet til å ta turen til Vestfossen for en prat!
krsven
Back to Top
terjej View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 01 oktober 2013
Location: norge
Status: Offline
Points: 101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote terjej Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2014 at 22:23
HEI !

Takk så mye for en trivelig melding! Trenger nok litt tid enda for å bli enig med meg selv om endelig sporplan: Hadde sett for meg en oval med et 8 tall inni (4 enkelpenser pluss en dobbel krysspens). Med industriradius på 29 cm skulle det være muligheter, men dermed blir det jo bare smålok og korte vogner som kan kjøre! Har en del normalkrets materiell det skulle vært artig å få brukt, men da sprenges ramma på 1.35m. Tror kansje det ender med at jeg ser meg om etter en sporplan normalkrets uten å binde meg til 8 tallet. Tenker da at hovedsporet blir normal 35 cm og så får det heller bli noen korte industrispor for skiftelok av industriskinnene 29 cm.? Ellers takk så mye for invitasjonen ! Pendler selv imellom Ås og Ringerike av og til.

Ha en fortsatt god kveld !

Beste hilsen

terjej
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2014 at 23:23
Jeg tror du vil for mye på for liten plass … Glem det der "industrisporet", det er for liten radius. Ikke gå under 36 cm.

Her har du en plan på 120x80 (Den har vel for så vidt "industriradie" både her og der … ):


Og her er en til, men litt for stor. 108x125. To nivå, da.



Edited by Henning L - 12 januar 2014 at 23:26
Back to Top
mattis94gutt View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 22 januar 2013
Location: Akershus
Status: Offline
Points: 102
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mattis94gutt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2014 at 23:56
Lagde denne i SCARM. Jeg brukte K-skinner hvor to av dem er flexi


Edited by mattis94gutt - 12 januar 2014 at 23:57
Proud to be a nerd.
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 januar 2014 at 00:14
Meget kompakte anleggsideer! 1x1 m stort. 
VM i antall veksler på liten plass?


Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 januar 2014 at 00:15
En mer dempet plan, med omtrent rikitge mål, uten noen fiksfakseri:


Back to Top
terjej View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 01 oktober 2013
Location: norge
Status: Offline
Points: 101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote terjej Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 januar 2014 at 21:26
Hei !

Må få takke deg på det aller beste for de gode forslagene, det var utrolig god service !
Alle forslagene er interessante, men det siste synes jeg ser ekstra greit ut. Ville gjerne få spørre deg om du har en oversikt over vilke skinne-/ pensnummer som er brukt til den skinneplanen. Har en del Marklin M-skinner jeg planlegger å bruke til bygging av et anlegg. Tenker vel helst på normalradien 36 cm, spesielt for "hovedsporet" slik at "alle lok og vogntyper" kan kjøres uten problemer.

Med vennlig hilsen

terjej
Back to Top
terjej View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 01 oktober 2013
Location: norge
Status: Offline
Points: 101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote terjej Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 januar 2014 at 21:35
Hei !
Hjertelig takk for meldingen din! Sporplanen ser grei ut. Tenker at den også har plass til korte sidespor?? Ville gjerne få spørre deg om programmet Scarm er enkelt å bruke og om det omfatter Marklins M-skinner/-penser.

Beste hilsen

terjej
Back to Top
mattis94gutt View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 22 januar 2013
Location: Akershus
Status: Offline
Points: 102
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mattis94gutt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2014 at 05:49
Scarm er gratis og personlig så synes jeg det var lett og lære. Det har alle Märklin skinner og masse tips på nettsiden dems vis man lurer på hvordan man gjør ting.
Legger til link her: http://www.scarm.info/index_en.html


Edited by mattis94gutt - 14 januar 2014 at 05:50
Proud to be a nerd.
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2014 at 08:39
Her går det vel i retning av "treff for minianlegg" til våren - eller kanskje tidlig høst? Tror nok det kunne motivere mange til å "ferdigstille" ett eller annet med mål under 1 ganger 1,30 i løpet av vinteren.Noen som har lyst?
krsven
Back to Top
terjej View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 01 oktober 2013
Location: norge
Status: Offline
Points: 101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote terjej Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2014 at 09:07
Hei igjen !

Fint forslag som jeg for min del støtter fullt ut! Vil antagelig også være en fin inngangsport til hobbyen for en del "nybegynnere".

Mvh

terjej
Back to Top
terjej View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 01 oktober 2013
Location: norge
Status: Offline
Points: 101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote terjej Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2014 at 09:13
Hei igjen !

Takk for tilbakemeldingen !
Da får jeg ha som mål å gjøre meg litt kjent med Scram denne uka.

Mvh

terjej
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2014 at 12:11

Originally posted by krsven krsven wrote:

Her går det vel i retning av "treff for minianlegg" til våren - eller kanskje tidlig høst? Tror nok det kunne motivere mange til å "ferdigstille" ett eller annet med mål under 1 ganger 1,30 i løpet av vinteren. [...]

I så fall vil jeg foreslå å lempe litt på reglene, slik at smale hylleanlegg (inkl. "timesavers" og "inglenooks") kan være noe lenger enn 1,3 m. Hva med f.eks. en arealbegrensning på 1,3 m­², maks. lengde 1,8 til 2,0 m og maks. bredde 1,0 m? Evt. maks. 2,0 m lengde om bredden er under 0,5 m, og maks. 1,5 m ellers?

Back to Top
Nedernoor View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 28 februar 2013
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 42
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nedernoor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2014 at 13:35
Hei, karer!
 
Jeg fant en liten sporplan på msvd.nl. Til venstre på startsiden finner dere "downloads". Trykk på denne og velg "spoorplannen, tips en ideen!" deretter "ontwerpvankleinebanen" og scroll nedover til "voorbeeld 5".
 
Her bør vel trådstarter kunne finne litt inspirasjon?


Edited by Nedernoor - 16 januar 2014 at 22:55
Trains, planes and automobiles. Not necessarily in that order...
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.