MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Zimo dekoder i NMJ EL13
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Zimo dekoder i NMJ EL13

 Post Reply Post Reply
Author
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Zimo dekoder i NMJ EL13
    Posted: 20 oktober 2013 at 18:57
Hei
 
Noen som har montert Zimo (lyd) dekoder) i NMJ EL13 som kan si noen om hvordan funksjonene skal mappes ?
 
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2014 at 21:12
Ingen ???

Ikke engang uten lyd ?
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2014 at 06:25
Er det virkelig ingen som har en NMJ EL 13 med Zimo dekoder ??
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2014 at 10:49
Jeg tror jeg har noen El 14 med Zimo-dekoder?
- Skal prøve å sjekke når jeg kommer hjem.
- Etter det jeg husker, var det nødvendig å endre rundt 10 CVer?
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2014 at 16:15
Hei Kjell

Venter i spenning men El14 er vel et annet fabrikat og med annen "hardeste" ?
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
TXP Skåra View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 19 juni 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 93
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TXP Skåra Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2014 at 18:44
Vår Zimoekspert her i Østfold leste din forespørsel om mapping av zimodekoder i El.13, og han lurer på hva det er du vil oppnå med dette, og hvorfor du anser det for nødvendig?

(Han har ikke selv tilgang til forumet, derfor er jeg mellommann i kommunikasjonen ...)
Skåralinjen og FFK. Med bluesmusikk til.
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2014 at 18:59
Hei

Har som sagt en NMJ El13 som jeg har (etterinstallert) en Zimo MX644 21 pins lyddekoder.

Ut av boksen får jeg kun
- Topplanterne på F0 - retningsstyrt
- lyd på F1,
- Kort fløyte på F5,
- Lang fløyte på F6
- Kompressor (?) på F7

Iflg bruksansvisning til lok skal en kunne ha :
Nedre markeringslys (mangler), begge veier (standard norsk system tidligere)
Topp lampe retningsavhengig (OK)
Lys i ett førerrom av og på (mangler)

Jeg vet jo at det skal gå an men på grunn av funksjonsmapping som er på dekoderen "når" jeg ikke disse funksjonen.

Håper dette er forklaring god nok :)

Edited by jhh61no - 04 februar 2014 at 19:04
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2014 at 19:04

Originally posted by jhh61no jhh61no wrote:

Noen som har montert Zimo (lyd) dekoder) i NMJ EL13 som kan si noen om hvordan funksjonene skal mappes ?

Om det du egentlig trenger å vite, er hvilke funksjonsutganger som styrer hvilke lys, så er det uavhengig av dekoder. I så fall finnes det info her:

http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6025&PID=17051634#17051634


Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2014 at 19:26
Er det en MX644C eller MX644D du har brukt? For å få liv i førerromsbelysningen i NMJs El13, trenger du en dekoder som gir logiske nivåer på FO3 og FO4 (AUX3 og AUX4), noe MX644C har. MX644D bruker en annen, foreldet "standard" for 21MTC.
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2014 at 20:50
Hei
Har ikke esken lenger men mener det er D utgaven.
Har forøvrig sett linken du referer til men her er det jo andre dekodere involvert.

Har fiklet litt med mapping og klarer å få kontakt med markeringslysene men da blir andre funksjoner rotet til.

Skjønner vel egentlig ikke hvilke av de ulike mappingtypene som zimo tilbyr, jeg skal bruke :(
Ut fra det lille jeg begriper virker det som om dekoder klarer å nå markeringslysene men at funksjoner må mappes om for å få dem til å virke
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2014 at 23:56

Originally posted by jhh61no jhh61no wrote:

Har forøvrig sett linken du referer til men her er det jo andre dekodere involvert.

Men jeg skrev jo at hvilke funksjonsutganger som styrer hvilke lys, er uavhengig av dekoder.

Hvordan funksjonsutgangene mappes til F-taster kan imidlertid variere.

Quote Ut fra det lille jeg begriper virker det som om dekoder klarer å nå markeringslysene men at funksjoner må mappes om for å få dem til å virke

Jeg synes det virker merkelig at F1 benyttes til en lydfunksjon. Såvidt jeg kan se av Zimo-manualen, er standardinnstillingen at F1 styrer FO1 (AUX1). I lyd-kapitlet står det også: "F1 and F3 are not allocated for sound by default since they are usually required for other tasks." (F3 brukes gjerne til skiftemodus, d.v.s. langsom kjøring.)

Om du ikke kan flytte den aktuelle lydfunksjonen vekk fra F1, er så spørsmålet: Hvilken F-tast er den første som er ledig? Om dette er F2, og dekoderen ikke er satt opp til å bruke en spesielt sær type funksjonsmapping, skulle du da få markeringslys styrt av F2 ved å sette CV 36 til 4.

Siden markeringslysene normalt alltid er på under kjøring, synes jeg også det er praktisk å programmere dekoderen slik at AUX1 (FO1) alltid er på når topplyskasteren (F0) er på. Det kan gjøres ved å sette CV 33 til 5 og CV 34 til 6.


Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2014 at 05:30
Hei Torstein

Som nevnt så er lyden på F1 og den klarer jeg å flytte. Men den er også på F1 på et startsett fra Roco som jeg har kjøpt så helt uvanlig er det nok ikke.
Ønsker i utgangspunktet at alle lok skal ha lydknappen på samme F-tast. Men skal sjekke andre dekodere med lyd også.
E
Når det gjelder hva som er uavhengig av dekoder er det jo avhengig av at dette er satt opp ihht NMRA standard. Funksjonsmapping kan i Zimo dekodere settes opp på flere ulike måter. Så helt uavhengig er det nødvendigvis ikke.

Men takk for rådene jeg skal undersøke dette nærmere men får ikke sett nærmere på dette før i morgen og håper jeg kommer videre
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2014 at 14:10
Hei,
Et lite spørsmål inn fra sidelinjen: Hvordan finner man enklest ut hvilke funksjonsutganger som styrer hvilke lys? Det må jo være grunnleggende informasjon å ha før man begynner med mappingen...?

Hilsen Halvor
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2014 at 18:02

Originally posted by halvors halvors wrote:

Et lite spørsmål inn fra sidelinjen: Hvordan finner man enklest ut hvilke funksjonsutganger som styrer hvilke lys? Det må jo være grunnleggende informasjon å ha før man begynner med mappingen...?

Linken i mitt første innlegg i denne tråden besvarer nettopp hvilke funksjonsutganger som styrer hvilke lys. Det er riktig at det er grunnleggende informasjon, og egentlig noe som burde vært dokumentert ordentlig fra NMJ, men det virker som om NMJ selv ikke har særlig peiling. (Hvorfor har de f.eks. hoppet over AUX2, slik at man trenger en ekstra funksjonsutgang på dekoderen for å styre lys i førerrommene?)

Originally posted by jhh61no jhh61no wrote:

Når det gjelder hva som er uavhengig av dekoder er det jo avhengig av at dette er satt opp ihht NMRA standard. Funksjonsmapping kan i Zimo dekodere settes opp på flere ulike måter. Så helt uavhengig er det nødvendigvis ikke.

Her virker det som du blander sammen funksjonsutganger og funksjonstaster. Hvilke funksjonsutganger, altså fysiske pinner på 21MTC-kontakten, som styrer hvilke lys, er bestemt av lokprodusenten, og ikke noe som kan mappes om. Skal en endre på det, må en ta frem loddebolten og modifisere kretskortet i loket. (Så kan det hende at dekoderen ikke kan drive disse pinnene, enten fordi den har for få funksjonsutganger, eller p.g.a. elektrisk inkompatibilitet for AUX3 og AUX4 på 21MTC.)

En helt annen sak er hvilke funksjonstaster som styrer hvilke funksjonsutganger. Dette avhenger av dekoderen, og evt. mapping (om dekoderen støtter det). Men for å gjøre en korrekt mapping, må en vite nettopp hvordan funksjonsutgangene er koblet fysisk. ("Grunnleggende informasjon", som halvors skriver.)



Edited by TorsteinS - 06 februar 2014 at 11:15
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2014 at 22:47
Takker.
Prøver å få sett på det nærmere i løpet av noen dager.
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2014 at 09:51
Jeg har vært litt opptatt de siste dagene, så jeg har ikke fått tid til å sjekke! - Beklager!

- Har brukt Zimo MX631C på noen lok. Dette er versjonen med logikknivå på Aux. 3 og 4 (som også ESU bruker å ha).

Har lagt inn følgende endrede CVer ut fra defaultverdier:
CV# 36 = 48
cv# 37 = 0
CV# 60 = 30
CV# 119 = 3
CV# 129 = 61
CV# 130 = 62

- Er litt usikker på om jeg har lagt inn dimming på frontlykten? - Det var vel noe dette loket egentlig ikke hadde? - Synes det er mer "riktig" om lyskasteren tennes når loket kjører og lyser svakt som 3-punksmarkering når loket står. - Mulig jeg blander med de lokene som jeg har med ESU LokPilot?

Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2014 at 11:53
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

- Er litt usikker på om jeg har lagt inn dimming på frontlykten? - Det var vel noe dette loket egentlig ikke hadde? - Synes det er mer "riktig" om lyskasteren tennes når loket kjører og lyser svakt som 3-punksmarkering når loket står. - Mulig jeg blander med de lokene som jeg har med ESU LokPilot?

Av norske ellok var det ingen typer eldre enn El.16 som hadde dimbar hovedlampe (lyskaster), lampen kunne bare skrus av og på. (Tar dog forbehold for El.15 og de lokene som i senere år fikk bygget om hovedlampene, bl.a. El.14).

Opprinnelig var det ikke krav om å vise hvitt lys foran i tog om dagen, bare om natten. Fra 1972 skulle det vises lys også om dagen, og først i 1989 kom bestemmelsen om at det skulle vises "trekantlys" hele døgnet.

Det vanlige var at signallampene (de to nedre lampene) ble tent når man tok ut loket, og så stod de på i begge ender hele dagen. Hovedlampen ble tent ved behov.

Strengt tatt skulle (skal) lampene bare være på i forenden (ikke mot tilkoblede vogner under kjøring i tog), men siden det under skifting skulle (skal) vises hvitt lys i begge ender syntes vel de fleste at det var greiest å la dem lyse hele tiden.

Det normale for ellok av eldre generasjoner som står stille er derfor at bare de to nedre lampene i begge ender lyser, og hovedlampen avslått. Etter 1989 er det normalt at hovedlampen er på under kortere stasjonsopphold.

Som en kuriositet kan nevnes at de aller fleste damplok hadde dimbar hovedlampe, mens ellokene altså ikke fikk det før lenge etter at alle damplok var tatt ut av bruk.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2014 at 12:46
Da er spørsmålet:
- Ble noen av de El 13 som gikk lengst ombygget til 3 markeringslamper foran ved at hovedlyskaster fikk tilført redusert spenning når de andre nedre lamper i den enden ble tent? Det er jo temmelig enkelt å realisere rent teknisk.
- Det er jo et "stykke tid" fra 1989 og frem til de siste El13 ble utrangert. Det hadde jo vært lite populært å ha hovedlyskaster tent hele tiden, da denne absolutt virker generende for annen trafikk med sine 150 W. - Ble El13 operert med dispensasjon fra regelen om trekant markeringslys fra 1989?

- Tror jeg programmerte de moderne versjoner av El13 med dimbart hovedlys?

Edited by Kjell H. - 06 februar 2014 at 12:46
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2014 at 20:32
Hei
En del av utfordringen med nettopp denne dekoderen er at det er 3 ulike oppsett for å mappe om funksjonene..

Antar at Kjell sin dekoder har standard mapping men om Kjell kunne lest ut verdien i CV61 så får vi svar på dette.

Om jeg setter mapping til NMRA klarer jeg å styre lysene utvendig men får ikke kontakt med lys i førerhytten. Sikkert et resultat av D versjonen..

Skal prøve å forske mer må de alternative mapping metode og se om jeg klarer om få kontakt med lysene i førerhytten.

Takk for hjelpen alle sammen !
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2014 at 00:00
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Da er spørsmålet:
- Ble noen av de El 13 som gikk lengst ombygget til 3 markeringslamper foran ved at hovedlyskaster fikk tilført redusert spenning når de andre nedre lamper i den enden ble tent? Det er jo temmelig enkelt å realisere rent teknisk.
- Det er jo et "stykke tid" fra 1989 og frem til de siste El13 ble utrangert. Det hadde jo vært lite populært å ha hovedlyskaster tent hele tiden, da denne absolutt virker generende for annen trafikk med sine 150 W. - Ble El13 operert med dispensasjon fra regelen om trekant markeringslys fra 1989?

Jeg tviler sterkt på at noen El.13 ble ombygget slik at hovedlampen ble dimbar.
Det har "i alle år" vært pålagt å dempe/skru av hovedlampen i situasjoner hvor den kan være til sjenanse for betjeningen i andre tog, personer på plattformer, personer og kjøretøyer på veier parallelt med jernbanen osv.
I 1989 kom en tilføyelse i §311 i trykk 401 vedrørende frontlys på lokomotiv når det i situasjoner som nevnt over var nødvendig å dempe dette:
"Ved demping av frontlys på lokomotiv tillates kjøring med bare de to nedre lys tent, se for øvrig trykk 405.5."
Det var med andre ord ikke noen spesiell dispensasjon for El. 13, men en generell tillatelse til avvik ved behov. På den tiden var det jo fortsatt et stort antall lokomotiver og motorvogner som ikke kunne dimmes, ikke bare El.13. Bestemmelsen finnes fortsatt i dagens regelverk, dog formulert litt annerledes:
"For tog som ikke kan dempe frontlyset, kan de øvre eller nedre lamper slukkes ved behov for demping av frontlyset."

En teknisk løsning som demper lyset i hovedlampen når de nedre signallampene tennes ville neppe vært særlig praktisk. De nedre lampene skal jo uansett være på, og hensikten med hovedlampe på 150 W med stor reflektor er jo nettopp at den skal gi godt lys når det er behov for det.

Damplokene har en svært enkel løsning med en trådviklet seriemotstand på 3,15 ohm som står på eller ved siden av bryterpanelet i taket over førerplassen. Vanligvis skrus hovedlampen av, på eller dimmes med en åpen knivbryter, og hvis man er litt for intim med bryteren kjenner man gnistene rundt fingertuppene når man drar ut kniven. Allerede på de eldste ellokene kunne man gjort det like enkelt med en seriemotstand, men det valgte man altså ikke å gjøre.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2014 at 11:28
- Etter det jeg kan finne ut, har jeg satt CV#61 = 0.
På de lokene jeg har med Zimo, er F0f/F0r topplys uten dimming og F1 er markeringslys i begge ender.
Jeg bruker som sagt "C"-versjonen til Zimo som er funksjonsmessig lik ESU LokPilot.
-Mener at Aux.#2 ikke er belagt til noe ("ledig") og at Aux.#3 og #4 er lys i førerhytte. Disse 2 utganger er logikknivå og vil derfor ikke virke på en Zimo "D"-versjon.

- Ellers takker jeg Helge for info om lysbruk i NSB.
- Jeg trodde dette med 3-punkts markeringslys var JBV eller "Tilsynet" sine krav - og derved ble gjort gjeldende for alt materiell til alle trafikkutøvere - med en tidsbegrenset overgangsbestemmelse?
- Med en slik ordbruk i et regelverk, virker det for meg som det er "fritt frem om man lyster å etterkomme". - Slikt var jeg ikke vandt med i "min bransje".
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2014 at 15:41
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

- Jeg trodde dette med 3-punkts markeringslys var JBV eller "Tilsynet" sine krav - og derved ble gjort gjeldende for alt materiell til alle trafikkutøvere - med en tidsbegrenset overgangsbestemmelse?
- Med en slik ordbruk i et regelverk, virker det for meg som det er "fritt frem om man lyster å etterkomme". - Slikt var jeg ikke vandt med i "min bransje".

Bestemmelsen om "trekantlys" kom som nevnt i 1989, før Statens Jernbanetilsyn ble opprettet og NSB ble oppdelt i trafikkselskapet NSB og infrastrukturforvalteren Jernbaneverket. Den gang var NSB "alt på en gang", og hadde selv full styring over regelverket.
Den helt konkrete grunnen til innføring av "trekantlys" kjenner jeg ikke, men jeg antar det var en tilpassing til europeisk praksis.
Dagens regler administreres av Statens Jernbanetilsyn og gjelder for alle trafikkutøvere.

Selv om reglene tillater at man fraviker "trekantlys" er det allikevel ikke "fritt frem" for å gjøre slik man lyster, det må være en konkret grunn i hvert enkelt tilfelle. På mesteparten av dagens materiell kan lyset dimmes, og da vil jo dette unntaket heller ikke kunne komme til anvendelse.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2014 at 18:14
Jeg sikter til den perioden etter 1996 da både JBV og SJT var opprettet og El13 fortsatt var i drift.
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2014 at 19:53
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Jeg sikter til den perioden etter 1996 da både JBV og SJT var opprettet og El13 fortsatt var i drift.

Ja, det har med litt varierende ordlyd stått i Togframføringsforskriften hele tiden, og var dermed SJTs krav - og unntaksmulighet - også mens El.13 var i alminnelig bruk.
Jeg antar man har latt muligheten for unntak stå fordi det fortsatt finnes materiellenheter som ikke uten videre tilfredsstiller grunnkravet. Så lenge man følger reglene og bare skrur av hovedlampe når det er nødvendig er det jo ikke noen vesentlig trafikksikkerhetsrisiko. Å være veldig firkantet på grunnkravet om kontinuerlig "trekantlys" under kjøring vil skape flere problemer enn det løser.
Det var jo ikke bare El.13 som var aktuell, også BM 68 var i bruk etter 1996, og bestemmelsen gjelder jo også for alt annet materiell (arbeidsmaskiner m.v.) når de kjøres som tog.
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2014 at 20:03
God aften !

Ved hjelp av Ohm-meter klarer jeg å identifisere hvilke lys som er koblet til hvilken pinne på dekoder, men jeg finner ikke ut, sånn uten videre hvordan førerhyttelysene er tilkoplet.
Er dette fordi det ligger elektronikk der som må ha strøm for å kunne måles eller viser Nils sitt bilde at det rett og slett ikke er koblet til og at man må ha ledning for å få dette til å virke eller må dette kun til får å få det til å virke med dekoder med logikkutgang ?

@Kjell :
Sakset fra Zimo sin hjemmeside angående 644C vs 644D
FA3, FA4 sind beim MX644C als Logikpegel-Ausgänge ausgeführt, beim MX644D als „normale“ Funktions-Ausgänge.

Litt engelsk også :

WARNING: in any cases a "C-type" should be used instead of a "D-type", because Logic level outputs for FA3, FA4 are needed, especially locos from: Märklin, Trix, LS models, ..

Blir ikke dette motsatt av det du skriver ?

              

Er Nils sin beskrivelse et resultat av at det for enkelte versjoner
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2014 at 21:15
Hei igjen

Da har jeg gjort kort prosess og loddet på ledning a la Torstein , men lagt ledningen fra FA2til den LED som er definert som fremre førerhus. Gjorde et forsøk på å koble FA3 til LED for bakre førerhus, men det resulterte bare i at BEGGE LED lyste uavhengig av F-taster av eller på.

Tror jeg sier meg happy med denne løsningen.

Edit :Endret referanse til den som æres skal

Edited by jhh61no - 08 februar 2014 at 06:39
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2014 at 01:34

Originally posted by jhh61no jhh61no wrote:

Ved hjelp av Ohm-meter klarer jeg å identifisere hvilke lys som er koblet til hvilken pinne på dekoder, men jeg finner ikke ut, sånn uten videre hvordan førerhyttelysene er tilkoplet.

Den informasjonen står jo i tråden jeg linket til. Men for å ta det med teskje, uten å bruke NMJs unøyaktige referanser til F-taster:

AUX1: Nedre lamper begge ender, av/på
AUX2: Lys førerhytte 1
AUX3: Lys førerhytte 2

("AUX" = "FO" hos Zimo.)

Quote Er dette fordi det ligger elektronikk der som må ha strøm for å kunne måles eller viser Nils sitt bilde at det rett og slett ikke er koblet til og at man må ha ledning for å få dette til å virke eller må dette kun til får å få det til å virke med dekoder med logikkutgang ?

Det ligger elektronikk der. Det er en transistor med basismotstander for AUX3, og tilsvarende for AUX4.

Bildet mitt (og jeg heter ikke Nils...) viser hvordan en kobler AUX2 til lysdioden som egentlig skal drives av AUX4. Dette fordi min Lenz-dekoder ikke har noen AUX4 i det hele tatt. (Den har imidlertid logikkutgang på AUX3.) NMJ har nemlig tatt det idiotiske valget å hoppe over AUX2 på El.13. Noe som også fremgår av det linkede innlegget mitt. Samme problem finnes forresten på NMJs El.11.

Når du først skal lodde på kortet, kan du få individuell styring av lysene i førerrommene ved å fjerne transistorene og lodde ledninger forbi. (Men da må du ikke siden finne på å montere en dekoder som følger NEM-normen - det kan skade dekoderen.) 

Quote Sakset fra Zimo sin hjemmeside angående 644C vs 644D
FA3, FA4 sind beim MX644C als Logikpegel-Ausgänge ausgeführt, beim MX644D als „normale“ Funktions-Ausgänge.

Litt engelsk også :

WARNING: in any cases a "C-type" should be used instead of a "D-type", because Logic level outputs for FA3, FA4 are needed, especially locos from: Märklin, Trix, LS models, ..

Blir ikke dette motsatt av det du skriver ?

NMJs modeller med 21MTC følger NEM-standarden, som sier logikknivåer på AUX3 og 4. Dette er ikke "normale" funksjonsutganger, som har transistorer med åpen kollektor-utgang i dekoderen.

Såvidt jeg kan se, stemmer altså det som Kjell H. skrev i denne sammenheng.


Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2014 at 06:46
Hei Torstein.

Du har selvfølgelig helt rett på alle punkter. Beklager.

Jeg tvilte IKKE på din informasjon vedr F-utgangene i El13, men å skrive om dette var et slags forsøk på å besvare Halvor sitt spørsmål for å finne hvilke utganger som er koblet til hvilke funksjon på generell basis.
Beklager om dette ble oppfattet på en annen måte.

Det som skapte mest hodebry for meg var at dekoderen var satt opp med en annen verdi i CV61 enn det Kjell hadde.
Dette medførte at Mapping ikke virket slik man skulle forvente. Som nevnt er det flere ulike mapping modi i Zimo dekoderen og den var altså stilt inn på en annen måte.

Min referanse til Kjell er også feilaktig.
Det som til syvende og sist forvirret meg angående C og D dekodere var ditt innlegg.

... MX644D bruker en annen, foreldet "standard" for 21MTC.

For all del, det er helt riktig som du skriver, men når Zimo referer til Märklin så trekker jeg feil konklusjon for Märklin er jo kjent for å følge NEM standarden. Og så glemte jeg jo at de i nettopp dette tilfelle er Märklin som har laget standarden..


Det var IKKE min hensikt å trekke noens påstander i tvil, det var egentlig et forsøk for min egen del å forstå til fulle de rådene du/dere gav meg.
Uansett tusen takk for tålmodigheten og hjelpen :)

Edited by jhh61no - 08 februar 2014 at 07:02
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2014 at 11:34
- Jeg hadde håpet at NMJ hadde overlatt MTC21-grensesnittet til Märklin og ESU (så får de bare slite med de elektriske kompatibilitetsproblemer bruk av dette grensesnitt medfører) og heller brukt Plux!
Det er etter det jeg kjenner til minst 3 forskjellige pin-belegninger/spenningsnivåer i bruk på MTC21 - som alle bruker samme plugg!

Med det samme vi er inne på El13 fra NMJ og elektronikk, så er lysstyrken i markeringslysene alt for sterk relativt topplyset.
- Tror det var Bjørn som hadde en tråd om å tilpasse seriemotstandene slik at lysstyrken ble litt mer i samsvar med forbildet?
- Jeg har i hvert fall byttet motstandene til markeringslysene med noen med betydelig høyere motstandsverdi - og redusert motstandsverdien til topplyskasterene. - Tror ikke man bør overstige 20mA til en enkelt diode om man skal ha god levetid - men det er vanskelig å sjekke da komponenttype ikke er angitt.
Når man først har loddebolten fremme, kan man jo like godt endre dette!?

Dette har vært behørig diskutert i tidligere tråder!
- Igjen viser dette å skape problemer hos folk som har mer enn gjennomsnittlig kunnskap om MJ. - Hvordan det er ellers, må ... vite!?

Edited by Kjell H. - 08 februar 2014 at 11:35
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2014 at 17:15
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

- Jeg har [...] redusert motstandsverdien til topplyskasterene. - Tror ikke man bør overstige 20mA til en enkelt diode om man skal ha god levetid - men det er vanskelig å sjekke da komponenttype ikke er angitt.

Man bør definitivt ikke overstige 20 mA for en lysdiode man ikke har data på.

En annen sak er at ved så høy strøm er det også fare for at det blir for høy effekt i seriemotstanden, slik at den brenner opp - og kanskje får plastdeler til å smelte.

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.