MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Kortslutning i Roco-bane
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Kortslutning i Roco-bane

 Post Reply Post Reply
Author
Fenriken View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 13 juli 2013
Status: Offline
Points: 25
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Fenriken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Kortslutning i Roco-bane
    Posted: 17 november 2013 at 20:50
Her er mitt forsøk på å legge en realistisk nordlandsbane med bodø som endestasjon. sporet rundt er for å få litt kjørelengde, og så la jeg inn en sirkel for at toget skal komme med loket først inn på stasjonen. Men med en gang jeg kobler sammen skinnene merket med rødt blir det kortslutning på roco-mausen min. jeg har prøvd utaaaallige forskjellige varianter, men med en gang jeg lager en snuplass, blir det kortslutning. Etter flere timers forsøk, lurer jeg på om det ikke er mulig å lage en slik snuplass, eller er det en maksgrense på hvor langt spor jeg kan ha på en maus/svart boks som jeg ikke husket navnet på ? jeg har roco geoline skinner og et startsett fra roco. Er det noen som har litt mer peiling enn meg som kan svare meg ?

mvh
morten


Edited by Fenriken - 18 november 2013 at 17:52
Back to Top
Fenriken View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 13 juli 2013
Status: Offline
Points: 25
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Fenriken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 november 2013 at 20:51
glemte å si at langsiden er 3 meter og kortsiden er 1,5 meter. vet ikke om dette har noe å si
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 november 2013 at 19:31
Vendesløyfer som dette fungerer i utgangspunktet kun når du bruker 3-skinne (märklin) systemet. For å jobbe deg rundt dette problemet når du kjører likestrømstog på 2-skinne systemer er du avhengig av at sporet isoleres rett etter sporvekselen på alle 4 skinneporofilene. Selve sporet der toget skal snu må så få strømtilførselen via en vendesløyfestyring om du kjører digitalt som du gjør, eller via en likeretterbro om du hadde kjørt analogt.
 
Mvh
 
Eirik
 


Edited by eika - 18 november 2013 at 19:31
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Fenriken View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 13 juli 2013
Status: Offline
Points: 25
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Fenriken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 november 2013 at 20:51
Ok. Skjønte ikke 100%. Mener du at jeg kan montere på noe på den snusløyfen ? Isåfall hva ? Er litt grønn på akkurat dette :) kjører digital.

I tillegg. Er det noen som eventuellt andre løsninger ? Å da tenker jeg planløsnimg.

Mvh
Morten

Edited by Fenriken - 18 november 2013 at 20:52
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 november 2013 at 00:49
Dette er en klassisk utfordring for 2-skinnedrift. Jeg har beskrevet dette i en liten artikkel her, og med flere forslag til å løse det.
Svein S
Back to Top
Fenriken View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 13 juli 2013
Status: Offline
Points: 25
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Fenriken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 desember 2013 at 11:34
igjen, nå har jeg ordnet slik at sløyfen ikke kommer tilbake på det opprinnelige sporet, men inn på den nederste linjen. Igjen får jeg kortslutning i anlegget. Jeg trodde jeg løste problemet med å ikke ha sløyfen tilbake til samme spor, men nå vet ikke jeg hva jeg skal gjøre.
 
Er det noen som har en planløsning på banen min ? det jeg vil ha er en bane rundt slik at jeg får litt kjørelengde samt et snuspor slik at toget kan komme inn på endestasjonen med fronten først. jeg tenkte først å ha en stasjon på midten, slik at jeg kun kjørte rundt i ring, men da blir det ikke lange togsett jeg får til på 3 m med svinger og penser.
 
Er det noen som har en enkel løsning ?
Back to Top
hutsi View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 25 november 2008
Status: Offline
Points: 33
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hutsi Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 desember 2013 at 11:44
det er jo det samme om du kommer inn på nederste sporet  du må isolere skinnene

Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 desember 2013 at 12:05
Så lenge du vil ha en vendesløyfe for å snu toget er det i 2-skinnesystemet ingen vei utenom isolert sporavsnitt og en polvender. Det isolerte avsnittet bør være lengre enn det lengste toget du kjører, og polvenderen vil da automatisk snu polariteten på det isolerte avsnittet lynkjapt når den oppdager en kortslutning idet toget passerer overgangen.

Når jeg ser på sporplanen din, kan det være en ide å bytte ut vendesløyfen med enda en stasjon? Da kan du kjøre fra den ene stasjonen, rundt anlegget flere ganger, og til slutt kjøre inn til den andre stasjonen. Da slipper du hele vendesløyfeproblematikken.

Lurer også på hvordan rommet ditt ser ut, hvor stort det er? kanskje det er andre og bedre alternativer for anlegget ditt enn en stor plate på 3x1,5 meter...
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Fenriken View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 13 juli 2013
Status: Offline
Points: 25
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Fenriken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 desember 2013 at 15:03
rommet er 1,5 x 3. dette er en bod, så jeg har kun sidene å boltre meg på, slik at stasjonen er på ene langsiden. Hvis jeg skal lage gjennomgående stasjon, å ikke endestasjon, blir jo stoppeavstanden veldig kort ti ltogene. I tillegg tenkte jeg at det skulle ligne bodø stasjon. Men som dere sier angående strømmen, ser jeg at den ideen glir lenger og lenger bort. jeg må vel bare lage 1 gjennomgående stasjon med en runde rundt og bare drite i sløyfen og bodø stasjon. Leste at jeg kunne kjøpe en duppedings som fikse problemet, men jeg har ikke mulighet til å punshe mer penger i anlegget mitt for tiden.
 
takk for svar
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 desember 2013 at 17:25
OK, så du er allerede på "hyllebane langs veggene"-stadiet? Godt å høre, jeg begynte å lure på om dette var ei stor plate midt i et rom, som du gikk rundtSmile

Jeg tenkte egentlig ikke på en gjennomgående stasjon, mer på to endestasjoner (en oppe og en nede på planen) som du kunne kjøre fram og tilbake mellom, og bruke den ytre rundbanen for å få lengre kjørestrekke. Men skjønner nå at det kan bli litt trangt i midten, når selve rommet bare er 150cm bredt...
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.