Type 21 i modell |
Post Reply |
Author | |
Cato-André
Viderekommen Joined: 03 juli 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 51 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 22 oktober 2013 at 10:15 |
Er det noen som vet hvordan det er mulig å skaffe type 21 i modell? Har tenkt på dette en stund, så nå må jeg forhøre meg litt om det er mulig å få skaffet en i modell, eventuelt om noen vet hvor/hvordan? Cato-André K. Bøthun |
|
Basic71
Fremo og MjF medlem Joined: 12 juni 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 103 |
Post Options
Thanks(0)
|
Her er modellen i bare messingen. http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6343&title=den-store-messingbyggertrden.
Rune
|
|
Tog
Medlem i MJF Joined: 11 mars 2013 Status: Offline Points: 278 |
Post Options
Thanks(0)
|
Her bør Moe & co kjenne sin besøkelsestid og la den neste Superline-damperen bli Type 21 - en av sidebanenes aller mest trofaste slitere. Bare tull at den har for liten modell-trekkraft. Bare å vekte litt ned og på med gummiringer. Det er jo tross alt ikke snakk om en mini-treaksling ala Type 25e/43a. Type 21 kan vi ikke være foruten, og bare ytterst få har evner og erfaring nok til å bygge et slikt klenodium i messing om resultatet skal bli troverdig. De fleste av oss har dessverre ikke hendene til Steinar Snøthun eller Asgeir Stordahl.
Ryktene sier at NMJ ikke tør bygge små lokomotiver fordi de koster det samme å utvikle som store lok og derfor ender opp som hyllevarmere. Det kan nok være mulig i noen sammenhenger, men Type 21 kommer til å forsvinne fra de samme hyllene mye raskere enn type 15. Derimot skal det bli spennende å se om de ventede Type 29/39-modellene blir trege å selge. Tross "gjesteopptredener" på Østfoldbanen ++ er vel ikke akkurat Ofotbanen det mest åpenbare forbildet for de fleste av oss. Og når messing er på banen Finn og Knut! Superline grusvogn type Ø2 og kjølevogn type H3 bør være med i neste lass fra Korea på Nürnberg-messen i mars 2014. Preiserne mine lurer på hvorfor de ikke har sett dem til nå på min 50-talls bane og truer nå med å tømme en pudrett-vogn på trappen til Strømmen dersom de førstnevnte ikke dukker opp snart. Håper alt har rettet seg for NMJ i Korea og at det fra nå bli business as usual fra LIK Industries eftf..
Edited by Tog - 22 oktober 2013 at 15:25 |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Gummiringer har flere ulemper (redusert strømopptak, gummien avsettes smått om senn på skinnene) enn fordeler. En nedvektet type 21 klarer å trekke omtrent det samme som de gjorde i virkeligheten i samme stigninger. Dette vet jeg for har en type 21 selv uten hefteringer, men med kjelen (av messingrør) full av bly. Den trekker 3-4 boggivogner i 25 promille, litt avhengig av kurveradien.
|
|
Svein S
|
|
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
Likevel vil nok flere mene at den ene fordelen (bedre adhesjon) er større enn de to ulempene til sammen. På et lok med tender er det dessuten plenty av aksler som kan brukes til strømopptak, i prinsippet 7 på type 21. Det kan riktignok bli vrient å få til strømopptak fra begge sider av løpeakselen uten at det blir for synlig, men selv uten denne og med heftringer på én aksel er det ennå fem aksler igjen. For et to- eller treakslet tanklok er det lettere å være enig med deg. Det spørs også hvor loket skal brukes, på FREMO-moduler med lite stigning og store radier, eller på et hjemmeanlegg eller klubbanlegg med kraftigere stigning og krappere radier, kanskje i forbindelse med helikser og skjulte spor. Det beste hadde vært om lokene ble levert med én eller to utskiftbare drivaksler, slik at man kunne bytte mellom heftringer og glatte hjul etter behov. |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Strømopptaket fungerer best på hjul med størst vekt. Normalt vil det være på drivhjulene, nettopp fordi det er der også vekten bør være størst. Derfor er ikke strømopptak på løpehjul eller tenderhjul likeverdig med strømopptak på drivhjul.
|
|
Svein S
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nå tror jeg NMJ først må levere det damploket de averterte at skulle komme for 9 måneder siden?
- Det har vært mistenkelig taust om Type 29/39 frem til nå. - heller ingen prototype å beskue på messene heller - som det bruker å være. Problemer? Det er derfor kanskje noe tidlig å snakke om "neste modell"? Når man leser nyheter fra Kina og Korea, så har prisene der steget kraftig i det siste. - Ville tro at det gjør det snart umulig å produsere der til en overkommelig pris? I siste nr. av "Eisenbahn Magazin" (11/2013) er det en grundig og analytisk artikkel der med tittel: "Mørke skyer over Kina" der både Kader og SandaKan sine problem blir brakt frem (med illustrasjon av produksjon for nettopp NMJ). Den var meget interessant - og lover ikke godt for fremtiden til MJ produsert i Østen.
|
|
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1618 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det ligger vel bilder her på forumet av en prototype av 29 på fremotreffet på Ask på våren i år? |
|
Når går toget fra Skråvika?
|
|
MY1201
FREMO-forummedlem Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 811 |
Post Options
Thanks(0)
|
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
|
Tog
Medlem i MJF Joined: 11 mars 2013 Status: Offline Points: 278 |
Post Options
Thanks(0)
|
Etter det jeg har forstått så har Lik Industries i Korea - som bygger NMJ's Superlinere - gått konkurs. Jeg har også latt meg berette at bedriften er oppe og går igjen og at Type 29/39 er på gang igjen og muligens vil dukke opp før jul. Men jeg har ingen førstehånds kunnskap om dette. Når det gjelder Kina kan det kanskje sies slik. For et par hundreår siden importerte USA slaver som billig arbeidskraft. Men en tid etter andre verdenskrig fant verdens globalkapitalister ut at i stedet for å importere slaver til produksjonen så flyttet de heller produksjonen til slavene - i Kina. Dette har gått "bra" i noen tiår, men lik slavene i USA så vil ikke lenger slavene i Kina jobbe for knapper og glansbilder. Kinesiske arbeidere har lenge levet i uvitenhet om hva de har bidratt til, men med internett og moderne medier har lyset etter hvert gått opp også for dem. Den kinesiske eliten som har utnyttet sine undersåtter i Kina på en grådig og uverdig måte vil derfor søke å unngå opprør og politisk uro. Derfor gir de heller etter for fabrikkarbeidernes krav om høyere lønn og bedre levestandard. Men ingen vil at andre skal spise av kalkylene sine, og derfor sender nå Kinaeliten regningen videre til vesten. Men her går de virkelig balansegang fordi finanskrisen samtidig slår inn i vesten. Hvor lenge selv de vestlige landene kan låne eller trykke penger og heve gjeldstakene sine og betale Kina med vestlige statsobligasjoner er ikke godt å si, men intet tre vokser helt inn i himmelen. En gang sier det stopp, og det kan bli virkelig ubehagelig.
Edited by Tog - 24 oktober 2013 at 02:07 |
|
Dan Rasmussen
FREMO-forummedlem Joined: 05 november 2004 Location: Denmark Status: Offline Points: 1123 |
Post Options
Thanks(0)
|
Efter den fine artiklen i Eisenbahn magasin, kan man da håbe tingene forbedrer sig, og at det kinesiske eventyr har været en lærestreg for mange fabrikanter i Europa. Mange fabrikanter kan skrive lange historier om de kinesiske fabrikanters og kapitalfondenes forhold til aftaler, økonomi og kvalitet. Når vi så i Europa ikke længere kan få "kinesisk kvalitet" kan vi forhåbentlig fra andre lande i Europa få rigtig kvalitet for pengene. Måske må vi punge ud med lidt flere kroner, men hvis vi så bare til gengæld kan regne med bedre kvalitet, da er vi mj-ere nået langt. God weekend til alle Dan Edited by Dan Rasmussen - 26 oktober 2013 at 17:36 |
|
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk |
|
Tåge
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 342 |
Post Options
Thanks(0)
|
Men hvorfor skal de fleste Norske damplok koste 7000 - 10.000 kr - eller at man må kjøpe et byggesett.
Det er ikke alle som har råd til et sånt lok, eller får til og bygge et lok ..
Det er jo bare to Norske damlok som er laget i såkalt "bilig" utgave.
Type 61 og 63 basert på Tyske lok, så var det vell et skiftelok også, Liliput vist jeg ikke husker feil.
Jeg ville anta at har det kommet en Norsk damplok til runt ca 3000 kr +/-. som kanskje ikke hadde vært helt 100% riktig.
Men kanskje 90 - 95% riktig for og få til litt vekt og kjøre egenskaper som kan brukes på kurver ned mot 36 cm radius, og som kan brukes av de aller fleste.
Så ville jeg anta at de fleste hadde kjøpt det .
Edited by Tåge - 26 oktober 2013 at 20:24 |
|
Mvh
Åge Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen .... |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Grunnen er vel at et damplok med alle side synlige smådeler og krinkelkroker er mye dyrere å produsere enn et lok med enkel kåpe. Det at tyske damplok likevel kan produseres til lavere kostnad skyldes selvsagt antallet som produseres. Der kommer vi i utgangspunktet dårlig ut.
Et mulig kompromiss kunne være å lage en forenklet modell av damplok med lavere krav til detaljene enn superline-standard, og så levere tilleggsett med detaljer for de som vil oppgradere loke, for de som vil legge flere penger i en slik modell. |
|
Svein S
|
|
Dan Rasmussen
FREMO-forummedlem Joined: 05 november 2004 Location: Denmark Status: Offline Points: 1123 |
Post Options
Thanks(0)
|
Modeller til 10.000+ er ikke hverdagskost for mig heller.
Men fra at købe en model til 3000 kr, som ser fantastisk ud, men når det så sættes på sporet, ikke kan køre tilfredsstillende, er i min terminilogi ikke bare spild af penge, men også spild af tid. Disse modeller er kun til vitrinebrug. Det har vi desværre oplevet i ganske mange tilfælde. Heljan har fremstillet typiske danske og svenske damplok, til en fornuftig pris, men som desværre generelt har ringe køreegenskaber. Hvad værre er, at de er konstrueret så en almindelig modelbygger stort set ikke kan foretage reparationer. Hobbytrade har haft alvorlige problemer med kvaliteten af deres første produktion af DSB litra S, hvilket betød de måtte tage den tilbage og begynde en ny serie. Denne serie 2 er så kommet ud ganske tilfredsstillende, men det har været dyrt. Tidligere fremstillede de en DSB litra D, som kører perfekt, men som til gengæld krævede en medarbejder til kvalitetskontrol på fabrikken i Kina. F2010 (firma bygget på det tidligere Hobbytrade) er netop udkommet med DSB litra F (trekoblet) til ca. 2400 kr og som er af høj kvalitet og fungerer fortrinligt. Også her har man løbende, måttet følge meget op på kvaliteten, for at få det man har bestilt. Mange fabrikanter i Europa har sikkert oplevet mange nedture omkring produktion i Kina. Derfor glæder jeg mig til at følge udviklingen hen imod modeller fremstillet i Europa, efter vores kendte standarder for kvalitet. Så istedet for at have en stor samling af modeller som ikke kan køre, da skal vi nok til at "nøjes" med færre modeller, som til gengæld giver større glæde under kørslen. "Hellere en fugl i hånden end ti på taget" Mange hilsner Dan Edited by Dan Rasmussen - 27 oktober 2013 at 15:53 |
|
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |