MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Gapestokken - sleipe og grådige MJ-selgere
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Topic ClosedGapestokken - sleipe og grådige MJ-selgere

 Post Reply Post Reply
Author
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Direct Link To This Post Topic: Gapestokken - sleipe og grådige MJ-selgere
    Posted: 19 september 2013 at 10:56

På bl.a. Finn.no og QXL dukker det av og til opp annonser med feilaktige, tåpelige eller latterlige påstander, overdrivelser og faktafeil, gjerne i forsøk på å selge gammelt ræl til overpris.

Et aktuelt eksempel finner vi nå på QXL, der "Linqen6347" hevder at et startsett av simpleste sort fra Lima er "UNIKT, IMPONERENDE - FOR SAMLEREN eller nostalgikeren" og "RETRO / VINTAGE med STORE BOKSTAVER":

http://www.qxl.no/pris/hobby/modelljernbane/lokomotiver-og-vogner/vogner-lima/ubrukt-lima-9911-h0-87-komplett-sett/v/an801171202/

Andre ganger er det ikke noe spesielt galt med selve annonsen, men selgeren prøver seg med grov overpris i håp om at potensielle kjøpere ikke undersøker markedet. Som dette eksemplet, hvor en dansk selger,  "hanc",  har satt en startpris på kr. 3000 for et BM69-sett, selv om det kan kjøpes nytt fra forhandler for kr. 2695 (NMJ, Togbutikken, kanskje flere):

http://www.qxl.no/pris/hobby/modelljernbane/lokomotiver-og-vogner/lokomotiver-nmj/nmj-topline-bm-69-01-69-61/v/an801570276/

Her må den som evt. går fem på også regne med moms og fortollingsgebyr i tillegg.

Jeg oppfordrer til å poste flere slike eksempler etterhvert som de dukker opp, både til skrekk og advarsel, og for gi lattermusklene litt mosjon.




Edited by TorsteinS - 19 september 2013 at 17:17
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Direct Link To This Post Posted: 19 september 2013 at 11:00
Jeg beklager at jeg skrev innlegget, jeg vil ikke bidra mere til denne tråden.

Magne H.L.


Edited by MY1201 - 22 september 2013 at 02:26
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Direct Link To This Post Posted: 19 september 2013 at 12:26
For å helle litt kaldt vann i blodet på denne tråden her så vil jeg påpeke at man her beveger seg på kanten av forumreglene i forhold til ordbruk og omtale av andre. Om noen føler seg kallet til å komme med flere postinger i denne tråden bår de tenke veldig godt gjennom ordbruk og karakteristikker før de poster noe. Gapestokk er avskaffet, og den enes søppel kan være den andres gull uten at hverken selger eller kjøper fortjener å henges ut for sin vurdering eller markedsføring av den grunn.
 
mvh
Eirik
-Moderator
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Tog View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 mars 2013
Status: Offline
Points: 274
Direct Link To This Post Posted: 19 september 2013 at 13:15
Lima-settet ER virkelig nostalgisk for de som har levd en stund. Det blir som med Märklins blikkvogner. Og utropet på 249 kroner er heller ikke avskrekkende for en samler. Slike saker er stadig mer populært.

Prisen på 69-settet er selvsagt altfor dyrt, og det er fint at noen peker på det på en ryddig måte. Ikke minst slik at nye vi når gjennom dette forumet slipper å gå på en skuffelse og kanskje miste interessen helt.


Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Direct Link To This Post Posted: 19 september 2013 at 17:14

Originally posted by Tog Tog wrote:

Lima-settet ER virkelig nostalgisk for de som har levd en stund. Det blir som med Märklins blikkvogner. [...]

Det kan nok omtales som nostalgisk, men "unikt" og "imponerende" er ikke ord som passer om et masseprodusert opptrekks-leketog.

Tilsvarende blir det helt feil å fremstille gamle Märklin-blikkvogner (eller lok) som gjerne har vært produsert i flere hundre tusen eksemplarer, som "sjeldne" samlerobjekter, slik jeg av og til har sett eksempler på. Det samme kan en si om flere av Märklins og Limas "norske" modeller, som riktignok ikke har vært produsert i så ekstreme antall, men som likevel har blitt solgt i bøtter og spann etter norsk målestokk.

Slike fremstillinger kan være i konflikt med markedsføringslovens §7 om "Villedende handlinger" eller §8 om "Villedende utelatelser", selv om sakene i slike tilfeller er så små at selger neppe risikerer straff.

Sånn sett synes jeg villedende beskrivelser er mer alvorlig enn ublu priser. Selgeren av BM69-settet har nok sitt på det tørre juridisk, men jeg synes likevel det er riktig å advare mot dårlige kjøp.

Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Direct Link To This Post Posted: 29 september 2013 at 14:11

Ikke overraskende ble ingen av gjenstandene nevnt i startinnlegget solgt. Det hjalp ikke at utropsprisen ble senket noe for den sistnevnte - den var fortsatt over ny pris.

"Linqen6347" glimrer for øvrig til med flere forsøk. Bl.a. et gammelt Lima-damplok som til tross for at det mangler tender (ikke nevnt i teksten), og derfor også mangler kobling bak, beskrives som "i fin fungerende stand":

http://www.qxl.no/pris/hobby/modelljernbane/lokomotiver-og-vogner/lokomotiver-lima/lima-h0-damp-lokomotiv-0-4-0-h0-no-511/v/an801674406/

Da kan man jo lure hvilke mangler de andre av gjenstandene hans kan ha når de beskrives med "fungerende tilstand", "hel og fin" eller "flott tilstand".

Terminologien hans er litt spesiell, jfr.

http://www.qxl.no/pris/hobby/modelljernbane/lokomotiver-og-vogner/lokomotiver-lima/lima-db-4-6-2-damplokomotiv-h0-m-8-hjuls-kullvogn-db-18-505/v/an801673894/

"Motorens tre lys fungerer."

Tenderen kaller han "kullvogn", men han er ikke den eneste på QXL som gjør det.

Av de andre annonsene hans ser man at han er veldig glad i uttrykket "fin vogn i settet". Javel...


Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Direct Link To This Post Posted: 29 september 2013 at 15:16
Hensikten med tråden er altså å advare mot dårlige kjøp? Og samtidig harselere med de som er så utrolig dumme at de ikke skjønner at en tender IKKE skal omtales som kullvogn, ALDRI! ?
Jeg lurer på hvor mange av de som slår til på den "unike" muligheten til å kjøpe noe limaræl konsulterer et forum de aldri har hørt om eller så for seg at eksisterte...
Burde det lovforbys å utøve modelltoghobbyen (legg merke til at jeg ikke skrev modelljernbane), før man kan alt til fingerspissene?
Eller bør annonser reguleres så innholdet tilfredsstiller modelltoglovkommisjonen?
Eller skal vi bare legge vekk litt arroganse, det er tross alt bare en lek?
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Direct Link To This Post Posted: 29 september 2013 at 18:54

Om en selger ikke skjønner hva han selger, som den aktuelle selgerens ordvalg kan tyde på, bør han være forsiktig med superlativene. Enten det skyldes uvitenhet eller et bevisst forsøk på å narre potensielle kjøpere, fortjener selgere som kaller en gjenstand med en åpenbar mangel "i fin fungerende stand" eller tilsvarende, å harseleres med.

Det samme gjør for øvrig en del aktører i reklamebransjen. Et av de siste eksemplene jeg så var en kinoreklame for en elbil, tror det var Nissan Leaf. Ut fra fremstillingen i reklamen skulle en tro det dreide seg om en temmelig heftig sportsbil. Og med de patetiske platthetene de lirer av seg i reklamer for snop, sukkervann og sanitærprodukter, er det kanskje ikke så merkelig at enkelte hobbyselgere også "tar av".

Slikt later riktignok ikke til å være utbredt blant de som poster annonser i MJFs forum, men om noen av forumets lesere føler seg fristet til å "overselge" en gjenstand, håper jeg dette kan bidra til å få dem på bedre tanker.

Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Direct Link To This Post Posted: 04 oktober 2013 at 17:42

Nytt eksempel på ublu pris, kr. 200 (kr. 130 + kr. 70 i obligatorisk porto/emballasje) for en gammel katalog som mangler forsiden, uten angivelse av fabrikant:

http://www.qxl.no/pris/hobby/modelljernbane/litteraturkataloger/ca-21-aar-gammel-katalog-med-mange-modeller/v/an709133784/

Lykke til...  Disapprove

Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Direct Link To This Post Posted: 04 oktober 2013 at 19:52
Hvordan vet du at forsiden mangler? Ellers virker det å være en Märklin-katalog på dansk.
Svein S
Back to Top
TXP Skåra View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 19 juni 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 93
Direct Link To This Post Posted: 04 oktober 2013 at 20:35
Hvisker ... >>> Det står i annonsen, Svein .... <<<
Skåralinjen og FFK. Med bluesmusikk til.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Direct Link To This Post Posted: 04 oktober 2013 at 22:17
Det har jeg sjekket 5 ganger før jeg spurte etter det, og fem ganger nå uten fortsatt å se det. Merkverdig! Ser vi på samme annonse, mon tro? Eller kanskje et tips om hvor i annonsen det står....
JEg siterer fra der det i tilfelle bør stå:
"Varens stand
Brukt"
Svein S
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Direct Link To This Post Posted: 04 oktober 2013 at 22:53
Andre linje i feltet der man kan skrive beskrivelse. Der du kikker kan man kun angi Ny/Brukt.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Direct Link To This Post Posted: 04 oktober 2013 at 23:16
Vel, dette er jo ikke viktig, men jeg er fortsatt ikke i stand til å se hvor det står at forsiden mangler. Hvis noen kan angi nøyaktig hvor dette står hen, kan man jo sende meg en PM. For offentligheten har dette minimal interesse hvis det er mine øyne det er noe feil med.
Svein S
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Direct Link To This Post Posted: 04 oktober 2013 at 23:19
Kanskje man må være innlogget? Jeg er det ikke.
Svein S
Back to Top
icefighter35 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 06 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 144
Direct Link To This Post Posted: 04 oktober 2013 at 23:43
Originally posted by ses ses wrote:

Kanskje man må være innlogget? Jeg er det ikke.
Back to Top
Magne View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 desember 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 81
Direct Link To This Post Posted: 06 oktober 2013 at 16:56
Svindel er aldri bra. Men at noen prøver selge noe til høy pris er ikke ulovlig. 

Hva er problemet med slike annonser? Samleren vil aldri la seg lure, vedkommende har oversikt over både pris og kvalitet. Det som kan skje er at noen som snuser litt på modelltog kjøper noe som er for dyrt. Og det må man nesten leve med. De aller fleste er forøvrig såpass bevandret i å søke på nettet at jeg tror det er vanskelig å omsette varer til for høy pris.

Dette er forøvrig ikke unikt innen MJ. For noen år siden skulle jeg kjøpe pulk og kikket innom finn.no. Da oppdaget jeg at ny Fjellpulken var billigere på XXL enn på finn. Det finnes også andre produkter der noen prøver hente gevinst fra at mange tror at qxl, finn osv er steder for å gjøre kupp. 

En annonse som beskriver riktig vare men gjør seg skyldig i aktiv bruk av adjektiver og høy pris er det i grunnen lite å engasjere seg i. 
Magne
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Direct Link To This Post Posted: 06 oktober 2013 at 17:44
Originally posted by Magne Magne wrote:

En annonse som beskriver riktig vare men gjør seg skyldig i aktiv bruk av adjektiver og høy pris er det i grunnen lite å engasjere seg i.
Men at noen faktisk lar seg engasjere av det, er tydeligvis noe du engasjerer deg i...

Forøvrig synes jeg det er helt legitimt å diskutere annonser i relevante fora, enten det dreier seg om gode eller dårlige kjøp, hva som er fornuftig pris, feil og "sleipe triks" eller om man er ute etter mer informasjon. Det er en del av ytringsfriheten. Om man ikke bryr seg, kan man jo bare å la være å delta.
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Direct Link To This Post Posted: 06 oktober 2013 at 20:48
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:


Forøvrig synes jeg det er helt legitimt å diskutere annonser i relevante fora, enten det dreier seg om gode eller dårlige kjøp, hva som er fornuftig pris, feil og "sleipe triks" eller om man er ute etter mer informasjon. Det er en del av ytringsfriheten. Om man ikke bryr seg, kan man jo bare å la være å delta.
Jeg har tidligere i tråden løftet en advarende pekefinger Torstein, men det ser ikke ut til at den har nådd inn hos deg. Jeg anser ikke denne tråden for å være i tråd med forumets grunnide/retningslinjer. Allerede i overskriften "Gapestokken" indikeres det jo at her skal personer henges ut.
 
Jeg anser ikke at enkeltpersoners bruk av superlativer, eller deres overdrevne verdivurdering av eiendeler til salgs på andre nettsider forsvarer en slik uthengning eller kritikk her på forumet.
 
Dersom du mener det er selgere som overtrer lover eller regler for annonsering på auksjonssider vil jeg derfor heller anbefale deg å bruke rapporteringsmulighetene til vedkommende nettsteder i fremtiden.
 
Mvh
Eirik
-Moderator
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.