MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Loddestasjon
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Loddestasjon

 Post Reply Post Reply
Author
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Loddestasjon
    Posted: 22 september 2013 at 12:29
Jeg vurderer å investere i en loddestasjon. Jeg tror ikke på kombinasjonen av mine nybegynner ferdigheter og billige bolter fra for eksempel clas ohlson. Jeg skal i hvert fall lodde strømtilførsel til skinner og penser, pensemotorer samt byggesett.
 
Jeg ser en hel del hos Elfa og en hos Nmj, men aner ikke hva som er nødvendig å kjøpe.
 
Hva slags stasjon bruker dere?
Hvor tynne spisser er hensiktsmessig?
Marius
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 september 2013 at 17:09
Hei
Uten å ta stilling til hvilken type, pris er ditt valg, så anbefaler jeg minimum 60 watt ( gjerne 80 watt)og at det tilbys forskjellige spisstyper.
Har selv en på 60watt og kunne av og til ønsket mer kraft på den. Bruker en flat "skrutrekkertype" til spiss, "blyantspiss" funker ikke til noe etter min mening.
Terje V.
Back to Top
Tog View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 mars 2013
Status: Offline
Points: 272
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 september 2013 at 18:08
Varmluftlodding er i mange henseende langt overlegen den vanlige isenkramen. Metoden er blant annet så kjapp i oppvarmingen at omkringliggende loddinger ikke rekker å løse seg opp. Dyrere, men du finner eksemplarer til overkommelige priser på nett.
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 september 2013 at 09:07
Etter litt Research virker det som at Weller går igjen på anbefalinger.
Her er 2 på 80 watt til rundt kr 2.000. Er denne eller denne ok?
Marius
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 september 2013 at 09:31
Jeg har sett mange dårlige loddinger utført med dyre Weller-loddebolter, etter min mening er det loddekunnskap og trening som er avgjørende - ikke verktøyet.

Min loddestasjon er en Biltema http://biltema.no/no/Verktoy/Sveising-og-lodding/Loddeverktoy/Loddestasjon-19727/ som jeg har hatt i flere år. Den benytter jeg til alt i fra lodding av messingvogner til "støvkornstore" lysdioder. Og jeg foretrekker "blyantspiss" loddespiss.
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
tynset View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 25 januar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 11
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote tynset Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 september 2013 at 10:46
Hei.
Jeg er enig med Bjørn Runar Larsen her.  Alle disse loddestasjonene er gode.
Det er veldig mye smak og behag.  Jeg selv bruker en Ersa loddestasjon på 60W som jeg kjøpte i 1989.  Og den fungerer like fint i dag.  Jeg valgte den fremfor Wella sin den gangen pga. at ledningen mellom stasjon og selve loddebolten var mykere, og at det å bytte spiss mens loddebolten er varm er lettere.

Det beste er å få prøve ulike typer, og selv avgjøre hvilken man synes er best å jobbe med.  Selv var jeg så heldig å ha tilgang på flere modeller før jeg valgte den rette for meg.
Mvh
Johnny Bjerknes
http://www.johnnybjerknes.com
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 september 2013 at 12:18

Det er kanskje underordnet hvilket fabrikat man velger?

Jeg synes følgende kriterier er viktig:
  •  Loddespiss som er av jernbelagt kobber (longlife).
  • Utbyttbare loddespisser i godt utvalg (slik at man kan velge størst mulig og riktig spiss til formålet). (Årsaken til at man bør velge størst mulig spiss, er at loddingen går raskere før "resten" blir oppvarmet og loddingen blir av bedre kvalitet).
  • Justerbar temperatur.
  • Minst 50 W effekt.
  • Lavspenningsbolt m/ jordingssystem (slik at man kan lodde på følsom elektronikk).
  • Reservedelssikkerhet (slik at man kan få kjøpt nytt varmeelement, temp.sensor og spisser om nødvendig - og etter 10 - 20 år minst)

Hittil har jeg kun funnet Weller og Ersa som oppfyller mine krav - men det finnes sikkert flere? Min loddestasjon (Weller) er nå ca. 25 år gammel og er like god som en ny. - Er forøvrig ennå i handelen!

Varmluftslodding er et fint supplement til en loddestasjon men kan på ingen måte erstatte den. - Det er både-og.
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 september 2013 at 14:25
Etter å ha prøvd flere loddebolter oppigjennom, mistet og ødelagt noen, og ikke minst lært meg lodeeteknikken, så påstår jeg at et en billigbolt fra Kina kjøpt på ebay fungerer like godt som en dyr en.
Kvalitetsspiss betyr noe, men jeg har ikke brukt slike på lenge nå.
Riktig vedlikehold av spissen gjør at de man får for en femmer fungerer like greit.
Loddebolt med spisser som jeg bruker til MJ, har kostet meg en hundrelapp tilsammen ettersom jeg har to. En på 30W og en på 60W.
En loddebolt har kun en oppgave, og det er å tilføre varme.
Teknikken må man stå for selv uansett hva merket heter.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 september 2013 at 17:07
Jeg var også på utkikk etter en loddestasjon med justerbar effekt tidligere, tenkte at det kunne være "kjekt å ha". Erfaringen min derimot heller mot det Eirik sier over her, at bare man har teknikken inne spiller det mindre rolle hva slags utstyr som blir brukt. Jeg lærte meg å lodde med en billig 40W loddepenn fra Biltema (eller var det Clas, husker ikke i farta), og har klart meg fint med den. Det eneste jeg har å utsette på den er at den kan bli litt i minste laget når jeg lodder større ledninger (>1,5mm2), der hadde det vært greit med litt mer futt.

Nå har vi imidlertid nylig investert den nette sum av 199kr for en koffert med både 100W pistol og 30W penn på Clas (linken peker til Jula, samme settet), da regner jeg med vi klarer oss både til større og mindre jobberSmile

Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 september 2013 at 19:55
Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:

................

Nå har vi imidlertid nylig investert den nette sum av 199kr for en koffert med både 100W pistol og 30W penn på Clas (linken peker til Jula, samme settet), da regner jeg med vi klarer oss både til større og mindre jobber

Svein



Slike pistoler har jeg dårlig erfaringg med. Tung å arbeide med.
Min erfaring sier i rekkefølge.
Loddestasjon generelt (minimum 60Watt. Kvalitet ikke Kina-junk.
Gasslodder for mer varme. (feks Proxxon gasslodder Kan kjøpes hos Bauhaus her i Vestby.
Loddebolt av diverse størrelser 10-200watt.

Alt avhenger av hva du skal lodde og at du behersker loddeteknikken for utstyret. Her gjelder som ellers: Øvelse gjør mester.

Terje
Terje V.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 september 2013 at 20:20
Det med effekt er viktig når man skal gjøre en rekke loddinger etter hverandre - eller lodder på gjenstander som har stor masse. En tynn spiss kan heller ikke oppmagasinere mye varme og må derfor få den tilført fra varmeelementet under loddingen. Derfor er effekt viktig.
Temperaturregulering blir stadig viktigere. Moderne (miljøtilpasset) tinn uten bly er mer "kresent" på rett temperatur. Her er "vinduet" mye mindre enn for "gammelt" 20/60-tinn. Blir temperaturen for høy, noe den gjerne blir om loddebolten er uvirksom en tid, kan man risikere at tinnet blir krystalinsk eller dekomponert. Slike loddinger er svake og har dårlig holdbarhet.
Det er nesten umulig å finne blyholdig tinn i butikken om dagen.
Derfor må loddebolten være temperaturstabilisert.
 
Loddepistol har jeg kun hatt nytte av en gang jeg skulle skjøte en mastkabel i toppen av en stolpe midtvinters for > 45 år siden. - Etter min mening ubrukbart til loddinger på messingmodeller i H0-skala.
 
Det er et gammelt ordtak som sier "godt verktøy er halve jobben" - og det gjelder i hvert fall lodding.
Er ikke motstander av noe bare fordi det er billig. - Mht. gasslodding bruker jeg mest en billig gassbrenner til NOK 10. Her er flammestørrelse viktigst.


Edited by Kjell H. - 24 september 2013 at 11:38
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 september 2013 at 22:12
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:


................
Det er et gammelt ordtak som sier "godt verktøy er halve jobben" - og det gjelder i hvert fall lodding.


Så enig, så enig.

Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:


Er ikke motstander av noe bare fordi det er billig. -


Jeg kjøper også billig om jeg vet det er bra, men mye billig Kina-junk er rett og slett for billig til å være godt. Kvalitet koster også i Kina. Husk kinesiske bedrifter finner kvallitetsmaskiner i Kina, og betaler for det.

Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:


......... Mht. gasslodding bruker jeg mest en billig gassbrenner til NOK 10. Her er flammestørrelse viktigst.


De rimelige gasslodderne har jeg også hatt, men ble aldri fornøyd med dem. Om man én gang har brukt en Proxxon gasslodder ser man seg ikke tilbake. Den er nydelig å arbeide med, presis flammespiss, lett å justere, tennes og justeres med en hånd når du har bruk for den.
Anbefales. Koster noen kroner, men det glemmer du raskt når du har tatt den i bruk.
Terje V.
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 september 2013 at 22:53
Enig med Bjørn Runar. Jeg bruker en billig loddestasjon med "blyantspiss", og legger til at mye av suksessen med god lodding ligger i å bruke tynt loddetinn med lav smeltetemperatur og loddefett eller fluss når man monterer sammen byggesett, dioder eller ledninger. Sjelden jeg har hatt bruk for loddetinn med høy smeltetemperatur.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.