MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Valg av digitalstyring marklin
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Valg av digitalstyring marklin

 Post Reply Post Reply
Author
Jon Anders View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 19 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 21
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jon Anders Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Valg av digitalstyring marklin
    Posted: 23 desember 2013 at 21:16
Hei og god jul folkens:) Nå som jeg har fått litt tid fra jobb i jula så må jeg få prøvd å få kommet litt i gang med marklin anlegget igjen. Anlegget er av C-skinner og den første utgaven av marklin mobile station. Har lyst til å bytte ut til utgave nr 2 eller til en Central station. Veit ikke helt hva som lønner seg, om det holder med mobile station eller en Central station når Anlegget er ca 5 m2. Det som er viktigst for meg mens skinner enda er tilgjenglig er at når toget stopper på rødt lys, at det fortsatt er spenning i skinna slik at lyder og lys fortsatt fungerer. Hvordan gjøres dette med marklin? har prøvd å tråle forumet og lese litt, men finner ikke noe svar. sånn som det er nå er det et direkte brudd slikt som det gjøres ved et analogt anlegg, men dette er lite troverdig da toget kommer og alt kutter når det stopper.
Jon Anders
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 desember 2013 at 00:57
Bare et par små kommentarer ang. Mä digitalstyring.

Jeg har gått veien fra MS1 til MS2 og vil beskrive det som komme til en ny verden, digitalt sett Wink
Litt forenklet (riktig nok) vil jeg beskrive MS2 som en 'fullverdig' digitalsentral (altså i forhold til MS1).

Det er (igjen riktig nok) flere ting en fullverdig digitalsentral (som CS) kan gjøre som ikke MS2 kan, som fx å programmere kjøreveger. Men den lar deg kjøre både Motorola og DCC om hverandre, styre flere magnetartikler enn de fleste har bruk for, programmere (programerbare) dekodere (også) på CV-nivå, kontrollere inntil 16 digitalfunksjoner, definere symboler på d.o. (dog med ille lav oppløsning . . .).
Sånn omtrent.

Det er jo en begrensning i antall lok som kan legges inn, men siden MS2'n er utstyrt med kortskriver/leser, kan en legge lokprogammeringen inn på egne kort for hvert lok. Det er jo uansett vanskelig å operere (flere enn Wink) et titalls lok om gangen Big smile

Siden jeg stadig ikke er kommet lenger enn til å operere på teststrekningsnivå Embarrassed, må jeg nok overlate stoppspørsmålet til andre. Mä har imidlertid en nedbremsingsmodul, og siden den er digital, bør vel den løse det problemet(?)
Bjørn Egil
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 desember 2013 at 11:16
God Jul til alle!

Da du allerede har en MS1, så kan du bruke denne videre med en CS2 som en ekstra kjørekontroll.
Enkleste måte å få tog til å stoppe på i "Märklinverden", er å forsyne sporavsnittet der toget skal stoppe med likestrøm. Da bremser loket ned etter den retardasjonshastigheten som du på forhånd har valgt og stopper opp. Du mister da kontrollen over funksjoner som fløyte og andre funksjoner så lenge likestrømmen ligger på - men dette kommer tilbake med digitalstrømmen. Lys og lyd beholdes imidlertid - og spesielle bremselyder kommer også - om loket har det?
Bruker du Märklin signalsystem, så kan disse kobles inn med toginnflytelse - men "helt vanlig likestrøm" er rimeligere og går helt fint.
Dersom du har en 2-polet vender (DPST)så kan du forsyne en liten testbane for å se virkningen og om du er fornøyd før du event. investerer i signaler ol.?
Du må passe på at omkobling mellom digitalstrøm og likestrøm skjer umiddelbart (på noen mS som det vil skje med et rele eller vender). Blir det spenningsløse oppholdet for stort "forstår" ikke dekoderen i loket at det er et "bremsesignal". Det skjer dersom dekoderen er spenningsløs for lenge, slik at den må restartes.
- Mener tidligere at denne likestrømmen måtte ha en viss polaritet for at loket skulle bremse - ellers vil det fortsette med en hastighet som størrelsen på likestrømmen skulle gi, gjennom sporavsnittet som er forsynt med likestrøm? Da vil man kunne kjøre forbi sporavsnitt som har signaler som viser stopp i motsatt retning.
Likestrømmen kan ellers ha en spenning på (12 -) 16 V tilsvarende digitalstrømmen.

Håper dette er til hjelp?
Back to Top
Jon Anders View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 19 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 21
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jon Anders Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 desember 2013 at 14:32
Hei

Prøvde dette med likestrøm på en liten testskinne med et viessmann rele og det funket kjempe bra! Lyset står på og toget står. har ikke lok med lyder enda, så vet ikke hvordan det blir. så lenge det ikke skader lok, tror jeg at jeg går for denne løsningen inntil videre.

Takk for hjelpen, det var veldig nyttig. God Jul ;)
Jon Anders
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 desember 2013 at 15:47
Bremsemodulen til Mä fungerer på samme måte, den sender også ut likestrøm, så trygt er det.

Heldig du som kan leke med tog i dag Big smile
Back to Top
Jon Anders View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 19 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 21
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jon Anders Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 desember 2013 at 13:06
Hehe, ja fikk tid et par timer før det braket løs i går :)

Har bare et spørsmål til

Kom over på mjwiki angående lok på rødt lys:

" Digitalsignal til lok ved stoppsignal

For å styre lok som står ved et stoppsignal er det viktig å lodde inn en 1K5Ω motstand i mellom den isolerte stoppstrekningen og normalstrekningen. Motstanden vil sørge for at det blir levert nok strøm til lokets dekoder. "


Er dette noe som også kunne ha fungert? Eller er det ikke samme opplegg? da hadde jeg kanskje sluppet å ta opp igjen så mye skinner for å isolere skinnestrengene også hvis det skal kobles inn likestrøm. Kun midtleder som er isolert i anlegget nå
Jon Anders
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 desember 2013 at 11:09
Jeg tror nok det er en noe usikker metode å legge inn en slik 1,5 kohm motstand for å forsyne stoppavsnitt med strøm ved stopp?
En slik motstand er beregnet for å forsyne prosessoren i dekoderen med strøm under start, slik at den skal slippe å gjøre omstart når den skal kjøre videre - men allikevel ikke få nok strøm til å drive motoren i loket.

Det er bare det at om dekoderen prøver å drive motoren med en slik motstand innkoblet, så vil dette få spenningen som prosessoren i dekoderen "lever av" til å falle, slik at dekoderen "nærmest begår selvmord".
Dekoderen kan ikke vite at det er en slik motstand innkoblet - og tror derfor den har full digitalstrøm.
Ytterligere komplikasjoner skjer dersom man har lysfunksjoner som trekker (varierende) strøm.

Beste på Märklin er full og stabil likestrøm - og på DCC et stoppsignal som er forsynt fra booster. Mange DCC-dekodere har også den evnen at de "forstår" likespenning som stopp. - Har man slike dekodere, kan man gjerne bruke "Märklins metode".
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 desember 2013 at 13:45
En slik stoppseksjon holdes strømløs ved rødt signal, brukes som et sikkerhetstiltak for å stoppe evt lok som ikke har bremset ned på bremseseksjonen (den som mates med likestrøm).
Motstanden er vel mest brukt for blokkdetektering om man har slikt, da det går nok strøm gjennom motstanden til at detektoren kan kjenne igjen at det er en strømforbruker inne på seksjonen.

Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 desember 2013 at 15:23
Med fare for å avspore tråden ut fra trådstarters tema?

Det er vel heller usikkert om hvordan en dekoder vil respondere på en slik motstand i serie, selv om dette er ment for blokkdeteksjon?
- Uansett vil det nå kreve "tvungent digitalmodus" i CV# 29.

De dekodere som unnlater å bremse ned på en likestrøm-matet seksjon (stopp aktivert)vil kanskje respondere ved "små rykk" i den retning som likestrømmen ved analogdrift skulle gi? - Således er det en viss risiko for at toget over tid "jobber seg inn" på en ny digitalmatet seksjon etter signalet - eller tilbake til den likestrøm-matede seksjonen?

Dette fordi:
* Dersom dekoderen ikke "forstår" likestrømsignalet som gir kommando om stopp på foranliggende seksjon men fortsetter "ufortrødent" videre, vil denne dekoder trekke mye strøm (> 20 mA).
* Når den så kommer til en ny seksjon, like før signalet - som er forsynt via seriemotstand, vil spenningen falle til < 3V dersom strømtrekket er > 20 mA. Dette er så lavt at dekoderen oppfatter dette som spenningsløst - stopper og restarter.
* Er automatisk systemvalg satt i CV#29 vil dekoderen nå tro at det er likestrøm på anlegget og fortsetter nå i analogmodus.
Når de små kondensatorene (som alle dekodere inneholder) får ladet seg opp og dekoderens prosessor (som trekker < 20 mA)starter, vil toget prøve å kjøre videre. Dette vil man merke som et lite rykk før kondensatoren igjen er utladet.
* Denne prosessen vil fortsette videre til toget passerer signalet - eller er tilbake til den likestrøm-matede seksjonen.
* Om det "stepper" tilbake vil følgende inntreffe:
Loket som nå tror det er analogdrift, vil "ta ut" med full fart i motsatt retning der det kom fra når det på ny treffer analogstrøm (DC) og fortsette videre ukontrollerbart på digitalavsnittene.
Samme vil også skje i andre retningen.

Det blir i hvert fall god underholdning!!! :-O
Back to Top
Jon Anders View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 19 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 21
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jon Anders Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 desember 2013 at 15:57
Mye informasjon her ja :)

Da tror jeg motstand teorien faller bort og det blir likestrøm i stopp seksjonen, som jeg har prøvd og vet fungerer.

Det blir nok også innkjøp av et NSB startsett 29660, da får jeg også MS 2 og tror det holder mer enn nok for mitt anlegg.

Takk for all hjelp :)

Edited by Jon Anders - 26 desember 2013 at 15:57
Jon Anders
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,093 seconds.