MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hagejernbane - hva passer best for nybegynnere?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hagejernbane - hva passer best for nybegynnere?

 Post Reply Post Reply
Author
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hagejernbane - hva passer best for nybegynnere?
    Posted: 10 november 2013 at 10:11
Jeg drømmer om å legge noen spor ute i hagen, og lurer på hva som passer best til mitt formål. Tror det blir mellom 100 og 150 m med skinner. Togene må tåle at små unger leker med dem, og jeg føler at batteridrevne lok er bedre enn strømførende skinner. Skinnene må kunne tas opp og kommer til å ligge på plenen / under busker og hekker.

Livesteam og LGB ser dermed ikke ut til å passe til mitt formål.

Alle tips mottas med takk!
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 november 2013 at 10:44
Hvorfor ikke LGB, Pelle?
 
Det er et solid spor som er egnet til en ikke-permanent bane (i motsetning til flexiskinner).
Du kan også bruke LGB-lok som er ombygget til "medbrakt strøm".
Dette er relativt enkelt å gjøre selv. Du finner et lok med plass til en 12 -18 V batteripakke. Finn en rimelig 2,4 GHz fjernstyring med radio som kan bygges inn og styr motoren med en ("gammeldags"?) R/C likestrømsregulator. (Du bør unngå regulatorer for børsteløse motorer som nå brukes i fly).
Det går ofte en grense mht. slike regulatorer om hvor stor spenning de tåler. Ofte er denne grensen 15 V (for 12 V akkumulatorer) - så pass på dette!
- Har noen lok som er konvertert på denne måten. De går for øvrig godt an å kjøre sammen med live-steam og "vanlige" LGB-lok med strøm i sporet.
 
Fordelen med slik drift, er at du ikke trenger tenke på strøm i sporet. Det kan derfor være så mye gress, dritt og belegg på skinnene som det vil, uten at det stopper toget! - Du kan faktisk kjøre uten skinner også .-)
LGB-skinner finnes brukt til relativt rimelige priser (for startsett-skinner) og LGB er kombinerbar med Piko som er noe rimeligere å kjøpe nytt.
- Skulle seinere live-steam friste, så kan du bruke alt videre da du ikke trenger starte på nytt.


Edited by Kjell H. - 10 november 2013 at 12:34
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 november 2013 at 11:55
Skal små unger leke med det er kanskje Playmobil noe å se på. Det tåler mye, går på batteri og fjernkontroll og har samme sporvidde som G så det er lett til å bygge ut med LGB/Piko/USA Trains/osv senere.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 november 2013 at 12:33
Tidligere Playmobil hadde faktisk LGB-skinner og lok/vogner som ble delvis laget av LGB. Kjøpte 2 startsett til sønnen min for snart 30 år siden. De er like hele!
Dette ble visstnok for kostbart i lengden - men var utrolig bra! - Seinere har Playmobil gått over til plastskinner og "medbragt" strøm.
- Vet ikke helt om jeg hadde satset på plastskinner utendørs og mener de ikke lar seg kombinere med LGB/Piko seinere?
 
For øvrig glemte jeg å nevne at produsenten AristoCraft nylig har innstilt produksjonen. Det ble for kostbart å produsere i Kina - og finanskrisen hadde svekket omsetningen. Derved skulle en G-skalamodell av CD66 nå være historie.


Edited by Kjell H. - 10 november 2013 at 12:43
Back to Top
ola-kli View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 24 oktober 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 2
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ola-kli Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 november 2013 at 12:47
Jeg kan tiltre LGB skinner (og utstyr ellers) for trådstarters formål. Jeg har fire barnebarn (alder 11 til 1) pluss bikkje. Ikke problem. Jeg kjører også Live-steam, hvor 8-åringen styrer bedre enn meg (dagens barn får fjernkontrollbruk inn automatisk - nye gener?). Poenget er at LGB-skinnene "tåler alt", de reklamerer endog med at de kan betråkkes av elefant uten å ta skade. 
Olav K
Back to Top
ola-kli View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 24 oktober 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 2
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ola-kli Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 november 2013 at 12:51
Må legge til: Thomas toget, lok og vogner, går greitt på LGB-skinner. 
Olav K
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 november 2013 at 14:12
LEGO-tog går også på LGB-skinner. :)
Back to Top
rebelego View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 228
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rebelego Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 november 2013 at 14:59

Støtter tidligere talere. LGB-skinner fungerer bra lagt rett på bakken. Det finnes også RC/batteri-lok å få kjøpt, så man trenger ikke nødvendigvis bygge om selv.

Men, har du tenkt til å legge ut og ta opp 150 m spor hver gang det skal brukes?
Da kommer du neppe til å bruke banen ofte.

Motsatt, om banen blir liggende lenge på gress, så må gresset klippes innimellom. 
Noe som kan bli en utfordring.


Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.