Maker Faire Oslo 18.-19. januar 2014 |
Post Reply |
Author | |
rebelego
Veteran Joined: 16 juli 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 228 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 22 oktober 2013 at 15:19 |
18.-19. januar 2014 arrangeres Maker Faire Oslo på Norsk Teknisk Museum.
Det er en festival hvor alle – oppfinnere, kunstnere, hackere, entusiaster, geeker, håndverkere og hjemmemekkere – kan vise frem hva de har laget. Det er mulig å stille ut, holde foredrag og/eller arrangere aktiviteter. Man kan melde seg på med prosjekter individuelt eller som forening. Mer info på: http://makerfaireoslo.no/ |
|
rebelego
Post Options
Thanks(0)
|
Fristen for å melde seg på som deltager går snart ut.
Jeg håper å få se et mj-anlegg på Teknisk museum igjen denne helgen. For ordensskyld... Dette er ingen salgsmesse og heller ingen ren utstilling, men derimot en skaperfestival. Det er ønskelig at man deltar hele helga og er tilstede og kan fortelle om det man driver med og hvordan man gjør det. Sånn sett kan det være vel så fint å vise halvferdige prosjekter man holder på med. Man kan godt ta med verktøykassa og sitte og bygge eller mekke litt med publikum til stede. Som nevnt, er det også mulig å holde små foredrag på 20 minutter. |
|
TerjeB
Viderekommen Joined: 01 desember 2004 Location: Guinea Status: Offline Points: 73 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg sendte inn en søknad for å vise 1/3 av Faller- tivoliet mitt, og den ble godkjent.
Om jeg var den eneste som søkte fra vårt miljø gjentsår å se.
|
|
TerjeB
|
|
rebelego
Post Options
Thanks(0)
|
Flott. Gleder meg til å se tivoliet. |
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei!
Når vi var på Oslo Mini Maker Faire i fjor, registrerte jeg at 0-skala anlegget til Big Boys var i ferd med å bli pakket bort. Under årets Maker Faire på NTM registrerte jeg at 'Skaarerbanen' i underetasjen dessverre var borte. Felles for arrangementene i år og i fjor, var at den gamle Märklin-banen på den gamle industrimodellen til Kværner var ute av drift. Er ikke (modell-) tog teknisk nok for NTM lenger?? Edited by Roger - 22 januar 2014 at 16:55 |
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
rebelego
Post Options
Thanks(0)
|
Et godt spørsmål som godt kunne fått en egen tråd. Da jeg snakka med museumsdirektør Hans Weinberger på Mini Maker Faire i april i fjor, |
|
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
I april i fjor hadde Norsk Teknisk museum allerede sagt opp leieavtalen med anlegget i underetasjen - Skaarerbanen. Vi snakket selvfølgelig stadig med gutta som drev Big Boys-anlegget, og fikk høre deres oppsigelse av kontrakt i samme periode.
Oppsigelsen var helt etter kontrakten: et års oppsigelsestid fom 31.12.2012. Vi valgte imidlertid å rive anlegget i løpet av sommeren og rydde lokalet, så vi slapp en hektisk avslutning på året. Motivasjonen for å jobbe videre på anlegget var uansett utradert. Skaarerbanen-anlegget ble etter en ombygging av museet for noen år siden utilgjengelig for publikum, men var i mange år en del av utstillingen i underetasjen. Vi hadde bla kontraktsfestet stordrift publikumskjøring minst en helg i året som en del av leieavtalen. Skaarerbanens Venner har ingen ting å utsette på oppsigelsen av leiekontrakten med Norsk Teknisk Museum, og har forståelse for at arealet skal bygges om til andre formål. Imidlertid er det trist at 2 modeller av en svært viktig del av den tekniske utviklingen i Norge er utslettet, og museet på nåværende tidspunkt (etter vår kjennskap) ikke ønsker å ha MJ-anlegg av høy kvalitet og finish i sin utstilling. Hvis museet på et tidspunkt ønsker dette tilbake i utstillingen, lytter gjerne Skaarerbanens Venner på mulige løsninger (kan hende vi har noen forslag også). |
|
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei!
Det var synd.
"Skaarerbanen" er jo noe av det mest velbygde jeg har sett utstilt. Det kunne jo kjøres av publikum med en bryter på utsiden av glassveggen.
Har dere nytt areal å sette opp dette anlegget på, eller forefinnes det ingen planer om å sette det opp igjen?
|
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
|
Finnes det noen bilder av Skaarerbanens venner sitt anlegg på NMT?
Jeg fikk dessverre aldri sett det mens det var utstilt. Synd at NMT ikke fant det mulig å fortsette samarbeidet med SBV. MJ-anlegg er jo publikumsmagneter, bare se på besøkstallene til Gamlebyen Modelljernbanesenter Edited by Håvard H - 23 januar 2014 at 16:11 |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |