MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Moderne godsvogner
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Moderne godsvogner

Post Reply Post Reply
Author
Sven Ole View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Sven Ole Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Moderne godsvogner
    Posted: 18 oktober 2013 at 19:48
Hva finnes av moderne norske og ev. skandinaviske godsvogner i HO fra produsentene i dag?
Med moderne mener jeg vogner som brukes på sporene i dag. Og jeg tenker ikke på utenlandske vogner med norske containere.
SOHo
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 oktober 2013 at 20:34
Det finnes jo et enormt utvalg av moderne vogner fra skandinavia idag.
Roco har jo Hbikks fra både Sverige og Norge. 
Hobbytrade med mange ulike bil/multipurposevogner.
NMJ har jo en del, men det er kanskje ikke helt modernt, men går du 15 år tilbake så finnes det flere. Stakevognene som NMJ har brukes jo litt idag. Rps vognene spesielt.
Modellhilsen

Claes
Back to Top
Sven Ole View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Sven Ole Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 oktober 2013 at 23:10
Det høres bra ut, men hva med tømmervogner og containervogner?
SOHo
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 oktober 2013 at 00:03
Roco kom jo med noe container vogner og nmj sine containervogner går nå enda

Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 oktober 2013 at 09:14
Originally posted by Sven Ole Sven Ole wrote:

Hva finnes av moderne norske og ev. skandinaviske godsvogner i HO fra produsentene i dag?
Med moderne mener jeg vogner som brukes på sporene i dag. Og jeg tenker ikke på utenlandske vogner med norske containere.

Ser man bort fra NMJ sine Lgs-containervogner, så er det Roco og Hobbytrade som har det beste utvalget for en som kjører nåtid.

Noen eksempler på vogner som finnes i Roco sitt sortiment:

Den første og tredje vogna, sett fra høyre, er produsert i senere tid. De øvrige kan finnes på bruktmarkedet.

Dette er vogner som fortsatt går rundt om i Norge, men da i Cargolink og Green Cargo sine tog.

Nacco-vogna finnes i modell, men man kan like gjerne bruke Roco sine Statoil-vogner også. Slike vogner går det en del av fra Göteborg til Rolvsøy.

Denne var nyhet i fjor:

Denne er nyhet i år:

Vogna over er ikke skandinavisk, men er innleid og brukes i Norge og Sverige. Svært få lukkede vogner av lignende type, er registrert hos norske eller svenske godsoperatører nå om dagen. Men slike vogner går det altså en del av med Green Gargo over Charlottenberg og til Alnabru og Drammen.

Eksempler på vogner fra Hobbytrade:

Dette er vogntype som gikk rundt omkring i hele Norge, før vognlasttrafikken ble avviklet for NSB Gods/CargoNet sin del. De brukes fortsatt i dag, men da i Green Cargo og Tågåkeriet sine grenseoverskridende tog. Brukes bl.a. til transport av knekkebrød fra Sverige til Hamar.

De to neste representerer en vogntype som kjøres til store deler av Norge, men også over Kornsjø.

Ser man bort fra CargoNet sine container- eller tømmertog, så finnes det svært få rene norske godsvogner igjen.

Så og si samtlige av disse vognene mener jeg finnes på lager hos Vmji i Horten. Mandager 18:30-21:00 anbefales i så måte. Det er "eika" sin kveld, og han har rimelig god oversikt over godsvogner på norske jernbaner. Smile

Back to Top
Kait View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kait Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 oktober 2013 at 09:30
Denne artikkelen hos VMJI "Utenlandske godsvogner i Norge" gir også mange gode tips om vogner.

Kai
Back to Top
Bhal View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bhal Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 oktober 2013 at 10:07
Ikke helt dagens, men hvis dere googler "200000165609.pdf" (uten" ") kommer dere til Godsvognfortegnelsen til NSB Gods fra år 2000. Dokumentet er på 11-12 MB.

Husk bare at CargoNett sluttet med vognlast i 2004, men dokumentet gir vel en brukbar oversikt for perioden 1980/85 (?) frem til 2004.

mvh
Bjørn‎
Back to Top
Sven Ole View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Sven Ole Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 oktober 2013 at 10:56
Takk for mange fine innspill fra dere, noen med bilder og det hele.
Siden mitt spørsmål var hva som brukes i dag, er det en del vogner som faller bort.
Og det er vel noe tidlig å trekke en konklusjon, men bortsett fra containervognene til NMJ, savner jeg tømmer og containervogner. Etter det jeg kan se ut av stuevinduet er  disse i klart flertall på sporet av godsvogner.
SOHo
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 oktober 2013 at 01:46
Originally posted by Sven Ole Sven Ole wrote:

Takk for mange fine innspill fra dere, noen med bilder og det hele.
Siden mitt spørsmål var hva som brukes i dag, er det en del vogner som faller bort.
Og det er vel noe tidlig å trekke en konklusjon, men bortsett fra containervognene til NMJ, savner jeg tømmer og containervogner. Etter det jeg kan se ut av stuevinduet er  disse i klart flertall på sporet av godsvogner.

Roco har denne vogntypen på programmet om ikke altfor lenge:

Og da er vi kommet et langt skritt på veien. Hvert fall i forhold til containertog.
Back to Top
mattis94gutt View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mattis94gutt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 oktober 2013 at 09:49
Amundsen Hobby har dette settet fra Märklin og jeg mener at de kan sette på DC hjul kostadsfritt. Har vognene selv og er storfornøyd.
Proud to be a nerd.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.