MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Ultralydvasker
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Ultralydvasker

 Post Reply Post Reply
Author
Jolsen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 januar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jolsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Ultralydvasker
    Posted: 29 desember 2013 at 00:02

Mange messingbyggesett har små og fin deltaljer, som gjør at jeg har sett etter alternativ rengjøring til Mr.Muscle og tannkost. Etter å ha kikke på nettet, har jeg testet ut Biltema sin ultralydvasker: http://www.biltema.no/no/Hjem/Rengjoring-og-vask/Maskiner/Ultralydvasker-50-W-191540/. Har prøvd den nå i flere omganger, og på lang tid (6-8 minutter), både med rent vann, litt vanlig oppvaskmiddel og sitronsyre - uten noe neveneverdig resulatat. Vannet har vært varmet opp til ca 70 gr på forhånd. Er den rett og slett bare for svak, eller er det noe annet jeg gjør feil? Noen som har noen erfaringer med denne, eller andre ultralydvaskere?

 
Mvh John


Edited by Jolsen - 29 desember 2013 at 00:04
Back to Top
Thobbe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 122
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thobbe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2013 at 10:13
Borg musikk i Sarpsborg har en slik. Har ikke hatt mine instrumenter til service der, men andre musikere jeg kjenner har testet det og det har vært veldig effektivt.

Du kan jo evt. ringe for og snakke med de. De har drevet med dette i noen år.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2013 at 10:31
Jeg har en tilsvarende ultralydvasker som er kjøpt på Jernia.
Den kostet ca. NOK 300.
Jeg ser at på messingvogner som jeg har bygget, så må jeg ta "det grøvste" med tannbørste og Jif skurekrem. Da blir det alltid liggende litt rester /skitt inn i kroker og kriker som jeg ikke kommer til med tannbørsten. Når jeg så bruker ultralydvaskeren, blir resultatet veldig bra!
Jeg ser også at den vasker ut rester av flussmiddel i sprekker og skjøter der 2 deler er loddet sammen. Derved er jeg også sikker på at rester av loddevann blir nøytralisert.

Bruker å rense i flere omganger - først med en blanding av oppvaskmiddel (for å nøytralisere syren i loddevannet), deretter kun med rent lunkent vann.

Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2013 at 19:55
Prova och lägg i modellen i ett kar ( sockerkaksform avlång ) och vill man ha en glans på sin modell ( som jag tex ) så häll på citronsyra och kokande vatten, låt ligga ca 5minuter.

Vill jag sedan naturalisera både fosforsyran samt citronsyran,
så lägg i modellen i karet, och häll på bakpulver samt kokande vatten i ca 2minuter, skölj rent med vanligt vatten.

Resultatet: Mycket bra

Ingredienserna i bakpulvret höjer ph värdet.

Detta kostar både väldigt lite och är miljövänligt och går att hantera utan handskar.



Edited by Bo11 - 29 desember 2013 at 19:57
Back to Top
Jolsen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 januar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jolsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2013 at 20:54
Takker for gode tips! Da får jeg prøve meg litt frem videre.

Mvh John
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2013 at 01:51
Ultralydvasker kalles både smykkerenser, brullevasker og delevasker, dvs brukes i en rekke sammenhenger. Hvilket skulle borge for brukbarhet Wink
Bjørn Egil
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2014 at 15:36
Jeg brukte ultralydvasker i jobbsammenheng for en del år siden, og det er et fantastisk flott verktøy til sitt bruk. Ultralydrenserens største fortrinn er at den "rekker inn" i alle de krikene og krokene man ellers ikke kommer til.

Man må være klar over at ultralydvaskeren alene ikke gjør noe annet enn å sette den gjenstanden som skal vaskes i vibrasjon. Det som skal vaskes ut, enten det er skitt, støv, flussmiddel eller noe annet må kunne oppløses av den væsken som gjenstanden ligger i. Ultralydvaskeren sørger da for at væsken/vaskemiddelet trenger bedre (mye bedre!!) og raskere (veldig mye raskere!!!!!) inn i det man vil fjerne enn om man bare legger gjenstanden stille i væsken. Etterhvert som det som skal fjernes løses opp sørger ultralydvibrasjonene for at det uønskede materialet vibrerer ut i væsken. Bare vibrasjonene i seg selv har i de fleste tilfeller svært liten eller ingen oppløsende effekt på det som man vil fjerne.

Jeg hadde spesielle rensevæsker for fettløselig skitt, og brukte den blant annet på skikkelig innsausede gamle Märklinlok. På lok av 60- og 70-tallsgenerasjonene var det tilstrekkelig å ta av overdelen, hele rammen med motor og alt kunne puttes i badet. Det var fascinerende å se hvordan skitten etter bare noen sekunder nærmest "strålte" ut i væsken, og etter et minutt eller så var alt som fantes av skitt fullstendig ute av loket. Etterpå var det lett å bruke en pinsett eller nål til å pirke ut eventuelle hår og fiber som hadde surret seg rundt akslene.
Motorankere, feltspoler og lignende ble også helt rene. Det eneste som ikke hadde godt av en slik behandling var det sorte stoffomslaget på retningsomskifterspolen, den hadde lett for å løsne.
Dette var jo "før-elektroniske" lok, å legge lok med elektronisk omskifter, digitaldekoder eller annen elektronikk oppi et slikt bad er vel neppe å anbefale.

Lokoverdeler på enkle lok (eksempelvis 3000 og 3029) tok jeg på samme måte, men da brukte jeg vann med litt Zalo i, og overdelene ble like rene som da de var nye. Slik rensing er også mer skånsom enn å gni eller børste på overflaten.

Jeg har ikke brukt ultralydvasker for å rense messingmodeller, men jeg har i helt andre sammenhenger brukt eddik for å rense messing- og bronsegjenstander for flussmiddel og andre uhumskheter etter sølvlodding. De ble fine og rene selv uten ultralyd, jeg vil tro at det samme kan brukes på messingmodeller.
Min ultralydvasker hadde glassbeholdere som gjenstanden og rensevæsken ble plassert oppi, så ble disse glassbeholderne satt oppi et vannbad i selve vaskeapparatet. En glassbeholder tåler jo "alt" av væsker, hvis man har en annen type vaskeapparat bør man vel undersøke hva det tåler før man pøser aggressive væsker oppi.
Back to Top
Tog View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 mars 2013
Status: Offline
Points: 274
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2014 at 16:27
Betyr det du skriver at jeg like så gjerne kan benytte eddik (hvor sterk?) til å rense nyloddede messingmodeller for fluss etc. i stedet for å benytte rødsprit, aceton eller Lynol? Det vil i såfall være et stort fremskritt for meg som helst ikke vil ha for mye skadelige løsemidler i kroppen. 
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2014 at 17:32
Det vil jeg anta. Det er sikkert ikke skadelig å prøve. Eddik har dessuten den fordel at det kan skylles helt bort med varmt vann.
I utgangspunktet brukte jeg 35% eddikkessens rett fra flasken. 7% husholdningseddik blir nok for puslete. Eventuelt kan man tynne ut essensen noe og prøve seg frem. Eddik er jo en etsende syre, men sammenlignet med mye annet er den jo nokså snill (man bruker den jo i maten...).
På messingmodeller kan det jo bli en del kriker og kroker, så det kunne vært interessant å prøvd eddik i ultralydvaskeren.

Nå må det presiseres at jeg ikke har brukt eddik på findetaljerte modeller for å rense dem før lakkering, men eddik er jo ikke akkurat svovelsyre. Om det er noen forskjell på hvordan forskjellige typer flussmidler lar seg løse opp av eddik vet jeg heller ikke.
Jeg brukte eddik for å vaske vekk flussmiddel og andre forurensninger fra diverse gjenstander som var loddet med alminnelig industri-sølvlodd, primært for at flussmiddelrestene ikke over tid skulle tære på messingen. Blant annet brukte jeg dette ved reparasjon av lampeholdere i signallampene og hovedlampene på damplok. Selve lampeholderen er av relativt tynt messingblikk og de lever som kjent i et ganske tøft miljø med fuktighet og forurensning, så det er en fordel å unngå aggressivt belegg. Jeg brukte det også etter å ha bygget om brenneren på Primusen min, den er like fin etter 20 år.


Edited by H. Lindholm - 04 januar 2014 at 17:33
Back to Top
Tog View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 mars 2013
Status: Offline
Points: 274
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2014 at 17:57
Takk for tipset. Det skader nok ikke å prøve ut under nøye oppsyn. Dessverre har fruen kun 7 % husholdningseddik i skapet, men til uken kjøper jeg inn en flaske av den sterke sorten og forsøker.
Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2014 at 17:59
Att använda flyktiga lösningsmedel som nämns, är inget bra, ger gärna en beläggning, jag har provat i min begynnelse.

Därefter använde jag olika syrablandningar, vilket gav ett bra utslag, men detta fick efter ett antal gånger lämnas till en depå.

Så jag ville få fram något som verkligen gav resultat men som samtidigt inte var hälsovådligt.
Det var då jag fick tipset att använda bakpulver som har bra egenskaper och går lätt att få tag på och kunde hällas ut i tvättfatet.

Min metod: kokande vatten ( har köpt raka sockerkaksformar ) där jag tar ca 1matsked bakpulver, detta lägger jag inte i förrän vagnen är i det varma vattnet.
Det fräser när bakpulvret kommer i, en liten stund.
Efter ca 5minuter så sköljer jag av min modell och blåser denna torr med en hårfön.
Vagnen lyser ren och fin, och blir i det skick jag vill ha denna i.
Detta upprepas en gång till innan jag målar.
Och då räknar jag med ca 10-12 lödpass.

Bakpulver, burk ca 225gram kostar ca 16kr, och räcker till många tvättningar

Ska tillägga att jag inte har provat en ultraljudstvätt.

Resultat: av syrablandning.
Resultat: av bakpulver.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,049 seconds.