MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Forumadmin og moderatorer fratrer
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Forumadmin og moderatorer fratrer

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
admin View Drop Down
Administratorgruppen
Administratorgruppen


Joined: 30 oktober 2004
Status: Offline
Points: 69
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote admin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Forumadmin og moderatorer fratrer
    Posted: 05 januar 2014 at 23:36
Etter at MjFs styre har forlangt fulle moderatorrettigheter til hele forumet for samtlige styremedlemmer fratrer nåværende administrator og moderatorer sine oppgaver med umiddelbar virkning.
 
Henvendelser om forumtilgang etc. bes intill styret kommer med ny informasjon rettes på epost til foreningens formann Morten Stegard
 
mvh
Eirik Karlsen, Dag Cato Skårvik og Kai Solvei
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2014 at 23:57
"He who controls the forum controls the future. He who controls the forum controls the past."
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2014 at 00:05
De som har sterke meninger om foreningen og dens fremtid bør stille på GF og si sin mening der! Det er ikke lenge til neste GF, så gjør deres forberedelser allerede nå!
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (2) Thanks(2)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2014 at 00:21
Ja, sterke og sterke, de fleste bør jo kunne ha en mening om akkurat dette, uten at den skal karakteriseres som "sterk" hvis man er uenig i styrets disposisjoner. Min mening er naturligvis at dette er et svært uklokt steg å ta av styret. Nå kjenner jeg selvsagt ikke til bakgrunnen for dette, det har nok en forhistorie. Men uansett:

Forumet burde kunne brukes til fri debatt, og spesielt fram mot GF. Men siden styret vil moderere selv, er det rimelig å frykte at debatten ikke vil kunne foregå fritt her, men bli styrt, så jeg vil be folk om å vurdere å dra over til naboforumet og diskutere der, hvis styret begynner å moderere bort ev. kritikk og skarpe innlegg. Det går jo ikke an å basere seg på at styret skal passe havresekken, eller hvordan det nå var?

GF? De som mener at MJF er på ville veger eller bare trenger bistand, bør ganske riktig engasjere seg, ja. Men skal man ikke kunne si sitt uten å får tredd krav om å ta på seg verv og engasjement hver eneste gang debatten oppstår? Hadde styret og andre mjf-representanter handlet klokt, ville det tatt imot debatt med åpne armer, møtt direkte kritikk med interesse, og bedt folk om å utdype og nyansere og forklare. Så kunne de merket seg bra folk, og latt valgkomiteen henvende seg med en forespørsel om de kunne tenke seg å delta. Men nei. Det motsatte skjer som regel.

"Kritisk, hva? Så prøv å gjør det bedre sjøl da!" Uklok holdning.
Ta styringen over forumet og debatten om forening og styrets disposisjoner? Meeeget uklokt. På grensen til mistillit, spør du meg.

Edited by Henning L - 06 januar 2014 at 00:24
Back to Top
midnight View Drop Down
Administratorgruppen
Administratorgruppen
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1145
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote midnight Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2014 at 00:24
Ærlig talt! Kan vi ikke bare være venner og leike med toga våre Smile

Jeg var ikke tilstede på nevnte styremøte og er veldig skeptisk til at alle skal ha admin/moderator-rettigheter på forumet selvsagt, men at en eller to fra styret burde ha noen ekstra rettigheter synes jeg høres fornuftig ut. Knebling av debatter er selvsagt en uting uansett hvem som knebler. 

MEN... mye av dette og det meste av alt annet som har gått galt i det siste skyldes mangel på kommunikasjon og at man ofte fullstendig misforstår den andres intensjoner samt at "internett" fortsatt skaper noen tekniske utfordringer her og der.  Desverre!

Eirik skriver i en epost til styret: "Jeg må advare de av dere som kanskje er helt historieløse når det gjelder Modelljernbaneforum og drift av dem her i Norge mot å tro at det å gi foreningens styre muligheter for å moderere forumet vil oppfattes positivt av brukerne. Det har vært forsøkt av tidligere styre i foreningen og kneble forumdebatter og det ble ikke vel mottatt."
Jeg skjønner ærlig talt ikke hva som er det prinsippielle problemet med at noen fra styret også får slike rettigheter. Hvorfor iallverden skal dette oppfattes negativt? Knebling er som sagt ikke bra, men her er det snakk om å få mulighetene til å moderere dersom det kommer "overtramp" som vi som styre ikke kan godta siden det er vi som har det endelige "redaktøransvaret" her. 

Forøvrig er jeg mye enig i det Eirik mener om ståa og jeg håper at det blir fullt hus på GFen av ivrige og kompetente folk som kan ta over. Min plass er iallefall ledig Wink

De aller ivrigste håper jeg også får en invitasjon til den kommende "MJF-konferansen" på Otta senere denne måneden. Håper at det kan bli en kreativ seanse, men er selvsagt skeptisk dersom det legges opp til en skyttergravskrig...
Morten W

H0 USA - Conrail, CSX & NS i Appalachia 1990+
O USA - Lehigh Valley ca 1975
Inspirasjon: Chubb, McClelland, T Koester, www.ldsig.org & www.opsig.org
Besøk www.onorway.com
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2014 at 00:37
Jeg mener du tar feil, Morten. Ingen styremedlemmer burde ha fullle moderatorrettigheter. Det kunne nok latt seg gjøre å finne en mekanisme for at styret kunne hatt innflytelse over forumets modererering på. Eller - det har vi jo: styret utnevner forumadmin og moderatorer. Så sånn sett har styret full kontroll. De kan bare bytte ut de som sitter med noen de anser som mer samarbeidsvillige. Verre er det ikke.

Hvis styret og moderatorene er seg sitt ansvar bevisst, så klarer de selvsagt å dele ansvaret sånn at styret er meget forsiktige med å forlange å få stoppet noe, samtidig som moderatorene passer på opphetede debatter på skikkelig vis. Men uten å ta bort meningsinnhold og uten å stoppe kritikk. Med fulle moderatorrettigheter til samtlige styremedlemmer, som er det som står i startinnlegget her, så blir jo dette en umulig situasjon. Ufattelig at man ikke innser dette.

Og selv med begrenset antall styremedlemmer som moderatorer, er jo disse like lite uavhengige.


Edited by Henning L - 06 januar 2014 at 00:40
Back to Top
midnight View Drop Down
Administratorgruppen
Administratorgruppen
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1145
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote midnight Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2014 at 00:39
Originally posted by Henning L Henning L wrote:

Forumet burde kunne brukes til fri debatt, og spesielt fram mot GF. Men siden styret vil moderere selv, er det rimelig å frykte at debatten ikke vil kunne foregå fritt her, men bli styrt, så jeg vil be folk om å vurdere å dra over til naboforumet og diskutere der, hvis styret begynner å moderere bort ev. kritikk og skarpe innlegg. Det går jo ikke an å basere seg på at styret skal passe havresekken, eller hvordan det nå var?
Jeg kan ikke forstå at det at noen fra et styre får moderatorrettigheter på et forum drevet av den foreningen dette styret er leder for er kritikkverdig! Hvorfor vil dette automatisk føre til knebling og moderering av kritikk??? Æ fatte itj!

Originally posted by Henning L Henning L wrote:


GF? De som mener at MJF er på ville veger eller bare trenger bistand, bør ganske riktig engasjere seg, ja. Men skal man ikke kunne si sitt uten å får tredd krav om å ta på seg verv og engasjement hver eneste gang debatten oppstår? Hadde styret og andre mjf-representanter handlet klokt, ville det tatt imot debatt med åpne armer, møtt direkte kritikk med interesse, og bedt folk om å utdype og nyansere og forklare. Så kunne de merket seg bra folk, og latt valgkomiteen henvende seg med en forespørsel om de kunne tenke seg å delta. Men nei. Det motsatte skjer som regel.
Jeg har lokstalldøra åpen for all mulig kritikk! Bring it on! Men vi må være så realistiske at kritikk og debatt i seg selv ikke skaper noe som helst utenom litt fart og spenning her på forumet!

Originally posted by Henning L Henning L wrote:


"Kritisk, hva? Så prøv å gjør det bedre sjøl da!" Uklok holdning.
Ta styringen over forumet og debatten om forening og styrets disposisjoner? Meeeget uklokt. På grensen til mistillit, spør du meg.
Du er en langt over gjennomsnittlig fornuftig kar, men dette trekker du aaaaaaaaaaaaltfor langt! Det er da vel ikke snakk om å ta styringen i debattene, men enig i at det virker litt desperat når man i utgangspunktet ikke "gidder" å delta i debattene her!
Morten W

H0 USA - Conrail, CSX & NS i Appalachia 1990+
O USA - Lehigh Valley ca 1975
Inspirasjon: Chubb, McClelland, T Koester, www.ldsig.org & www.opsig.org
Besøk www.onorway.com
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2014 at 00:41
Idiotiens dager er altså ikke over kan det se ut som.
Gratulerer til et styre som tydeligvis ikke aner hva de har gjennomført. Med kun LITT kunnskap om forumdrift og hvordan slik fungerer så ville eneste grunn til å ta et slikt grep være at moderatorene har begått grove overtramp.
At ingen har skjønt dette har altså blitt bevist nå.
Full støtte til moderatorgruppen som trekker seg samlet og sier nei takk.

At de til tider har reagert seint på enkelte henvendelser er bare naturlig da jeg vil anta at MJF hr bedre ting å bruke penger på enn å betale for forumdriften.
Likevel har det her vært en responstid som ikke engang jeg klarer å ha til tider, og jeg mottar lønn for lignende.

At det ikke var nok kompetanse til å forstå at at man over natten mistet de som kan dette er et såpass tydelig signal om at her aner ikke styret hva de holder på med, at ikke engang hørselvern er nok for å dempen lyden av alarmen som burde ringe høyt.

Et godt tips til de ferske og uerfarne som nå må styre dette sin skjeve gang fremover: Ikke bli fristet til å slette feks min kritikk. Ha i bakhodet at fler enn man tror allerede har lest hva som er skrevet, og snakker sammen.

Hilsen en som har jobbet med nettsammfunn, forum ol. i 19 år sammenhengende.
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2014 at 00:43
Morten: Er du ikke enig i at det er uheldig at den som sitter som ansvarlig skal ha muligheten til direkte å gå inn og styre kritikken i en demokratisk forening?

Edited by Henning L - 06 januar 2014 at 00:44
Back to Top
midnight View Drop Down
Administratorgruppen
Administratorgruppen
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1145
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote midnight Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2014 at 00:55
Originally posted by Henning L Henning L wrote:

Morten: Er du ikke enig i at det er uheldig at den som sitter som ansvarlig skal ha muligheten til direkte å gå inn og styre kritikken i en demokratisk forening?

I utgangspunktet ikke, men det er sikkert fordi jeg ikke ser på dette som en mulighet til å styre kritikk, men heller som en backup i forhold til situasjoner som kan oppstå i andre sammenhenger. Jeg er som sagt fullstendig imot knebling enten det er fra styre eller andre og det faller meg ikke inn at det i det hele tatt tenkes i de baner... Naiv super...
Morten W

H0 USA - Conrail, CSX & NS i Appalachia 1990+
O USA - Lehigh Valley ca 1975
Inspirasjon: Chubb, McClelland, T Koester, www.ldsig.org & www.opsig.org
Besøk www.onorway.com
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2014 at 01:04
Originally posted by midnight midnight wrote:

I utgangspunktet ikke, men det er sikkert fordi jeg ikke ser på dette som en mulighet til å styre kritikk, men heller som en backup i forhold til situasjoner som kan oppstå i andre sammenhenger. Jeg er som sagt fullstendig imot knebling enten det er fra styre eller andre og det faller meg ikke inn at det i det hele tatt tenkes i de baner... Naiv super...

Som backup trenger man ikke et helt styre, der man garantert har flest medlemmer som ikke har satt seg inn i og aldri kommer til å sette seg inn i hvordan slikt funker.
Man trenger en som backup, og den må fungere til vanlig også.
Å bruke backup som argument for å kvite seg med alle høres ut som noe komiske Ali ville gjort, ikke et velfungerende styre.
Altså ville det vært naturlig å utvide moderatorgruppen med en person, ikke gjøre tullete grep som gjør at man kvitter seg med alle sammen...


Edited by EirikS - 06 januar 2014 at 01:06
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (2) Thanks(2)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2014 at 01:07
Det blir lett bråk når eiere blander seg inn i hvordan en avis skal drives redaksjonelt på daglignivå. Det er omtrent samme forholdet mellom et foreningsforum og det eierrepresentanter som er styret. Styret har rett til å oppnevne webmaster og moderater til forumet (evt. delegerer slikt), men at styret selv skal opptre som moderatorer er da egentlig å betrakte som et mistillit til de som er webmaster/moderatorer (derfor er dette prinsipielt uheldig), i hvert fall hvis moderatorer ikke har bedt om dette selv som avlastning for jobben eller noe slik. Slik synes jo slett ikke å være tilfelle her siden moderatorene kollektivt nedlegger sine verv som respons på styrevedtaket.

Du skriver at det er styret som har det endelig redaktøransvaret. Ja og nei. Det daglige redaktøransvaret har webmaster, effektuert ved moderatorene. De er gitt den tilliten. Hvis styret mener at de ikke gjør jobben sin i forhold til foreningens formål (ikke styrets ve og vel), må de skifte ut webmaster og moderatorer. Slik virker det som at Eirik, Dag Cato og Kai også har oppfattet det, og dermed fratrer de selv. Det står det respekt av, men styret etter min mening har både misforstått sin oppgave og redusert sitt omdømme enda noen hakk.

Joda, Morten W, det er tydeligvis mangel på kommunikasjon her (du representerer et unntak som tross alt skriver litt om hva styret tenker/gjør), men den mangelen er det jo styret som står for. De (eller lederen) vil jo ikke kommunisere med medlemmene på foreningens eget forum. Og siste trekket er nå at styret selv skal kunne moderere forumet. Det er vanskelig å tenke seg at grunnen til dette er noen annen enn å kontrollere debatten. Det er selvsagt en spekulasjon, men så lenge styret ikke vil kommunisere skikkelig, så får man da heller ikke korrigert slike spekulasjoner.

Du skriver en MJF-konferanse på Otta. Jeg har hørt rykter om noe slikt i lukkede foran, men det er første gang dette nevnes åpent og jeg trodde det var for en engere krets bare. Kan man si noe mer om hva dette er? Men jeg er nok i tvil om nåværende styre innehar nok tillit til at det komme noe godt ut av noe slikt på nåværende tidspunkt. Dertil er det blitt for mye forhåndsstøy som skyldes styrets håndteringer og mangel på slikt.


Justering kl 0110: Ienlegget var skrevet som et svar på Morten Weraas sitt innlegg kl 00.24, men jeg ser at det er kommet flere innlegg i mellom som forkluderer hvem "du" er.


Edited by ses - 06 januar 2014 at 01:12
Svein S
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2014 at 07:02
Hei
Trist at dere trekker dere som moderatorer. Takk for innsatsen.

Når vi ser på styrets (med noen unntak) engasjement så langt på forumet er det vel liten grunn for å frykte at det blir så mange inngripner fra deres side ?
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
AKPe View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 21 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 111
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote AKPe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2014 at 07:56
Dette var en trist melding å få. Takker for innsatsen. Uansett hva styrets intensjoner er med dette så har jeg stor forståelse for avgjørelsen, det blir vanskelig om ikke umulig å gjøre en god jobb under slike forutsettninger.
 
Til Svein : Seminaret på Otta er nevnt i styremøteref nr 4 som er lagt ut. Det er sikkert også behandlet på møte nr 3, det referatet er ikke lagt ut og jeg har ikke fått det på tross av henvendelse direkte til styre.
 
Til styre ved formann : Det som nå har skjedd krever en forklaring. Styret burde ha kommet med en redgjørelse først.
 
Til Morten W: Back-up for hva eller hvem? Det var jo tre i gruppa.
 
Hvis det er slik at den smule diskusjon og debatt som har vært på forumet etter at Svein S startet tråden "Hva gjør egentlig styre i MJF" den 30 okt 2013 har ført til mistillit fra styret mot moderatorgruppen, så virker jo det både patetisk og barnslig. Styret kunne jo bare ha kommet på banen og sagt noe om situasjonen.
 
Ellers er je enig med dem som mener at dette sansynligvis ikke er noen stor sak, de vil får store problemer med å etablere en strategi for hva som skal modereres. (Det er kanskje et agendapunkt for seminaret på Otta)
 
Mvh.
 
Aksel P
akp
Back to Top
midnight View Drop Down
Administratorgruppen
Administratorgruppen
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1145
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote midnight Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2014 at 09:11
Originally posted by AKPe AKPe wrote:


Til styre ved formann : Det som nå har skjedd krever en forklaring. Styret burde ha kommet med en redgjørelse først.
Det er jeg helt enig i!
Originally posted by AKPe AKPe wrote:

 
Til Morten W: Back-up for hva eller hvem? Det var jo tre i gruppa.
Jeg tenker nok litt for mye på generell drift enn det som vanligvis forstås med moderering og derfor er nok min tanke rundt backup feil i denne sammenhengen. Jeg var faktisk heller ikke klar over hvem som var moderatorer her bortsett fra Eirik... Og nettopp der ligger nok noe av sakens kjerne pga kommunikasjonsproblemer mellom styre og andre tillitsvalgte. Dette har både tekniske og personlige årsaker. 
Originally posted by AKPe AKPe wrote:

Hvis det er slik at den smule diskusjon og debatt som har vært på forumet etter at Svein S startet tråden "Hva gjør egentlig styre i MJF" den 30 okt 2013 har ført til mistillit fra styret mot moderatorgruppen, så virker jo det både patetisk og barnslig. Styret kunne jo bare ha kommet på banen og sagt noe om situasjonen.
Dette blir bare meningsløse spekulasjoner. Jeg husker at det ble snakket om "redaktøransvar" og behov for å ha kontroll (men ordet kontroll må forstås i beste mening og ikke som en diktatorisk agenda) på våre tjenester på styreseminaret i mai, men kan ikke komme på hvorfor det ble nevnt. Dette er uansett ingen ny debatt pga enkelttråder nå!
Originally posted by AKPe AKPe wrote:

 
Ellers er je enig med dem som mener at dette sansynligvis ikke er noen stor sak, de vil får store problemer med å etablere en strategi for hva som skal modereres. (Det er kanskje et agendapunkt for seminaret på Otta)
Jeg har iallefall tenkt å ta opp saken der og det tror jeg det er flere som vil gjøre!
Morten W

H0 USA - Conrail, CSX & NS i Appalachia 1990+
O USA - Lehigh Valley ca 1975
Inspirasjon: Chubb, McClelland, T Koester, www.ldsig.org & www.opsig.org
Besøk www.onorway.com
Back to Top
midnight View Drop Down
Administratorgruppen
Administratorgruppen
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1145
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote midnight Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2014 at 09:34
Originally posted by EirikS EirikS wrote:

Idiotiens dager er altså ikke over kan det se ut som.
Gratulerer til et styre som tydeligvis ikke aner hva de har gjennomført. Med kun LITT kunnskap om forumdrift og hvordan slik fungerer så ville eneste grunn til å ta et slikt grep være at moderatorene har begått grove overtramp. At ingen har skjønt dette har altså blitt bevist nå.Full støtte til moderatorgruppen som trekker seg samlet og sier nei takk.
Det er på godt og vondt ikke noe krav at man skal kunne "alt om forumdrift" for å sitte i MJF-styret og jeg er enig i at det som er gjort ikke var bra. Det er desverre noen "kløfter" som går på kryss og tvers mellom generasjoner og generell IT-forståelse. Håper at vi kan få til en ny debatt rundt dette.
Originally posted by EirikS EirikS wrote:


At de til tider har reagert seint på enkelte henvendelser er bare naturlig da jeg vil anta at MJF hr bedre ting å bruke penger på enn å betale for forumdriften.
Likevel har det her vært en responstid som ikke engang jeg klarer å ha til tider, og jeg mottar lønn for lignende.
Litt av problemet sett fra styret sin side er at vi har hatt problemer med å kommunisere med admingruppa. Dette skyldes både tekniske og personlige ting og er noe som vi må bli bedre på... alle sammen!
Originally posted by EirikS EirikS wrote:


At det ikke var nok kompetanse til å forstå at at man over natten mistet de som kan dette er et såpass tydelig signal om at her aner ikke styret hva de holder på med, at ikke engang hørselvern er nok for å dempen lyden av alarmen som burde ringe høyt.
Det var slik jeg ser det overhodet  ingen intensjon å avsette eller komme med mistillit til admingruppa, men mer et ønske om å få "kontroll" (og ordet kontroll må tolkes veldig moderat her) med hva som skjer.
Originally posted by EirikS EirikS wrote:


Et godt tips til de ferske og uerfarne som nå må styre dette sin skjeve gang fremover: Ikke bli fristet til å slette feks min kritikk. Ha i bakhodet at fler enn man tror allerede har lest hva som er skrevet, og snakker sammen.
Det er ganske unødvendig å skape større spenning enn det som allerede er ved å komme med slike påstander om at styret har lyst til slette dine kommentarer!
Morten W

H0 USA - Conrail, CSX & NS i Appalachia 1990+
O USA - Lehigh Valley ca 1975
Inspirasjon: Chubb, McClelland, T Koester, www.ldsig.org & www.opsig.org
Besøk www.onorway.com
Back to Top
midnight View Drop Down
Administratorgruppen
Administratorgruppen
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1145
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote midnight Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2014 at 09:37
Originally posted by EirikS EirikS wrote:


Som backup trenger man ikke et helt styre, der man garantert har flest medlemmer som ikke har satt seg inn i og aldri kommer til å sette seg inn i hvordan slikt funker.
Man trenger en som backup, og den må fungere til vanlig også.
Å bruke backup som argument for å kvite seg med alle høres ut som noe komiske Ali ville gjort, ikke et velfungerende styre.
Altså ville det vært naturlig å utvide moderatorgruppen med en person, ikke gjøre tullete grep som gjør at man kvitter seg med alle sammen...
Som nevnt annet sted så var nok min tanke om backup noe misvisende og bygger på at jeg nok tenker mer IT-drift enn innholdskontroll.
Morten W

H0 USA - Conrail, CSX & NS i Appalachia 1990+
O USA - Lehigh Valley ca 1975
Inspirasjon: Chubb, McClelland, T Koester, www.ldsig.org & www.opsig.org
Besøk www.onorway.com
Back to Top
midnight View Drop Down
Administratorgruppen
Administratorgruppen
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1145
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote midnight Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2014 at 09:56
Originally posted by ses ses wrote:

Det blir lett bråk når eiere blander seg inn i hvordan en avis skal drives redaksjonelt på daglignivå. Det er omtrent samme forholdet mellom et foreningsforum og det eierrepresentanter som er styret. Styret har rett til å oppnevne webmaster og moderater til forumet (evt. delegerer slikt), men at styret selv skal opptre som moderatorer er da egentlig å betrakte som et mistillit til de som er webmaster/moderatorer (derfor er dette prinsipielt uheldig), i hvert fall hvis moderatorer ikke har bedt om dette selv som avlastning for jobben eller noe slik. Slik synes jo slett ikke å være tilfelle her siden moderatorene kollektivt nedlegger sine verv som respons på styrevedtaket.
Kloke ord og helt sikkert formelt riktig! Jeg føler dog at det er fryktelig langt fra en avis og ned til vår lille lekekasse ogat det hele  bunner i misforståelser og kommunikasjonssvikt!

Originally posted by ses ses wrote:

Du skriver at det er styret som har det endelig redaktøransvaret. Ja og nei. Det daglige redaktøransvaret har webmaster, effektuert ved moderatorene. De er gitt den tilliten. Hvis styret mener at de ikke gjør jobben sin i forhold til foreningens formål (ikke styrets ve og vel), må de skifte ut webmaster og moderatorer. Slik virker det som at Eirik, Dag Cato og Kai også har oppfattet det, og dermed fratrer de selv. Det står det respekt av, men styret etter min mening har både misforstått sin oppgave og redusert sitt omdømme enda noen hakk.
Kloke ord og helt sikkert formelt riktig! Jeg føler at det hele  bunner i misforståelser og kommunikasjonssvikt!

Originally posted by ses ses wrote:

Joda, Morten W, det er tydeligvis mangel på kommunikasjon her (du representerer et unntak som tross alt skriver litt om hva styret tenker/gjør), men den mangelen er det jo styret som står for. De (eller lederen) vil jo ikke kommunisere med medlemmene på foreningens eget forum. Og siste trekket er nå at styret selv skal kunne moderere forumet. Det er vanskelig å tenke seg at grunnen til dette er noen annen enn å kontrollere debatten. Det er selvsagt en spekulasjon, men så lenge styret ikke vil kommunisere skikkelig, så får man da heller ikke korrigert slike spekulasjoner.
Kloke ord og helt sikkert formelt riktig! Jeg føler at det hele  bunner i misforståelser og kommunikasjonssvikt!

Originally posted by ses ses wrote:

Du skriver en MJF-konferanse på Otta. Jeg har hørt rykter om noe slikt i lukkede foran, men det er første gang dette nevnes åpent og jeg trodde det var for en engere krets bare. Kan man si noe mer om hva dette er? Men jeg er nok i tvil om nåværende styre innehar nok tillit til at det komme noe godt ut av noe slikt på nåværende tidspunkt. Dertil er det blitt for mye forhåndsstøy som skyldes styrets håndteringer og mangel på slikt.
Kloke ord og helt sikkert formelt riktig! Jeg føler at det hele  bunner i misforståelser og kommunikasjonssvikt!
(Begynner å bli lei nå... Confused)

Konferansen/seminaret på Otta er et såkalt utvidet styreseminar (som vi har hatt jevnlig de siste åra) hvor meningen er å samle alle med verv og oppgaver i MJF. I tillegg har det vært ønskelig å trekke inn flere personer som vi tror kan bringe med seg synspunkter og kompetanse som gjør at vi kommer oss opp og videre.
Jeg føler kanskje at toget snart har gått for at vi skal klare å få med oss "de riktige" personene nå siden arrangementet skal være i helga 24.-26. januar og at mange sikkert trenger noe lenger tid på å avklare om dette er noe man har anledning til og ønsker å delta på.
Om penger ikke hadde spilt noen rolle så hadde jeg gjerne villet invitere alle sammen men vi må vel begrense oss til en "engere krets". Hvem som skal være innafor vil det sikkert bli endeløse debatter om så dette er ikke enkelt...
Gode forslag mottas med takk!

Det er sikkert noen som mener at vi ikke burde "kaste bort medlemskontingenten" på flere supperåd, men jeg synes det nå er viktigere enn noensinne å kunne møtes for å hilse på hverandre og bli kjent slik at man kan oppklare misforståelser og skape noe sammen. Nettforum og sosiale media er flotte greier, men det skaper ofte unødvendig splid fordi man ikke kjenner hverandre godt nok!


Men nå må jeg begynne å gjøre noe her på jobben også...Smile



Morten W

H0 USA - Conrail, CSX & NS i Appalachia 1990+
O USA - Lehigh Valley ca 1975
Inspirasjon: Chubb, McClelland, T Koester, www.ldsig.org & www.opsig.org
Besøk www.onorway.com
Back to Top
trulss View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 07 juli 2005
Location: Norge
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (2) Thanks(2)   Quote trulss Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2014 at 12:28
Ryddig av moderatorene å trekke seg. Foreningens leder sa muntlig til meg og flere andre som var tilstede allerede 10. desember at rommene her på forumet om blad og forening skulle stenges, siden de bare ble brukt til negative innlegg. Så for meg er det ganske klart hva styret ønsker å bruke moderatorrettighetene til. Veldig bra at Morten W deltar i diskusjonen her med gode innspill, men jeg tror han må ta inn over seg at foreningens leder og flere styremedlemmer (mulig et flertall) ikke ønsker noen slik diskusjon.

Det er veldig synd at foreningen nok en gang styres ut i grøfta av lederen og (deler av?) styret. Tidligere har skuta kommet på rett kjøl igjen ved å få inn bra folk, men da har hele tida MJ-bladet kommet ut som det skal. Når alt kommer til alt så er det MJ-bladet som er grunnen til at det store flertallet er medlemmer, et flertall som ikke har behov for å engasjere seg i hvordan foreningen ledes. Nå når bladet også er i store problemer, så er jeg redd skuta blir vanskeligere å snu.

Med til historien hører at foreningens leder i desember også sa at hvis det hadde kommet fire nummer av MJ-bladet hvert år de to siste årene ville foreningen gått med underskudd. Det tyder jo på at økonomien er ute å kjøre også, men det har ikke kommet noen offisielle signaler om det som jeg har fått med meg.
Truls Slevigen
Back to Top
midnight View Drop Down
Administratorgruppen
Administratorgruppen
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1145
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote midnight Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2014 at 12:51
Originally posted by trulss trulss wrote:

Ryddig av moderatorene å trekke seg. Foreningens leder sa muntlig til meg og flere andre som var tilstede allerede 10. desember at rommene her på forumet om blad og forening skulle stenges, siden de bare ble brukt til negative innlegg. Så for meg er det ganske klart hva styret ønsker å bruke moderatorrettighetene til. Veldig bra at Morten W deltar i diskusjonen her med gode innspill, men jeg tror han må ta inn over seg at foreningens leder og flere styremedlemmer (mulig et flertall) ikke ønsker noen slik diskusjon.
Som sagt... Naiv Super... eller omvendt! Cry

Jeg oppretta forresten en Facebook-gruppe i natt som heter "Vi som vil ha Morten Jacobsen tilbake som leder av MJF" og den har allerede fått over 10000 likes... 
Morten W

H0 USA - Conrail, CSX & NS i Appalachia 1990+
O USA - Lehigh Valley ca 1975
Inspirasjon: Chubb, McClelland, T Koester, www.ldsig.org & www.opsig.org
Besøk www.onorway.com
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (2) Thanks(2)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2014 at 13:13
For å presisere:

1. Jeg er bekymret for dette fordi det åpner for direkte inngripen fra den eller de i styret som kritiseres eller omtales på forumet. Det er ikke sikkert at det vil skje – men det vil bli mulig. Det er uheldig.

2. Den som styrer til daglig skal ikke ha direkte kontroll over debatten på forumet. Den skal gå uavhengig av styret, og kun modereres av de (få) som er utpekt til dette, og som er godt inneforstått med oppgaven.

3. Styret har som oppgave å utpeke moderatorer og forumadmin, ikke å være det selv. Disse må stå fritt.

4. Hvis moderatorer/admin etter styrets mening ikke gjør jobben sin, skal styret kunne si opp disse og så innsette andre – men med god begrunnelse og dokumentasjon. (3. og 4. er vel nedfelt i vedtektene?)

Dette er prinsipper. Det har ikke noe med om noen faktisk har tenkt å gjøre dette, det er prinsippet bak, altså noe som ligger forut for det som gjøres i praksis. Hensikten med prinsipper er selvsagt å sikre forutsigbarhet. 

Forøvrig er det jo rene dejavú, dette, for de av oss som opplevde Den Store Forumstriden tilbake i 2003-2004 … Om styret gjør alvor av trusselen om å stenge for muligheten for å diskutere foreningens gjøren og laden og eksistens her på forumet, er dette etter mitt syn et feilgrep på størrelse med det som skjedde den gangen, og som ga opphav til det frittstående Norsk MJ-forum. 
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (2) Thanks(2)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2014 at 13:29
Originally posted by Henning L Henning L wrote:

For å presisere:

1. Jeg er bekymret for dette fordi det åpner for direkte inngripen fra den eller de i styret som kritiseres eller omtales på forumet. Det er ikke sikkert at det vil skje – men det vil bli mulig. Det er uheldig.

2. Den som styrer til daglig skal ikke ha direkte kontroll over debatten på forumet. Den skal gå uavhengig av styret, og kun modereres av de (få) som er utpekt til dette, og som er godt inneforstått med oppgaven.

3. Styret har som oppgave å utpeke moderatorer og forumadmin, ikke å være det selv. Disse må stå fritt.

4. Hvis moderatorer/admin etter styrets mening ikke gjør jobben sin, skal styret kunne si opp disse og så innsette andre – men med god begrunnelse og dokumentasjon. (3. og 4. er vel nedfelt i vedtektene?)

Dette er prinsipper. Det har ikke noe med om noen faktisk har tenkt å gjøre dette, det er prinsippet bak, altså noe som ligger forut for det som gjøres i praksis. Hensikten med prinsipper er selvsagt å sikre forutsigbarhet. 

Forøvrig er det jo rene dejavú, dette, for de av oss som opplevde Den Store Forumstriden tilbake i 2003-2004 … Om styret gjør alvor av trusselen om å stenge for muligheten for å diskutere foreningens gjøren og laden og eksistens her på forumet, er dette etter mitt syn et feilgrep på størrelse med det som skjedde den gangen, og som ga opphav til det frittstående Norsk MJ-forum. 
En liten korreksjon til punkt 3 Henning;
I retningslinjene for forumet som er postet her på forumet under mjf informerer -> velkommen til Mjf forum står følgende;
 
MJF-forums Nettredaksjon
Webmaster og administrator er oppnevnt av Modelljernbaneforeningen i Norge (MJF) og fungerer på vegne av styret og foreningen. Webmaster og administrator er MJFs redaksjonsledelse for de nettsteder som drives av MJF.
Moderatorer oppnevnes av administrator, og er en del av nettredaksjonen.
Det er styret i MJF som godkjenner reglene for MJF-forum, og kan til enhver tid endre på disse når det synes formålstjenlig.
 
(Utheving gjort av meg)
 
Mvh
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2014 at 13:39
Originally posted by Pelle Pelle wrote:

De som har sterke meninger om foreningen og dens fremtid bør stille på GF og si sin mening der! Det er ikke lenge til neste GF, så gjør deres forberedelser allerede nå!


Dessverre gikk forslagsretten ut 31. desember...
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2014 at 13:57
Originally posted by midnight midnight wrote:


MEN... mye av dette og det meste av alt annet som har gått galt i det siste skyldes mangel på kommunikasjon og at man ofte fullstendig misforstår den andres intensjoner samt at "internett" fortsatt skaper noen tekniske utfordringer her og der. 


Der traff du spikeren på hodet, gitt.
Og styret i MJF har kun seg selv å takke siden de konsekvent nekter å kommunisere med sine medlemmer og sin egen nettgruppe.

Det er flott at du engasjerer deg i diskusjonen, Morten, men det virker dessverre som om du deltar mer som privatperson enn som styremdlem.

Det ville vært svært interessant om noen av de som var med og fattet vedtaktet kan gi en begrunnelse for hvorfor styremedlemmene ønsker å kunne moderere forumet direkte.
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (2) Thanks(2)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2014 at 14:06
Originally posted by midnight midnight wrote:


Jeg kan ikke forstå at det at noen fra et styre får moderatorrettigheter på et forum drevet av den foreningen dette styret er leder for er kritikkverdig! Hvorfor vil dette automatisk føre til knebling og moderering av kritikk??? Æ fatte itj!


Joda, Morten, dette skjønner du.

Forumet har vært aldeles utmerket moderert i den senere tid. Forumet har fungert knrikefritt.

Så hvorfor er det da nødvendig å endre på hvem som skal kunne moderere?
Formannen har ikke tid til å lese innleggene på forumet, men rett til å moderere, det skal han ha.

Det er umulig å ikke se disse endringene i sammenheng med den senere tids kritiske innlegg på forumet.


Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2014 at 15:18
@eika: Det gjør jo saken enda mer tydelig … 

EDIT: På den annen side kan alt iht det der endres til enhver tid. Av styret. Hm.


Edited by Henning L - 06 januar 2014 at 15:19
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2014 at 15:36
En ting som jeg lurer på.
Hvorfor står det ingenting i styrereferatene verken om endringene på forumet eller om seminaret på Otta?



Edited by Håvard H - 06 januar 2014 at 15:36
Back to Top
ESA-N View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 01 januar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 80
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote ESA-N Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2014 at 15:48
Helt UTROLIGOuch

  • Her har det i lengre tid vært etterlyst styrets manglende tilstedeværelse på forumet, og HVA skjer??? Jo, man tar kontroll over medlemmenes ENESTE fungerende kommunikasjonskanal, i stedet for å kommunisere.
  • Henvendelser gjennom andre kanaler, som kontaktskjema etc. ser ut til å være totalt DØD, hva har vi igjen da? 
  • Er det slik at man mener det kun er personlig fremmøte på GF som skal bli eneste mulighet for kommunikasjon??

Vel, "TIME VIL SJÅVV" ....... men nå bør styret tenke seg nøye om.  Det ser ut til at man ligger langt ute på "kvitstripa" av veien nå og grøftekanten er ikke langt unna. Fortsetter man "ut på vestlandsveier" er det ikke grøfter men STUUUUUP !!!!!!  Slik jeg ser det er styret billedlig  talt på vei over fjellet fra øst, mot de "farlige" veiene i vest....

Jeg kan ikke akkurat si at jeg ønsker styret velkommen til "å kjøre på vestlandet".  Prøv nå i det minste å holde dere veien, selv om det ser ut som om det er et problem.....

Med bekymret hilsen

Egil

Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2014 at 15:50
@Håvard H: Ottaseminaret er nevnt i styremøteref nr 4/2013:

Quote 32/2013 Møteplan

I følge foreløpig møteplan for 2014 vil det bli avholdt styremøte 11.januar og 4.mars,

seminar på Otta 25.januar og styremøte 10.mai

Back to Top
midnight View Drop Down
Administratorgruppen
Administratorgruppen
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1145
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote midnight Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2014 at 17:03
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:


Og styret i MJF har kun seg selv å takke siden de konsekvent nekter å kommunisere med sine medlemmer og sin egen nettgruppe. 
Når det gjelder kommunikasjonen til og fra  nettgruppa så er det min oppfatning at den har vært dårlig begge veier lenge... sikkert ikke av vond vilje fra noen, men snarere litt tekniske og uvante måter å kommunisere på samt ressurser som er voldsomt opptatt på annet hold! Det er derfor jeg innbilte meg at noe av hensikten med dette var å få "kontakt". Nå er jeg kanskje ikke like sikker lenger...
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:


Det er flott at du engasjerer deg i diskusjonen, Morten, men det virker dessverre som om du deltar mer som privatperson enn som styremdlem.
Jeg uttaler meg helt klart som privatperson. Ikke noe av det jeg har skrevet er klarert med hverken den ene eller andre... knapt nok meg selv innimellom Wink
Har forholdt meg rolig lenge og forsøkt å få andre i styret til å delta, men til slutt blir man lei og tar dresinen fatt og legger ut på fri linje uten å ha klarert med togleder... So be it!
Morten W

H0 USA - Conrail, CSX & NS i Appalachia 1990+
O USA - Lehigh Valley ca 1975
Inspirasjon: Chubb, McClelland, T Koester, www.ldsig.org & www.opsig.org
Besøk www.onorway.com
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.