MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Forum til hjelp og frustrasjon
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Forum til hjelp og frustrasjon

 Post Reply Post Reply
Author
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Forum til hjelp og frustrasjon
    Posted: 11 januar 2014 at 16:04
Leser forum med stor glede (noen ganger), men noen ganger blir jeg også litt satt ut. Har startet med et Fleischmann digitalt startsett og fått en god del skinner etter hvert med vekslere etc. Når jeg leser forum er der ofte det jeg definerer som avhandlinger. Sitter ofte med en følelse av at mine kunnskaper innen elektronikk, data, finmekanikk etc på langt nær strekker til. Derfor kommer det over meg noen ganger om jeg like så godt skal stoppe med dette. Mine kunnskaper og kompetanse på området strekker ikke til, og det vil stoppe opp på naturlig vis en eller annen gang.
Bør kanskje legge til at jeg er en godt voksen mann som ønsker å realisere en gammel drøm.
Er der andre nybegynnere som føler på samme måte, og kan "ekspertene" fortelle meg at hvis jeg begynner forsiktig fra begynnelsen så vil dette gå seg til etter hvert. Går det ann å "kjøpe" seg til løsninger på de utfordringer som måtte komme
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2014 at 16:50
Jepp, jeg er nybegynner. Ta en titt i togskapet så skjønner du nivået. Det er mye som skal læres, men ganske gøy når en endelig får til noe.
Marius
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2014 at 17:43
Originally posted by mikki mikki wrote:

.... og kan "ekspertene" fortelle meg at hvis jeg begynner forsiktig fra begynnelsen så vil dette gå seg til etter hvert. Går det ann å "kjøpe" seg til løsninger på de utfordringer som måtte komme

"Ekspert" vil jeg nå ikke kalle meg, men jeg kan allikevel forsikre deg om at du kan ta det helt rolig.
Det man selv er interessert i å drive med vil man etter hvert finne ut mer og mer om - det vil gå seg til.

Jeg vil også presisere noe som dessverre ofte drukner i alle uttalelsene og beskrivelsene av både forbilder, modeller, systemer, modelltrohet og alt annet som diskuteres - det er bare du selv som bestemmer hvordan din egen modelljernbane skal være. Det finnes ikke noe "Modelljernbanetilsyn" som skal komme og kontrollere om det du har bygget er "riktig" eller "feil".
Hvis noen (også jeg....) skriver at noe er sånn eller slik betyr ikke det at du er forbliktet til å følge det. Gjør som du selv vil.

Det kan være fort gjort å falle i en slags felle når det er spørsmål om hva som er "riktig".
Stadig kommer det spørsmål om materiellkombinasjoner, stasjonsplaner, signaler og mye annet. Som oftest kommet det mange svar fra folk som vet hvordan dette er på forbildet - den virkelige jernbanen i 1:1. Da er det viktig å huske på at svarene ikke forplikter verken spørsmålstilleren eller andre til å gjøre det slik eller sånn. Hvis du har lyst til å bygge en sporplan som er "feil" i forhold til virkelighetens løsninger, plassere signaler på "feil" steder og kjøre lokomotiver med vogner som de aldri har gått sammen med i virkeligheten, så er det ingen som har noe med å kritisere deg for det.

Det kan imidlertid være smart å lytte til praktiske råd, for selv om man har lov til å bygge noe som er "feil" i forhold til forbildene er det jo lurt å finne løsninger som lar seg bruke i praksis.
En av de vanligste tabbene man kan gjøre når man bygger sitt første anlegg er å bygge for sterke stigninger og/eller for skarpe kurver. Man prøver seg frem med det man har av materiell, og det går bra. Men så en dag anskaffer man drømmemodellen som man har ønsket seg i flere år - og den kommer ikke opp bakken, og den sporer av i noen av kurvene. Sånt er nedtur.....

"Kjøpe seg til" løsninger? Tja - det er forsåvidt også mulig. Men jeg vil fraråde å kjøpe seg til løsninger som man ikke selv føler at man behersker. Er det et eller annet man gjerne vil gjennomføre, undersøk først hva som kreves for å gjennomføre det. Kanskje man må sette seg ned og lære seg en del ting man ikke kan fra før. Hvis man synes at det blir for omfattende og vanskelig, da bør man kanskje finne en annen løsning.

Elektronikk er et eget spesialfag. Det er fullt mulig å bygge flotte, avanserte modelljernbaner uten avansert elektronikk. Digitalsystemene har imidlertid gjort det mulig å bygge svært avanserte systemer selv om man ikke har spesielle elektronikkunnskaper.
I "før-digital tid" kunne man også bygge imponerende anlegg med mange finurlige funksjoner, men ofte krevde det mer kunnskap om elektronteknikk.
En annen mulighet er å forsøke å tenke så enkelt som mulig. For 35 år siden bygget jeg et lite utstillingsanlegg på ca 2,5 kvadratmeter som mange kom og lurte på om måtte være styrt av en datamaskin, for de syntes det så veldig avansert ut (og det er så lenge siden at ingen ennå visste hva en PC var for noe). Det hele var teknisk svært enkelt, i praksis var det bare en helt enkel sporsløyfe (som riktignok krysset seg selv et par ganger) og en stasjon med to spor hvor to tog skiftet på å kjøre i hver sin retning. Anlegget var riktignok fullt av mange morsomme små detaljer, belysning og slikt, men hele kjøreautomatikken ble styrt av bare to -2- alminnelige bipolare releer....

Finmekanikk. Når man ser hva enkelte bygger av messingmodeller og andre saker kan man miste motet. Men det at noen gjør dette betyr jo ikke at alle må gjøre det? Det har aldri vært så mye fint å få av industrimodeller som nå. Selv har jeg bygget noen svært få messing/hvittmetallbyggesett, og de utgjør bare promiller av min materiellpark.

Det er også lett å bli litt motløs når man ser bilder av modeller og anlegg som presenteres både her og der. De som viser bilder er faktisk ganske menneskelige - de foretrekker å vise frem det fineste de har. Bildene gir derfor ikke noe korrekt bilde av gjennommsnittsmodelljernbanen. Den er ikke på langt nær så fantastisk modelltro og teknisk avansert som man kan få inntrykk av.

Du tror at det vil stoppe opp på naturlig vis en eller annen gang. Ja, det vil det, for alt stopper "på naturlig vis" en eller annen gang, men når du kommer dit er det arvingene som må ta seg av resten.
Inntil det skjer vil det bare bli bedre og bedre. Ikke gap over for mye om gangen. Kos deg med denne fantastiske hobbyen, konsentrer deg først og fremst om det du synes du mestrer, og lær etter hvert.

Og gjør det du selv har lyst til, ikke det du tror at andre mener du skal gjøre. Alt er lov i din egen verden!
Back to Top
Tog View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 mars 2013
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2014 at 18:04
TILTREDES! Dessuten er det så mange parallelle innfallsvinkler. Noen elsker også tog i 1:1. YouTube er full av fascinerende tog-filmer i alle størrelser. Andre er opptatte av nostalgi og retro-tog. Enten norske eller utenlandske.

Andre er ihuga opptatte av å skape landskap. Atter andre kjører Fremo og møtes med sine mindre moduler som settes sammen til en kjempelinje og der kjører de "ordentlige" togruter fra en gitt tidsepoke.

Elektronikk er selvsagt komplisert om man er uten grunnlag. Selv om jeg har tatt radioamatørlappen synes jeg MJ-elektronikk kan være krevende.
Datakjøring kan for noen være det aller viktigste.

Alt i alt gir denne hobbyen så mange innfallsvinkler at det skulle kunne være noe for enhver smak. Ikke minst i startfasen er medlemsskap i en lokal klubb slett ikke dumt. Der kan du høste mange råd og tips og dessuten gir det sosialt med på kjøpet.

Råder deg til ikke å gi opp, men forsøke noe av det vi har nevnt for deg. Deretter kan du evaluere hobbyen og finne ut hva du selv vil satse på. Uansett - lykke til!

Edited by Tog - 11 januar 2014 at 18:06
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2014 at 21:12
Originally posted by mikki mikki wrote:

...... Når jeg leser forum er der ofte det jeg definerer som avhandlinger......
... og der fikk du én til Wink

Men essensen er vel at det er ingne grunn til å fortvile om det synes som om 'alle' her inne vet 'alt' om mj. Den tause majoritet, og noen av oss som også skriver litt i ny og ne, er nok nærmere ditt ståsted enn du tror Smile

Vi lærer litt etter litt, og om en stund kan vi tenke tilbake på 'utredninger' som vi skjønner lite av i dag, og plutselig er de greie ... WinkSmile
Bjørn Egil
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.