MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Starthjelp?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Starthjelp?

 Post Reply Post Reply
Author
Ustabil View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 18 oktober 2013
Status: Offline
Points: 10
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ustabil Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Starthjelp?
    Posted: 18 oktober 2013 at 20:38
Hei! Fikk i går det relativt impulskjøpte IORE-loket levert hit til Narvik. Det er virkelig flott å se på, selv om originalen suser forbi stuevinduet hele tiden =)

Siden dette var et impulskjøp tenkte jeg ikke på at det kanskje kunne være morro å kjøre rundt litt med toget også, og det er her spørsmålene kommer. Har prøvd å lete rundt på nmj.no, og diverse fora, men synes det er vanskelig i å få klarhet i hva som egentlig trengs for å få dette toget til å gå, utover skinner da så klart.

Jeg tror da jeg ønsker digital drift, uten at jeg egentlig har noen formening om hvilken praktisk forskjell det utgjør for toget. I utganspunktet trenger jeg ikke det største og beste, men etter å ha surfet rundt litt ser jeg jo "nytten" i å kunne slå av/på lys, og ikke minst lyd, på loket. Ser også at nmj.no anbefaler en dekoder i hvert av lokene, uten at jeg helt vet hva jeg ser etter da det jeg har funnet av dekodere varierer fra noen få kroner til tusenlapper.

Så mitt spørsmål er vel da mer en søken etter råd, men hva trenger jeg for å begynne?

Med vennlig hilsen
Richard

Edited by Ustabil - 18 oktober 2013 at 20:44
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 oktober 2013 at 22:10
Anbefaler deg å ta kontakt med http://www.lokstallenhobby.no/butikkinfo_/. Butikken holder til på Frydenlund i Narvik. Han kan hjelpe deg.


MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 oktober 2013 at 17:08
Det er en liten gjeng med MJ-entusiaster som driver modellen som er utstilt hos Ofoten Museum.
- Kanskje du burde oppsøke dem og se hva de driver med?
- Skal du satse på noe i Narvikområdet, tror jeg det er lurt å ha kontakter i nærmiljøet?
Back to Top
ESA-N View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 01 januar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 80
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ESA-N Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 oktober 2013 at 19:49
Lokstallen Hobby kan helt sikkert sette deg i kontakt med MJ-folk i området.
Jeg var innom der for et par år siden, og ble tipset om at det var en gjeng som samles til MJ-aktiviteter i Narvik. Dessverre husker jeg ikke hvor det var, og jeg fikk ikke tid til å "følge sporet".
Back to Top
Ustabil View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 18 oktober 2013
Status: Offline
Points: 10
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ustabil Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 oktober 2013 at 15:39
Var innom Lokstallen Hobby på lørdag, og hadde en liten prat om tog og denslags. Ble dog ikke veldig mye klokere det jeg i utgangspunktet lurte på, da det beste tipset jeg fikk var en roco-boks som gjorde at jeg kunne styre lokene med iPad LOL (den var dessuten passelig dyr).

Jeg plukket derimot opp et par navn på produsenter og (forhåpentligvis) litt forståelse rundt emnet. Jeg forsto det slik at selv om man har et roco lok er man ikke låst til roco digitalstyring? Jeg har derfor kikket på lenz, som virker som et kurant system hvor jeg, i allefall på sidene deres, lett ser hva som trengs for å kunne kjøre, men også hva som trengs for å eventuelt en dag koble det hele til en PC. 

Men angående lenz dukket det jo opp flere spørsmål:
- Må jeg bruke lenz-håndkontrollene? Synes de var særdeles stygge, og ser ikke nevneverdig enkle ut med alle funksjonene. Noen som har erfaringer med de, og eventuelt kan komme med betryggende ord om at de fungerer bedre enn de ser ut?

- Digitale dekodere; Jeg har skjønt såpass at det er dyrt om man skal ha lyd, og ikke fullt så dyrt med bare en dekoder. Har da primært sett på ESU sine lokpilot v4 og loksound v4. Disse passer i alle tog? Og til alle digitalsystemer?

Dersom noen har gode/dårlige erfaringer med Lenz sitt system, eller andre systemer dere synes er bedre tar jeg gjerne mot tips. En fordel for min del at dokumentasjonen er høvelig god (og helst på engelsk, tysk hadde jeg sist på ungdomsskolen...). 

Takker for alle innspill Smile

-Richard


Edited by Ustabil - 21 oktober 2013 at 15:41
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 oktober 2013 at 16:51
Hei "Ustabil"!
 
Det er en kar i Narvik som sikkert kan rettlede deg litt?
Han heter Terje Storjord.
Jeg synes du skulle kontakte han og slå av en prat!?
Han har, etter det jeg kjenner til, Lenz digitalsystem?
 
Lenz er for øvrig et utmerket digitalsystem - og har vist seg å være det system som har vært lengst på markedet - uten at man har måtte starte fra nytt. Noen oppdateringer er kommet til underveis - og de har nok ikke Lenz tjent særlig mye på da de har vært rimelige!
Jeg har fremdeles mitt Lenz-system etter ca. 20 år - og det er med oppdateringene, topp moderne!
Lenz har for øvrig en utmerket brukerstøtte på engelsk (fra USA?) der Debbie Ames er primus motor.
 
Lenz står også bak utviklingen av mange andre system som f.eks. LGB og Rocos første systemer.
 
DCC-dekodere både med og uten lyd av alle fabrikat kan brukes uansett hvilket system du måtte velge.
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 oktober 2013 at 17:15
Jeg har ikke et eget anlegg, men har prøvd meg frem i de siste årene med et lite testanlegg og ulike digital systemer. Jeg startet med et enkelt Lenz system og en El10 fra Trix med en 21 pins Trix dekoder, for å lære litt om digitalstyring. Siden Lenz settet ikke ga anledning til programmering og måtte utvides med dyrt utstyr for ytterligere kontroll av flere lok og stasjonære dekodere (sporvekslere og signaler), kjøpte jeg en Digitrax Zephyr for noen år siden. Valget var også begrunnet ut fra erfaringene jeg hadde fått i FREMO miljøet der Loconet er valgt som standard for bus'en (signalformater mm fra kontrollere til dekodere). Til denne har jeg også kjøpt PC interface, dekodertester og et par andre komponenter for testing av styring av sporvekslere mm. Jeg bruker ulike dekodere og har eksempler fra ESU, Zimo, Digitrax, Trix og Tran som jeg selv har installert og jeg har lok fra Roco, Fleischman og Trix med ferdige installerte lyddekodere. For å toppe det hele, kjøpte jeg et Roco/Fleishman Z21 system for en stund siden, siden det fulgte med et "gratis" startsett med et greit lok, vogner og Geolineskinner. Dette er mest ment som en innfallsport til hobbyen for barnebarn, men siden systemet også har en Loconetutgang, kan det også brukes på et fremtidig permanent anlegg, sammen med mye av det jeg har anskaffet i Digitrax verdenen; blant annet FRED håndkontrollene som benyttes på FREMO samlingene.

Jeg har fortsatt mye å lære, men har basert fremtiden på et system der jeg kan benytte komponenter på Loconet og i FREMO sammenheng. Lenz systemet mitt har for øvrig ligget ute for salg siden 2011 uten respons. Et nytt salgfremstøt ville nok ha redusert pris.

Edited by Morten Jacobsen - 21 oktober 2013 at 17:18
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
hsa77 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 desember 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hsa77 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 oktober 2013 at 20:30
Jeg vil anbefale deg å kjøpe et Roco digitalt startsett med multimaus - da får du alt du trenger for å komme i gang til en overkommelig pris. Ta en titt her: http://www.togbutikken.no/webshop/shop1/productsByCategory.asp?intCatalogID=86&strCatalog_NAME=Roco+-+startsett

Ikke glem å kjøpe med dekoder til IORE loket ditt!

Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 oktober 2013 at 20:56
Det er like mange meninger om hvilket digitalsystem som er best - som det er fabrikat - minst! (Det skiller seg ikke fra mye annet der det er utvalg - som det ofte er ellers i samfunnet!)  :-)
 
- Siden du er fra Narvik, synes jeg du bør velge det som er mest utbredt i ditt nærområde - og ikke la deg forvirre av andre gode forslag.
Kjøper du et startsett med Roco Multimaus, får du mye for pengene.
Jeg mener håndkontrolleren til Multimaus er kompatibel med Lenz, så denne kan du bruke ved "samkjøring" med andre som bruker dette systemet.


Edited by Kjell H. - 21 oktober 2013 at 20:57
Back to Top
hsa77 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 desember 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hsa77 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 oktober 2013 at 22:31
Jeg vil på ingen måte påstå at Roco multimaus er best, men det er et mer enn godt nok system til en overkommelig pris. Når man etterhvert får mer erfaring og bedre oversikt over egne behov og ønsker har man ikke investert en masse penger og dermed "låst" seg til et system. 

Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.