Kortslutning i Roco-bane |
Post Reply |
Author | |
Fenriken
Viderekommen Joined: 13 juli 2013 Status: Offline Points: 25 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 17 november 2013 at 20:50 |
Her er mitt forsøk på å legge en realistisk nordlandsbane med bodø som endestasjon. sporet rundt er for å få litt kjørelengde, og så la jeg inn en sirkel for at toget skal komme med loket først inn på stasjonen. Men med en gang jeg kobler sammen skinnene merket med rødt blir det kortslutning på roco-mausen min. jeg har prøvd utaaaallige forskjellige varianter, men med en gang jeg lager en snuplass, blir det kortslutning. Etter flere timers forsøk, lurer jeg på om det ikke er mulig å lage en slik snuplass, eller er det en maksgrense på hvor langt spor jeg kan ha på en maus/svart boks som jeg ikke husket navnet på ? jeg har roco geoline skinner og et startsett fra roco. Er det noen som har litt mer peiling enn meg som kan svare meg ?
mvh morten Edited by Fenriken - 18 november 2013 at 17:52 |
|
Fenriken
Post Options
Thanks(0)
|
glemte å si at langsiden er 3 meter og kortsiden er 1,5 meter. vet ikke om dette har noe å si
|
|
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(0)
|
Vendesløyfer som dette fungerer i utgangspunktet kun når du bruker 3-skinne (märklin) systemet. For å jobbe deg rundt dette problemet når du kjører likestrømstog på 2-skinne systemer er du avhengig av at sporet isoleres rett etter sporvekselen på alle 4 skinneporofilene. Selve sporet der toget skal snu må så få strømtilførselen via en vendesløyfestyring om du kjører digitalt som du gjør, eller via en likeretterbro om du hadde kjørt analogt.
Mvh Eirik Edited by eika - 18 november 2013 at 19:31 |
|
Når går toget fra Skråvika?
|
|
Fenriken
Post Options
Thanks(0)
|
Ok. Skjønte ikke 100%. Mener du at jeg kan montere på noe på den snusløyfen ? Isåfall hva ? Er litt grønn på akkurat dette :) kjører digital.
I tillegg. Er det noen som eventuellt andre løsninger ? Å da tenker jeg planløsnimg. Mvh Morten Edited by Fenriken - 18 november 2013 at 20:52 |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Dette er en klassisk utfordring for 2-skinnedrift. Jeg har beskrevet dette i en liten artikkel her, og med flere forslag til å løse det.
|
|
Svein S
|
|
Fenriken
Post Options
Thanks(0)
|
igjen, nå har jeg ordnet slik at sløyfen ikke kommer tilbake på det opprinnelige sporet, men inn på den nederste linjen. Igjen får jeg kortslutning i anlegget. Jeg trodde jeg løste problemet med å ikke ha sløyfen tilbake til samme spor, men nå vet ikke jeg hva jeg skal gjøre.
Er det noen som har en planløsning på banen min ? det jeg vil ha er en bane rundt slik at jeg får litt kjørelengde samt et snuspor slik at toget kan komme inn på endestasjonen med fronten først. jeg tenkte først å ha en stasjon på midten, slik at jeg kun kjørte rundt i ring, men da blir det ikke lange togsett jeg får til på 3 m med svinger og penser.
Er det noen som har en enkel løsning ?
|
|
hutsi
Viderekommen Joined: 25 november 2008 Status: Offline Points: 33 |
Post Options
Thanks(0)
|
det er jo det samme om du kommer inn på nederste sporet du må isolere skinnene
|
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
Så lenge du vil ha en vendesløyfe for å snu toget er det i 2-skinnesystemet ingen vei utenom isolert sporavsnitt og en polvender. Det isolerte avsnittet bør være lengre enn det lengste toget du kjører, og polvenderen vil da automatisk snu polariteten på det isolerte avsnittet lynkjapt når den oppdager en kortslutning idet toget passerer overgangen.
Når jeg ser på sporplanen din, kan det være en ide å bytte ut vendesløyfen med enda en stasjon? Da kan du kjøre fra den ene stasjonen, rundt anlegget flere ganger, og til slutt kjøre inn til den andre stasjonen. Da slipper du hele vendesløyfeproblematikken. Lurer også på hvordan rommet ditt ser ut, hvor stort det er? kanskje det er andre og bedre alternativer for anlegget ditt enn en stor plate på 3x1,5 meter... |
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
Fenriken
Post Options
Thanks(0)
|
rommet er 1,5 x 3. dette er en bod, så jeg har kun sidene å boltre meg på, slik at stasjonen er på ene langsiden. Hvis jeg skal lage gjennomgående stasjon, å ikke endestasjon, blir jo stoppeavstanden veldig kort ti ltogene. I tillegg tenkte jeg at det skulle ligne bodø stasjon. Men som dere sier angående strømmen, ser jeg at den ideen glir lenger og lenger bort. jeg må vel bare lage 1 gjennomgående stasjon med en runde rundt og bare drite i sløyfen og bodø stasjon. Leste at jeg kunne kjøpe en duppedings som fikse problemet, men jeg har ikke mulighet til å punshe mer penger i anlegget mitt for tiden.
takk for svar
|
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
OK, så du er allerede på "hyllebane langs veggene"-stadiet? Godt å høre, jeg begynte å lure på om dette var ei stor plate midt i et rom, som du gikk rundt
Jeg tenkte egentlig ikke på en gjennomgående stasjon, mer på to endestasjoner (en oppe og en nede på planen) som du kunne kjøre fram og tilbake mellom, og bruke den ytre rundbanen for å få lengre kjørestrekke. Men skjønner nå at det kan bli litt trangt i midten, når selve rommet bare er 150cm bredt... |
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |