MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Blokkstyring uten PC
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Blokkstyring uten PC

 Post Reply Post Reply
Author
Janfo View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 november 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 94
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Janfo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Blokkstyring uten PC
    Posted: 24 september 2013 at 20:33
Har  et spørsmål vedr. blokkstyring, (har funnet ut at pc styring er for komplisert for meg på nåværende tidspunkt i opplæringen, det blir på en måte for meg å begynne der Grieg sluttetSmile). Vet det finnes noe som heter reed kontakter som styres av magneter under lokomotivet. hva trenges utover disse reedkontaktene for å få dette til å fungere?
 
Mvh
JAN
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 september 2013 at 22:47
Litt avhengig av om du kjører analog eller digitial hva du trenger.
Men du behøver å seksjonere linjen i avsnitt, og i enklest form så trenger du releer.
Istedet for reed anbefaler jeg deg en boks som gir tilbakemelding om det befinner seg tog på avsnittet.
Viessmann har en med nummer 5206 som også fungerer for analogdrift.
Den har tilkobling for inntil 8 avsnitt, og flere bokser kan selvsagt brukes.
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 september 2013 at 06:29
Hei Eirik

Kan disse enhetene også styre logikken med å føre tog automatisk frem til neste blokk når denne blir ledig ?
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
TerjeB View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 01 desember 2004
Location: Guinea
Status: Offline
Points: 73
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TerjeB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 september 2013 at 14:58
Hei, hvor mange seksjoner/blokker ser du for deg at du trenger?

Vær klar over at uten PC-styring vil toget i utgangspunktet starte og stoppe momentant i motsetning til myk start/stopp med en PC-løsning.

Industrien benytter PLS (programerbar logisk styring) til alle mulige oppgaver, og disse koster fra 1250kr for 8 innganger (til sensorer) og 4 utganger (til blokker).

!2 innganger og 8 utganger koster fra 1900 (fra ELFA).

Utfordringen her er at noen må programmere PLSen for deg, og spørsmålet er om du har klart for deg (helst på sekundet) hvordan anlegget skal virke.

Løsninger på gamlemåten med timere og releer er nok også lite realistisk i ditt tilfelle.


Edited by TerjeB - 25 september 2013 at 15:00
TerjeB
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 september 2013 at 15:00
Den enkleste formen er vel å koble kjørestrømmen via releene i boksen, og da fungerer jo det.
Men for å unngå rykk og napp lar jeg utgangene kontrollere et rele pr utgang, som igjen kontrollerer en selvbygd bremsemodul, tilhørende signaler, og tilbakemelding på et panel.
Mye på samme måte som med reed altså, men man slipper å forholde seg til upålitelige reedkontakter og man bruker vanlige releer istedet for "latching"(hva heter de på norsk?).
Back to Top
TerjeB View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 01 desember 2004
Location: Guinea
Status: Offline
Points: 73
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TerjeB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 september 2013 at 15:06
Latching-rele kan vel oversettes til et rele med selvhold,

som betyr at releet beholder sin posisjon selv om det er styrt av en kort puls.

TerjeB
Back to Top
Janfo View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 november 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 94
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Janfo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 september 2013 at 19:09
Jeg kjører digitalt. Har tre linjer, har delt disse inn i 4 blokker hver, utover det så er det et skifteområde som blir en blokk for seg. Ser at det stilles spørsmål om hvorvidt togene starter av seg selv etter stopp i en blokk,går ut fra de gjør det. Som du skriver Terje B så starter togene med et rykk, ser Erik S har en løsning på det.
Lastet ned manualen på viessmann 5206 ser at blokkene bør være ca to loks lengde, hadde tenkt å ha fire blokker uten mellomrom, ser at lengden på blokkene har en begrensning på 6meter, har lagt inn plastlasker da jeg la skinnene, den blokka som inneholder Helixen er nok vel 6 m. Har noen av dere erfaring med på hvor lange blokkene kan være, er det enkelt å koble signalene ved bruk av 5206 releet. Har sikkert flere spørsmål, men tar disse nå:)
 
Mvh
JAN
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 september 2013 at 19:44
Jeg kjører analogt i Z, så har ikke helt i fingerspissene hvilke bremsemodul som er best, men vet at man der også kan bygge enkle moduler selv som signaliserer brems til loket.
Da beholder man spenning på i bremseseksjonen også, slik at lys og lyd fortsatt er i funksjon ved stopp.
Blokklengden bør ikke overstige 6m, det har noe med signalforstyrrelser å gjøre, en blokk kan vises som belagt selvom den er fri for tog. Kanskje det er der JBV sliter? :p

Kobling av signal er enkelt ved bruk av tilleggsreleet som jeg beskrev lenger opp.
Bruker et topolet der ene siden styrer bremsemodul (eller kjørestrøm direkte om det er på skjult linje), og den andre siden styrer rød/grønn til signal.
Tilkoblingene til signal kan også føres til et panel, så får man indikering på ledig/opptatt.
Tilleggsreleet kan også styres uavhengig av detektoren, feks når man har sidespor på linjen.
Back to Top
Janfo View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 november 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 94
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Janfo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 september 2013 at 20:11

Hva heter tilleggsreleet som du nevner,? Er ikke særlig oppegående på elektronikk, må kjøpe alt av moduller og releer, kan bremsemodulen til Roco brukes?, kjører med Roco multimaus.

Mvh
JAN
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 september 2013 at 23:54
Du blir fort oppegående på elektronikk om dette er noe som interesserer.
Halve moroa er nye funksjoner som fungerer? ;)
Hvis du tenker på Roco 10779 så kan den brukes ja.
En bremsegenerator skal såvidt jeg vet fungere på alle dekodere.
Men mange lokdekodere går også i brems om de kommer på et avsnitt som mates med DC.
Et triks med kun noen enkle dioder finnes også, men om dette fungerer med alle dekodere er jeg usikker på.

Releet jeg nevner er kun et rele, du vil trenge en loddebolt og litt ekstra.
Alt kan kjøpes som ferdigbygde moduler, men da må du regne med å gange utgiftene med ca 20.
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 september 2013 at 06:56
Hei
Husk at om lok skal bremse på DC spenning så må dekodere programmeres til ikke å kjøre på DC.
Tror dette er en del av de innstillinger som gjøres i CV29
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 september 2013 at 09:25
Dekodere oppfører seg ulikt mht. likestrøm.
Har man et rele som skifter mellom digitalstrøm og likestrøm, så skjer denne omkobling veldig hurtig - og dekoderen starter ikke opp fra nytt som når spenningen er borte (som ved vanlig analogdrift). Derfor fortsetter de fleste dekodere ufortrødent å kjøre videre på likestrøm - i håp om det en gang skulle komme ett nytt digital telegram til den. Dekodere utfører jo samme beskjed til de får en ny - og den kommer jo ikke på likestrømsavsnittet. Noen dekodere er slik at de vurderer polariteten til likestrømmen. Stemmer den ikke overens med kjøreretning, bremser dekoderen ned til stopp. Dette gjelder ikke alle dekodere - og produsenter (som NMJ) slurver med å ha en entydig rettning etter standard på lokene.  (Mener de skal gå forover med "side 1 eller "naturlig" foroverende ved pluss i høyre skinnestreng i denne rettningen?)
Det er heller ikke konsekvent hvordan dekodere oppfører seg mht. innstillinger av CV#29.Det kommer an på hvor lang tid skifte mellom spenningstyper varer. De fleste fortsetter å kjøre videre på likestrøm dersom spenningsbruddet er kort.
Dersom man setter CV#29 til automatisk valg av strømtype, har jeg merket at særlig dekodere fra Digitrax og Tams er kresne på boosterspenning - og kan tro at dette er likestrøm dersom spenningen kommer over/under visse grenseverdier. Disse dekodertyper har jeg spesielt market meg at kan "ta ut" om de tror det er likestrøm. Dette skjer gjerne i forbindelse med kontaktproblemer og er trolig at dekoderen mister spenning og "booter opp" på nytt?
 
Tror derfor det ikke er noen annen sikker måte å stoppe digitaltog på enn med en stoppmodul?
Den sender ut en global melding til alle dekodere som den forsyner om nedbremsing (etter dekoderparametere) - og stop. Man trenger ikke mer enn en slik stoppmodul (m/booster) til et anlegg.


Edited by Kjell H. - 26 september 2013 at 13:34
Back to Top
hsa77 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 desember 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hsa77 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 september 2013 at 22:12
Jeg er overbevist om at blokkstyring med automatisk stopp/start av tog uten PC er MYE mer komplisert/vanskelig å få til enn med PC. Det er selvfølgelig gjennomførbart, men du får et mye mindre fleksibelt anlegg. Dersom du skal ha mulighet for å velge  hvilke spor togene skal kjøre inn på osv, blir det fort sinnsykt komplisert å få til uten PC. Når du først har forstått hvordan PC-styring fungerer er det svært enkelt å endre/utivide anlegget - uten PC styring må du koble om en hel masse elektronikk for å endre den minste ting. Noe særlig billigere blir det heller ikke å droppe PC-en heller. 

Min anbefaling er derfor: Sett deg inn i PC-styring! Det virker litt uoverkommelig/vanskelig til å begynne med, men dersom du investerer litt tid på å forstå hvordan dette virker kommer du neppe til å angre.

mvh
Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.