MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Trenger råd fra erfarne TrainControllere!
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Trenger råd fra erfarne TrainControllere!

 Post Reply Post Reply
Author
jalauri View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 april 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 50
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jalauri Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Trenger råd fra erfarne TrainControllere!
    Posted: 11 oktober 2013 at 10:34
Anlegget er nå nesten ferdig kablet opp med Digitrax BDL168 for styring av blokker og SE8C og DS64 for styring av sporvekslere og signaler. Alle blokker og sporvekslere er nå lagt inn i Traincontroller 8. Gold.

Kjører amerikansk og anlegget er bygget med stigninger opp til 3%. Har ca. 20 lokomotiver som er kjøpt opp gjennom de siste 15-20 årene. Disse har dekodere av ulike kvaliteter som må tunes for at Traincontroller skal kunne kontrollere lokomotiv/togene med hensyn til automatisk stopping i blokker osv.

Ser for meg at det vil være to alternative strategier for å få til dette:

1. Legge mye arbeid i tuning av dekodere/lokomotiver og andre parametere i Traincontroller
2. Installere ekstra stopp følere i blokkene og slippe unna med mindre tuning av dekodere osv.

Hvilken strategi bør jeg velge?

Digitrax Super Chief / Traincontroller Gold 9
Back to Top
Chrisha View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 01 november 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Chrisha Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 oktober 2013 at 11:51
Jeg er også nybegynner av TC.
Ville tro at forslag 1 er det mest fornuftige. Med Gold versjon kan du lage individuelle kjøremønster/karakteristikker pr lok. Og jobben med å tune lokkene må/bør gjøres uansett. Man registrerer info om lengde av blokker, og  bremse/stopplengde inne i blokkene.
Alternativ nr 2 blir dyrere pga deler og du får ikke noe annet resultat....
 
Det finnes sikkert mange meninger om dette, kom gjerne med innspill.
 
CH
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 oktober 2013 at 15:42
Hei
Jeg har tidligere prøvd å svare men ser at det ikke er blitt sendt:(

Alternativ 1 må du uansett gjennomføre for å få optimalt ut av systemet.

Alternativ 2 kan du iverksette om alternativ 1 ikke gir tilfredsstillende resultat.

Å gjøre det motsatt vei vil i værste fall være bortkastede penger siden TC "krever" profilering av lok for å virke etter intensjonen
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
jalauri View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 april 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 50
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jalauri Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 oktober 2013 at 17:22
Takk for svar!
Skjønner at tuning må til men det blir vel meget komplisert når anlegget også har blokker som er plassert i stigninger og lokdekodere mangle emf?

 
Digitrax Super Chief / Traincontroller Gold 9
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 oktober 2013 at 18:13
Hei igjen "jalauri" ?

Jeg har laget en egen blokk på en hylle fristilt fra anlegget for innkjøringsformål.

Ad EMF. Om du leser TC manualen vil nok finne at dette også er nødvendig for optimal bruk.
Har sett på TC forumet at ikke alle har det uten at det skaper noe særlig problem.

Men du har vel ikke stopp i bakker ? Om du har det kan det kanskje være lurt å legge inn alternativ 2 i disse blokkene

Edited by jhh61no - 15 oktober 2013 at 18:14
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
jalauri View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 april 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 50
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jalauri Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 oktober 2013 at 19:05
Sier du at du har en rett strekning med en blokk på midten for innkjøring? Har ikke fått lest manualren fra perm til perm ennå men bør nok gjøre det. Har ingen stasjoner i stigninger men stopp kan vel forekomme likevel?
Digitrax Super Chief / Traincontroller Gold 9
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 oktober 2013 at 21:03
Hei igjen "jalauri" ??
 
Jeg har en rett strekning men bruker 2 infrarøde sensorer i hver ende som trigges når lok passerer.
 
Skal man bruke blokker med strømdetektorer mener jeg å huske at du må ha tre sensorer men det må du nesten sjekke i manualen.
 
Er jo ingenting i veien for å bruke en rett strekning på anlegget til dette formålet.
Når kalibrering/innkjøring pågår kan du allikevel ikke benytte TC til noe annet:)
 
Tror ikke stopp i bakker er noe problem selv om du kjører med dekodere uten EMF, men det er nok bare å prøve det ut.
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
jalauri View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 april 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 50
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jalauri Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 oktober 2013 at 17:08
Takk for gode råd!
Digitrax Super Chief / Traincontroller Gold 9
Back to Top
jalauri View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 april 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 50
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jalauri Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mars 2014 at 16:46
Mine elektronikk kunnskaper er minimale og jeg trenger hjelp til å finne ut av følgende:
Holder på å lage hjul med motstander. Klarer ikke å få noe opptatt signal på de vognene jeg har forsøkt å sette motstander på!  Har benyttet disse motstandene i tillegg til superlim og strømførende lim:
http://www.rapidonline.com/Electronic-Components/10K-1206-1-Chip-Resistor-Pack-of-100-72-2867


Digitrax Super Chief / Traincontroller Gold 9
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2014 at 19:08
Hei

Har du målt med et ohm meter at det faktisk går strøm mellom hjulene ?

Kan du på noen som helst måte se om BDL168 virker men at den inne sender signal til TC ?
Hva med lokomotiver ? Virker de ?

Edited by jhh61no - 04 mars 2014 at 19:24
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
jalauri View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 april 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 50
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jalauri Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mars 2014 at 17:49
Jippi!
Da fungerer det! Det var kun snakk om et belegg på hjulene (må files vekk)! Fungerer best med motstand på minimum 2 av hjulene per vogn. Har en del vogner med Kadee hjul som jeg foreløpig ikke har funnet ut av men kan nå få satt motstander på mye av materiellet.
Digitrax Super Chief / Traincontroller Gold 9
Back to Top
GeorgII View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 september 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 151
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeorgII Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mai 2014 at 13:48
Hei, ser ut som om spørsmålstilleren i denne tråden fikk både svar og suksess. Supert forum. Istedet for å lage en ny tråd tenkte jeg at det er greit å slenge meg på med enda et spørsmål angående TC. Håper det er greit.

Jeg har kommet til omtrent samme punkt som Jalauri og har nå et kjørbart anlegg med tilbakemeldere fra blokkene og signaler og veksler tilkoblet dekodere. Saken er at jeg har såvidt startet forsøk på å sette opp schedules med Autotrain. Ruten vises korrekt, men toget starter i motsatt retning, dvs.  det rygger ut av startblokken. Jeg har forsøkt med ulike tog og i ulike blokker, men alle ser ut til å ville rygge ut i motsatt ende istedet for å følge den markerte ruten.

Hva skjer?

Vennlig hilsen Jørgen
H0, Lenz LSV100 ver.3.6, TC Gold7, TP
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mai 2014 at 16:28
Hei
Du kan jo evt sperre blokken for utkjøring baklengs.
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
Milan Marfi View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 26 desember 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 9
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Milan Marfi Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mai 2014 at 20:02
når du går inn på auto train har du to grønne piler, dem angir start rettningen for ruten.
Back to Top
jalauri View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 april 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 50
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jalauri Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2015 at 06:52
Da er det på tide med et råd igjen fra noen som kan!
Hva er det som skjer når det har begynt å ´lagge´ dvs det som skjer ute på anlegget skjer leeeenge etter at Traincontroller har indikert hva som foregå. Jeg har nå 100+ meter med skinnegang og kjører av og til opp til 10-12 lokmotiver (da blir det værre). Har Digitrax Super Chief 8 amp. Vet jeg er i grenseland. Skyldes laggingen på Loconet at jeg mangler power?

Jan Ove
Digitrax Super Chief / Traincontroller Gold 9
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2015 at 07:47
Hei
 
Litt usikker på hva du legger i "leeeenge etter at Traincontroller har indikert hva som foregå"
 
Er dette omlegging av en sporveksel eller en hel rute ?
Ved sporveksel bør du jo kunne gi samme kommando med håndkontroll gir den samme trege respons kan jo problemet tyde på hardware problemer inkludert Chief'en.
Legges veksel om raskere med håndkontroll enn i TrainController kan problemet ligger i selve PC'en.
 
Ved ruteomlegging kan det være lagt inn forsinkelse pr sporveksel for å unngå at alle legges om samtidig
 
Dette kan være for lite minne, for treg prosessor og ikke minst konkurrerende programmer som f.eks antivirus som har en lei tendens til å scanne PC når det passer som minst.
 
Fint om du legger ut litt informasjon om PC utrustningen også og hvilken strømforsyning du bruker på Chief'en.
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
jalauri View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 april 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 50
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jalauri Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2015 at 14:08
Her er spekken fra komplett (kjøpt oktober 2013)

 

Komplett Home Mini

Støtsikker PC-eske

Cooler Master Elite 120 Mini-ITX Sort

Vifte: 1x 120mm Front, 1x 80mm Side, mITX, Aluminu

Cooler Master Silent Pro Gold 550W PSU

ATX 12V V2.3, 80 Plus Gold, Standard, 2x 6+2pin PC

Intel Pentium G2030 Processor

LGA1155, Dual Core, 3.0GHz, 3MB, 55W, HD Graphics,

MSI B75IA-E33, Socket-1155

mini-ITX, B75, DDR3, 1xPCIe-x16, SATA 6Gb/s, USB 3

Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9

Kit w/2x 4GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, 1.5V, Low V

ZOTAC GeForce GT 630 1GB PhysX CUDA

PCI-Express 2.0, "ZONE", DDR3, DL-DVI-D, HDMI, VGA

Kingston SSDNow V300 240GB 2.5" OEM

SATA3.0, 7mm, 450MB/450MB/s read/write, SandForce®

Samsung DVD Writer, SH-224DB

SATA, DVD±R: 24x, DVD±R DL: 8x, CD-R: 48x, Bulk, B

Seagate® Expansion Portable Drive 1TB

SuperSpeed USB 3.0, 2.5"

ASUS USB-N66 Dual-Band N900 USB Adapter

Powerful Wireless dual-band 3x3 USB adapter deliev

Microsoft OEM Wired Desktop 400

USB-Nordisk-Sort, 1 pack

HDMI 1.4 Kabel M/M 5m gullkontakter

1.4 verifisert HDMI-kabel med gullkontakter, 5m

MS COA Label Windows Pro 7

Nordic, 32/64 bit

MS DVD Win H.P/Pro/Ultimate 7 EN 64bit

Komplett

MS ROYALTY Win Pro 7 Nordic

32/64 bit

Garanti 3 år - Sende inn

PC sendes av kunde til Komplett.no

AOC 27" LED M2752PQU

1920x1080, 8ms, 20m:1, Speakers, VGA/DVI/HDMI/DP,

Digitrax Super Chief / Traincontroller Gold 9
Back to Top
jalauri View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 april 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 50
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jalauri Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2015 at 14:26
Benytter Norton 360 mot virus

Dette er ikke et problem som er kommet gradvis. Dette kom over natta og alt jeg forsøker å gjøre nå har fungert utmerket tidligere

Har ikke fått tatt i bruk så mye av traincontroller funksjonalitet ennå. Benytter forløpig kun spontanious runs. Dette har fungert utmerket med 8-10 tog uten lagging og kollisjoner. Å legge om sporvekslere og kjøre 4 tog fra Digitrax håndkontroll går fortsatt som normalt.

Strømforsyning er Digitrax egen trafo PS2012 20 Amp

Som computer interface benytter jeg Digitrax PR3. 

Når jeg titter i setup på Traincontroller så kommuniserer denne på en hastighet rundt 16000 baud. Er dette korrekt og hvordan kan jeg endre denne hastigheten?
Digitrax Super Chief / Traincontroller Gold 9
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2015 at 14:56
Hei

Vet ikke om du er på TrainController forumet men du bør lese denne artikkelen.


Riktignok litt gammel men at den står der fortsatt tyder nok på at den gjelder den dag i dag også http://www.freiwald.com/forum/viewtopic.php?f=1&t=17708

Edited by jhh61no - 07 februar 2015 at 14:57
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
jalauri View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 april 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 50
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jalauri Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 februar 2015 at 00:17
Ja da er feilen funnet. Etter å tuklet en del med PC og programmvare tok jeg en runde og dyttet litt på alle kontakter i Loconettet. Vips så var problemet forsvunnet! Ømfintlige saker!

Jan Ove
Digitrax Super Chief / Traincontroller Gold 9
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,109 seconds.