MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Materiell til selvbygging av spor?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Materiell til selvbygging av spor?

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Materiell til selvbygging av spor?
    Posted: 08 januar 2014 at 08:54
Jeg leker litt med tanken på å prøve selvbygging av spor og veksler, og lurer på hvor i Norge jeg får kjøpt materiell til dette? tenker da på sviller/printsviller, skinnestrenger osv, ser ikke helt økonomien i å kjøpe inn Pecoskinner i bulk for å slakte disse...

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Thobbe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 122
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thobbe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2014 at 09:44
Ikke helt sikker, men jeg lurer på om Slvf har.
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2014 at 10:00
Det er flere i FREMO miljøet som bygger skinner og Svein Sando har jo lang erfaring. Sikkert noen av disse som kan lede deg i rett retning.
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2014 at 10:36
Vestfold MJ-import skaffet løse skinnestrenger fra Peco, men de har vel ikke agentur lenger?
Kanskje togbutikken kan hjelpe?
 
Ellers er jeg redd du må utenlands.


Edited by jevistad - 08 januar 2014 at 10:40
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2014 at 10:39

Siden jeg nevnes, får jeg svare hvordan jeg gjør/gjorde det. Jeg har kun brukt en leverandør i alle år, og det er Rail Craft / Microengeneering i USA: http://microengineering.com/index.htm

De leverer alt man trenger: skinnestreng, spiker, sviller, lasker. De har flott fleksispor også, hvis man ønsker det. 

Bruk ferdigbrunert skinnestreng. Da kan man i mange tilfelle droppe skinnemaling, eller bruneringen gir et godt feste maling. strengen leveres for de mest aktuelle størrelsene i bunter på 33 stk, hver på 3 fots lengde. De har code 40, 55, 70, 83, 100, 125, 148, 205.  Jeg prøvde meg først med code 55 som er omtrent en 35 kg/m-skinne (eller litt lettere). Det krever NMRA RP-25 hjul. Code 70 kan til nød brukes på eldre NEM-hjul, men skal gå greit i forhold til ny NEM-norm (som nærmer seg RP-25). Selv bruker jeg derfor code 70 som standard i H0.

Lenge skar jeg sviller selv av furuflak, men har på TMJK-anlegg fått erfaring med ferdiglagene sviller som bruker et annet treslag (husker ikke i farten hvilket). De er lettere å drive spikerne gjennom enn furu som stedvis (på flaket) kan være ganske harde. Svillene beises på forhånd. 



Edited by ses - 08 januar 2014 at 10:40
Svein S
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2014 at 10:43
Om du skal lodde vekseler og/eller skinner kan du få printsviller og skinnestrenger her: http://www.marcway.net/
Se under Rails og PCB. Nettsiden er ikke veldig forklarende, men de har det du trenger

Hilsen Halvor
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2014 at 11:08
Denne artikkelen på nettsidene mine kan kanskje være av nytte for selvbygging av veksler: http://sando.co/index.php?aut=&vis=258&nid=3&engelsk=0
Svein S
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2014 at 11:28
Smalsporssvillene i S-skala fra Kappler er omtrent helt korrekte.
Kappler har forøvrig mye fint i trelister ellers, bestille gjerne derfra. Drives av en kar som snakker norsk, til og med.
Back to Top
AT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 21 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 121
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2014 at 12:08
Ikkje norsk, men kansje du finn noko hjå
Fast Tracks
www.handlaidtrack.com/
AT
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2014 at 12:11
Vær klar over at amerikanske sviller er smalere enn norske. Skal det være noe poeng å håndlegge, syns jeg det hadde vært best med korrekte mål, i alle fall.
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2014 at 12:41
Filejiggene til Fast Tracks er gode å ha for håndbygging av sporveksler, mens monteringsjiggene kan droppes!
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2014 at 12:51
For øvrig finnes det i FREMO-miljøet gode tegninger for norske 1:7 veksler etter normalen fra 1925. Disse kan man bygge rett på, se litt nedpå denne siden (som du sikkert har sett før ): http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=7321&PN=2&title=lyngheibanen

Filejiggene fra Fast Tracks er greie, men jeg er litt utålmodig og bruker smergelskive og litt håndlag. Det har ikke blitt for mange kasserte deler enda .

Hilsen Halvor
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2014 at 14:57
Originally posted by Henning L Henning L wrote:

Vær klar over at amerikanske sviller er smalere enn norske. Skal det være noe poeng å håndlegge, syns jeg det hadde vært best med korrekte mål, i alle fall.


Enig. Bygger man sporet selv er det jo idiotisk å ikke få svilledimensjoner og svilleavstand korrekt.

Jeg har brukt Kappler 8" X 10" stripwood og kappet sviller av dem.


Noe som gir sporet særpreg er å lage vannkant (avrunding av hjørnene på oversiden av svillene) på en del av svillene.
En liten modellbyggerhøvel egner seg fint til dette. Lurt å gjøre det før man kapper svillene.

Selv om det ikke er optimalt detaljmessig liker jeg feelingen av håndspikret spor med ekte tresviller. Det føles riktig.

Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2014 at 15:03
Enig i det med dimensjonene. Men, de formelle normene for svilledimensjonene ved NSB sier først of fremst noe om svillens bredde i bunnene. Fordi stokken er rundt, tillot man at bredden på toppen av svillen kunne være smalere enn i bunnen. Den synlige bredden på norske tresviller vil derfor prototypmessig variere innenfor ert ganske stort område, med normmålene som det maksimale. At det derfor ligger noen sviller i sporet som er smalere en normen er derfor bare bra - særlig dersom det er et eldre spor man modellerer.
Svein S
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2014 at 16:47
Ja, eldre spor er jo litt rufsete greier, mens nyere spor har mer like sviller.

Edited by Henning L - 08 januar 2014 at 16:47
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2014 at 17:56
OK, så da bør jeg vel belage meg på å handle fra utlandet, men det skal gå greit. Har litt kjennskap til både MicroEngineering og FastTrack, Vigdis bruker ME code 55 skinner og veksler, samt endel ferdigbygde FastTrack-veksler på H0n3-anlegget sitt. Har også sett på de jiggene til FastTrack, men de er vel ikke optimale i forhold til geometrien på norske veksler har jeg forstått. Har sett de tegningene av norske veksler tidligere ja, både 1:7 og 1:9 tror jeg. Lurer faktisk på om jeg ikke også har de liggende på PC-en et sted, lastet ned en gang for lenge sia.

Vedrørende tresviller kontra printsviller, her har vel begge typer sine fordeler og ulemper? Ser for meg at spor med tresviller kanskje helst bør bygges der de skal være, mens med printsviller er det enklere å bygge f.eks veksler på arbeidsbenken og flytte de til anlegget senere..? Håndspikret spor med tresviller er jo unektelig et nydelig håndverk når det er gjort bra, men vil mangelen på detaljer være et forstyrrende element her? Nå finnes det jo allverdens muligheter for detaljering av selvbygget spor, men her kommer jo også kostnaden inn i bildet. Husker på Kråkstadmessa for noen år siden var det noen som presenterte en ny type "skinnebyggesett" med flotte detaljer men til astronomiske priser (var det ikke snakk om flere hundre kroner meteren, og opp mot tusenlappen for en enkel veksel..?)

Angående skinnehøyde så er jo code 55 virkelig smekre skinner, men skjønner at ikke alt funker på de, så jeg bør kanskje gå for code 70? Har bl.a en Roco gammeltysker og en Heljan Di3 som jeg ønsker å bruke, vet ikke hvor komplisert det er å bytte til RP25-hjul på disse evt dreie ned flensene..?

Hva med skinnespiker, ser at disse kommer i ulike lengder?

Mange spørsmål på en gang nå, men jeg takker veldig for alle tilbakemeldingene!Smile
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2014 at 18:48
På spor lagt med code 55 og printsviller går det fint an å kjøre Heljans Di3. Det er mangelen på skinnespiker som tillater det.
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2014 at 19:59
Kjøp de minste spikerene. Det er tilstrekkelig.

Loddet code 55 går bra som Magne sier, men da bør vel også sporet utenfor vekselene i hovedsak også bruke code 55, og da må i tilfelle de også legges med printsviller.

Utseendemessig mener jeg at printsviller ikke er å foretrekke, for de må males og de blir lett stereotype, mens tresviller beises og får et mye mer individuelt utseende, som igjen gir et mye mer "levende" spor. Det som jeg mener er den store visuelle fordelen med selvlagt spor, er nettopp at man kommer bort fra det fabrikerte ensartede sporet, til det individuelle mer variasjoner.

Det er helt riktig at man kan miste noen detaljer ved selvbygget spor dersom slike ikke legges til separat som også nevnes, for dyre dommer. Men det er bare det sporet som ligger helt opp i øynene på betrakterne der slike små detaljer vil være synlig. Så fort man får litt avstand, spiller små detaljer liten eller ingen rolle. Helhetsinntrykket blir stående igjen. I det er ballastering viktig, som er et tema i en annen tråd her om Bjørnlia stasjon.
Svein S
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2014 at 20:44
Jeg er også litt usikker på hvordan printsvillene er å få smusset på en realistisk måte, men jeg har jo sett at folk har fått det til. Greit å vite at code 55 kan gå, takk for infoen!
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 januar 2014 at 17:31
Sitter og ser på sidene til MicroEngineering og FastTracks nå, vurderer å legge inn en bestilling men er litt usikker på hva jeg evt trenger av verktøy. Loddebolt, miniatyrfiler og NMRA sporlære har jeg, er det andre ting jeg bør anskaffe? Ser på de "3-point track gauge" som de har hos ME, kanskje greit med et par slike? Hva med filejigger for tunger og skinnekryss, kan det være kjekt å ha for en som aldri har gjort dette før?

Er også litt usikker på om jeg skal gå for code 70 med tresviller eller code 55 med printsviller. Isaker stasjonsmodul har vel code 55, men den har jeg kun sett oversiktsbilder av. Noen som har flere bilder av sporet der, gjerne nærbilder av veksler o.l.? Er sporet der lagt med print- eller tresviller?
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 januar 2014 at 19:46
Isaker har printsviller.
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 januar 2014 at 20:07
OK, takk for svar. Betyr det at det ikke er brukt skinnespiker da? På noen av bildene jeg har funnet ser det ikke slik ut, mens på et annet bilde på Skaarerbanens Venners websider (Månedens bilde november 2013) syns jeg tydelig at jeg ser skinnefester på omtrent hver eneste sville. Det er samme stasjon vi snakker om her?
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 januar 2014 at 01:33
Spor 1 på Isaker er ihvertfall lagt med printsviller http://www.ba.no/bilder_video/bilder/article4623255.ece. Men, Christer må nok på banen og fortelle hva han har gjort Wink
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 januar 2014 at 07:38
Det ser nå rimelig lekkert ut uansett da, både med og uten skinnefester!Smile Har veldig lyst til å gå for code 55, men litt kjipt om ikke materiellet mitt funker på det uten at jeg må bytte ut alle hjulene...
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 januar 2014 at 09:11
Den problemstillingen hadde jeg også for mange år siden - og startet neddreing av hjulflensene.
Svein S
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 januar 2014 at 09:34
Det er et faktum at materiell med "NMRA-hjul" ser utrolig mye bedre ut enn materiell med "NEM-hjul".

Så det er bare å sette i gang med å kovertere.

Og Skaarerbanens venner er et eksempel til etterfølgelse.

RP-25, Code 55 og trådkoblinger. Da begynner det å ligne noe!
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 januar 2014 at 09:53
Vognene er det jo en relativt smal sak å bytte hjulsett på, kanskje verre med lokene? Superline og Brimalm regner jeg med funker på code 55 slik de er, men jeg er som sagt litt usikker når det gjelder Heljan Di3 og Roco gammeltyskeren min. Har også en Topline Di2, vet ikke om denne har for høye flenser originalt?

Neddreiing av hjulflenser føler jeg meg overhodet ikke kompetent på ennå, der trenger jeg i så fall hjelp..!Confused
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 januar 2014 at 10:11
Jeg skal kan ikke si det høyt, men fattigmannshjuledreiebenk er en fil mens hjulene roterer. Tar litt tid, men ofte skal det lite til for å komme ned i akseptabel høyde. Det viktige er at flensen er avrundet. Da klatrer den ikke så lett på skinnen.
Svein S
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 januar 2014 at 16:13
(Bra du hvisker, Svein!)

Edited by Henning L - 10 januar 2014 at 16:34
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2014 at 22:45
Under en liten gjennomgang av gode filmer fra MRH i kveld, dukket det opp en film om selvbygging av veksler - om enn med noe bedre verktøy enn de fleste av oss rår over.
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.