MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Bygging av teakvogner i messing
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Bygging av teakvogner i messing

 Post Reply Post Reply
Author
Cato-André View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 juli 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 51
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Cato-André Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Bygging av teakvogner i messing
    Posted: 21 november 2013 at 12:41

Jeg har lurt på å anskaffe meg ett byggesett fra S&S av en DFo. Jeg har absolutt null erfaring med lodding og generelt bygging av vogner. Så jeg lurte på om det er en mulighet for at noen kunne lært meg det eller kanskje bygget den for meg hvis jeg anskaffer den. 

Mvh Cato-André K. Bøthun

Back to Top
Tog View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 mars 2013
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 november 2013 at 17:52
Forsøkte å sende deg en PM, men klarer ikke å få til e'en med apostrof over. Men det spørs jo hvor du bor hen i landet. På Strømmen - ikke langt i fra NMJ - samles det noen ganger i uken en flott loddegjeng som har rikelig med erfaring.

De har søndagsåpent, slik det fremgår på hjemmesiden deres.

http://romerikemodellverksted.blogspot.no/

Jeg vet ikke om de holder noe kurs, men de kan i alle fall sikkert svare deg på noen nybegynnerspørsmål om du tar turen dit en søndag. Men du får høre med dem selv.
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 november 2013 at 21:09
Han bor i Bergen
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 november 2013 at 09:59
Hej Cato-André

Jag stod inför samma önskan ska jag väl säga för att kunna få det urval som fanns inom MJ-utbudet.
Det var stapplande steg i början, men detta går bra om man känner sig för, och accepterar att det misslyckas i början.

Jag har inte hållit på med denna teknik mer än ca 5-år, och jag tror att jag skulle vilja påstå att jag var rätt inne i tekniken efter ca 1.5år

Det är väldigt roligt när man kan detta, för att sedan få en ny utmaning, att kunna få både målning och teak att likna det man upplever ifrån originalet.

Själv är jag både kritisk till att sätta dekaler och koppel, detta är en blandad känsla med att jag inte tycker om det som finns i utbudet, men detta är en annan sak.

I Sverige finns det något som heter mässingsjunta, där ett gäng byggare samlas och bytar erfarenheter.
Sen är inte namnet helt korrekt, då temat går i huvudsak att bygga i en grupp.


Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 november 2013 at 19:09
Scandinavian Minatures har en rekke messingbyggesett, komplett med innredning og ekstra understellsdetaljer. I tillegg til at noen av byggesettene er gjort svært enkle å sette sammen, kommer det mange byggetips med videoer og loddekurs slik at man lett kan komme i gang.

Det kan kanskje hjelpe deg i gang med teakvovnene også!

Edited by Pelle - 02 desember 2013 at 16:52
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 november 2013 at 10:06
Noen som har en fin guide for teaking av vogner eller ønsker å påta seg litt teaking for en fin pris da? 
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 november 2013 at 10:25
Mente jeg hadde funnet en slik guide her på forumet for noen år siden, og husken min hadde visst ikke helt tatt kvelden ennå!Smile: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=857&KW=teak+roco&title=teakvogner
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 november 2013 at 10:34
Kunne du ta deg bryet med å legge denne beskrivelsen på MJ Wiki også, Tom?
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 november 2013 at 16:50
Prøvde den der uten hell, vet ikke hvorfor det ikke funket...
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.