MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Thobbes tråd om Fremo og Inglenook
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Thobbes tråd om Fremo og Inglenook

 Post Reply Post Reply Page  123>
Author
Thobbe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 122
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Thobbe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Thobbes tråd om Fremo og Inglenook
    Posted: 25 desember 2013 at 10:03
Denne tråden her tidligere "endestykker ".
Tråden sklei litt ut og måtte derfor få et nytt navn.

_________________________________________


Hællæ! Og god jul!

Jeg lurer på om endestykker er å få kjøpt noe sted?   

Har noen prøvd eller mener noe om nmj sitt modulsystem?

Edited by Thobbe - 21 januar 2014 at 00:03
Back to Top
Ludefladen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 04 august 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 31
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Ludefladen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 desember 2013 at 10:25
Endestykker er ikke noe problem, de får du hos Tore i Togbutikken.no
MJ-hilsen

Ludefladen

R.Norheim
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 desember 2013 at 10:35
Var inne på nettsiden hans nå og fant ikke noe modulsett eller endestykker
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
Thobbe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 122
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thobbe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 desember 2013 at 10:35
Jaha? Kunne ikke finne det på nettsiden tidliger. Jeg må lete igjen.
Back to Top
Ludefladen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 04 august 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 31
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ludefladen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 desember 2013 at 10:37
Send en mail eller ring, Tore har langt mer enn det som ligger på nettet.
MJ-hilsen

Ludefladen

R.Norheim
Back to Top
Thobbe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 122
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thobbe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 desember 2013 at 10:37
Akkurat ja. Det starte vi samtidig. Men det var det jeg også kom fram til. Finner ingenting på søk etter hverken fremo eller endestykker.
Back to Top
Thobbe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 122
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thobbe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 desember 2013 at 10:38
Ok. Takk for svar Ludefladen!!

Edited by Thobbe - 25 desember 2013 at 10:49
Back to Top
Thobbe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 122
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thobbe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 desember 2013 at 13:49
Da er mail sendt, og vi venter i spenning. Tenker kanskje å bygge et slik Inglenook skiftepuzzle.
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 desember 2013 at 22:18
mulig jeg har et par liggende til overs om ikke
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 desember 2013 at 08:40
Inglenook er kult, og med FREMO grensesnitt åpner det jo også opp for en industrimodul på treffSmile Noe spes tema eller type industri du har tenkt deg?

Vedrørende de M-Play-modulene NMJ selger har jeg vært i kontakt med Mikael Hansson hos M-Play, trivelig fyr med god serviceinnstilling, de lager også spesialmoduler på bestilling i tillegg til standardmodulene som NMJ har 2 versjoner av. Har også sett flere som bygger med disse modulene på diverse svenske MJ-fora, men har ikke fått prøvd de selv ennå.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Thobbe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 122
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thobbe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 desember 2013 at 10:03
Hvor mye vil du evt. ha for de Stian?
Blir en type industri ja Svein. Men dette er helt i starten av grublestadiet. Jeg er meget åpen for forslag. Har aldri bygd noe før.   
Back to Top
Thobbe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 122
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thobbe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 desember 2013 at 17:25
Sitter nå her og grubler jeg da, siden jeg er på grublestadiet. Vurderer å ha en stasjon i tillegg til dette Inglenookgreiene på modulen min. Denne stasjonen tenkte jeg at skulle ha to spor. Har lest her på forumet at man bør ta høyde for toglengder på to meter. Er dette noe man absolutt bør følge, eller er det mulig med mindre?

Edited by Thobbe - 26 desember 2013 at 18:01
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 desember 2013 at 18:28
Det er sikkert mulig med en kortere stasjon, men så veldig anvendelig som kryssingsstasjon på Fremo-treff vil den jo ikke være da. Men den kan jo fungere som et stoppested der man kan sette ut en vogn eller to, så aktivitet på stoppestedet kan det jo være.

(Jeg følger her NSBs tradisjonelle betegnelse på stoppested, som et ekspedisjonssted der man ekspederte stykkgods og/eller vognlast og/eller reisende, men ikke togmeldinger; dvs. at tog kunne ikke krysse på et stoppested. Stoppesteder hadde ekspedisjonsbygning(er), men gjerne av noe mindre format enn på fullverdige stasjoner.)
Svein S
Back to Top
Thobbe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 122
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thobbe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 desember 2013 at 21:24
Hmm. Tror kanskje jeg går for et stoppested.

Jeg har klusset litt på et ark. Åpen for innspill og ideer. Trengs signaler? Hva blir i såfall riktig oppsett av dette?

Back to Top
Thobbe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 122
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thobbe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 desember 2013 at 23:56
Var mitt forslag så stusselig/på jordet at ingen gidder å komme med litt tilbakemelding? Eller ligger alle og ruller i ribbefettet og ikke orker løfte lft-fingeren?

Jeg lurer på om det må ligge et mesdingblåserverksted der. Mottar messing, gull og sølv og sender ut fine trompeter. ( Er selv trompetist).

Tenker også at jeg kan dele denne modulen i to omtrent midt mellom stasjonsbygningen og godshus på tegningen min i innlegget over,slik at jeg eventuelt senere kan sette inn en dobbeltsporet modul slik at man får mulighet for kryssing med toglengder på to meter. Finnes det ikke egne endestykker med dobbeltspor?
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 desember 2013 at 00:51
Hei
Jeg tror nok helt sikkert at stasjonen din kan fungere med den sporplanen. Men jeg vil anbefale at du tegner den i målestokk for å se hvor mye du faktisk får plass til, slike skisser er alltid optimistiske med hensyn til plass.
Husk også på at godshus gjerne skal ha plass for lastebiler o.l. på baksiden eller enden.

Med hensyn til messingblåserverkstedet kan det jo være interessant å vite at Togbutikken.no delte lokaler med dette firmaet i Grimstad tidligere http://www.trakt.no/

Tanken din om å lage en midtseksjon er god, og kan løse evt. plassproblemer. Slike skjøter trenger ikke følge noen grensesnitt-standard siden denne seksjonen uansett blir unik for denne plassen.

Hilsen Halvor

Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 desember 2013 at 08:57
Originally posted by Thobbe Thobbe wrote:

Hmm. Tror kanskje jeg går for et stoppested.

Jeg har klusset litt på et ark. Åpen for innspill og ideer. Trengs signaler? Hva blir i såfall riktig oppsett av dette?


Et stoppested har per definisjon ikke signaler - det ekspederes jo ikke tog her. Lokstall vil det helelr aldri være på et stoppested. Slikt finnes/fantes bare på de større stasjonene, typisk der baner møtes, og endestasjoner. Traktorstall har det derimot vært ved mindre stasjoner dersom stasjonen har betjent så mange sidespor at det har vært nyttig med et eget skifteaggeregat for stasjonen, for å forkorte arbeidstiden for godstog som betjener stasjonen.

Dersom du vil forlenge stoppestedet slik at det kan fungere som en stasjon, har du fire mulige løsninger for signaler etter norsk forbilde på enkeltsporet bane:

1. Ingen signaler. Stasjonen sikres med at togekspeditøren (txp) setter opp flagg ved ytterste veksel. Avgangssignal gis muntlig til togfører fra plattform, eller ved grønt flagg utenfor ekspedisjonshuset for tog som ikke skal stoppe.

2. Enkle innkjørsignalapparater. Egentlig samme ordning som over, men flagget erstattet av en enkelt lavt signal med rød og grønn lampe som styres fra en bryter på txp-kontoret.

3. Stasjon med komplett sikringsanlegg, men ikke fjernstyrt. 5-lys innkjørhovedsignal i hver retning 200 meter utenfor ytterste veksel. Signalene markerer stasjonsgrensen. Skiftebevegelser på stasjonen når innkjørsignalene står i stopp kan skje innenfor stasjonsgrensen. Et 3-lys utkjørhovedsignal i hver retning plassert rett utenfor sporvekslene der togsporene går sammen til ett togspor. Hvert enkelt togspor har gjerne et dvergsignal i tillegg som viser hvilket spor et kjør-signal vises for, selv om det for stasjoner med 2 togspor normalt vil gis av seg selv om det er 1 eller 2 grønne lamper som lyser. 1 grønn vises for togvei over avvikende sporveksler, mens 2 grønne krever at det ikke ligger avvikende sporveksler i togveien. Dessverre finnes det ikke operativer modeller av dvergsignaler etter norsk forbilde.

4. Stasjons med komplett sikringsanlegg og fjernstyrt. Som over, men felles utkjørsignal erstattes med utkjørsignal for hvert enkelt togspor, og dverger brukes ikke. Dette er slik det er mest vanlig å finne på norske stasjoner i dag. En stasjon med 2 togspor vil da som oftest ha disse signalene:
-2 stk. 5-lys innkjørhovedsignaler, ett for hver retning.
-2 stk. 3-lys utkjørhovedsignal, ett for hvert spor som ikke går over avvikende sporveksler, ett for hver retning.
-2 stk. 2-lys utkjørhovedsignal, ett for hvert spor som går over en eller flere avvikende sporveksler, ett for hver retning.



Edited by ses - 28 desember 2013 at 08:59
Svein S
Back to Top
hsa77 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 desember 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hsa77 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 desember 2013 at 14:26
I tillegg til variantene ses listet opp finnes det også "enkelt sikringsanlegg" - dette er i prinsippet likt som enkelt innkjørsignal - forskjellen er at man har et skikkelig innkjørhovedsignal med forsignal (enkelt innkjør har ikke forsignal). Innkjørhovedsignalet kan vise både "kjør" og "kjør med redusert hastighet". Sporvekslene på stasjonen er håndbetjente og kontrollåste. Et slikt anlegg er fortsatt i bruk på Gjøvik.


Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 desember 2013 at 14:52
Ja, det glemte jeg. Haltdalen er også utstyrt slik.
Svein S
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 desember 2013 at 16:58
Sporplanen din er ikke så gæli den, sitter og pusler litt med den i XtrkCad nå. Men som Halvor sier, det er nok mulig den skissen din er en smule optimistisk med tanke på å få plass til alt i lengden på to seksjoner (med mulighet for ekstra seksjoner mellom disse). Derfor har jeg etpar spørsmål:

Hva er maks lengde på seksjonene slik du ser for deg? Husk at de bør være håndterbare for én person, og gjerne også like lange slik at de kan stables oppå hverandre.

Vil du ha en ekte Inglenook, eller bare et sporarrangement som ligner? En ekte Inglenook er jo ment som et puslespill, med konkrete lengder på de ulike sporene basert på vognlengden. Norske vogner varierer jo endel i lengden, så hvilken vognlengde ser du i så fall for deg?

Når du nevner FREMO grensesnitt i hver ende, tenker du da at du vil ha med denne stasjonen på treff i fremtiden? I så fall er det bl.a. minstekrav for kurveradier, og sporveksler med stor nok radius tar stor plass i lengden.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Thobbe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 122
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thobbe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 desember 2013 at 17:03
Takk for masse fin informasjon!! Kjempemoro! Jeg tror jeg går for stoppested i første omgang. Og utvider en gang seinere med midtmodul og signaler. Det var stall for skiftetraktor jeg mente ja. Er det mulig å bedrive skifting på sidesporene eller må jeg da ha signaler?
Back to Top
Thobbe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 122
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thobbe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 desember 2013 at 17:09
Der kom det ett svar til ja. Vil bygge en ekte Inglenook jeg kan leke med med mine egne vogner. Om de så ikke passer med andre vognlengder så gjør jo ikke det noe på fremotreff. Tenkte på treff en gang i fremtiden ja. Hvor små radier kan jeg benytte på et sidespor?
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 desember 2013 at 17:21
Industrispor har minsteradius på 700mm, mens det er 1000mm som gjelder ellers. I ditt tilfelle betyr det at du kan klare deg med kortere veksler ut til traktorstallen og de to sidesporene til høyre, mens for togmøte må du ha lengre veksler i begge ender av møtesporet samt der sidesporet fortsetter rett frem (over godshuset). Dette har jo betydning for hvor mye plass du har til rådighet ellers, det var derfor jeg lurte på hvor lange vogner du har og hvor lange seksjoner du kan håndtere. Lurer også på hva slags veksler du tenker på å bruke, siden de ulike produsentene har ulike mål. F.eks kan du bruke Pecos medium veksler ut til stallen og de to sidesporene, mens du må bruke Pecos lange veksler ellers på stasjonen din.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Thobbe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 122
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thobbe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 desember 2013 at 18:20
Har igrunn ingenting. Det eneste jeg har av mj er to digitale startsett fra roco med fire passasjervogner og et arbeidstog. Må kjøpe inn alt. Har også lyst på en skiftetraktor. Finnes skd 206 son ferdigmodell? Regner med å gå for peco ja.

Størrelsen på modulene har jeg ikke sett på ennå. Jeg har en Subaru forester. ganske ok plass baki.

Ser for meg ganske korte toakslede vogner.

Edited by Thobbe - 28 desember 2013 at 22:17
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 desember 2013 at 23:49

Originally posted by Thobbe Thobbe wrote:

[...] Finnes skd 206 son ferdigmodell? [...]

Nei, kun som byggesett. Av ferdigmodeller av norske skiftetraktorer finnes såvidt jeg vet bare Skd 224 (fra NMJ), når vi holder dyre Superline-modeller og modeller av skiftelok som El 10, Di 2 og Di 5 utenfor.

"Klesskapet" fra Breuer, som NSB hadde et par av, og som Rivarossi hadde som modell, er også å regne som en liten skiftetraktor, men de tror jeg helst ble brukt på de store verkstedene, og er neppe særlig relevant på en liten stasjon i "dalstroka innafor".

Back to Top
Thobbe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 122
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thobbe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2013 at 14:29
Jo mindre jo bedre skiftetraktor vil jeg si.
Hva med køf? Finnes kanskje ikke i norsk design uten at man lakkerer og ordner dekaler selv?
Back to Top
Tog View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 mars 2013
Status: Offline
Points: 268
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2013 at 14:50
Originally posted by Thobbe Thobbe wrote:

Jo mindre jo bedre skiftetraktor vil jeg si.
Hva med køf? Finnes kanskje ikke i norsk design uten at man lakkerer og ordner dekaler selv?


Collector Modell v/ Bjørn Bratz omproduserte Køf'en til norsk variant. Men den finnes bare sporadisk til salgs på nett som bruktmodell. Men jeg tror ikke at den ble benyttet andre steder enn Heimdal og Oppdal. Noen hevder det skal ha eksistert en Køf nummer 2 i Norge, men dette har jeg ikke fått bekreftet. Spør eventuelt på NJK-forum.

Skd 214 er en adskillig mere utbredt skiftetraktor i Norge. Den er temmelig lik den svenske Z43 og er også til salgs på Tradera.com eller QXL.no fra tid til annen. Den svenske må du selvsagt omlakkere/omlitterere med norske dekaler. Gutta på Romerike Modell Verksted har en del dekalsett om de ikke er utsolgte.
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2013 at 22:55
om jeg har så får du komme med et bud Smile skal sjekke i garasjen senere

Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Thobbe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 122
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thobbe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2013 at 19:00
Da fikk jeg negativt svar fra togbutikken. Da står alt og faller å ha din garasje skjuler Stian! Ikke snøring på hva fremoendestykker koster... Noen som kan hinte litt?
Back to Top
steinbp View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinbp Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2013 at 19:20
Min anbefaling for et lite skiftelok er køf fra Lenz. Den er tysk, men kan ommerkes til norsk utgave. Det som gjør den så spesiell er at den har en pendelakse og en stiv aksel og kondensator koblet til den originale dekoderen. Det gjør at den "aldri" mister kontakten med styringen, og om du skifter standard vogner har den styrbare koblingshaker med koblingsautomatikk. Om det kan ombygges til å virke med trådkobbel vet jeg ikke.
Stein Johannessen

NJK Kråkstad
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.