MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Endestykker
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Endestykker

 Post Reply Post Reply
Author
espyink View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 januar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote espyink Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Endestykker
    Posted: 11 august 2005 at 18:41

Hei, vet noen hvor en kan få billige endestykker?

og hvilket matriale/tretype bruker en på sidene og endestykkene?

Mvh Espen N.N.

Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 august 2005 at 22:42

Hei!

Jeg har endestykker til B88-profilen. De er ikke spesielt billige, men jeg selger dem kun til selvkost som er Nok 200,- per profil, eller Nok 400,- for ett par. De er laget av 12mm møbelfineér. Dersom det er interessant kan du sende meg et PM.

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
espyink View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 januar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote espyink Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 august 2005 at 22:51

Er det b88-profilen man bruker i dag?

Har tenkt å prøve å lage en modul, se hvordan det er =D

Finnes det steder der du kan få kjøpt "malêr" til endestykkenne av papp eller noe lingende så det er bare å tegne av?

Mvh Espen N.N.

Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 august 2005 at 23:08

Hei!

Målsatte skisser til de forskjellige endestykkene kan du laste ned fra hjemmesiden til FREMO (www.fremo.org). Disse må deretter overføres til det materialet du skal lage endeprofilene av, og dette er ett ganske tidkrevende arbeid så jeg fikk laget noen endeprofiler istedet.

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
espyink View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 januar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote espyink Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 august 2005 at 23:16

ok, da må jeg bare få tak i 400,- da =D

 

 

*blakk*

Mvh Espen N.N.

Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 august 2005 at 01:05
Jeg har både endestykker og komplette modulbyggesett til en rimelig penge. Se flg. link : http://www.mjf.no/forum%5Fmjf/forum_posts.asp?TID=658&KW =modulbyggesett
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 august 2005 at 09:48

Målsatte skisser til de forskjellige endestykkene kan du laste ned fra hjemmesiden til FREMO (www.fremo.org). Disse må deretter overføres til det materialet du skal lage endeprofilene av, og dette er ett ganske tidkrevende arbeid så jeg fikk laget noen endeprofiler istedet.

Med vennlig hilsen
Roger

Det er faktisk ikke så vanskelig. Jeg har sagd ut flere dusin slike endestykker selv, og det eneste som kreves er en smule nøyaktighet.

Få tak i et stykke kartong, 1-2 mm tykk. Tegn opp profilen etter målene på tegningen fra FREMO-sidene ovenfor (det ligger også en link på www.FREMO-Norge.org). Lag små hull i pappen der hvor det skal bores hull i endestykket, slik at du kan markere med blyant gjennom pappen. Kutt ut malen med en tapetkniv. Det er nå enkelt å tegne den over på 12-15 mm finer, og skjære ut med en elektrisk stikksag. Malen kan brukes mange ganger.

Husk å ta hensyn til tykkelsen av sideplatene der hvor de skal ligge "utenpå" endestykket.

Montering av kassa med endestykker, sideplater og sporunderlag krever uansett nøyaktighet, et flatt og rett arbeidsunderlag, og nødvendig verktøy. Nøyaktige vinkler i alle retninger er viktig!
Lykke til!

Hilsen Halvor

Back to Top
espyink View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 januar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote espyink Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 august 2005 at 16:20
Ok, skal tenke litt på det
Mvh Espen N.N.

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,066 seconds.