Thobbes tråd om Fremo og Inglenook |
Post Reply | Page 123> |
Author | |
hsa77
Medlem i MJF Joined: 15 desember 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 162 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 05 mars 2014 at 14:52 |
Disse signalene heter nå midlertidig innkjørsignal og midlertidig utkjørsignal, disse signalene er definert i togframføringsforskriften: http://lovdata.no/forskrift/2008-02-29-240/§9 Her står det også om enkelt innkjørsignal: http://lovdata.no/forskrift/2008-02-29-240/§9-16 Legg merke til at enkelt innkjørsignal, midlertidig innkjørsignal og midlertidig utkjørsignal ikke er hovedsignaler - de skal derfor heller ikke utstyres med forsignaler. Det skal imidlertid settes opp avstandsskilt 1 og 2 foran enkelt innkjørsignal og midlertidig innkjørsignal: http://lovdata.no/forskrift/2008-02-29-240/§9-50
Edited by hsa77 - 05 mars 2014 at 14:54 |
|
Håkon
N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro |
|
hsa77
Medlem i MJF Joined: 15 desember 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 162 |
Post Options
Thanks(0)
|
Fordelen med enkelt innkjørsignal er jo nettopp at det er enkelt! Kun et enkelt innkjørsignal i hver ende av stasjonen. All annen "signalering" foregår muntlig og via håndsignaler. Tillatelse til skifting og tillatelse til å forlate stasjonen ("kjøretillatelse" eller "passer") gis av Togekspeditøren (TXP). Alle sporveksler må legges om manuelt.
Det er en viss form for avhengighet mellom sporveksler og det enkle innkjørsignalet - dersom man skal stille innkjørsignal inne fra stasjonsbygningen må sporvekslene være låst til kjøring i hovedspor. Dersom tog skal tas inn i avvikesporet må man ta ut nøkkelen fra samlelåsen inne i stasjonsbygningen og gå ut til sporvekselen og legge den om for hånd. Ved sporvekselen finnes det et stillerskap som man da kan bruke til å stille innkjørsignal. Det er ingen sporisolering og det er derfor fullt mulig å kjøre tog inn i spor hvor det allerede står kjøretøy. |
|
Håkon
N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro |
|
Thobbe
Veteran Joined: 17 september 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 122 |
Post Options
Thanks(0)
|
Aha ja. Da grubler man videre. Blir ikke byggestart på en liten evighet. Har ikke plass til å praktisere mj ennå.
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
Brukbar hvis du velger komplett sikringsanlegg uten fjernstyring (innkjørhovedsignaler og felles utkjørhovedsignal) , men ikke hvis du velger enkle innkjørsignaler.
|
|
Svein S
|
|
Thobbe
Veteran Joined: 17 september 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 122 |
Post Options
Thanks(0)
|
Altså brukbart å min sporplan?
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
Scala Design har annonsert norske dversignaler, men foreløpig er det vel bare på planleggingsstadiet. Dvergsignaler (lave skiftesignaler) er omtalt i signalreglementet av 1926. De ble gjerne anvendt i forbindelse med utbyggingen av komplette sikringsanlegg som pågikk fra mellomkrigstiden og framover. I tillegg til å regulere skfiteveiene, blir de anvendt for å vise hvilket spor som grønt utkjørsignal gjelder for der det er er ett felles utkjørsignal for alle utkjørtogveier i samme kjøreretning. |
|
Svein S
|
|
Thobbe
Veteran Joined: 17 september 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 122 |
Post Options
Thanks(0)
|
Kjempestas med tilbakemeldinger! Søker litt på dvergsignaler. Nå kommer vel dette snart i salg? Når ble slike tatt i bruk?
|
|
Traveller
Veteran Joined: 07 februar 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 148 |
Post Options
Thanks(0)
|
En form for avhengighet er det vel, ettersom alle sporvekslene må være låst og nøklene må stå i samleskinnenen dersom signalet skal kunne stilles fra stasjonsbygningen? Mvh P. |
|
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
Informasjonen på nettsiden til Skala Design om "Enkelt innkjørsignalapparat" (som nå har skiftet navn til "Enkelt innkjørsignal") er noe misvisende.
"Enkelt innkjørsignalapparat" ble opprinnelig benevnt "Fremskutt elektrisk håndsignal" fordi det sikringsmessig stort sett dekker samme oppgave som håndsignal (flagg eller lampe) vist ved ytterste sporveksel. I likhet med håndsignaler er det ikke avhengighet mellom "Enkelt innkjørsignalapparat" og sporveksler eller sporfelter på stasjonen. Signalet ble brukt for å forenkle togekspedisjonen ved at stasjonsbetjeningen ikke var nødt til å gå ut til ytterste sporveksel for å vise innkjørsignal, det kunne stilles enten fra stasjonskontoret eller fra et enkelt stillerapparat ute ved sporvekselen. På stasjoner med "Enkelt innkjørsignalapparat" kan det også skiftes mellom ytterste sporveksel og signalet selv om tog ventes, på stasjoner med håndsignaler kan det ikke skiftes utenfor ytterste sporveksel i de siste 15 minutter før tog ventes. Hovedsignaler fantes lenge før "Enkelt innkjørsignalapparat" ble tatt i bruk. "Enkelt innkjørsignalapparat" ble satt opp på stasjoner hvor man ikke fant det formålstjenlig (les: for dyrt) å bygge sikringsanlegg og sette opp hovedsignaler. På stasjoner hvor innkjørsignal vises med håndsignal eller med "Enkelt innkjørsignalapparat" er det ikke noe begrep som heter "utkjør". For tog som skal passere stasjonen uten å stoppe gis kjøretillatelse videre fra stasjonen og frem til neste stasjon av togekspeditøren med grønt flagg/grønt lys fra håndsignallampe ved stasjonsbygningen (signal "Passer"). For tog som har stoppet på stasjonen gir togekspeditøren avgangsordre til togføreren, som i sin tur gir "Avgangsignal" til lokomotivføreren (dette er reglene som gjaldt inntil for noen år siden og fortsatt gjelder på museumsbanene, på det nasjonale nettet gis det i dag "Kjøretillatelse" fra togekspeditøren til lokomotivføreren). Begrepet "fuglekasse" (eller "stærkasse") brukes om stolpen med en høy smal trekasse som står ved ytterste sporveksel på stasjoner hvor innkjørsignal vises med håndsignal. "Fuglekassen" er ikke noe signalapparat, den er bare et stativ for flagget/lampen og fungerer også som oppbevaringskasse for signalflaggene når de ikke er i bruk. På stasjoner med "Enkelt innkjørsignalapparat" står/stod det ofte også "fuglekasser" ved de ytterste sporvekslene som kunne brukes hvis signalapparatet var i ustand. Signal for å gi tillatelse til å kjøre fra eller passere stasjon gis aldri fra en "fuglekasse". Normalt brukes et flyttbart stativ, men det kan også være satt opp en permanent stolpe med flagg/lampeholder. Under midlertidige driftsforhold (ombygginger m.v.) hender det at det blir anordnet spesielle signalsystemer mens de ordinære signalsystemene er ute av bruk. Da forekommer det av og til at det blir satt opp både "Enkelt innkjørsignalapparat" og "Enkelt utkjørsignalapparat", men dette er særordninger som kunngjøres spesielt for personalet og som aldri brukes ved ordinære driftsforhold. |
|
hsa77
Medlem i MJF Joined: 15 desember 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 162 |
Post Options
Thanks(0)
|
Du trenger to av disse signalene:http://www.skaladesign.no/produkter/signaler/enkelt-innkjorsignalapparat
|
|
Håkon
N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro |
|
hsa77
Medlem i MJF Joined: 15 desember 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 162 |
Post Options
Thanks(0)
|
Denne sporplanen ser helt grei ut for en liten stasjon på en landsens sidebane hvor det er lite trafikk. Som du sier er det en ulempe å måtte bruke det ene av to togspor til skifting, dersom et tog skal stoppe for å sette ut og inn vogner vil fort hele stasjonen blokkeres. Dette går som sagt helt greit på en sidebane, men på en tett trafikkert hovedlinje vil stasjonen din fort bli en flaskehals.
Når det gjelder signaler vil jeg anbefale deg å gå for enkelt innkjørsignal, det passer perfekt for en liten stasjon på en sidebane uten fjernstyring, tidsepoke fra ca1920 og helt frem til i dag. Enkelt innkjørsignal er et to-hodet lyssignal som enten viser rødt fast lys (stopp) eller grønt fast lys (kjør med redusert hastighet), er stasjonen ubetjent slukkes signalet. Du trenger to enkle innkjørsignal, et ca 200m(målestokk 1:1) utenfor ytterste sporveksel i hver ende av stasjonen, på et mj-anlegg må du selvfølgelig kompromisse litt på avstanden, men du bør ha plass til et lok og minst to vogner mellom signalet og ytterste sporveksel. Disse signalelene gir tog tillatelse til å kjøre inn på stasjonen, tillatelse til å kjøre ut fra stasjonen og kjøre til neste stasjon gis av togekspeditøren på stasjonen. Mvh
Edited by hsa77 - 04 mars 2014 at 14:33 |
|
Håkon
N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro |
|
Thobbe
Veteran Joined: 17 september 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 122 |
Post Options
Thanks(0)
|
Sitter nå her og grubler igjen. Med denne sporplanen blir jo det ene stasjonssporet benyttet som Uttrekkspor. (Det er det det heter?) Er dette en ulempe? Bør jeg gjøre litt om på sporplanen? Edited by Thobbe - 04 mars 2014 at 09:50 |
|
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
Litra G3 er en helnorsk konstruksjon etter norsk byggeskikk med utvendig panel. Unntaket er en del lukkede vogner som ble innkjøpt brukt fra Tyskland under 1. verdenskrig. Disse vognene var bygget på slutten av 1800-tallet etter daværende tysk standard, men ble - sannsynligvis av praktiske årsaker - allikevel litrert som G3 i Norge selv om de var avvikende på mange måter. De vognene som Roco kom med modeller av på 80-tallet var vogner som kom til Norge i 1940-45. Dette var vogner av mange varianter, noen med flatt og noen med hvelvet tak, de fleste bygget i tiden 1900-1925. Alle disse fikk litra G (uten indekstall) og nummer i 33xxx-serien. Fordi de ikke hadde indekstall ble de i dagligtale gjerne kalt "G33", men korrekt betegnelse var bare "G". Noen av disse vognene er bevart, i diverse tilstander: G 33035 (bare vognkassen) G 33602 Et unntak er Gp4 33144, som er en mer moderne "Oppeln"-vogn. Disse vognene fikk litra Gp4 fordi de var spesielt egnet for å gå i persontog (Gp) og de fikk indekstall 4 fordi de hadde tillatt aksellast opp til 15 tonn. Liliput kom med et par varianter av slike vogner i 1991 (riktignok med UIC-litra). Edited by H. Lindholm - 25 januar 2014 at 23:26 |
|
Thobbe
Veteran Joined: 17 september 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 122 |
Post Options
Thanks(0)
|
Bytta navn på tråden jeg.
Se første innlegg. Edited by Thobbe - 21 januar 2014 at 00:05 |
|
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
Etter det jeg forstår skulle tog butikken slutte å selge fremo. |
|
A matter of life and death
|
|
Thobbe
Veteran Joined: 17 september 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 122 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg har rota det til. Kanskje jeg bør bytte tittel? Så vidt jeg skjønner får man ikke skaffet endestykker her i landet.
|
|
Vestafor
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 22 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Folks hvor ble det Endestykke som er er overskriften for denne linken
|
|
BHN
http://home.lyse.net/togmodeller/ |
|
Morten Jacobsen
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Bergen, Norge Status: Offline Points: 1113 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg fant forresten utgangspunktet for min L vogn hos Vestfold Modelljernbaneimport til 205 kr. De har forresten det samme åtte vogners settet fra Roco til under 600 kroner og flere vogner til under hundrelappen.
Edited by Morten Jacobsen - 20 januar 2014 at 17:54 |
|
Morten Jacobsen (MJ)
H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO |
|
Thobbe
Veteran Joined: 17 september 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 122 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det var jo et veldig bra tilbud. Men ingen av de kan fornorskes? Uansett tror jeg at jeg går for denne.
Og takk for svar! |
|
Morten Jacobsen
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Bergen, Norge Status: Offline Points: 1113 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg har ikke fått med meg hvilken tidsepoke du henter forbildet ditt fra. Regelen er vel jo eldre forbilder, jo kortere vogner. Det ser du f eks på utviklingen av G vogner (lukkede godsvogner). Sånn sett er G4 og His en del lengre enn noen av de G vognene som ble etterlatt fra tyskerne etter krigen, og der det er mulig å finne modeller fra ulike fabrikanter. Tilsvarende for L vogner; åpne godsvogner. Jeg har f eks bygget om noen Fleischman L vogner til norske.
Jeg husker ikke helt prisen, men Togbutikken har en noe større variant med DSB litra til kr 395 for to stk. Om ikke norsk forbildelikhet er viktig, har NMJ tilbud på en Roco L vogn til kr 99,-. Det finnes også "norske" G3 fra Roco på markedet, selv om jeg ikke har sett dem i butikk på mange år. Her har Brawa en modell som er mer detaljert, men med en pris som i utgangspunktet synes å være for høy i forhold til dine krav.. Om norsk ikke er viktig og du kan klare deg med lav detaljering i forhold til forbildene, har NMJ tilbud på et sett fra Roco med åtte korte tyske vogner til 665,- Edited by Morten Jacobsen - 20 januar 2014 at 16:31 |
|
Morten Jacobsen (MJ)
H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO |
|
Thobbe
Veteran Joined: 17 september 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 122 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei igjen!
Nok et spørsmål til alle guruene her på forumet. Denne gang om rullende materiell. Jeg har et laaavt budsjett. Jeg er ute etter vogner som er så korte som mulig,og gjerne flere forskjellige typer (de bør være omtrent like lange for å kunne brukes på en Inglenook). Hadde vært artig om dette er etter norsk forbilde slik at det evt kan brukes i fremosammenheng. Lett ombygging bør jeg kunne få til. Men hovedsaken er altså det lave budsjettet. Har sett på His-vogner fra nmj, men 295,- pr vogn ganger 8 stk som trengs til en Inglenook gjør et større innhogg i kapitalen en det er rom for. Håper noen vise hoder har gode råd til en nybegynner. Eller skal vi si ikkebegynyennåer ... |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ja. Skrev ikke noe om det, annet enn indirekte ved å nevne 5-lys hovedsignal. De to nederste lampene er nemlig forsignal for utkjørsignalet. Så innkjørsignalet skal ha eget frittstående forsignal (2-lys branngult og grønt).
|
|
Svein S
|
|
trulss
Fremo og MjF medlem Joined: 07 juli 2005 Location: Norge Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det skal være forsignal til innkjørhovedsignalene også? |
|
Truls Slevigen
|
|
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
Javel. Da er jo den nye E-låsen nærmest å betrakte som en videreutvikling av A-låsen med elektriske drivmaskiner og automatisk tilbakelegging til normalstilling. Praktisk - så slipper man å bøye seg og bale med tunge sperrer og sporveksellodd....
E-lås er faktisk ikke noe nytt begrep, men før i tiden var E-lås noe helt annet enn i dag. Mens A, B, C, D og nåtidens E-lås er betegnelser på låssystemer, så var gamle dagers E-lås betegnelsen på en bestemt type fysisk utførelse av kontrollås på sporveksel. Den kunne derfor inngå i alle de tidligenre nevnte låssystemene. Mens alle kontrollåser i dag låser den tilliggende sporvekseltungen, så låste E-låsen den fraliggende tungen ved hjelp av en stang som ble skjøvet inn i låsen. Stangen støtte mot den fraliggende tungen og hindret denne i å beveges mot stokkskinnen. Denne låstypen var enda mer utsatt for å fryse fast om vinteren enn de kontrollåsene som er vanlige nå, og stangen var utsatt for skader. Når man låser opp en slik lås skal stangen trekkes gjennom selve låskassen, og det skal ikke store skjevheten til før den ikke lar seg betjene. Og hvis en sporveksel med E-lås ble kjørt opp kan man jo tenke seg hvordan det gikk med låsen... Så vidt jeg vet er det mange år siden det var E-låser i bruk på det nasjonale nettet. Den siste i det som den gang het Oslo Distrikt var på Ski og forsvant en gang tidlig på 80-tallet, men det kan ha vært noen i bruk andre steder noe senere. Det er imidlertid fortsatt en (eller muligens to?) på Garnes på Gamle Vossebanen, og det er noen i bruk på Thamshavnbanen. Nedover i Europa (Tyskland, Polen, osv) er de i bruk i stort antall, der har jeg sett helt nye slike låser. Det fantes også en gang noe som ble benevnt G-lås. Det var også betegnelse på en fysisk utførelse av kontrollås, en liten type beregnet for 20-kilos skinner. |
|
Thobbe
Veteran Joined: 17 september 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 122 |
Post Options
Thanks(0)
|
Her var det veldig mye å velge i ja. Og alle er "innafor" med tanke på tidsepoke og fremo? Takk alle sammen for innspill!! Helt topp!
|
|
hsa77
Medlem i MJF Joined: 15 desember 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 162 |
Post Options
Thanks(0)
|
I nyere tid har det kommet en låstype til:
E-lås: Denne låstypen kan benyttes både på stasjon og sidespor, på strekninger med og uten fjernstyring. Ved E-lås har alle sporsperrer og sporveksler elektriske drivmaskiner. E-låsen består av to samlelåser ("a" og "b"), samlelås "a" har normalt nøkkel mens samlelås "b" er normalt tom. Nøkkelen i samlelås "a" frigis på samme måte som ved "A-lås". Når man har fått ut nøkkelen fra samlelås "a" setter man den inn i samleås "b" - nå vil alle sporsperrer og sporveksler ved stasjonen/sidesporet kunne betjenes via lokalomstillere. Når skiftingen er ferdig tas nøkkelen ut av samlelås "b" og settes tilbake i samlelås "a". Alle sporveksler legges automatisk tilbake i normalstilling, og alle sporsperrer går til pålagt stilling. Og så har vi jo også en "lås" til på fjernstyrt strekning: Rigel Rigel brukes for sidespor på linjen på strekninger med fjernstyring. Umiddelbart foran sporvekselen til sidesporet er det et kort sporavsnitt som må være belagt av kjøretøy (materiell) for at riglene skal kunne frigis. Ved siden av sporsperren står det et betjeningsskap med en trykknapp. Togpersonalet kontakter togleder og ber om frigiving, togleder frigir sidesporet og togpersonalet trykker inn trykknappen i betjeningsskapet. Nå tennes en lampe ved sporsperren, når sporsperren er lagt av tennes en lampe ved sporvekselen som nå kan legges om. Når skiftingen er ferdig må sporvekselen først legges tilbake i normalstilling og så legges sporsperren på, så kontaktes togleder som tar tilbake frigivingen av sidesporet. Du har med andre ord ganske mange løsninger å velge mellom! mvh
|
|
Håkon
N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro |
|
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
A-lås:
Kontrollåsnøkkelen for sidesporet er oppbevart i et nøkkelapparat ved sidesporet. Nøkkelen frigis elektrisk fra den stasjonen som sidesporet er underlagt etter telefonisk forespørsel fra togpersonalet i det toget som står ved sidesporet og som skal skifte der. Nøkkelen settes inn i nøkkelapparet igjen når skiftingen er avsluttet og toget skal kjøre videre. B-lås: Kontrollåsnøkkelen til sidesporet er oppbevart i et nøkkelapparat på stasjonskontoret på den stasjonen sidesporet er underlagt. Nøkkelen utleveres til togpersonalet når toget skal skifte på det aktuelle sidesporet. Toget må vende tilbake til samme stasjon for å levere nøkkelen igjen. C-lås: Kontrollåssystem for stasjoner med manuelt betjente sporveksler. Brukes bare på stasjoner, ikke på sidespor. D-lås: Det er to kontrollåsnøkler til sidesporet, i utgangspunktet skal en nøkkel oppbevares i et nøkkelapparat på hver av nabostasjonene til sidesporet. Nøkkel utleveres til togpersonalet når toget skal skifte på det aktuelle sidesporet. Toget kan enten vende tilbake til samme stasjon for å levere nøkkelen, eller kjøre frem til neste stasjon og levere nøkkelen der. Hvis begge nøklene da havner på samme stasjon er det spesielle rutiner for å sende den ene nøkkelen tilbake til den andre stasjonen. Merk at alle disse låstypene bare brukes på håndstilte sporveksler, og at begrepet "sidespor" betyr et spor som grener ut fra hovedsporet på linjen. Inne på stasjoner finnes det ikke sidespor. Alle disse låstypene er i utgangspunktet beregnet brukt på strekninger som ikke er fjernstyrt (de oppstod i en tid lenge før noen visste hva fjernstyring var), men hvis ikke reglene er blitt endret i det siste kan A-lås finnes også på fjernstyrte strekninger. Edited by H. Lindholm - 08 januar 2014 at 16:50 |
|
Thobbe
Veteran Joined: 17 september 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 122 |
Post Options
Thanks(0)
|
Du verden. Jeg venter i spenning!
|
|
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg husker ikke hvordan dette løse ved de forskjellige låstypene, jeg må sjekke når jeg kommer hjem. Men det finnes A,B,C og D-lås typer for strekning uten fjernstyring mener jeg. |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
Da går jeg ut fra at nøkkelen sendes tilbake til eierstasjonen ved første anledning?
|
|
Svein S
|
|
Post Reply | Page 123> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |