MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Di.R3 - Roco 72800
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Di.R3 - Roco 72800

 Post Reply Post Reply
Author
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Di.R3 - Roco 72800
    Posted: 10 september 2013 at 10:27
Nå er den kommet i all stillhet!
 
Forleden hentet jeg min utgave - og da kan det kanskje være interessant for noen med en liten omtale her på forum?
 
Dette er en "teknologisk godbit" for alle som er fasinert av slikt - på linje med Trix sin førsteutgave av Lm1.01 eller revisjonsvognen som sikkert mange husker?
Modellen er ganske lik  de 3 roterene som NSB fikk levert i perioden 1975-77 fra Beilhack. Denne har forbilde av type Xrotm levert til SBB.
- Tror fargevalg og detaljutførelse derfor passer best med en norsk versjon på slutten av 70-tallet?
Bildet av 513 i Trondheim på NJK Materielldatabase er ganske likt! SBB-fargen ser lik ut, så man slipper kanskje også å omlakkere!
Det ser for meg ut som det bare er å fjerne SBB-merker og sette på NSB-dekaler for å få en temmelig akseptabel NSB-utgave?
 
Teknisk sett er dette en liten sensasjon!
Den har bevegelse for:
  • Fremdrift (drift kun på en aksling som er utstyrt med gummiringer).
  • Løft av freseaggregat.
  • Dreiing 180 grader på understell (kan kun dreie i en sektor på 180 grader og ikke helt rundt - men det holder i massevis!).
  • Drift av freseaggregat.

Det kan godt være at den kan frese lett materiale som modell?

Lyssetting er typisk sveitsisk. Dette ser ut til å være lett å modifisere på printplatene som lysdiodene sitter på - om man vil fornorske dette?
Det er omfattende lyssetting med bl.a. lys i stigtrinnene til hytta!
Likeså kobler motoren om rettning om fresen blir dreiet på understellet, slik at rettning alltid er entydig og etter lyssetting!
Lyden er bra og omfattende. Det er lyd for dreiing og løft av aggregat, samt at motoren øker turtall under disse bevegelser.
Freseaggregatet har tydelig "egen motor" som "lever" uavhengig av fremdrift.
Det står en avansert Zimo-dekoder i denne modellen.
Jeg betalte (i utlandet) ca. NOK 2700 for denne modellen - og det synes jeg er absolutt overkommelig!
 
- Tror ikke at det vil komme en norsk utgave av denne? Til det er nok markedet for lite!


Edited by Kjell H. - 10 september 2013 at 10:38
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 september 2013 at 10:49
Jeg kan jo legge til at ved å trykke F8, så endrer man fra sveitsiske sluttlys til "norske" :)
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 september 2013 at 11:19
Vel, Tore - ikke helt norsk vel? :-)
 
Med F8 får man 3 røde sluttlys som i Sveits er "ekstra" varsellys  i trekantform. - I Norge er det vel 2 røde lys nede som er vanlig. - Her har denne modellen bare ett rødt lys på høyre side bak som standard.
- Som sagt, er det omfattende lyssetting og mange muligheter!
Man trenger 12 F-knapper for å få med alle lyd/lys/bevegelsesfunksjoner
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 september 2013 at 12:48
Da lærte jeg noe nytt i dag også :)
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 september 2013 at 09:59
Nå har jeg sett nærmere på muligheten til "å mappe om" sluttlysene på roteren.
Man må fysisk inn på printkortene for å gjøre dette. - Helt enkelt er det dog ikke mht. loddeferdigheter men det går an å få 2 røde lys nede, både forover og bakover. Da vil kun den 3. som står i midten oppe, styres av F8.
 
Bak må man kutte ledningsbanen på det lille printet som lysdiodene står på oppstrøms seriemotstanden til venstre røde diode (sett i kjøreretning) og forbinde den med tilsvarende punkt på høyre diode. Da må denne strapping legges mellom hovedprint og det lille printet for lysdiodene.
Det er gunstig å bruke en gjennomplettering som feste for laskene. Jeg bruker tynn, isolert wire-wrap-tråd til slik lasking.
 
Foran er det litt værre!
Her må seriemotstanden til tilsvarende diode finne ny plass. Jeg fjernet den og monterte den på et nytt sted på hovedprintet. Det er sikkert flere muligheter da det er mange rette partier på ledningsbanen på hovedprintet som kan kuttes og gi plass for omplassert seriemotstand? Deretter må det laskes som på den bakeste dioden.
 
Et tips når man demonterer. Man må lodde av alle 6 ledninger som går inn på printet og ta dette løs.
Vær obs på bryteren under remontering som er loddet på printet. Den er endebryter for dreiebevegelsen . Bryteren kan lett komme i knip mot kammen som aktiverer den, om den ikke blir aktivert når man skrur printet på plass. Det er en utsparing i printet der man kan se og komme til dette.
 
Er det noen interesse, kan jeg prøve å ta et foto av hvordan jeg har utført dette?
 
Glemte å nevne:
Når Roco har utført elektronikken på en slik måte, er dette neppe tilfeldig?
Dersom de også hadde en norsk utgave i tankene, så hadde de kunnet endre lay-out på hovedprint så det hadde "bare" vært å lage de enkle småprintene om for å kunne få flere lyssettinger etter versjon - eller de kunne ha arranger et strappefelt på hovedprintet der de enkelt kunne tilpasse dette. Derfor tror jeg at det ikke kommer noen norsk versjon. - NMJ har sikkert gitt input om det?
 
- Ellers er denne modellen nå vanskelig å få tak i i Tyskland. - Kun de som hadde forhåndsbestillt fikk kjøpe. Min forhandler bestillte det han fikk i forhåndsbestilling pluss et par ekstra. Det forsvant første dagen - og han fikk info av Roco at de ikke hadde flere på lager og at de heller ikke hadde planer om en ny serie.


Edited by Kjell H. - 12 september 2013 at 12:02
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 september 2013 at 12:46
Det hadde jo vært gøy å lage en norsk versjon av denne.
 
Noen som har oversikt over hva som har skjedd av ombygging på de norske utgavene?
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 september 2013 at 15:40
Det spørs hvilken epoke/årstall du mener, Svein?
Den sveitsiske som Roco har laget, er jo temmelig nær 1978-versjonen på linken over, bortsett fra noen små detaljer.
Vanskeligst å korrigere, er nok lykteplassering? Roco har 2 lykter på hver side horisontalt plassert mens de på den norske står vertikalt. Ellers er noen deksel, stiger og rekkverk endret på.
Etter som Deutz-motorne stadig hadde problemer, ble vel utlufting av motorrommet endret - og til slutt ble vel de originale motorene skiftet ut med MTU/Mercedes? Dissse endringer er vel heller ikke likt utført på alle freserene og særlig maskinhuset har blitt endret ettersom årene har gått. Derfor er vel JBV-versjon mer krevende å lage enn NSB-leveranseutførelse?
Freseaggregatet ble også endret/forenklet med en "kloss" mellom de 2 freserrotorene i stedet for den skruen som modellen har.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 september 2013 at 19:43

Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Etter som Deutz-motorne stadig hadde problemer, ble vel utlufting av motorrommet endret - og til slutt ble vel de originale motorene skiftet ut med MTU/Mercedes? Dissse endringer er vel heller ikke likt utført på alle freserene og særlig maskinhuset har blitt endret ettersom årene har gått. Derfor er vel JBV-versjon mer krevende å lage enn NSB-leveranseutførelse?

Tja, Rocos Beilhack har 6 ventilasjonsgitter på hver langside av motorrommet. De har full høyde.

På bildene av Di.R3 fra 1978-81 i MDB, er det kun 4 gitter i lengderetningen, riktignok med et smalere "blankt" felt nærmere førerhuset.  På bildet av 513 fra 1978 er det to gitre i høyderetningen, med et blankt felt mellom, mens på andre bilder er det bare gitre nederst.

På nyere bilder ser det være 6 ventilasjonsgitre eller deksler på hver side av motorrommet, altså mer som Rocos modell. Men da er det gitre bare øverst, bortsett fra på 511, som har 5 lukkede deksler og ett med gitter nederst.

Desseverre mangler MDB bilder av Di.R3 fra perioden mellom 1981 og 2003.

Her er det kanskje marked for et ombyggingssett? Med mindre Roco kommer på markedet med en norsk utgave innen rimelig tid, da.

Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 september 2013 at 08:34
Bilder av modellen?
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 september 2013 at 11:51
Her er en link til produsentens bilde. - Klarer ikke å ta noe bedre bilde selv.
 
- Ellers synes jeg ikke forskjellen mellom 5 eller 6 luftegittere på siden og del av disse som er tettet, er en særlig stor detalj for meg.
Her er teknikken og inntrykket av "en typisk norsk roter" viktigere.
Det er en rekke slike avvik mellom modell og norsk forbilde.
All den tid disse roterene ble ombygget flere ganger, så er det vel heller ikke 2 som i dag er helt like heller? Holder man seg til leveranseversjon, så er det etter min mening mindre avvik til Roco-modellen enn fra leveranseversjon til dagens ombyggede versjon.
Back to Top
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 september 2013 at 14:29
Terje
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 september 2013 at 22:41

Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

- Ellers synes jeg ikke forskjellen mellom 5 eller 6 luftegittere på siden og del av disse som er tettet, er en særlig stor detalj for meg.

Shocked  Nå tror jeg du må se langt etter opptak i Nagletellerforeningen.

Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 september 2013 at 18:18
:-)
 
- Der har jeg heller ikke vært velkommen tidligere (som ivrig forkjemper av NEM-hjul, fungerende kulisser og kortkoblinger).  
 
Jeg aksepterer at små tog er kompromiss av de store og har aller størst glede av å kjøre "fantasimodeller" uten eksakt norsk forbilde i Livesteam!
 
Det hadde vært greit om Roco hadde utstyrt roteren med 6 ventilasjonsluker - men hvor mange personer i Norge vil umiddelbart se at dette er feil med bare 5 i denne utførelse/versjon?
- Det klarer jeg fint å leve med!
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 september 2013 at 18:57

Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Det hadde vært greit om Roco hadde utstyrt roteren med 6 ventilasjonsluker - men hvor mange personer i Norge vil umiddelbart se at dette er feil med bare 5 i denne utførelse/versjon?

For ordens skyld (til nagletellere som måtte lese dette), så har Roco 6 ventilasjonsluker på hver side. NSBs Di.R3 hadde tidligere 4. Jeg kan ikke se at noen har hatt 5.

Back to Top
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 september 2013 at 20:34
Fant dette bildet, litt bedre detaljer enn tidligere bilder. Har ikke funnet årstallet
Terje
Back to Top
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 desember 2015 at 19:41
Problem med å rotere overbygget

Har ikke hatt anledning til å teste Roco sin fres på digital før nå, og rotasjonen av overbygget går ikke uten litt starthjelp. Da jeg skulle ta den løs fra transportplaten den var skrudd fast på så var den så hardt skrudd fast at jeg hadde problem med å få den løs.

Noen andre som har hatt problem med denne funksjonen av rotasjon av overbygg?
Terje
Back to Top
tso View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 juni 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 11
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote tso Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 desember 2015 at 11:05
Hadde samme problemet på min.

Fikk den byttet umiddelbart.
Var problem med den første leveransen.

Trond S.
Back to Top
ecr View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 24 oktober 2015
Location: norge
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ecr Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2015 at 13:10
Gledelig informasjon til alle:

Roco kommer med en norsk versjon denne, i sitt nyhets program for 2016.
Løp og bestill :-)
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.