MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Når øker import-grensen på 200 kroner?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Når øker import-grensen på 200 kroner?

 Post Reply Post Reply
Author
Tog View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 mars 2013
Status: Offline
Points: 274
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Når øker import-grensen på 200 kroner?
    Posted: 10 oktober 2013 at 18:45
Vi som kjøper modelljernbane via utenlandske nettsteder ser frem til at det tollfrie beløpet øker fra dagens 200 kroner - (kanskje opp til 1000 kroner ?) slik FrP har fått nedfelt i regjeringserklæringen. Men allerede nå har NRK startet krigen mot den ennå ikke tiltrådte regjeringen og i Dagsnytt 18 i dag hadde de alliert seg med kremmerne som selvsagt helst vil ha sine monopol uforstyrret. Det blir spennende å se om folk kan slutte å be avsender skrive "gave" eller "vareprøve" på pakkene innen overskuelig tid.  200-grensen har i alle fall stått uendret siden 1975 - en toll-dinosaur som nå er moden for paleontologisk museum.
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 oktober 2013 at 19:13
Dette gjør endelig at ting blir enklere om man handler brukt feks fra Tyskland, eller skal ha deler og utstyr som norske forhandlere enten ikke har hørt om eller ikke gidder å legge energien i å skaffe.
Ettersom frakt fra utlandet og inn til Norge er mye rimeligere enn hva norske forhandlere tilbyr, så bør denne beløpsendringen også føre til at Posten må gjøre noe med sine priser som har eksplodert de siste årene.
Her er det vel forhandlerne som ikke kan unngå å gå rundene som trengs ovenfor Posten.

Interessant å se at den som engasjerer seg mest i mot en heving av beløpsgrensen, er en som selv profitterer enormt på billig skrot han importerer fra Asia.
Påslaget er ofte såpass drøyt, at en kan lure på hvor om seg kundene egentlig er.
At media fremstiller det meste veldig spissformulert, eller kun belyser en side av en sak er noe de har hatt glede av i flere hundre år. Så får det bli op til hver enkelt å danne sin egen mening.

Sist gang en lignende diskusjon var i gang så var det netthandel innenlands som ble populært, og spådommene fra den gang om butikkdød slo selvfølgelig ikke til.
Selvsagt har noen av de som ikke klarte å tilpasse seg den nye hverdagen forsvunnet, men dinosaurer dør ut uansett.
For MJ har jeg inntrykket av at varene kun har blitt mer tilgjengelig for kundene, og at fler handler mer etter at vi fikk et bedre utvalg av nettbutikker.
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 oktober 2013 at 15:54
Det som er mest urettferdig mot norske butikker, er at man får handle under importgrensa uten moms. For varer under 200,- utgjør ikke dette veldig mye, men hvis grensa blir satt til 1000,- begynner det å dra seg på. Det mest rettferdige ville vært om det var moms på alt, men ikke de skyhøye fortollingsgebyrene.
Back to Top
hsa77 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 desember 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hsa77 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 oktober 2013 at 16:11
Originally posted by Heine Pedersen Heine Pedersen wrote:

Det som er mest urettferdig mot norske butikker, er at man får handle under importgrensa uten moms. For varer under 200,- utgjør ikke dette veldig mye, men hvis grensa blir satt til 1000,- begynner det å dra seg på.
Akkurat, dette poenget later det som om de færreste har fått med seg når de jubler for en økning av importgrensa. Norske butikker har ingen mulighet til å konkurrere mot momsfri import, det vil være totalt uansvarlig å øke momsfrigrensa betraktelig - hva slags fornuftige argumenter taler for å gi utenlandske butikker en fordel norske butikker ikke får? 


Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 oktober 2013 at 16:20
Som dere sier så ville det mest fornuftige være å få vekk det sinnsykt høye gebyret, og kreve inn MVA som før fra 200kr og oppover.
Fra første krone tviler jeg på at blir gjennomført, det blir for ressursintensivt.
Men burde dette gjøres konsekvent uavhengig av om man har betalt lokale avgifter eller ikke?
Tenker da først og fremst på EU/EØS.
Back to Top
bkv1 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 247
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bkv1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 oktober 2013 at 14:01
Gebyret er der nok fordi det på Postens terminal i Oslo (der importen ankomer) sitter en mengde mennesker og kontrollerer papirene og fortoller pakkene. Dette koster en hel del, men det er likevel irriterende å måtte punge ut for dette arbeidet.

Jeg har imidlertid funnet en god nettbutikk i Tyskland (http://www.modellbahnshop-lippe.com) som sender med DHL på en måte som gjør at det ikke kommer noe fortollingsgebyr på. Jeg betaler bare norsk moms ved henting av pakken, og det er OK fordi butikken lar være å fakturere den tyske momsen. Jeg er ikke sikker på hvorfor fortollingsgebyret bortfaller, men jeg kan tenke meg at DHL får forollet en hel container i en operasjon slik at det ikke faller noe gebyr på enkeltpakkene. Fraktkosnaden ligger på en 12-13 euro, og det er det ikke noe å si på.  Ikke alle tyske forhandlere jeg har prøvd får til å sende på denne måten, men noen av dem deklarerer jo gjerne hva som helst til 20 euro.

Som N-baner må jeg nesten handle en del varer i Tyskland, men jeg kjøper også noe i Norge.



Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 oktober 2013 at 17:46
Hva med å se på denne.
Har ikke forsøkt selv, men der er et stort utvalg av N-skala lok.
 
 
Back to Top
bkv1 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 247
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bkv1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 oktober 2013 at 20:24
Originally posted by mikki mikki wrote:

Hva med å se på denne.
Har ikke forsøkt selv, men der er et stort utvalg av N-skala lok.
 
 

Tja, jeg ser overskriften på web-siden deres: "Toy Trains. Official Märklin Store".

De har Trix n-skala produkter, men det er vel også det eneste.
Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 oktober 2013 at 01:14
Originally posted by EirikS EirikS wrote:

Som dere sier så ville det mest fornuftige være å få vekk det sinnsykt høye gebyret, og kreve inn MVA som før fra 200kr og oppover.
Fra første krone tviler jeg på at blir gjennomført, det blir for ressursintensivt.
Men burde dette gjøres konsekvent uavhengig av om man har betalt lokale avgifter eller ikke?
Tenker da først og fremst på EU/EØS.


Her kunne vi godt ha gjort som i resten av EU. Er det betalt lokal moms bortfaller den norske.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 oktober 2013 at 11:12
Kan forstå at Posten ønsker seg penger når ikke folk sender brev lenger?!
 
Gebyret for merarbeid er kanskje "riktig" ut fra merarbeid og tid? Dette burde inngå i portoen - og ikke komme som et ekstra gebyr på mottaker. Over alt i Verden ellers, betaler man for at brevet/pakken skal komme frem til mottaker uten ekstra avgift. Det ville være som om når noen sender deg et brev ellers, så betaler du for distribusjonen - selv om du gjør egenfortolling selv.
Lurer litt på om Postens gebyrer gjelder for alle forsendelser?
Noen ganger har avsender i utlandet sendt pakken/brevet som "Rekommandert", da har jeg kunne hente dette uten å betale noe på Posten.
 
Liker å få "valuta for pengene", så jeg bruker av prinsipp å egenfortolle. Da har Posten det ekstra arbeid å reversere sin prosess samt det ekstraarbeid å måtte ta vare på min innsendte dokumentasjon - sikkert et betydelig ekstraarbeid som de ikke liker?
Jeg kan heller ikke se at moms ved verdigrensen på NOK 200 dekker Tollvesenets kostnader - enten det er Posten eller privat fortolling? - Derfor bør denne økes av den årsak alene. Da kan man diskutere hvor høy grensen må være for å være regningssvarende i noen år fremover?
 
Ellers er snart den eneste fordelen vi har ved å stå utenfor EU at vi har muligheten til å få inn varer på "turistkvoten" uten lokal- eller norsk moms helt legalt. Dette er også en verdigrense som er overmoden for revisjon!
- At norske myndigheter skulle legge seg bort i om man har betalt moms eller ikke i salgslandet er noe Norge faktisk ikke har noe med, så lenge vi har valgt å stå utenfor EU! - Her har vi "rett system" etter min mening! Dette er for øvrig  penger som heller ikke kommer Norge til gode gjennom fordeling av fellesskapets midler.


Edited by Kjell H. - 13 oktober 2013 at 11:17
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.