MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - NSB BFS 65
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

NSB BFS 65

 Post Reply Post Reply
Author
RuneH View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 04 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 285
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RuneH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: NSB BFS 65
    Posted: 23 september 2013 at 11:22
Jeg holder på å realisere et byggeprosjekt som har stått lenge på ønskelisten - NSB BFS 65 ("vanlig" type, ikke "ubåt"). Nå er jeg stort sett ferdig med "kåpen" og understellet, men står litt fast pga at tilgjengelige bilder og tegninger ikke viser hvordan endeveggene ser ut ovenfor vinduene. Er det noen som vet om veggene går helt opp til takhvelvingen eller om de er i flukt med vognsidene (dvs. at innsiden av taket over plattformene skal fylles igjen)?

Edited by RuneH - 23 september 2013 at 12:22
Mvh

Rune H
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 september 2013 at 16:31
Vet ikke hvordan det er på denne her. Men på andre vogner med utstikkende tak, så er det ikke fylt igjen. Altså endeveggen går helt opp.
 
Var det dette du lurte på?
 
Og det skader ikke med noen bilderSmile
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
RuneH View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 04 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 285
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RuneH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 september 2013 at 22:05
Ja, det var det jeg lurte på (antok at det var slik, men tok ikke sjansen uten bilder/bekreftelse). Takk!

Madammen har rotet bort laderen til kameraet så jeg får ta med prosjektet med i klubben på onsdag.
Mvh

Rune H
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 september 2013 at 22:47
Takene går helt opp i bue over hvelvingen. Det står en slik vogn i hallen på jernbanemuseet på Hamar hvis du vil kikke nærmere på detaljer.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
mattis94gutt View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 22 januar 2013
Location: Akershus
Status: Offline
Points: 102
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mattis94gutt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 september 2013 at 02:01
Proud to be a nerd.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 september 2013 at 09:56
Men det er en "U-båt".
Svein S
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 september 2013 at 12:11
Det er en ubåt ja...
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
mattis94gutt View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 22 januar 2013
Location: Akershus
Status: Offline
Points: 102
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mattis94gutt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 september 2013 at 00:28
Ok, da beklager jeg. Når det kommer til gamle motorvogner er ikke jeg noe ekspert.
Proud to be a nerd.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 september 2013 at 08:39
Man har vel fastslått at taket ikke har et flatt innertak, men her er et par bilder som jeg tror bekrefter det. Det er alltid så mørkt under der, så det er ikke så lett av bilder å se hvordan det faktisk ser ut der. Jeg har prøvd å lysne bildene det jeg har fått til, og likevel er toningen nesten ikke til stede i det skyggepartiet, men likevel nok til å si at det ikke er et flatt undertak. Hvis det hadde vært flatt undertak, mener jeg vi ville sett det på disse bildene fra denne vinkelen.





Kanskje noen synes det er mer interessant med å se hele bildet av disse artige vognene, så her kommer de i normal versjon:


BFS 65 18606 Strømmen 1925, forrige litra var BFo4d type 3. Foto i Lodalen 8.4.1973.


BFS 65 + B 65 + BM 65C. Etterstad 31.3.1971.

Jeg har tatt alle bildene selv.
Svein S
Back to Top
Bhal View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Status: Offline
Points: 189
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bhal Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 september 2013 at 14:25
Jeg kan ikke bidra med noen egne bilder av innertaket over endeplattformen på en BFS65, men da jeg vil anta at dette hadde samme utførelse i førerenden som i "passasjerenden" så har jeg et par tips.
 
Sjekk bildet av endepartiet på Co65 som ligger under rullende materiell på nettsidene til Krøderbanen.
Dette er jo BFS65 18605 som er tilbakeført til opprinnelig tilstand. Her vises innertaket meget godt.
 
I Materielldatabasen til NJK ligger også et bilde. Dette er av endepartiet til BFS65 18618 som står på jernbanemuseèt. Her vises også innertaket over endeplatformen tydelig.
 
Det som jo ikke fremgår av disse bildene er hvordan taket i "førerenden" så ut på undersiden på grunn av  hovedlyskasteren. Vil anta det er en "boks" av noe slag pga denne.
 
Men hvorfor ikke ta kontakt med museet å be dem ta et bilde av undersiden av taket. Burde vel ikke være umulig å få dem til å gjøre dette?
 
mvh
Bjørn
 
Back to Top
RuneH View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 04 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 285
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RuneH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 oktober 2013 at 22:12
Noe sen tilbakemelding, men tusen takk for bilder og tips om hvor bilder kan finnes.

Det har ikke skjedd stort på byggefronten siden sist, men noen bilder har jeg klart å ta:



Mvh

Rune H
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 oktober 2013 at 01:01
Hvorfor sagde du av enden av taket egentlig?

Edited by Stian - 08 oktober 2013 at 01:02
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
pkonc View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 juni 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 208
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote pkonc Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 oktober 2013 at 19:02
Vinduet på konduktørsiden i fronten bør flyttes helt inntil der hvor sideveggen begynner......... du er tydlig opptatt av detaljer og da er dette en meget viktig en Wink 
Back to Top
RuneH View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 04 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 285
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RuneH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 oktober 2013 at 00:13
Ja, det er en viktig detalj på den vogntypen som er avbildet i Sveins innlegg. Mitt prosjekt er imidlertid av BFS 65, type 2, som har en annen vindusplassering både i fronten og på begge sidene:

http://www.digitaltmuseum.no/things/styrevogn-for-elektrisk-motorvogn-litra-bfs/NJB/JMF041386/gallery?place=Sarpsborg+(bruk+0105)&search_context=1&count=611&pos=20

Edited by RuneH - 09 oktober 2013 at 00:17
Mvh

Rune H
Back to Top
pkonc View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 juni 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 208
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote pkonc Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 oktober 2013 at 00:40
Clap......... hipp hurra for meg....... titta i toghylla mi og jeg har faktisk en Bfs65 type 2 stående der selv...... burde kanskje ha gjettet at det fantes to forskjellige da når jeg så bildene her over ..... ha ha.
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 oktober 2013 at 12:36
Originally posted by Bhal Bhal wrote:


..
Det som jo ikke fremgår av disse bildene er hvordan taket i "førerenden" så ut på undersiden på grunn av  hovedlyskasteren. Vil anta det er en "boks" av noe slag pga denne.
[..

Her har vi svaret! Tok dette bildet av BFS65 type 3 på messa på Jernbanemuseet i helgen.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 oktober 2013 at 14:12
Fra hvilken produsent, og jeg ønsker gjerne art. nr., kommer plastarkene du bruker? De ser ut til å matche veldig bra med Roco-panelet. Er det Evergreen?
Jeg har kjøpt ark fra Slaters, samme art. nr. som Collector Models brukte til sine prosjekter, men de stemmer ikke i det hele tatt lenger. Mulig de har gjort om formen.
Modellhilsen

Claes
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 oktober 2013 at 13:46
Evergreens ser ut til å fungere bra. Det er en i klubben s om m nylig har laget en konduktørvogn som ser korrekt ut.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
RuneH View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 04 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 285
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RuneH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 oktober 2013 at 18:04
Ja, Evergreen art.nr. 4030 gjør susen. Panelet er ikke 100% identisk med Roco-vognene, men avviket er først merkbart over litt større lengder hvor de to typene kombineres i høyden, f.eks. over/under et vindu.
Mvh

Rune H
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,188 seconds.