MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Skrapplass til utendørsbane
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Skrapplass til utendørsbane

 Post Reply Post Reply
Author
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Skrapplass til utendørsbane
    Posted: 07 desember 2013 at 17:48
Hei alle.
Noen her på forumet oppmanet meg om å lage en bygge blogg fra noe av det jeg lager, så jeg tar utfordringen: Noen av dere har sikkert sett mine bilder fra ØVJ. Ettersom det er en ekspanderende  bane med stadig nye bygg og alt fler inflyttere og småindustrier oppstår også et behov i den andre enden av utviklingen: En vrak/ skrapplass.  Jeg bygger dette med tanke på at vrakplassen skal stå utendørs, i hvert fall under sommerhalvåret.
Bildene nedenfor viser grunnleggende deler. En gammel trådhylle, som jeg har hoppet på for å få den til å forme seg etter stedet den skal ligge på. Den danner armeringen til hele plassen.

 Jeg har brukt noen gamle aluminiumsformer og litt småbiter, som jeg enkelt og greit har festet og formet ned gaffateip.

Siste bildet viser litt leker som skal danne bilvrak og en kontorbrakke som skal stå på området

Sant å si har jeg kommet noe lenger i byggingen men skal ikke foregripe utviklingen.  Det jeg tenkte å fortelle med en gang er sluttpoenget: Til våren når denne kommer på plass, tenker jeg så karsefø over den og ta bilder av hvordan det vokser.
Hvis noen har inspirerende bilder av skrapplasser ol. så er jeg takknemlig om dere publiserer dem på forumet.
Hilsener Michael
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 desember 2013 at 12:51

Takk for at du deler! Jeg gleder meg hver gang det kommer byggebilder på forumet.

Marius
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 desember 2013 at 18:58
Jeg har som sagt kommet lenger enn ovenstående bilder. Det lille kontoret har et tak fra et gammelt hamsterbur. Hus volumet er utskjært i lyseblå styrofoam. Og kledd med panel (Oppfyringspinner fra Clas O. og kaffepinner)

Hele bunnplaten er nå dekket med Hey di rep. mørtel som jeg har strødd akvariegrus over.

I bakgrunnen ser dere noe av bilvraken jeg jobber med... Ikke i skala, men de er da blitt vraketSmile

Back to Top
ESI View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 04 januar 2013
Status: Offline
Points: 84
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ESI Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 desember 2013 at 21:03
Trådkurv som armering er jo genialt. Takk for tips.
Back to Top
rebelego View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 228
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rebelego Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 desember 2013 at 13:20
Moro! Gleder meg til fortsettelsen. Kanskje det hadde gjort seg med et utrangert lok, en rusten kjele eller annet hensatt togmateriell? Så knytter du skrapplassen tettere til banen.
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 desember 2013 at 18:22
Kjære rebelego: Det kommerWinkWink  Prøver å ikke foregripe hendelsene...
Back to Top
rebelego View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 228
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rebelego Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 desember 2013 at 15:27

OK, OK. Det var visst bare bilder du ba om. 

Støper du en slik såle på alle byggene dine?

Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 desember 2013 at 16:55
Grøssende flotte bilderSmile  Tusen takk! Selv har jeg bare googlet på "scrapyard" og ikke fått så stilige bilder! Meget inspirerendeSmile
Mine bygg (hus) får for det meste en såle i styrofoam som jeg dekker over de synlige partiene på med Hey di rep.mørtel. Ellers føler jeg meg veldig "fed up" av plastbyggeset akkurat nå. Limet og farvene gjør meg uvel. Men jeg har enda et byggeset igjen til skrapplassen... Ledetråd: "1804"Wink
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 desember 2013 at 19:25
Skrapplassen skall ha en plankevegg som fond. Jeg bruker avskjær av akrylplast fra min jobb til plankvegg. Platene skal kles med plank og males. 2 skrapbiler er nesten ferdige. De skal "moses" på plass i skraphaugen etter hvert. Det er et amt byggesett i skala 1:25,  1925 model T, som består av to biler. En original og en Custom roadster. Det er litt gøy og bygge dem i skraputgave, men jeg liker ikke helt plastikkbyggeset merker jeg.



Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 desember 2013 at 11:29
Hei igjen. Har nå kommet et stykke lenger med skrapplassen. Fremfor alt har jeg drevet med plastikk byggeset som skal gi en ekstra tuch til området. "Plankveggen" begynner å ta form og er festet inn:

Baksiden får ikke så mye utsmykning, jeg tenker at den blir skjult i gress og lyng ute. Jeg har festet plankeveggen i armeringen med ståltråd.
Det jeg har brukt av byggeset er som nevnt tidligere et amt T-Ford set med to biler og nå også Airifix 1804 Trechwick lokomotiv (verdens første, men i feil skala)




Og nå: pepperkake baking...Smile
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 desember 2013 at 21:53
Nå er de morsomme delene lagret. De skal danne avslutningen av skraphaugene. På bildet har jeg festet den første delen med ståltråd gjennom bunnen og rundt armeringen

Delene jeg bruker nå er de blå lekelastebilene som vises i de første bildene i denne tråd. Jeg har saget ned dem og renset dem fra det meste, og til slutt behandlet dem med varmluftpistol for å forme dem til vrak...

Disse delene er skrudd fast i den første bunndelen (skruene vises tydelig på bildet)
Og så det siste bildet for i kveld: enda en vrakdel som er festet i armeringen med ståltråd

Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 desember 2013 at 22:28
Har bygget enda litt. Fremfor alt det lille kontoret nærmer seg ferdigstellelse. Har bygget på en bod på baksiden, fikset noen enkle vinduskarmer og beiset det i gråaktig (grafittsort fortynnet med en stor del rødsprit)



Skraphaugene vokser også, og de første jernbanedelene er en stabel med boggier og hjulpar.

Viser avslutningsvis et oversiktbilde. Jeg har funnet frem noen rester av en gammel LGB vogn som også skal få bli personal eller lagringsbygning.

Smile

Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 desember 2013 at 06:31
God julDead
Litt for mye spising av tung mat, og syke barn i tillegg som vekker oss på nettene. Det er omtrent sånn det har gått før seg hjemme hos oss. Byggeplassen er ryddet bort, men heldigvis har det ikke vært så kalt. Derfor fikk jeg bygget litt mer på vrakplassen ute i låven (mitt arbeidsrom)
Det er restene av den gamle LGB-vogna som får gjennomgå nå. Noen av induene er blitt tildekket med blikkplater (laget i aluminium) Et annet vindu er rett og slett borte, kanskje knust?  Det som fikk meg til å ta av med byggingen var når jeg kom på å ha en vedovn i vogna. Den er enkelt laget av et cigaretui, som er tubeformet. Har åpnet en liten luke og montert på et håndtak i messing, hvor en legger inn ved. Avslutningsvis er den spraymalt sort. Taket er ikke ferdigmontert ennå.






Pipe til vedovn på kontorbygningen er også blitt montert.
Ha en fin romjul dereSmile
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2013 at 19:48
Dette er en vanskelig vinter. Ikke mye en kan gjøre, men idag oppdaget jeg at området hvor skrapplassen skal ligge, er snøfri. Så jeg bar ut litt ting for å prøve på stedet



Det første jeg konstaterer er at ting blir små utendørs.. Eller så blir Trevithicks lokomtiv fra 1804 flyttet over til en vogn. Den er liksom så "lekker" så jeg vil nog la den kjøre rundt som toglast i steden


Jeg jobber videre, men mye av de store detaljerne er ferdige, så jobben fremover blir mer og mer finpuss (om en kan si det om en vrakplass??)


Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 desember 2013 at 08:40
Som sagt trudde jeg at jeg var ferdig med de store delene til vrakplassen, men så fant jeg enda en del ifra en leke som  jeg har spart fordi jeg evt. kunne bygge om den til en vogn. Den fyller ut hele tomrommet som var på midten av plassen, og den gir også en naturlig forklaring til å trekke et jb.spor inn på vrakplassen



Understellet til denne vogna ligger i vrakhøgen foran, det er den som den sorte T-forden ligger på



Årets vrakproduksjon stopper vel her... Godt nytt år til alle!


Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 januar 2014 at 16:36
Hei hei. Inn i 2014 med mer skrapplass bygging.
Sporet inn på plassen er nå blitt surret fast med tråd ned i armeringen og jeg har dekket med HeyDi mørtel og akvariegrus.

Vogna som egentlig er en traktortilhenger har fått en gammel boggie og en buffer påmontert.

Vogna skal fylles med skrot den også, men ser også en flott plass til å plante karse i SmileSmile Har enda noen ting under produksjon til skrapplassen, men føler nå at jeg nærmer meg en avsluttning i påvente av våren.

Smådetaljer kan jeg fylle på med i lang tid, og det skal jeg selvsagt fortsette med.
Back to Top
rebelego View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 228
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rebelego Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2014 at 11:35

Moro å følge utviklingen.

Kanskje det ikke hadde sett så smått ut utendørs med litt mer skalariktig beplantning rundt?

Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2014 at 21:04
Hei Rebelego. Du har helt rett. Når våren kommer og skraphaugen finner sin plass langs banen kommer jeg å klippe og pusse vekstligheten rundt. Det å gå rundt og trimme veksteligheten rundt banen er f.ø. en av favoritt sysslene mine, når jeg ikke kjører tog. Ellers er jeg alltid åpen for forslag og tips om passende vekster. Lurer litt på om lyng kan være en bra plante?
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2014 at 13:38
Hei alle. Mye finpuss nå.. En tomspole fra wire er blitt byggd om til en kabeltrommel. Kabeltrommeln og den "nybyggde" åpne vogna passet meget godt sammen. Fortsatt ikke ferdig, men nå blir det mest ruststøv og smådeler som skal på plass Smile





Hadde desverre motlys, men det er ikke kvalitetsfoto dette gjelder, men en byggeblogg.
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2014 at 17:53
Jaa... jeg er ferdig med de store tingene, så vi kan jo ta en liten rundvandring: Baksiden, ikke noe særlig med gjennomførte detaljer. Har bygget hele plassen med tanke på at jernbanen passerer på fremsiden, og der befinner jeg med ogsåEmbarrassed


Fremside.  Hus og Lgb vogn er ikke festet til underlaget, fordi de må tilpasses bakkens hellning når vrakplassen finne sitt endelige sted, ute.


"Flyfoto"


Og litt nærmere, det er fortsatt litt magert, smuss, farger og rust skal tilføres, men jeg må vente på våren, sånn at det går å drive ute med slutt finnish



Ha det bra så lengeSmile
Back to Top
mattis94gutt View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 22 januar 2013
Location: Akershus
Status: Offline
Points: 102
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mattis94gutt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2014 at 23:42
Hvor får du kjøpt ispinnene du bruker på skuret og kabeltrommelen?
Proud to be a nerd.
Back to Top
hsa77 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 desember 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hsa77 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 januar 2014 at 17:14
Nydelig arbeid! Clap 

Spennende og lærerikt å følge prosjektene dine, legg gjerne ut bilder av neste prosjekt også!
Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro
Back to Top
Stig80 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 30 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 22
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stig80 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 januar 2014 at 17:40
Man får kjøpt det på Panduro.
Back to Top
mattis94gutt View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 22 januar 2013
Location: Akershus
Status: Offline
Points: 102
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mattis94gutt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 januar 2014 at 17:51
Originally posted by Stig80 Stig80 wrote:

Man får kjøpt det på Panduro.
Takk
Proud to be a nerd.
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 januar 2014 at 20:27
"Hvor får du kjøpt ispinnene du bruker på skuret og kabeltrommelen"
Ispinnene i mitt tilfelle er "coffestirrers" Jeg har kjøpt dem på Nordengros (kontor og arbeidsplassvarer)
Problemet er at de ikke er laget i modellbyggerkvalitet så jeg må  sortere ut de dårligste. Har ikke sjekket Panduro, Takk for tipset.
Her er en annen byggeblogg på en vogn jeg holder på å bygge: http://gardenrails.myfreeforum.org/about8171.html
Og takk for hyggelige tilbakemeldinger de blir satt stor pris påBig smile
Ps. Jeg tenkte at denne vrakplass-bloggen kan være inspirerende og mulig å oversette til alle skalaer...


Edited by St.Michael - 13 januar 2014 at 20:29
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 april 2014 at 18:28
Hei alle. Tid har gått. Vintern er vel i det nærmeste over. Forandringer er blitt foretatt på skrapplassen. Den store forbedringen for min del var og flytte den inn i ballong loopen isteden for å ha den på utsiden som jeg først tenkte. Det ga meg det sammenpressede og hendelsesrike industriområde jeg letet etter. Der har også kommet opp et magasin til, et byggeset fra "Modelltown"
Jeg har også jobbet videre med det utdømte Trevithick-lokomotivet som nå er blitt lenket fast med kjeder på sin vei til oblivionCry








Michael

Back to Top
rebelego View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 228
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rebelego Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2014 at 07:30
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 juni 2014 at 06:56
God sommerTongue
Karsen er plantet, og vannes. Men den virker ikke som jeg hadde forestilt meg. Den sementholdige bunnen trekker til seg vannet altfor raskt, sånn at veksteligheten blir hemmet. Men å andre siden, det blir alikevel et slags resultat med det lille som gror..




Ps. Jeg ser at jeg av misstak har fjernet noen bilder fra denne tråd....Det var ikke meningen, men det er vel en sammenheng her allikevelEmbarrassed
Michael
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.