MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - C-skinne veksel raritet..
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

C-skinne veksel raritet..

 Post Reply Post Reply
Author
Per Olsen View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 27 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 28
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Olsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: C-skinne veksel raritet..
    Posted: 24 november 2013 at 12:40

Hei.

Av mine vel 200 Mærklin C-skinne veksler, har jeg EN som oppfører seg rart.  Det er en vanlig krapp veksel, som elektrisk er parallellkoblet med en annen veksel like ved, som alltid veksler samtidig.  Denne ene har den rarhet, at når den flere ganger på rad får signal om å veksle til "rett" (ikke avvik) så slår den plutselig "tilbake" til avvik.  Uten å ha fått noen som helst kommando om dette, KUN fått strøm på den delen av veksel-motoren som skifter til "rett".  Det virker nesten som om at den får så kraftig signal om å skifte, at den "slår tilbake" til avvik-posisjon.

Har du sett noe slikt?  Eller har du noe tips om hva dette kan skyldes?  Jeg HAR byttet veksel-motor, det hjelp ikke.  Må jeg bytte ut hele vekselen?

Jeg bruker ikke ende-bryteren i C-vekslene, de har laget så mye problemer tidligere, at alle er for lengst fjernet.  Så derfor FÅR vekselen fornyet signal om å skifte til "rett" hver gang.

Beste hilsen
Per Olsen,
Bergen.

Back to Top
ESA-N View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 01 januar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 80
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ESA-N Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 november 2013 at 21:54
Nå er ikke jeg noen ekspert på Märklin, men det er et kjent fenomen innen for elektroteknikk at komponenter som styres ved impulsbryter, da særlig impulsrele for lysstyring i bygg ofte kommer i "utakt" når de parallellkobles. Ofte løses dette med at impulsrele styrer vanlige releer som igjen kobler inn og ut lys. Det er nok noe av det samme problemet du har her. Om mulig bør du prøve å la bryteren styre 2-polte releer som igjen styrer hver veksel uten å benytte samme kontaktsett (bryter) i releene. Vet ikke om det løser problemet, men verd å prøve. Dette blir jo motsatt av hva man gjør i bygg, men du er jo avhengig av å beholde begge de impulsopererte enhetene.

Edited by ESA-N - 24 november 2013 at 21:56
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 november 2013 at 23:23
Høres ille logisk ut, selv for en el-ignorant (nesten i alle fall Wink)
Et tips vel verdt å ta med seg for en Märklinist, skulle jeg tro Smile
Bjørn Egil
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,031 seconds.