MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Fremtiden?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Fremtiden?

 Post Reply Post Reply
Author
AKPe View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 21 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 111
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AKPe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Fremtiden?
    Posted: 23 oktober 2013 at 13:06
Jeg så i et TV innlegg her om dagen at man i USA ser på muligheten for å bruke brenselceller i lokomotiv. Brenselceller drives ved hjelp av hydrogen som industrielt fremstilles ved hjelp av elektrisitet. I brenselcelllene produseres så elektrisitet som driver lokomotivets motorer. Hva er poenget? Hvorfor ikke elektrifisere jernbanenettet? Eller er det noe jeg har gått glipp av?
akp
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 oktober 2013 at 15:17
Tja dette er enkelt sagt en versjon av lokomotiv med batteri, som allerede benyttes der man ikke ønsker å være avhengig av kontaktledning. Å sette opp et komplett kontaktledningssystem er en formidabel investering, som stadig krever reprasjon, ettersyn og vedlikehold.
Det er da i dag vanlig å videreutvikle nye ideer og teknikk for å finne et bedre system - kontaktledning er i utgangspunktet ikke noe romfartsteknologi. På tide å finne på en bedre måte å distribuere elektrisiteten! 
Hydrogensystemet utvikles også for biler, nettopp fordi man ønsker et alternativ til dagens elbiler med batterier som stadig må lades. Personlig har jeg mer tro på hydrogenbilen i fremtiden! 
 
 


Edited by Asgeir - 23 oktober 2013 at 15:17
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.