MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Noe annet enn gips
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Noe annet enn gips

 Post Reply Post Reply
Author
smholt View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote smholt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Noe annet enn gips
    Posted: 15 august 2005 at 09:55
Ja takk, begge deler sier nå jeg.

Jeg syns det er viktig å tenke på sluttresultatet, og her kommer spørsmålet inn: Hvordan skal overflaten se ut til slutt? Ved å bruke enkelte materialer(jeg vil nesten si feil materialer), kan en faktisk utelukke muligheten for å få et best mulig og mest mulig naturlig resultat.

Jeg sverger egentlig til gips, men ser en noen svakheter med det produktet, som vekt, sprøhet, etc, men bakdelene oppveies av det ferdige resultatet.

Jeg bruker mye avstøpninger av gips til fjell. Da får jeg en bra struktur nesten gratis, og jeg behøver ikke å bruke mye tid på å skrape inn mønster, etc. Og resultatet blir mer naturlig. Og det bør jo være viktig.

Den største fordelen med gips, slik jeg ser det, er sluttbehandling av de flatene som skal farges.
Her syns jeg gips er uovertruffent, ved at en får meget fine og "lette" farger, f.eks. på fjellformasjoner og områder hvor gipsen ikke skal dekkes av noe spesielt.
Ved å bruke farge som "vaskes på" gipsen, beholder man strukturen og får et mye bedre resultat enn om en bruker en dekkende maling. Av farge kan en bruke Woodlands fargepigmenter, eller vanlig akrylmaling på tube, samt mye vann. En vasker fargen over flaten. Ikke for mye, heller litt for lite, slik at det ikke blir for mørkt. Når det tørker, blir det også gjerne litt mørkere.
Et annet problem med å bruke dekkende maling, er at en må male med forskjellige sjatteringer, får å få skyggevirkning, etc. Det slipper en nesten å tenke på ved å "vaske" fargen på. Enda lettere å få et naturlig resultat, altså, med denne teknikken.

For områder som skal dekkes med strø, etc, bruker jeg gjerne lettsparkel, avrettingsmasse, dvs alt jeg har til rådighet. Så maler jeg gjerne det området med en lateks i jordfarge, før jeg strør på forskjellige farger med strø, eller grass, eller hva man måtte ønske å ha.

Man ser det godt på eksempelbildet her, fra min Saguaro River modul i Z-skala. Her er det brukt mye former til fjellet, og det er i prinsippet bare brukt et par farger, bla. annet burnt sienna, samt noe sort vask og hvit tørrbørsting på kantene. Områdene som er dekket med strø og vegetasjon, er lettsparkel som er malt.

]


Se ellers flere bilder her:
http://www.platelayer.com/saguaro-river-zmod-layout.aspx


Edited by smholt - 28 juli 2010 at 10:21
mvh,
Svein-Martin Holt
platelayer - facebook
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 august 2005 at 08:22

Hei !

Sculptamold kan anbefales ! Og du kan blande den med litt gips om du vil, og litt avrettingsmasse, og litt hvitt lim . Selv har jeg gjort dette, og jeg synes det fung. bra Får en fin lys grå farge, om du tilsetter litt Hey"di " Rett på gulv". Rester av flislim går også. Miks i vei, det er min erfaring.

MJ-hilsen Tom Lynga

Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 august 2005 at 21:33

I Horten har vi i mange år benyttet en avretningsmasse som heter Beto. Denne kan fortsatt bestilles av din lokale fargehandel.

Eirik

Back to Top
btotland View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote btotland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 august 2005 at 21:03

Hei !

Du kan også prøve et produkt som heter Sculptamold som vil gi deg mye bedre tid til å arbeide. Dette er en slags mellomting mellom pappmasje og gips, tror jeg, og er meget behagelig å jobbe med. Etter at den er tørr blir den også hard og robust. En palettkniv egner seg godt til å spre massen utover landskapet.

Sculptamold blir jo ikke like rimelig som gips men jeg kan anbefale dette produktet. Vet at du i alle fall kan få fatt i dette hos Molec men det er sikkert andre som kan levere også. Her har du lenken til Molec:

http://www.molec.no/index.php?valg=gruppe&gruppe_nr=7

mvh Bjørn

Back to Top
rosenblad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 294
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rosenblad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 august 2005 at 20:30

Hei!

Det går selvfølgelig an å bruke avretningsmasse, men hvorfor ikke heller forsinke gipsen litt?

Du kan ha litt eddik i gipsblandingen. Hvis du ikke liker det kan du også sinke herdeprosessen med litt sløydlim (som odså forsterker gipsen slik at den blir mindre sprø) eller en liten dash med lateks maling.

Eddik er også fint å blande i limet når du legger ballast på skinnegangen for å unngå bobler som kan oppstå ved bruk av oppvaskmiddel.

MVH, Tom



Edited by rosenblad
Back to Top
Kofhaa View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 14 august 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kofhaa Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 august 2005 at 19:17
Hei lurer litt på hva dere bruker til landskapsbygging? Jeg har prøvd gips men jeg synes det stivnet litt for fort.Er det noen som har noen gode forslag? Det finnes jo mange forskjellige typer avretningsmasse...
Hilsen Kofhaa
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.