Thobbes tråd om Fremo og Inglenook |
Post Reply | Page <123> |
Author | |
Thobbe
Veteran Joined: 17 september 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 122 |
Post Options
Thanks(0)
|
Oi! Det høres meget interessant ut! Takk for tips!
Edited by Thobbe - 30 desember 2013 at 22:11 |
|
totenmann
Medlem i MJF Joined: 13 mars 2007 Location: Norge Status: Offline Points: 43 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg har 8 stk. endestykker + 2 stk. ferdigbygde moduler,( 1 sving og en rett modul) hvis du er intressert. Alt er kjøpt i Togbutikken.
MVH Rune
|
|
Thobbe
Veteran Joined: 17 september 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 122 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nå har jeg googlet litt etter lenz köf og finner egentlig ikke helt ut av hvor den er å få kjøpt. Tysk skjønner jeg ikke noenting av, så det kan godt hende jeg har gått glipp av noe der. Har noen et tips?
Edited by Thobbe - 30 desember 2013 at 22:13 |
|
totenmann
Medlem i MJF Joined: 13 mars 2007 Location: Norge Status: Offline Points: 43 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei, ligger 2 stk Lenz Køf ute på tysk e-bay nå til 189 euro pr.stykk
mvh Rune
|
|
Tåge
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 342 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hmm, så det vil teoretisk si at det ikke er noen (butikker) som selger FREMO endestyker i Norge
|
|
Mvh
Åge Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen .... |
|
Thobbe
Veteran Joined: 17 september 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 122 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det kan jaggu ser sånn ut...
|
|
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
Da er et godt alternativ å laste ned tegningen til endestykket fra FREMO-normen (side 11 i dokumentet som er linket til nederst på denne siden: http://www.fremo-net.eu/h0_normentwurf.html?&L=12 ), lage en mal (f.eks. i papp) slik at konturene enkelt kan tegnes opp på en finerplate (12mm anbefales), og sage ut med elektrisk stikksag. Det er ingen stor jobb å lage slike endestykker selv, om man vil det . Hilsen Halvor Obs: Det er minimale forskjeller mellom B96 endestykket og B02, det siste er rimeligvis det som anbefales i dag. |
|
Thobbe
Veteran Joined: 17 september 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 122 |
Post Options
Thanks(0)
|
Da fikk jeg en litt mer utfyllende mail fra togbutikken. Han sa de hadde sluttet å importere endestykker grunnet økte priser. De pleide å kjøpe fra www.williwinsen.de
Køfen fra lenz kunne de skaffe for 2100,- Edit: skriveleif/autokorrektur Edited by Thobbe - 31 desember 2013 at 10:06 |
|
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
Når vi er inne på endestykker, noen som har info om den danske sidebane standarden? skulle hatt noen sånne endestykker...
|
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
_marius
Veteran Joined: 20 oktober 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 265 |
Post Options
Thanks(0)
|
UltraMicro i Tønsberg hadde i hvert fall laser. Mulig de kan produsere noen endestykker hvis du tar med deg tegninger og en finèrplate. Det er mange år siden jeg var innom websiden sist og det står ikke noe om laser nå, men du kan jo ta kontakt: http://ultramicro-2.myshopify.com/pages/about-us
Kanskje foreningen for modelljernbane kunne tilbudt slike endestykker. Det fremmer jo togaktivitet. |
|
Marius
|
|
Thobbe
Veteran Joined: 17 september 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 122 |
Post Options
Thanks(0)
|
Støttes! |
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2101 |
Post Options
Thanks(0)
|
Absolutt greit med en stabil leverandør av slike endestykker ja, men jeg vil også støtte opp om det Halvor skriver på forrige side. Å lage sine egne endestykker er ikke vanskelig så lenge man har en mal å gå etter, jeg gjorde dette på min første FREMOdul. Riktignok kjøpte jeg to ferdige endestykker og brukte disse som mal i stedet for å printe ut profilen og lage malen fra scratch, men prinsippet er det samme.
Imidlertid vil jeg kanskje anbefale å bruke noe litt mer solid og varig enn papp, tynn finer (4-6mm) er enkel å sage i samtidig som den kan brukes mange ganger uten å bli utslitt. Hvis malen blir ødelagt og man må lage en ny fins alltid sjansen at det blir små avvik fra den forrige malen, og dermed har man dette avviket på alle nye endestykker som blir laget etter den nye malen. |
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
Thobbe
Veteran Joined: 17 september 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 122 |
Post Options
Thanks(0)
|
Lurer forsatt litt på dette. Om det kan kjøres på inglenooken samtidig som det er trafikk på hovedsporet, eller må man da ha signaler? Spør meg om mer detaljert forklaring hvis dette blei litt utydelig. Edit. Skriveleif Edited by Thobbe - 05 januar 2014 at 00:32 |
|
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
Du kan definere det som et (gjennomgående) sidespor på linjen, men da må du ha avledende sporveksler eller sporsperrer. I ditt tilfelle kan du jo "låse" to av vekslene dine i avhengighet til vekslene i hovedspor.
Men det må ikke være plass til rullende materiell mellom "avledende" og veksel i hovedspor |
|
Thobbe
Veteran Joined: 17 september 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 122 |
Post Options
Thanks(0)
|
Du mener da sånn teknisk at vekskene til lokstall og godshusspor styres fra samme bryter som den nærmeste vekselen på hovedsporet? Her skal det benyttes lange veksler fra peco. Og minste mulige avstand mellom hovedspor og sidespor. Da vil det vel ikke være plass til rullende materiell på den lille biten?
|
|
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
I prinsippet ja, og det er vel akseptabelt i modell
I 1:1 er vanligvis ikke slike sidesporveksler motoriserte, og man vil via en eller annen form for kontroll-låsing få frigitt vekslene/sporsperrene som i sin tur frigir nøkler til å låse opp sporvekslene i hovedspor. Hvis man vil gå videre med dette med motoriserte veksler, så kan man jo tenke seg at at sidesporet frigis fra nærmeste stasjon, f.eks. ved at man der får utlevert en nøkkel som passer til en nøkkelbryter ved sidesporet som gjør det mulig å kjøre disse vekslene. Det finnes også andre og mer finurlige måter å gjøre dette på, alt etter hvor interessert man er i å gjenskape slike sikkerhetssystemer. Det er nok ikke plass til rullende materiell mellom to slike veksler som du beskriver nei, så det blir nok "godkjent" |
|
Thobbe
Veteran Joined: 17 september 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 122 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg synes slike styringer er artig. Utlevering av nøkkel kan jo være interessant. Eller har du forslag på mer finurlige løsninger?
|
|
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
Her er en side som kanskje kan gi deg noe inspirasjon :-)
Disse går fint an å lage selv.
|
|
Thobbe
Veteran Joined: 17 september 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 122 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det skulle man klare å lage selv ja.
Jeg spør og graver litt videre jeg. Denne nøkkelen oppbevares altså på nabostasjonen? Hvordan løst man det da hvis man kommer fra denne stasjonen r man får utlevert nøkkel, for så å skulle fortsette videre på hovedsporet. Må man da først tilbake for å levere nøkkel? |
|
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det finnes forskjellige løsninger på denne problematikken, men i utgangspunktet er et sidespor underlagt en bestemt stasjon, og det kjøres kipptog fra denne stasjonen.
Men det finnes også løsninger hvor den andre stasjonen mottar nøkkelen og kommuniserer dette tilbake til den første stasjonen. Edited by jevistad - 08 januar 2014 at 11:34 |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
Da går jeg ut fra at nøkkelen sendes tilbake til eierstasjonen ved første anledning?
|
|
Svein S
|
|
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg husker ikke hvordan dette løse ved de forskjellige låstypene, jeg må sjekke når jeg kommer hjem. Men det finnes A,B,C og D-lås typer for strekning uten fjernstyring mener jeg. |
|
Thobbe
Veteran Joined: 17 september 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 122 |
Post Options
Thanks(0)
|
Du verden. Jeg venter i spenning!
|
|
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
A-lås:
Kontrollåsnøkkelen for sidesporet er oppbevart i et nøkkelapparat ved sidesporet. Nøkkelen frigis elektrisk fra den stasjonen som sidesporet er underlagt etter telefonisk forespørsel fra togpersonalet i det toget som står ved sidesporet og som skal skifte der. Nøkkelen settes inn i nøkkelapparet igjen når skiftingen er avsluttet og toget skal kjøre videre. B-lås: Kontrollåsnøkkelen til sidesporet er oppbevart i et nøkkelapparat på stasjonskontoret på den stasjonen sidesporet er underlagt. Nøkkelen utleveres til togpersonalet når toget skal skifte på det aktuelle sidesporet. Toget må vende tilbake til samme stasjon for å levere nøkkelen igjen. C-lås: Kontrollåssystem for stasjoner med manuelt betjente sporveksler. Brukes bare på stasjoner, ikke på sidespor. D-lås: Det er to kontrollåsnøkler til sidesporet, i utgangspunktet skal en nøkkel oppbevares i et nøkkelapparat på hver av nabostasjonene til sidesporet. Nøkkel utleveres til togpersonalet når toget skal skifte på det aktuelle sidesporet. Toget kan enten vende tilbake til samme stasjon for å levere nøkkelen, eller kjøre frem til neste stasjon og levere nøkkelen der. Hvis begge nøklene da havner på samme stasjon er det spesielle rutiner for å sende den ene nøkkelen tilbake til den andre stasjonen. Merk at alle disse låstypene bare brukes på håndstilte sporveksler, og at begrepet "sidespor" betyr et spor som grener ut fra hovedsporet på linjen. Inne på stasjoner finnes det ikke sidespor. Alle disse låstypene er i utgangspunktet beregnet brukt på strekninger som ikke er fjernstyrt (de oppstod i en tid lenge før noen visste hva fjernstyring var), men hvis ikke reglene er blitt endret i det siste kan A-lås finnes også på fjernstyrte strekninger. Edited by H. Lindholm - 08 januar 2014 at 16:50 |
|
hsa77
Medlem i MJF Joined: 15 desember 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 162 |
Post Options
Thanks(0)
|
I nyere tid har det kommet en låstype til:
E-lås: Denne låstypen kan benyttes både på stasjon og sidespor, på strekninger med og uten fjernstyring. Ved E-lås har alle sporsperrer og sporveksler elektriske drivmaskiner. E-låsen består av to samlelåser ("a" og "b"), samlelås "a" har normalt nøkkel mens samlelås "b" er normalt tom. Nøkkelen i samlelås "a" frigis på samme måte som ved "A-lås". Når man har fått ut nøkkelen fra samlelås "a" setter man den inn i samleås "b" - nå vil alle sporsperrer og sporveksler ved stasjonen/sidesporet kunne betjenes via lokalomstillere. Når skiftingen er ferdig tas nøkkelen ut av samlelås "b" og settes tilbake i samlelås "a". Alle sporveksler legges automatisk tilbake i normalstilling, og alle sporsperrer går til pålagt stilling. Og så har vi jo også en "lås" til på fjernstyrt strekning: Rigel Rigel brukes for sidespor på linjen på strekninger med fjernstyring. Umiddelbart foran sporvekselen til sidesporet er det et kort sporavsnitt som må være belagt av kjøretøy (materiell) for at riglene skal kunne frigis. Ved siden av sporsperren står det et betjeningsskap med en trykknapp. Togpersonalet kontakter togleder og ber om frigiving, togleder frigir sidesporet og togpersonalet trykker inn trykknappen i betjeningsskapet. Nå tennes en lampe ved sporsperren, når sporsperren er lagt av tennes en lampe ved sporvekselen som nå kan legges om. Når skiftingen er ferdig må sporvekselen først legges tilbake i normalstilling og så legges sporsperren på, så kontaktes togleder som tar tilbake frigivingen av sidesporet. Du har med andre ord ganske mange løsninger å velge mellom! mvh
|
|
Håkon
N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro |
|
Thobbe
Veteran Joined: 17 september 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 122 |
Post Options
Thanks(0)
|
Her var det veldig mye å velge i ja. Og alle er "innafor" med tanke på tidsepoke og fremo? Takk alle sammen for innspill!! Helt topp!
|
|
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
Javel. Da er jo den nye E-låsen nærmest å betrakte som en videreutvikling av A-låsen med elektriske drivmaskiner og automatisk tilbakelegging til normalstilling. Praktisk - så slipper man å bøye seg og bale med tunge sperrer og sporveksellodd....
E-lås er faktisk ikke noe nytt begrep, men før i tiden var E-lås noe helt annet enn i dag. Mens A, B, C, D og nåtidens E-lås er betegnelser på låssystemer, så var gamle dagers E-lås betegnelsen på en bestemt type fysisk utførelse av kontrollås på sporveksel. Den kunne derfor inngå i alle de tidligenre nevnte låssystemene. Mens alle kontrollåser i dag låser den tilliggende sporvekseltungen, så låste E-låsen den fraliggende tungen ved hjelp av en stang som ble skjøvet inn i låsen. Stangen støtte mot den fraliggende tungen og hindret denne i å beveges mot stokkskinnen. Denne låstypen var enda mer utsatt for å fryse fast om vinteren enn de kontrollåsene som er vanlige nå, og stangen var utsatt for skader. Når man låser opp en slik lås skal stangen trekkes gjennom selve låskassen, og det skal ikke store skjevheten til før den ikke lar seg betjene. Og hvis en sporveksel med E-lås ble kjørt opp kan man jo tenke seg hvordan det gikk med låsen... Så vidt jeg vet er det mange år siden det var E-låser i bruk på det nasjonale nettet. Den siste i det som den gang het Oslo Distrikt var på Ski og forsvant en gang tidlig på 80-tallet, men det kan ha vært noen i bruk andre steder noe senere. Det er imidlertid fortsatt en (eller muligens to?) på Garnes på Gamle Vossebanen, og det er noen i bruk på Thamshavnbanen. Nedover i Europa (Tyskland, Polen, osv) er de i bruk i stort antall, der har jeg sett helt nye slike låser. Det fantes også en gang noe som ble benevnt G-lås. Det var også betegnelse på en fysisk utførelse av kontrollås, en liten type beregnet for 20-kilos skinner. |
|
trulss
Fremo og MjF medlem Joined: 07 juli 2005 Location: Norge Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det skal være forsignal til innkjørhovedsignalene også? |
|
Truls Slevigen
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ja. Skrev ikke noe om det, annet enn indirekte ved å nevne 5-lys hovedsignal. De to nederste lampene er nemlig forsignal for utkjørsignalet. Så innkjørsignalet skal ha eget frittstående forsignal (2-lys branngult og grønt).
|
|
Svein S
|
|
Thobbe
Veteran Joined: 17 september 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 122 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei igjen!
Nok et spørsmål til alle guruene her på forumet. Denne gang om rullende materiell. Jeg har et laaavt budsjett. Jeg er ute etter vogner som er så korte som mulig,og gjerne flere forskjellige typer (de bør være omtrent like lange for å kunne brukes på en Inglenook). Hadde vært artig om dette er etter norsk forbilde slik at det evt kan brukes i fremosammenheng. Lett ombygging bør jeg kunne få til. Men hovedsaken er altså det lave budsjettet. Har sett på His-vogner fra nmj, men 295,- pr vogn ganger 8 stk som trengs til en Inglenook gjør et større innhogg i kapitalen en det er rom for. Håper noen vise hoder har gode råd til en nybegynner. Eller skal vi si ikkebegynyennåer ... |
|
Post Reply | Page <123> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |