MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Maker Faire Oslo 18.-19. januar 2014
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Maker Faire Oslo 18.-19. januar 2014

 Post Reply Post Reply
Author
rebelego View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 228
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rebelego Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Maker Faire Oslo 18.-19. januar 2014
    Posted: 22 oktober 2013 at 15:19
18.-19. januar 2014 arrangeres Maker Faire Oslo på Norsk Teknisk Museum.
Det er en festival hvor alle – oppfinnere, kunstnere, hackere, entusiaster,
geeker, håndverkere og hjemmemekkere – kan vise frem hva de har laget.
Det er mulig å stille ut, holde foredrag og/eller arrangere aktiviteter.
Man kan melde seg på med prosjekter individuelt eller som forening.
Mer info på: http://makerfaireoslo.no/ 
Back to Top
rebelego View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 228
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rebelego Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 november 2013 at 13:11
Fristen for å melde seg på som deltager går snart ut.
Jeg håper å få se et mj-anlegg på Teknisk museum igjen denne helgen. Smile

For ordensskyld... Dette er ingen salgsmesse og heller ingen
ren utstilling, men derimot en skaperfestival.
Det er ønskelig at man deltar hele helga og er tilstede
og kan fortelle om det man driver med og hvordan man gjør det.
Sånn sett kan det være vel så fint å vise halvferdige prosjekter
man holder på med. Man kan godt ta med verktøykassa og sitte
og bygge eller mekke litt med publikum til stede.
Som nevnt, er det også mulig å holde små foredrag på 20 minutter.

Back to Top
TerjeB View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 01 desember 2004
Location: Guinea
Status: Offline
Points: 73
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TerjeB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 desember 2013 at 11:15
Jeg sendte inn en søknad for å vise 1/3 av Faller- tivoliet mitt, og den ble godkjent.

Om jeg var den eneste som søkte fra vårt miljø gjentsår å se.
TerjeB
Back to Top
rebelego View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 228
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rebelego Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2014 at 11:43

Flott. Gleder meg til å se tivoliet.
Modell- & Dampforeningen stiller bl.a med storskala lok og trikk,
ellers ser jeg ikke noe annet MJ- eller togrelatert på programmet.
Uansett er det et glimrende arrangement hvor kreative sjeler
kan hente inspirasjon og idéer fra folk som driver med alt mulig rart. Smile

Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2014 at 17:47
Hei!

Når vi var på Oslo Mini Maker Faire i fjor, registrerte jeg at 0-skala anlegget til Big Boys var i ferd med å bli pakket bort. Under årets Maker Faire på NTM registrerte jeg at 'Skaarerbanen' i underetasjen dessverre var borte.

Felles for arrangementene i år og i fjor, var at den gamle Märklin-banen på den gamle industrimodellen til Kværner var ute av drift.

Er ikke (modell-) tog teknisk nok for NTM lenger??

Edited by Roger - 22 januar 2014 at 16:55
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
rebelego View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 228
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rebelego Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 januar 2014 at 09:36

Originally posted by Roger Roger wrote:

Er ikke (modell-) tog teknisk nok for NTM lenger??

Et godt spørsmål som godt kunne fått en egen tråd.
Jeg har ingen slik tilknytning til NTM at jeg kan svare.
Er kun passivt medlem av venneforeningen og deltager på arrangementer som Maker Faire.

Da jeg snakka med museumsdirektør Hans Weinberger på Mini Maker Faire i april i fjor,
var et av argumentene for å kaste ut Big Boys-anlegget at man hadde anlegget i underetasjen,
men i sommer ble også det kasta ut. Det var vel uansett aldri åpent for publikum. 


Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 januar 2014 at 10:03
I april i fjor hadde Norsk Teknisk museum allerede sagt opp leieavtalen med anlegget i underetasjen - Skaarerbanen. Vi snakket selvfølgelig stadig med gutta som drev Big Boys-anlegget, og fikk høre deres oppsigelse av kontrakt i samme periode.

Oppsigelsen var helt etter kontrakten: et års oppsigelsestid fom 31.12.2012. Vi valgte imidlertid å rive anlegget i løpet av sommeren og rydde lokalet, så vi slapp en hektisk avslutning på året. Motivasjonen for å jobbe videre på anlegget var uansett utradert.

Skaarerbanen-anlegget ble etter en ombygging av museet for noen år siden utilgjengelig for publikum, men var i mange år en del av utstillingen i underetasjen. Vi hadde bla kontraktsfestet stordrift publikumskjøring minst en helg i året som en del av leieavtalen.

Skaarerbanens Venner har ingen ting å utsette på oppsigelsen av leiekontrakten med Norsk Teknisk Museum, og har forståelse for at arealet skal bygges om til andre formål. Imidlertid er det trist at 2 modeller av en svært viktig del av den tekniske utviklingen i Norge er utslettet, og museet på nåværende tidspunkt (etter vår kjennskap) ikke ønsker å ha MJ-anlegg av høy kvalitet og finish i sin utstilling.

Hvis museet på et tidspunkt ønsker dette tilbake i utstillingen, lytter gjerne Skaarerbanens Venner på mulige løsninger (kan hende vi har noen forslag også).
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 januar 2014 at 14:52
Hei!
 
Det var synd.
"Skaarerbanen" er jo noe av det mest velbygde jeg har sett utstilt. Det kunne jo kjøres av publikum med en bryter på utsiden av glassveggen.
Har dere nytt areal å sette opp dette anlegget på, eller forefinnes det ingen planer om å sette det opp igjen?
 
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 januar 2014 at 16:09
Finnes det noen bilder av Skaarerbanens venner sitt anlegg på NMT?

Jeg fikk dessverre aldri sett det mens det var utstilt.

Synd at NMT ikke fant det mulig å fortsette samarbeidet med SBV. MJ-anlegg er jo publikumsmagneter, bare se på besøkstallene til Gamlebyen Modelljernbanesenter

Edited by Håvard H - 23 januar 2014 at 16:11
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,046 seconds.