Raumabana |
Post Reply |
Author | |
eginor
Medlem i MJF Joined: 13 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 102 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 26 juli 2005 at 01:47 |
Etter lang tids grubling rundt bygging etter fri fantasi kontra bygging etter forbilde, dobbeltspor kontra enkeltspor, og eventuelt kva forbilde eg skal velge for det komande anlegget, begynner raumabana å virke som eit godt alternativ. Det nærmaste eg kjem ei barndoms jernbane.
Lurer i den sammenheng på kva materiell som har gått på raumabana, tenker både vogner og lok. Tidsepoken eg tenker på er etter at damploka var parkert. Veit at korte tog med Di3 har blitt mykje brukt, men er det nokon som kan hjelpe meg med kva passasjervogner det var som vart brukt bak Di3, er det eventuelt spesielle nummer av Di3 som vart brukt her? Lurer og på kva slags godstrafikk det er som har gått på bana? Raumabana er jo full av fantastiske forbilder til landskap, men eg lurer på om trafikken på bana har vore variert og stor nok til og få til eit anlegg med interesann kjøyring? Tenker meg eit U, evt E forma anlegg med ein helix ved kvar ende av U en som fører toga ned under anlegget, der dei kjøyrer tilbake via ein skjult oppstillingsstason. Toga kjøyrer altså oppå anlegget eine veien, og under anlegget tilbake. Dette må medføre visse friheiter på Åndalsnes st. På Dombås vil tog til og frå Oslo komme inn frå helixen, men eg tenker meg og ei løysing som kan tillate tog inn og ut fra dovrebana. Er det nokon som veit om museumsloket på raumabana samt vogner til dette er å få kjøpt i modell? Mange spørsmål på ein gong, men håper noken kan hjelpe meg litt vidare på veien. |
|
Mvh Egil
|
|
Heine Pedersen
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 503 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ta en titt på denne siden: www.raumabanen.com
Leif Johnny Olestad som står bak, kan alt som er verdt å vite og litt til om Raumabanen. Mvh Heine |
|
Terje Storjord
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 344 |
Post Options
Thanks(0)
|
Svein Sando har i sin utmerkede bok "Modelljernbane på norsk"
(Grøndahl, 1992) laget et utmerket anleggsforlsag for Raumabanen. I tro
og håp om hans tilgivelse, og sett i lys av at boka er utsalgt, får
skanning og publisering av disse to sidene være ønske om og
markedsføring av en ny utgave. Mvh Terje S.
Edited by Terje Storjord |
|
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
Di3.623 trakk det siste persontoget på Raumabanen, det gikk ellers stor sett de samme lokene på Banen( har ikke numerene i hodet). Noen av Nohabene har ikke togvarmeageregat og brukes bare i gods tog. Det gikk en periode også Di4 på Raumabanen. Meningen var at strekningen skulle få de 5 lokenen, mens Nordlandsbanen og Rørosbanen skulle få Di6. Men så måtte de retunere lokene til tyskland og Di4 ble igjen satt inn i trafikk på Nordlansbanen. I dag brukes det Dobbel 8"er i godstogene og type 93 i persontogene. Olestad har en fin sammling med bilder fra banen, og er som oftes å finne på stasjonen sammen med kameraet. |
|
A matter of life and death
|
|
olestad
Nykommer Joined: 26 juli 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 0 |
Post Options
Thanks(0)
|
ja vogner som ble brukt på Raumabanen: B3,B5,AB11,BF1,BF14,BF12 og CB1 er de eg har observert. I tog 351 fra oslo forekom det ved ankomst åndalsnes følgende sammensetning: Di3-B3-B3-BF13 eller 14-B5-B5 I tog 352 er eg sikkert på at det var følgende kombinasjoner i materiellet: BF12-AB11-B3-Di3 hvor de to første vognene gikk videre i 402 fra dombås til oslo. det siste året i 2000 var det to B3 pluss enten BF1 eller BF12.Di4 gikk en periode i 352-351 og i 5258 og 5257. Di3641, 642 og 643 har også gått på Raumabanen i persontogene. BM92 har vært her en tur, men husker ikke hva anledningen var da? Di2 har vært med sesamtoget på Raumabanen. CD66 har vært en tur med pukktog. TMY 102 har vært med pukktog iår og TMY 103 og 105 også. mvh togfrelst Edited by olestad |
|
togfrelst
|
|
eginor
Medlem i MJF Joined: 13 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 102 |
Post Options
Thanks(0)
|
Har no endelig fått somla mej til å bestilt skinnemateriell til bygging av Dombås st. Blir nokre glade daga på hobbyrommet når dei dumpa ned i posten! Takker for god hjelp på veien!
Noken som veit kven som forhandler vendeskiver ala den på Dombås? Kjøyrer HO likestrøm. Kva er vanlegvis diameteren på ei slik vendeskive? |
|
Mvh Egil
|
|
olestad
Nykommer Joined: 26 juli 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 0 |
Post Options
Thanks(0)
|
På Molde er det en kar ved navn trond lage edvardsen som bygger et stort modelljernbaneanlegg av Raumabanen, og han er dyktig. send meg mail så sender eg deg adressa han, og tlfnr. han kan sikkert hjelpe deg . mvh leif j olestad
Edited by olestad |
|
togfrelst
|
|
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
Lolke(hvis jeg har skrevet rett) bygger også Domås og Raumabanen. Lengde siden han har skrevet noe på forumene. Legger inn linken til Lolke"s hjemmeside, han bygger med hovedvekt på Dombås st. http://www.lolkebijlsma.com/layout.html Edited by Wickerman |
|
A matter of life and death
|
|
olestad
Nykommer Joined: 26 juli 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 0 |
Post Options
Thanks(0)
|
jo, men han fra molde vil ha det beste anlegget av raumabanen når det blir ferdig, og der vil han kjøre Di3,Di4 og Di8 muligens med sittevogner og godsvogner nesten likt slikt det var på raumabanen med Di3 og Di3 bl.a. anlegget skal visst det er mulig plasseres i åndalsnes i ei jernbanevogn innvendig. mvh olestad |
|
togfrelst
|
|
ØyvindS
Viderekommen Joined: 03 november 2004 Location: Denmark Status: Offline Points: 46 |
Post Options
Thanks(0)
|
Her er link til gamle bilder fra Raumabanen, inkl. Dombås: Bildene er tatt av Anders Beer Wilse, og eies av Norsk Folkemuseums billeddatabase. Dombås stasjon, 1914 Dombås stasjon, 1924 Verma stasjon, Rauma Kylling bro, ved Verma - 1924 Romsdalen Romsdalen stasjon, ved åpningen av Raumabanen 29/11-1924 Marstein stasjon, ved åpningen av Raumabanen 29/11-1924 Lesja stasjon, ved åpningen av Raumabanen 29/11-1924 Åndalsnes (med teakvogner) 1927
Bildene er tatt av Anders Beer Wilse, en av Norges mest kjente fotografer. Han har gitt viktig bidrag til vår kulturarv, gjennom sine reiser land og strand rundt hvor han fotograferte alt. Bildene hans finnes tilgjengelige i Norsk Folkemuseums billeddatabase. Angi Jernbane og evt Tog. Også Axel Lindahl har endel bilder av Jernbane i samme galleri. |
|
mvh Øyvind Strøm
|
|
eginor
Medlem i MJF Joined: 13 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 102 |
Post Options
Thanks(0)
|
Olestad: Har sendt deg en pm med mailadressa mi.
Har sett på fotoa fra folkemuseet, mykje god inspirasjon. Åndalsnes st anno 1927 virka forlokkande. Ser betre ut enn dagens stasjon som har fått det nye bygget. Har nokre problem eg må løyse før eg evt kan bruke sporplanen til Sando. Eg veit at innen 5 år vil vi flytte på oss, og anlegget må derfor byggast som eit seksjonsanlegg. Problem nummer to er at anlegget også må ha muligheiter for ekspansjon om eg får betre plass etter flyttinga, og i verste fall må kunne forminskast om plassen i verste fall skulle bli mindre. Derfor tenkte eg på eit U- forma anlegg som ei god løysing. Omtrent som eit modulanlegg ala fremo, der eg kan fjerne og legge til seksjoner om det blir nødvendig pga plass. Edited by eginor |
|
Mvh Egil
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |