MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Programmeringssporet
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Programmeringssporet

 Post Reply Post Reply Page  <12345 7>
Author
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mars 2015 at 17:53
Regner med det kanskje er tråden min du tenker på?Smile Må innrømme at det ser spennende ut dette du holder på med nå, så selv om jeg kanskje ikke "løper og kjøper" en Arduino med en gang skal jeg hvertfall følge med på det du gjør fremover!Thumbs Up
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mars 2015 at 01:31
Jeg opdaget nettopp at kodeeksempelet mitt fra forrige innlegg - ble ødelagt da jeg posted det på forumet:

Eksempel :
(test[1] == 2)

Ble endre til:
(test == 2)

Jeg har derfor lagt ut programmet som  en zip fil - denne kan lestes ned her :

http://programmingtrack.no-ip.org/sw/arduino/Controller02080001.zip

Denne kan pakkes ut slik at du får en fil Controller02080001.ino

Funksjonalitet til denne nye versjonen er som før, men hvis du kopler en bryter mellom Digital Pinne 2 (til høyre for den røde ledningen) og Gnd/Jord (til høyre for sort ledning) - får du mulighet til å styre rød / grønn.  Hvis bryter er lukket når Arduinoen blir slått på, starter den automatisk i denne modusen,  ellers vil den starte i testmodus - og gå over til rødt, når du slår bryter på og deretter av. Signalet lyser grønt når bryter er lukket.  Det er også mulig å kople en spordetektor (f.eks BD-20 fra NCE)  til pinne 4 (mellom rød og grønn). og også mulighet for å kople en annen spordetektor til pinne 7.  Signalet vil lyse grønt hvis bryter er på og ingen av spordetektorene er aktivert (De aktiveres ved å trekke styringspinnen til jord. (Det er ikke behov for 10k pullup motstand - denne er aktivert internt i SW)

Jeg har installert dette for å få et innkjøringssignal på en av endestasjonene mine.


Hvordan komme igang med Arduino - og signalstyring. 

Det finnes en rekke forskjellige Arduinoer.  Jeg anbefaler å starte med Arduino UNO - fordi denne har utbyttbar prosessor (DIL sokkel) - slik at evt. feilkoplinger kun ødelegger prosessoren - ikke hele kortet (ny prosessoer 20 - 40 kroner)

Det enkleste (men kanskje litt dyrt?) er å kjøpe et Arduino startsett f.eks :

http://www.digitalimpuls.no/PC-komponenter/Hovedkort/Arduino/Arduino/Vilros-Arduino-Uno-Ultimate-Starter-Kit-Includes-72-page-Instruction-Book-129859-p0000088952.aspx


Alternativer er digikey med et litt midre kit :

http://www.digikey.no/product-detail/en/193/1528-1078-ND/5154653
(Bare pass på å legg til litt ekstra så du kommer over kr 525 - for free shipping.

I Sverige er Kjell & co veldig greie - med ok priser og godt utvalg i Arduino og tilbehør f.eks. disse to (under 200 tilsammen) :
http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/mikrokontroller/arduino/uno-r3-p87960
http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/mikrokontroller/arduino/kopplingskablar-hane-hona-p87900

Andre ting å ta med seg fra Kjell & Co:

Reserveprosessor :
http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/mikrokontroller/arduino/atmega328p-pu-20-portar-p87909

Skruetilkoplinger for mere permanent/sikker oppkopling :
http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/mikrokontroller/arduino/skruv-shield-for-arduino-p87890

Arduino Lærebok:
http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/mikrokontroller/arduino/getting-started-with-arduino-p87873

Mye av det Kjell & Co selger kan også bestilles direkte fra Kina - til lavere priser.
Tror ikke Kjell & co sender til norge - alternativ i Sverige som sender til Norge er :

http://www.eztronics.se/webshop2/catalog/Arduino

elfa.se har også kort - men fant ikke ledninger.

Mange av produktene stammer fra  to amerikanske leverandørene :
www.sparkfun.com
www.adafruit.com

To Norsk nettbutikker - jeg ikke har prøvd :
youblob.com
http://robotronic.no

Etter at man har skaffet seg et Arduino kort med USB kabel, er det bare  følge denne oppskriften for å komme igang med Arduino :

http://arduino.cc/en/Guide/Windows

Etter at blink eksemplet kjører - kan man prøve å kople opp signal og laste opp mitt eksempelprogram:
Controller02080001.ino

Planer fremover
Den neste versjonen av programmet - skal støtte innkjøringssignaler i begge ender av stasjon, med 4 sporsensorer (innkjør 1, innkjør 2, Spor 1 og Spor 2).  Den må også ha sensor for posisjon for sporveksler for å vite om den skal sjekke belegg i Spor 1 eller 2 og om det skal vises en eller to grønne lamper på signalene.  Jeg skal også legge inn støtte for impulsbrytere.

Planlegger også å ta i bruk I2C bussen for å få støtte for flere signaler. - Slik at også utkjørsignaler kan implementeres.

Deretter kommer en versjon hvor flere Arduinoer kan snakke sammen , eller sammen  med PC/Raspberry og f.eks. JMRI.  Tror også jeg skal lage en webserver (for PC eller Raspberry) for å konfigurere opp kortene)




Edited by programmeringssporet - 30 mars 2015 at 03:22
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mars 2015 at 14:06
Her er et ok Arduino startset fra Elfa :

https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=10-389-38

Litt vanskelig å finne Arduino utstyr på elfa, men her er et ok søk :

https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?toc=20991&orderBy=PRICE_SORTER&sortOrder=asc&filterClause=MANUFACTURER%253DArduino&pageSize=100

Chipkit / Microchip Arduino kompatible kort :

https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?sq=chipkit&cat=0

Men gjentar meg selv:  er nok best å starte med en Arduino UNO


Edited by programmeringssporet - 30 mars 2015 at 15:31
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 april 2015 at 21:04
Neste versjon av Signalstyringen - har flyttet Rød/Grønn bryter fra Digital Pinne 2, til Analog 0(Digital 14).

Her er en oversikt over alle tilkoplingene - som kan brukes når programvaren er klar :




Edited by programmeringssporet - 02 april 2015 at 21:05
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2015 at 12:28
Har stor glede av å følge arbeidet ditt med arduino og raspberry. Veldig morsomt!
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 april 2015 at 23:04
Einar,

Veldig bra at du har glede av bloggen - håper også at andre har det !

Hensikten med bloggen er først og fremst å motivere andre til å lære å bygge elektronikk og enkle datastyringer ved å vise hvor enkelt det er.  Jeg tror ikke jeg helt har lykkes med dette enda, bl.a. fordi mange av eksemplene mine er for kompliserte.  Jeg vil derfor fortsette å fokusere på enkle signalstyringer med Arduno.  Selv om de i utgangspunktet er enkle - er jeg redd for at jeg også her har gjort det litt for komplisert med bl.a. PWM modulering av lysstyrken.  Målet mitt er derfor at det skal være mulig å bruke denne styringen - uten å måtte forstå programmene i detalj.

Status nå er at jeg har utvidet testbordet mitt - for å kunne teste med to stk. 3 lys-signaler :


Bildet viser hvordan jeg har laget et 5-lys testsignal til høyre.  For øyeblikket tester jeg ut 2 stk. 3 lys signaler ved at den grønne lampen på forsignalet er stand-in for det ene manglende grønne lyset i Skala Design signalet. (Beklager litt for dårlig oppløsning på bildet, men koplingende tilsvarer røde, grønne og svarte ledninger på skjemaet i forrige innlegg) (Og når det gjelder det blå kretskortet i midten - er dette enda ikke tatt i bruk)

Status på Arduino programmet er at jeg nå kan simulere  2 stk. 3 lys signaler (f.eks. innkjør i hver ende av en stasjon)  I dag bytter signalbidet mellom rødt - en grønn - og to grønne i takt - så dette programmet er kun egnet for testing.  Full funksjonalitet med støtte for diverse sensorer og kontrollpanel er ferdig programmert selv om det gjenstår en del feilretting før det fungerer, men her ligger ihvertfall den begrensede testversjonen :
http://programmingtrack.no-ip.org/sw/arduino/Controller02080002.zip



Edited by programmeringssporet - 07 april 2015 at 23:27
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 april 2015 at 20:46
Tospors stasjon med innkjørsignal i begge retninger

Nå ser det ut som om Arduino signalstyringen begynner å fungere bra.  Jeg har nå installert innkjørsignaler på en liten stasjon :

Siste versjon av programvaren ligger her:
http://programmingtrack.no-ip.org/sw/arduino/Controller02080003.zip

Sporsensorene kobles som i diagrammet litt lenger oppe til  : 4,7,8 og 12
Bryter fra sporskiftene kobles til A4 og A5 - skal lede når de er rett frem. (inn i spor 1)
Betjeningsbryter for å sette grønt lys koples til A0 for Signal 1, og A3 for Signal 2 (Den siste mangler i diagrammet). Bryter skal lede for å gi grønt lys.

Signal 1 gir to grønne : Hvis bryter er på, Pens 1 står i rett frem, og det ikke er belegg i 1 og 3.
Signal 1 gir et grønt når bryter er på, Pens 1 står i avvik, og det ikke er belegg i 1 og 4.
I alle andre tilfeller lyser Signal 1 med Rødt.

Signal 2 - fungere på samme måte.




Edited by programmeringssporet - 10 april 2015 at 20:59
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 april 2015 at 22:36
EL14 og Målevogn

Målevogn.

En åpen toakslet målevogn har to ulemper:  Lang akselavstand gir dårlig strømopptak, og vognen er for kort til å ha plass til elektronikken jeg har tenkt å bruke.  Jeg har derfor tatt ibruk en annen vogn til dette.  Her er et bilde av den modifiserte vognen med måleelektronikk prøvemontert :



EL14

De fleste 6 sylindrede diesel Lok fra DDR har samme hjulavstand i bogien som EL14.  Utfordringen er at julene er litt for små.  Jeg har derfor testet tre forskjellige hjulsett i bogien.



Fra venstre :  NMJ EL13, Heljan Di3, Piko originaljul.  Som man vel kan se av bildet, blir det ikke plass til EL13 hjulene - fordi de boggieinnfestingen kommer i veien på midterste hjulsett.  Forskjellen i størrelse melliom originaljul og Heljan Di3 er så liten at jeg velger å kjøre videre på originalhjulene.

Neste utfordring er å sette sammen understellsdelene.  Piko understellet er ca 1,8 mm smalere enn Lima understellet.  To små messingbiter på 0,8 mm løser dette på en grei måte.  For å ha mulighet til å gjøre justeringer på understellet - hvis det blir feil,  har jeg valgt å lodde det sammen.  Jeg har først borret to 0,8 mm hull gjennom messingen og rammen.  Deretter har jeg utvidet hullet i messingen til 5 mm, satt en liten motstandsavklippingstråd gjennom hullet, og fylt igjen med tinn.  Da ble det seende slik ut (De to innerste hullene i messingen er for festetaggene i karosseriet) :


Og etter sliping :


Deretter prøvekjøring av målevognen og EL14 (uten motor) :


Neste jobb er kontrollmåling av hjulavstander - og testing med buffere.











 


Edited by programmeringssporet - 18 april 2015 at 23:03
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 april 2015 at 23:14
El14 Lima, Piko understell og original








Edited by programmeringssporet - 22 april 2015 at 23:17
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 april 2015 at 14:09
Erfaringer med Arduino siste måned

Den nyeste versjon av programvaren, kan brukes enten til å styre to innkjørsignaler (4 Leds), eller en hel mast med 3 led og 2 led for forsignal.  Utfordringen nå er å kople flere Arduinoer sammen, slik at de kan styre en hel stasjon og/eller strekning.  I tillegg ønsker jeg å kunne styre signalene fra PC.  Jeg har derfor laget et nytt testoppsett med to Arduinoer som kan kommunisere via en serieport / RS-232. 

På dette området er det litt forskjeller på de forskjellige Arduino kortene.  Arduino UNO har en serieport (pin 0 og 1) som også benyttes for USB kommunikasjonen.  Arduino Leonardo har en annen prosessor hvor USB kommunikasjonen er innebygget i prosessor og benytter andre pinner – slik at USB og Seriekommunikasjon er uavhengig av hverandre – og derfor kan benyttes samtidig.  Ulempen med Arduino Leonardo er at ikke prosessoren er pluggbar.  Under utvikling av den siste versjonen gikk jeg tom for minne (2KB).
 
Jeg tror hovedgrunnen til at det er raskere å utvikle for Arduino i forhold til tradisjonelle mikrokontrollere er at man kan skrive statusmeldinger (debug) til serieporten/USB med kommandoer som  Serial.println (”Dette er en testmelding fra kontrollrutine nr 3”);.  Ulempen er at hver meldingstekst både ligger i flash minne og i RAM, og når det er tomt for RAM crasher Arduinoen uten å gi noen fornuftig feilmelding.  Det jeg opplevde var at plutselig var min Arduino Leonardo ukontrolerbar, og at den ikke lenger gjennkjennes som et USB device av PC’en.  Første gangen klarte jeg å resette den, men nå er den ikke lenger mulig å kommunisere med.  Da var det tilbake til Arduino UNO.  Jeg endret alle meldinger til å gå rett fra flash v.h.a. F funksjonen : (Serial.println (f(”testmelding”));  Dette reduserte minneforbruket fra 2KB til 500 Byte.

Leonardoen skal være mulig å redde ved å programmere inn Arduino Bootloader på nytt – det skal jeg prøve en dag.  Foreløpig har jeg benyttet en Chipkit UNO 32 istedenfor.  Denne er koplet til PC via USB, og serieporten (tx) er koplet til tx på en annen Arduino UNO uten prosessor. 



Dette  betyr at alle meldingene jeg skriver til Serieporten på Chipkit går til TX på UNO en, som er koplet sammen med USB transmit – slik at jeg kan lese meldingene på USB porten på PC’en.  Jeg har nå et testoppsett hvor jeg benytter JMRI til å sende Events til Chipkit prosessoren via USB som kan svare tilbake via USB, og sende debug til meg via UNO’en :



På bildet ser dere hvordan jeg tester.  Øverst til venstre er Arduino terminalvindu hvor meldingene kommer: SOFEON9900002711 (99 er off, 98 er on, 2711 er hexadesimal  for 10001).  Vindu øverst til høyre er kommunikasjonsmeldingene i JMRI, og nederst er ”turnout” tabellen i JMRI hvor jeg definerer turnouts og kan sende testmeldinger fra.  Det ser ut som om at man i JMRI må definere alle utgående meldinger som ”turnouts”.  Jeg har da valgt at turnout 10001 og 10002 er å styre innkjør fra vest og øst. Det er ok, da jeg aldri får over 10000 penser på anlegget mitt.  Og jeg kan definere opp til 64000 virtuelle penser i JMRI.
Nå som jeg ser at meldingene kommer frem riktig til Arduinoen – er det bare å bygge funksjonaliteten for å styre etter meldingene fra JMRI  -  eller annen programvare på PC’en/Raspberryen.  Tilsvarende meldinger skal jeg benytte mellom de forkjellige Arduinoene.



Edited by programmeringssporet - 30 april 2015 at 14:22
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mai 2015 at 17:13
Litt usikker på hva du skriver her nå. Mener du at man trenger flere Arduinoer for å styre signalene på en enkel stasjon med kun 2 gjennomgående spor? Er kapasiteten så begrenset..?
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mai 2015 at 00:33
Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:

Litt usikker på hva du skriver her nå. Mener du at man trenger flere Arduinoer for å styre signalene på en enkel stasjon med kun 2 gjennomgående spor? Er kapasiteten så begrenset..?


Veldig godt spørsmål, som det er vanskelig å svare med et Ja eller Nei.  Svaret avhenger av hvordan Signalene drives: 

  1. De kan koples til en vanlig digitalutgang, enten med digital driving eller programvaredrevet pulsmodulering (SW PWM).  Da vil en standard Aurduino UNO kunne styre 14 (+6) LED-Lys.  For å få til myk blinking må det da lages ekstern blinkelektronikk (kan være basert på (den samme) Arduino).  Ulempen er at Signalmastene må modifiseres, og at det blir vanskelig å få til myk endring av signalbilde.  SES hadde et innlegg om dette på forumet for en stund siden. (uten Arduino)
  2. De kan koples til en PWM utgang (HW PWM) .  Da har Arduino UNO 6 utganger. (Leonardo 7)
  3. Arduinoen har en I2C (Inter-Integrated Circuit) som kan koples til en eller flere PWM LED drivere f.eks. PCA9685.  Hver av disse kan koples til 16 LED. Teoretisk maksimum for en Arduino UNO er 992 Utganger med 62 stk. PCA9685.  SM-bussen som sitter internt i  alle PC’er for styring av bl.a. temperatur er basert på I2C – PCA9685 kan derfor også koples rett til PC eller Rapberry Pi – slik at man ikke trenger noen Arduino i det hele tatt for å styre signalene.  En annen fordel med PCA9685 er at den har 1024 step (10-bit) – Arduino har 256 step (8-bit).

Dagens versjon av min programvare støtter alternativ 1 (med hard blinking)  og alt. 2, men jeg bruker kun alternativ 2.  Alternativ 3  skal også implementeres snart.

 

Jeg jobber med et regneark som viser oversikt over de forskjellige Arduinokortene – og alternativene). Kolonne N: (I/O) viser hvor mange Digitautganger kortet har,  Kolonne N (PWM) viser hvor mange HW PWM utganger kortet har. Kolonne B og C) viser prisestimater hvor B ofte er basert på noe egenlodding av kort.



Hva er da det reelle behovet for en stasjon ? Et godt eksempel er f.eks. Ødsle i denne tråden :

http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=9025&KW=&PID=17062266&title=stillverk-med-nsbforbilde#17062266

En rask opptelling gir omtrent disse tallene:

 

Signal

24

belegg/sporskiftepos

21

Total output / PWM

45

Input

15

Total input og output

60

 

Andre funksjoner som kan være aktuelle på en stasjon å styre med Arduino :

  • -        Lyd/Høytaleropprop.
  • -        Sporveksler styring / kontroll (Servo?)
  • -        Lys i stasjonshus og lokstall
  • -        Simulering av TV og sveising.
  • -        Lokstall dører.
  • -        Vannstender.

Jeg har koblet relativt mye ledinger på MJ anlegg opp gjennom årene.  Det eneste jeg liker mindre, er å feilsøke ledningskaoset noen år senere.  Det viktigste prinsippet mitt er derfor færrest mulig ledninger, og enda viktigere: Færrest mulig ledninger mellom moduler / seksjoner.  Min løsning på dette er kretskort med distribuert logikk og buss komunikasjon (CAN, USB, Ethernet, RS232, I2C)  Oftest er det også rimeligere med en ekstra arduino (fra. Kr 50) hvis man sparer noen ledninger og plugger.  Her er et eksempel på en enkel moduloppbygget stasjon (Skal det være forsignal på utkjørsignalene i spor 1 ? spor 2?) :


Det er klart at denne stasjonen kunne vært styrt av en Arduino med f.eks. to PWM Shields, men jeg tror det er bedre å distribuere det f.eks. med 4 Leonardoer :



Eller en Arduino Leonardo og to  PCA9685 (I2C bussen < 50 cm lang) :


Eller en Arduino Mega og en PCA9685 :


Eller kanskje den måten jeg ville gjort det på (Under, Fra venstre Arduino Trinket (kr 80), Arduino UNO (kr 170), PCA9685 (kr 110), Arduino Leonardo (kr 160), Arduino UNO (kr 170) og Arduino Trinket (kr 80).


Dette blir til sammen ca kr :  770.  Litt for dyrt ? men ved å lodde litt selv (1 – 2 timer ?) :
Kr 15 + 20 + 20 + 160 + 20 + 15 – Jeg velger å behold Leonardoen fordi jeg trenger USB porten, men kan nok også eliminere denne ved å bruke en prosessor fra Chipkit DP32 (kr 25) og en ekstra UNO prosessor (eller PCA9685) (kr 20) .  Så minimumsprisen blir da ca.  Kr 135.- (+ kr 100 i ledninger, kretskort/veroboard, kondensatorer, krystaller og motstander ?) -   Dette alternativet kommer jeg mere tilbake til senere.

Håper det ble litt klarere nå !





Edited by programmeringssporet - 05 mai 2015 at 00:55
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mai 2015 at 12:50
Hei.

Vet du om det finnes noe "selvbygg" av håndkontrollere? Som kan brukes sammen med sprog3? 
Ev sammen med andre sentraler?
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
glennefj View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 januar 2012
Status: Offline
Points: 36
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote glennefj Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mai 2015 at 18:48
Så et eksempel fra "utrainia.com" som var interessant. Han brukte 74HC595 (shift register) for å få flere LED vha. Arduino C/MRI. 

Litt interessant for et slikt eksempel, da det er snakk om en kostnad på $1.50 pr. chip.

Nå har jeg ikke rukket å lese gjennom alt du har prøvd ut ennå, og hva du ønsker å gå vekk i fra, men jeg syns denne var interessant. Ikke bare nødvendigvis via Arduino C/MRI, men kanskje RPi.

Syns det er interessant med slike løsninger, da man relativt enkelt kan lage store grener med I/O for en relativt billig penge sammenlignet med ferdige kort.


Edited by glennefj - 12 mai 2015 at 18:49
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mai 2015 at 20:58
Hei,

74HC595 er sikker helt ok.

Jeg har brukt MCP23008 som er en adresserbar (I2c) Input og Output expander som kan brukes både med Raspberry Pi og Arduino (Har også prøvd den fra annen plattform hvor det ikke fantes noe bibliotek - helt grei å aksessere direkte på I2C bussen) :

8 I/O for 12 kroner:

http://www.digikey.no/product-detail/en/MCP23008-E%2FSO/MCP23008-E%2FSO-ND/735952

Arduino :

https://github.com/adafruit/Adafruit-MCP23008-library

16 I/O for 14 kroner:

http://www.digikey.no/product-detail/en/MCP23017-E%2FSP/MCP23017-E%2FSP-ND/894272

Arduino :

https://github.com/adafruit/Adafruit-MCP23017-Arduino-Library

Raspberry:

https://learn.adafruit.com/mcp230xx-gpio-expander-on-the-raspberry-pi/overview

Python :

https://github.com/adafruit/Adafruit-Raspberry-Pi-Python-Code/tree/master/Adafruit_MCP230xx


Edited by programmeringssporet - 12 mai 2015 at 21:00
Back to Top
glennefj View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 januar 2012
Status: Offline
Points: 36
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote glennefj Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mai 2015 at 21:16
Kult! Utrolig hvor mye man kan få til med veroboard og relativt enkle kretser. 

Flott at du lager eksempler for "vanlige" mennesker. 
Kanskje du på sikt hadde kunne laget enda enklere eksempler. En tutorial over 10 guider hvor man går fra ét lys til en full stasjon. Jeg syns det er noe vanskelig å henge med på de større oppsettene, spesielt når man raskt må tenke på utvidelse. 

Det er kanskje bare meg, jeg er helt noob når det gjelder lyssignalene, hvor mange, plassering, type tegn etc, så det blir ekstra mye å henge med på når det begynner å bli mange Arduino som jobber sammen. Jeg tenker at det beste hadde vært å starte med ét kort, som så kan kobles opp mot en chip som utvider I/O, uten å utvide med flere kort.

For min del tenker jeg en sirkel/oval bane med én stasjon og ett tog. Etterhvert to tog som reagerer på sensorer, og oppdaterer lys tilsvarende, så man har et lite utgangspunkt man utvider, f.eks. to stasjoner, togstall etc. 

Bare kjappe ideer fra min side. Jeg ville satt veldig stor pris på det iallefall :)


Edited by glennefj - 12 mai 2015 at 21:31
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mai 2015 at 21:23
Originally posted by einjen einjen wrote:

Hei.

Vet du om det finnes noe "selvbygg" av håndkontrollere? Som kan brukes sammen med sprog3? 
Ev sammen med andre sentraler?


Det er vel laget noe basert på SRPC  ? ellers er jo også det et spennende prosjekt : En Arduino, MBED eller Edison basert kontroller, med wi-fi kopling mot JMRI ?

De som har laget SPROG, har også videreutviklet denne til et komplett  styringssystem med DCC sentral, booster, håndkontroll, tilbehørstyring og tilbakemelding basert på CAN-Bus.  Mere info på:

http://www.merg.org.uk/merg_resources/cbus.php

Her kan du laste ned skjema,   Byggesett selges til medlemmer - koster ca. kr 250 i medlemskap pr. år.
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 mai 2015 at 22:21
Originally posted by glennefj glennefj wrote:

Kult! Utrolig hvor mye man kan få til med veroboard og relativt enkle kretser. 

Flott at du lager eksempler for "vanlige" mennesker. 
Kanskje du på sikt hadde kunne laget enda enklere eksempler. En tutorial over 10 guider hvor man går fra ét lys til en full stasjon. Jeg syns det er noe vanskelig å henge med på de større oppsettene, spesielt når man raskt må tenke på utvidelse. 

Det er kanskje bare meg, jeg er helt noob når det gjelder lyssignalene, hvor mange, plassering, type tegn etc, så det blir ekstra mye å henge med på når det begynner å bli mange Arduino som jobber sammen. Jeg tenker at det beste hadde vært å starte med ét kort, som så kan kobles opp mot en chip som utvider I/O, uten å utvide med flere kort.

For min del tenker jeg en sirkel/oval bane med én stasjon og ett tog. Etterhvert to tog som reagerer på sensorer, og oppdaterer lys tilsvarende, så man har et lite utgangspunkt man utvider, f.eks. to stasjoner, togstall etc. 

Bare kjappe ideer fra min side. Jeg ville satt veldig stor pris på det iallefall :)


Hei,

Hvis du ser på innlegg nr 7 : Tospors stasjon med innkjørsignal i begge retninger
på denne siden - er dette det enkleste eksempelet jeg har laget.  Start med en Arduino UNO og to tre eller to-lys sygnaler, og evt noen brytere - og du er igang.   Jeg anbefaler signalene fra Skala Design (http://www.sidespor.no/index.php?route=product/category&path=66_67) alternativt kan du jo også teste med vanlige lysdioder (med 1k motstand fra 5v, til anode [lange benet] og katoden [korte benet] koplet til den riktige inngangen på Arduinoen)


Edited by programmeringssporet - 18 mai 2015 at 22:27
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 mai 2015 at 22:37
Liten stasjon i enden av et sidebane.

Jeg har en liten enkeltsporet sidebane som ender i en liten to-spors stasjon.  Banen betjenes av Bmdeo 10 og i fremtiden også Bmdeo 9 (Når Brawa kan levere).  For denne stasjonen skal jeg ha innkjørsignal med forsignal, og to- og trelys utkjørsignaler.  For å teste og utvikle styringen ser testoppsettet mitt slik ut :

Chipkit UNO32 kortet til venstre, kontrollerer utkjørsignaler, og  kommuniserer med PC / JMRI via USB og via serieporten (pin 39,40) med Leonardoen (til Høyre) som skal styre innkjør og innkjør forsignal).  Foreløpig benytter jeg en Leonardo her, (fordi den har separat debug på USB), men regner med å benytte en Leonardo (istedenfor UNO32) og en UNO (istedenfor Leonardoen) når programvaren er ferdig.



Edited by programmeringssporet - 18 mai 2015 at 22:44
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mai 2015 at 01:30
Melodi Grand Prix versjonen er ferdig.

Denne støtter oppsettet i forrige innlegg med en UNO32 for utkjørsignaler (Signal 11 og 12). og en Leonardo for innkjør med forsignal (Signal 21) og utkjør forsignal (Signal 22) på den samme masten.  Denne versjonen mangler fortsatt logikk - slik at signalene må styres fra f.eks. JMRI.  Alle signaler skal sendes via USB til UNO 32.  Kommandoene er  (starter med kolon slutter med semikolon):

 // :S0FE0NF0000100030B0000; Signal 11 status 0
 // :S0FE0NF0000100030B0100; Signal 11 status 1
 // :S0FE0NF0000100030B0200; Signal 11 status 2
 // :S0FE0NF0000100030B0300; Signal 11 status 3
 // :S0FE0NF0000100030C0000; Signal 12 status 0
 // :S0FE0NF0000100030C0100; Signal 12 status 1
 // :S0FE0NF0000100030C0200; Signal 12 status 2
 // :S0FE0NF000010003150000; Signal 21 status 0
 // :S0FE0NF000010003150100; Signal 21 status 1
 // :S0FE0NF000010003150200; Signal 21 status 2
 // :S0FE0NF000010003150300; Signal 21 status 3
 // :S0FE0NF000010003160000; Signal 22 status 0
 // :S0FE0NF000010003160100; Signal 22 status 1
 // :S0FE0NF000010003160200; Signal 22 status 2
 // :S0FE0NF000010003160300; Signal 22 status 3

Status 0 - er slukket signal
Status 1 - er Rødt
Status 2 - er et grønt
Status 3 - er to grønne

http://programmingtrack.no-ip.org/sw/arduino/Controller02080102.zip

Denne versjonen skal installeres både på UNO32 og Leonardo kortet.  Hvis de er sammenkoplet når de starter opp samtidig - vil de kommunisere.  Hvis ikke vil de oppføre seg som to separate kontrollere (to innkjør pr. kort)  Programkoden oppfører seg forskjellig avhengig av hvilket kort de kjører på.

I neste versjon skal UNO32 kortet styre logikken - deretter planlegger jeg å også støtte UNO for innkjørsignalet.  (Dagens versjon feiler med kompilering mot UNO)



Edited by programmeringssporet - 24 mai 2015 at 01:43
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mai 2015 at 21:43
Arduino Pro Micro

I målevognen er det nå installert en Arduino Pro Micro. Denne skal brukes til å måle kvaliteten på DCC signalet rundom på sporet - og kommunisere dette via Bluetooth eller wifi.  Foreløpig er den kun koplet til 4 releer som benyttes bl.a. til å styre strømopptaket på målevognen.  På bildet under ser dere Arduinoen nederst til venstre (33mm x 18 mm x 6mm) , og de 4 blå releene.  Arduino Pro Micro ser ut til å være den minste Arduinoen med USB.  Jeg tror jeg skal lage et hull i endeveggen for å kunne koble til USB kontakten ?



Arduino Pro Micro er også et alternativ som signalstyring.  Den er stort sett identisk med en Arduino Leonardo, men har kun 5 PWM utganger (Leonardo 7).  Programvaren er egentlig ferdig, kun testing og feilretting gjennstår, før den kan flyttes over til UNO og Leonardo (pro-micro)


Edited by programmeringssporet - 29 mai 2015 at 21:50
Back to Top
jarleek View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 20 juli 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 57
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jarleek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mai 2015 at 23:32
Hvorfor ikke bruke en vogn med bevegelige dører?
Jarle VE
Fersking i TMJK
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 juni 2015 at 22:28
Originally posted by jarleek jarleek wrote:

Hvorfor ikke bruke en vogn med bevegelige dører?


1. prioritet er en vogn med godt strømopptak.  Da tror jeg en 4 akslet vogn med korte boggier er best egnet.  Det er vel stort sett kun Fleischmann som har vogner med bevegelige dører, men jeg har ikke funnet noen med aksler i kort boggie.  vet du om noen ?
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 juni 2015 at 15:49
Originally posted by jarleek jarleek wrote:

Hvorfor ikke bruke en vogn med bevegelige dører?


Nå har jeg målt litt.  En Arduino Pro Micro er for lang til å stå på tvers.  Jeg har derfor kommet til at det enkleste er å sette på noen Arduino 6 Pins avstandsstykker slik at kortet kommer over taket.  Dette er en grei løsning mens jeg utvikler programkoden til Arduinoen.  Etterpå har jeg ikke behov for  USB ledningen.  Det er jo litt upraktisk å kjøre rundt med en PC på slep !


Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 juni 2015 at 22:56
EL14 - har fått Piko motor :


Det viste seg at det var nødvendig å fjerne enda mere av rammen, for å få plass til svingjulene.  Det som gjenstår nå, er å slipe litt av loddingene på siden, fylle noen tomrom i skjøtene av rammen med epoxy, og korte ned koplinksleddet mellom bogiene og svinghjulene.  Deretter kommer elektronikken,  men først skal det prøvekjøres.

Hvis jeg blir fornøyd med prøvekjøringen - skal jeg regne på om hva det koster å bestille reservedeler for å bygge om de andre EL 14 lokkene,  eller om det er like greit å bestille komplette lok, nye eller brukte.





Edited by programmeringssporet - 13 juni 2015 at 23:03
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 juni 2015 at 23:39
Bluetooth kommunikasjon til målevognen

For å teste ut Bluetooth styring av målevognen, har jeg laget et lite testoppsett.  Dette består av (fra toppen av bildet) en HC-06 Bluetooth modul,  Et eksperimentkort for Arduino,  og en Chipkit UNO32, Arduinokort.   Jeg valgte å bruke UNO32, fordi denne går på 3.3 Volt, som er den samme spenningen som HC-06 benytter.  Det blir derfor kun 4 ledninger mellom Chipkit kortet og Bluetoothmodulen :

Rød - 3.3 Volt forsyningsspenning.
Blå   - Jord (0- volt)
Orange - Transmitt fra pin 40 på UNO32 (Serial1 out), til Receive på HC-06
Gul  - Receive på pin 39 på UNO32 fra transmitt på HC-06

To små ting å være klar over med dette oppsettet, da prototypingkortet ikke er laget for UNO32 :
  1. Må bruke pinnen merket 3V istedenfor power (som er 5 Volt) på prototypingkortet.
  2. Pin 39 og 40 er ikke tilgjengelig på prototypingkortet - det er derfor nødvendig med et ekstra sett lange Arduino pinner for å få avstand til prototypingkortet, slik at pinne 39 og 40 kan koples direkte til UNO32 under prototypingkortet.



Testoppsett

Neste skritt er programvare - deretter erstatte UNO32 kortet med en Arduino Pro Micro,  enten i 3 Volts versjon, eller sette inn en spenningsfordeler mellom Arduino og HC 06..


Edited by programmeringssporet - 30 juni 2015 at 00:10
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 juli 2015 at 23:41
test


Edited by programmeringssporet - 24 juli 2015 at 00:04
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juli 2015 at 00:01
Sluttrapport Programmeringssporet

Da er utviklingen på programmeringssporet stoppet.  Årsaken til dette er flere, men hovedgrunnen er at hver gang jeg ønsker å teste nye løsninger i programvare eller maskinvare, må jeg stoppe en stor del av trafikken på  anlegget mitt.  Som en oppsummering har jeg laget denne listen

  1. På DCC, to-skinneanlegg er det to vanlige metoder for blokkdeteksjon :  ”Current Transformer block detector” eller Diode-drop,  hvor en eller flere dider er koplet i serie med strømforsyningen til blokken.  Spenningsfallet over dioden (normalt 0,7 Volt) benyttes til å detektere strømforbruk.  Jeg har benyttet en Løsning jeg fant i en bok av Rutger Friberg (http://www.hobby.se/index.php?action=m3&id=1&huvudID=1&temav=links&temac=links_train_rutger&temah=normal&fotID=1&stilmall=stilmall-A.php) for mange år siden.  Noen andre autoriteter på DCC mener at diode-drop metoden fører til et dårlig DCC signal (som delvis kan reduseres med spesielle dioder) , og derfor unøyaktig kontroll på togene.  Dette kan være en utfordring med Automatisk styring.  Jeg har ikke konkludert enda, om dette er et problem hos meg
  2. Kabeldragningen av DCC signalet er litt tilfeldig på mudulen min.  Jeg vet ikke om dette påvirker anlegget mitt.
  3. Togdeteksjon med diode-drop og Arduino fungerer bra, belegg blir rapportert til PC / JMRI i løpet av 1/10 dels sekund.  Dette bør være ok.
  4. Avstandsmåling med Ultralyd ser ut til å være en nyttig funksjon, men jeg må lage bedre rutiner for å fjerne støymålinger.
  5. Lesing av alle CV’er fra lyddekodere feiler ofte når det er hundrevis av verdier å lese.  Ofte feiler det fordi lok’et flytter seg i løpet av utlesingen.
  6. Programmeringssporet er plassert som et sidespor på en liten stasjon på hovedlinjen fra den største sekkestasjonen på anlegget mitt.  Den konvensjonelle meningen på nettet ser ut til å være at et programmeringsspor bør plaseres sentralt på anlegget, for å raskt kunne kjøre et lok inn på sporet, for å endre CV’er.  Det er nok et  godt utgangspunkt, men utfordringen min er at jeg også benytter programmeringssporet for prøvekjøring – og da har dette blitt en utfordring for meg, fordi jeg ønsker å kunne teste lok og CV verdier uten å forstyrre trafikken på anlegget.
  7. Programmeringssporet er plassert på en stasjon som også benyttes til å skifte sammen godsvognslerker som kommer fra en sidebane, og skal videre på hovedbanen i et større tog.  Programmeringssporet benyttes til dette – noe som også begrenser hvor lenge jeg kan ha lok stående der uten å forstyrre trafikken.
  8. Nye lok bør innkjøres.  Produsentene anbefaler ofte 15 – 20 minutter, først i en retning, og etterpå i den andre.  Dette forutsetter en rundbane.  Dette har jeg mulighet for ut fra programmeringssporet, men igjen forstyrrer dette trafikken – fordi deler av runnbanen er hovedlinjen.
  9. Jeg har ofte ønsket å teste/innkjøre lok før DCC dekoder installeres.  Ved innkobling av likestrømskontroller, blir viktige deler av hovedlinjen utilgjengelig for andre tog, slik at denne muligheten sjelden benyttes.
  10. Anlegget er plassert på et loft.  Mye av uviklingen av programvare og elektronikk ønsker jeg å gjøre et annet sted.  Modulen er for stor og tung til at jeg lett kan flytte den (bære den ned en trapp alene), og det er for mye arbeid å fjerne tog fra modulen, og koble fra FREMO grensesnittet.

 

Programmeringssporet 2.0 skal benyttes til videre utvikling.

Første versjon av kravspesifikasjonen for denne er :

  1. Modulen skal være lett, og liten, slik at den kan flyttes enkelt. Mål: vekt under 5 Kilo.
  2. Skal ha mulighet for enkel prøvekjøring, uten å benytte hovedspor.
  3. Skal ha rundbane på modulen.
  4. Skal ha Fremo grensesnitt i en ende, men vil ellers ikke følge normen (bl.a. fordi jeg må ha krappe svinger).  Skal også kunne fungere som en snumodul.
  5. Ca. 150 cm lang.
  6. Skal ha Minimal bredde, men må kunne ha en sirkel (Roco R2, eller Trix R1 – ca. 36 cm radie). Sidespor kan benytte Roco R1, men alle lok må kunne benytte modulen/programmeringssporet uten å kjøre inn på R!)
  7. Skal inneholde en Inglenook  (https://en.wikipedia.org/wiki/Inglenook_Sidings) – som  skal kunne brukes uten å påvirke trafikk på hovedlinjen.
  8. Skal være mulig å kjøre tog automatisk, både Digitale og Analoge lok samtidig, ved hjelp av tradisjonell blokkstyring.
  9. Skal være mulighet for stalling av minimum 5 lok på sidespor,  både digitale og analoge.
  10. Hele modulen skal være styrt i realtime ved hjelp av Arduinoer hvor responstider er konstante.(ingen PC’er / Raspberry Pi hvor responstider er variable).
  11. Kun en strømforsyning til modulen (sansynligvis 12 eller 15 eller 19 volt likestrøm)
  12. Ethernet og/eller Can-Bus for kommunikasjon mot andre moduler / PC.
  13. DCC kablingen skal optimaliseres – og unngå bruk av diode-drop detektor, kun ”current Transformer block detector” og IR (Infrarød deteksjon)

 

 

Her er første skissen av en mulig løsning, hvor sporene går i to høyder.  Togene kommer inn over Fremo grenssnittet.  Etter ”stasjonen” kjører de en etasje ned i modulkassen.


 

Denne skal testes med Trix skinner.

 

 





Edited by programmeringssporet - 24 juli 2015 at 00:02
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 august 2015 at 20:19
En enkel testmodul.

Skissen for programmeringssporet II har minst tre utfordringer :
  1. Spor over to etasjer med for stor stigning mellom etasjene.
  2. Den er for stor.  
  3. Den er for kompleks, og tar for lang tid å lage.
Jeg planlegger derfor en mindre testmodul :
Jeg har gjort noen tester på å flytte store moduler.  Jeg ønsker en lett flyttbar modul, og da er maksimum bredde 60 centimeter jeg kan få gjennom en dør uten å vinkle modulen.  Lengden begrenset til ca 145 cm.  En slik modul blir lett flyttbar av meg alene.
For å teste konseptet har jeg laget en aluminiumsramme av 2x2 cm firkantprofiler. Rammen er fylt med en 2 cm støyisolasjonsplate, og over ligger det en 3 mm  Kapa-plate.  Dette fungerer ok for uttesting, men jeg må nok lage en mere stabil trase for skinnene, men vekten på ca 2 kilo så langt for hele modulen med skinner – er et godt utgangspunkt for en lett flyttbar modul.  Jeg har brukt Anyrail for å lage en skinneplan, som nå skal testes med skinner jeg har liggende :

Utfordringen med denne er først og fremst at den benytter Radie 25 cm.  For å innkjøre og test lok og motorvogner som ikke klarer Radie 25 cm, kan disse pendelkjøres på det gule sporet, som er laget med Trix skinner 36cm radie og større.  For mindre lok, 2 - 3 akslede ? kan den røde sløyfen benyttes.  Det er også mulig å snu loket via det blå, grønne og brune sporet.  Disse sporene er basert på Roco's gamle 2.5 mm (kode 100) skinner - som fikk ut av produksjon for ca 15 år siden.  Pensen ST-240 er en Peco Setrack 100.  Sidesporet benytter Peko Streamline 100.

Modulen vil gjøre det mulig å innkjøre / varme opp et lok, på rundbanen, eller pendle på gult spor samtidig som Inglenook sidesporet kan benyttes.

Elektrisk tenker jeg at det skal være mulig å kjøre hele modulen med DCC eller Analog Likestrøm,  Alternativt kan modulen skilles i to, ved hjelp av et rele.  Da blir ytre spor (gult og rødt) en strømkrets, og Inglenookæen (grønne) en annen.  Det skal være mulig å velge DCC eller Analog uavhengig for disse to.  Lilla og brunt spor, skal være strømløse i dette tilfellet.

Neste fase er å test ut hvilket materiell som kan kjøre på 25 cm radie.  Hvis det fungerer for små lok, og korte godsvogner - kommer jeg nok til å bygge modulen.

For innkjøring av større lok og motorvogner tenker jeg på å lage en utvidelsesmodul (totalstørrense 145 x 80):


Eller hvis jeg vil benytte modulen, som en snumodul (total 200 x 80):







Edited by programmeringssporet - 03 august 2015 at 20:41
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 august 2015 at 17:07
Da har jeg laget et enkelt testspor for å teste noen lok og vogner på 25 cm radie:



Det fungerte overraskende bra :

3 akslet :
Roco Di5, ok
Liliput, NSB type 25, ok

Damp 3 drivaksler og løpeaksler :
1-3-0 Trix KPEV T12, ok
1.3.1 FleishmannDB BR 64

Fireakslede Diesel / Elektro

DB BR 218,  Roco, OK
DB BR 218, Piko, OK
DB BR 111, Roco, OK
NSB EL 11, NMJ, OK
NSB EL 13. Lima OK
NSB EL 13, NMJ,  Nei
NSB EL 16, Roco, ok
SJ RC4, Roco, ok
NSB Di8, NMJ, OK
 
Seksakslede Diesel / Elektro:
NSB Di3, Heljan, ok
NSB Di3, NMJ, OK
NSB Di3, ROCO, nei
NSB EL14, Lima, OK
NSB EL14, med forkortet Piko DR BR 119, OK
DR BR 119, Piko, nei,

Motorvogner :
NSB type 9 og type 10, nei

Vogner :- ukoblet
Korte 2 akslet, f.eks, DB G10, Roco, OK.
ROCO NSB GP4, OK
Heljan NSB GP4, OK
NMJ NSB, His, OK
NMJ, NSB Gbs, nei
NMJ, NSB Rps, Nei
Målevognen, basert på Roco DB Bromberg, 4 akslet, 205 mm. ok
NMJ, B3 - ok

Tog
Jeg har også forsøkt å kjøre små tog med målevognen og en G10. Med Di5, KPEV T12 og Piko BR 218 fungerer det bra med Fleischmann kortkoblinger, men med Liliput NSB type 25 ble det avsporing ved overgangen mellom høyre og venstresving, bakover.
Basert på disse testene tror jeg at modulen vil fungere bra med f.eks. Epoke 1 materiell,  små skiftelok, og for testing og innkjøring av omtrent 75 % av alle lokomotivene mine.  Det eneste vesentlige som ikke fungerer er NMJ el 13, motorvogner, og store 6 akslede el og diesel , samt store damplokomotiver type gammeltysker, stortysker etc.
Lange vogner må også unngås - også p.g.a. overheng mot parallelle spor.   -   Da er det bare å starte byggingen av modulen,





Edited by programmeringssporet - 04 august 2015 at 17:11
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12345 7>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,125 seconds.