MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Ujevn gange Di4. Dekoderinnstillinger?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Ujevn gange Di4. Dekoderinnstillinger?

 Post Reply Post Reply
Author
mjens1 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 24 april 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 71
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mjens1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Ujevn gange Di4. Dekoderinnstillinger?
    Posted: 28 oktober 2013 at 15:47
Jeg sliter voldsomt med å få min Hobby Trade Di4 til å gå pent. Den har vanlig ESU Loksound dekoder, men loket går veldig ujevnt (skjelver), særlig på middels/høy hastighet. Strømopptaket er godt. Har plukket hele loket fra hverandre for å luke vekk evt. mekaniske feil og har kommet fram til at dekoderinnstillingene til motoren trolig er problemet. Når jeg plukker ut motoren og kobler den til kretskort med dekoder, høres summelyden normal ut på lav hastighet. Men, når jeg kommer mot middels -og høy hastighet (særlig et område i middels hastighet) høres den ut som en flue som jevnlig treffer taket mens den flyr bortover. (Dette problemet har jeg med begge mine Di 4 lok). Har lest meg blå i manualen til Loksound-dekoderen men er veldig usikker på hva som er optimal innstilling for denne motoren. Har prøvd å slå av lastreguleringen (CV 56) uten at det endret noe. Når jeg endrer CV 53, 54, 55, forandres motorens oppførsel marginalt i forhold til problemet (skjelving). Men, jeg vet som sagt ikke hvilke verdier/kombinasjoner som er optimale for loket. Er det noen der ute som har tips og erfaringer å dele? Evt. om det finnes andre motorer som kan løse problemet? Jeg føler for å skrote begge lokene snart... Cry


Edited by mjens1 - 28 oktober 2013 at 15:48
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 oktober 2013 at 16:36
Har erfart samme problem med ESU Loksound V4 decoder, og klarte heller ikke å fjerne det med CV innstillinger. Skiftet til en vanlig ESU decoder uten lyd og den dårlige gangen var borte, så lokomotivet er ikke problemet. Tydeligvis liker ikke decoderen noen motorer!
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 oktober 2013 at 17:49
Prøv å reset instillingene på dekoderen. Det kan hjelpe.
Modellhilsen

Claes
Back to Top
mjens1 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 24 april 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 71
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mjens1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 oktober 2013 at 21:52
Asgeir: Du opplevde at dekoderbytte hjalp for din Di4?
Jeg har forsøkt ulike dekodere (vanlig lokpilot og Zimo MX630) med problemet vedvarer.
Claes: Har også forsøkt å resette dekoderen (CV8) uten at det hjalp.


Edited by mjens1 - 28 oktober 2013 at 21:53
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.