MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - FREMO endestykker std. mål ?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

FREMO endestykker std. mål ?

 Post Reply Post Reply
Author
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: FREMO endestykker std. mål ?
    Posted: 02 september 2013 at 13:23
Heisann.

Er det noen som innehar tegninger av endestykker (sikkert oversett noe her på forumet) men evt. "std. målene" på disse, om det da finnes noe sånt? Tongue

Jeg er tilbake i FREMO Modus...

- Stein -
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 september 2013 at 14:11
de ligger på Fremo sine sider.. www.fremo.org
 
 
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 september 2013 at 14:24
Svein S
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 september 2013 at 14:27
Takke Svein & Svein!

Men hva om mine endestykker er 600mm bredde?
Står lite om avstand 12mm hull fra midt!
Legge til diferansen fra 70mm fra ende + forlengelse fra std. 500mm?

Huff... Wink


Edited by helleland - 02 september 2013 at 14:28
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 september 2013 at 14:51
Originally posted by helleland helleland wrote:

Takke Svein & Svein!

Men hva om mine endestykker er 600mm bredde?
Står lite om avstand 12mm hull fra midt!
Legge til diferansen fra 70mm fra ende + forlengelse fra std. 500mm?

Huff... Wink

Det er vel en fordel at du holder deg til standardbredden 50 cm av hensyn til møtet med andre moduler. Men teknisk kan du selvsagt både forøke og forminske bredden bare du får hullene på normert plass.

Selv skrev jeg ut tegningen i 1:1 og klippet ut profilen som en mal jeg la oppå finerplata, risset rundt (også for hullene), og skar ut med en vippesag. Om man vil legge til 5 cm på hver side så er det jo bare å gjøre det. Malen sier noe om hvordan det må være innenfor malen.

Ellers lar det seg vel greit gjøre å legge til 50 mm på alle horisontale mål på tegningen for å få 100 mm bredere modul.

Svein S
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 september 2013 at 15:05
Originally posted by helleland helleland wrote:

Takke Svein & Svein!

Men hva om mine endestykker er 600mm bredde?
Da er det ikke er FREMO-endestykkeWink
 
 
Personlig syns jeg det er en uting med rette hjørner i overgangen fra modul til modul eller seksjon til seksjon. Trenger man mer plass i dybden bør det være mulig å skrå kanten ut/inn fra endestykket fremfor å lage en rett firkantet overgang. Jeg syns anlegget da blir virkende atskillig mer usammenhengende, og det lager flere hjørmer man risikerer å slå borti om man ikke ser seg godt nok for
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 september 2013 at 16:05
Og dermed begrunnet du det jeg skrev at  av "hensyn til møtet med andre moduler" bør man holde seg til normen. 
Svein S
Back to Top
Toftebanen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 30 august 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Toftebanen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2015 at 20:48
Noen som vet om og eventuelt hvor man får kjøpt endestykker til Fremomoduler og eventuell pris??
Jarle
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2015 at 11:38
Vet ikke om det er noen tilgjengelige for salg akkurat nå, vet at bl.a. Togbutikken hadde tidligere. Det billigste er jo å lage en mal ut fra endeprofilen og sage ut endestykkene selv, tror det er mange som har gjort dette.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2015 at 12:24
Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:

Vet ikke om det er noen tilgjengelige for salg akkurat nå, vet at bl.a. Togbutikken hadde tidligere. Det billigste er jo å lage en mal ut fra endeprofilen og sage ut endestykkene selv, tror det er mange som har gjort dette.


Togbutikken sluttet med det, ble vist for dyrt å ta de inn.
A matter of life and death
Back to Top
Toftebanen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 30 august 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Toftebanen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2015 at 18:26
Da konkluderer jeg med at dette ikke er i normalt salg lenger, men jeg tror saken løste seg likevel, da jeg har fått et tilbud på noen endestykker på mail her.

Takk for responsen!!!
Jarle
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.