Sommertid=hagetid |
Post Reply |
Author | |
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1618 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 23 juli 2005 at 22:05 |
...Og da pleier vel de fleste legge bort jernbanen for en stund.... Her hjemme har endelig det lokale jernbaneverket fått noen sårt tiltrengte midler, og er i ferd med å bygge opp en ny trasse. Som på de store jernbanene ble den første trasseen som var under konstruksjon oppgitt og nye tegninger måtte til. Når tegningene var utarbeidet var kassa tom, og derfor ble det et par års stillstand i arbeidet, men nå gjør baneavdelingen et nytt forsøk med friske midler. Første etappe går fra de indre områder og ut i det fri: På andre siden av veggen ender trasseen foreløpig rett ut i luften, så all testkjøring må foregå med stor forsiktighet..... Når man så dukker frem fra overbygget (=verandaen) nærmer man seg raskt første stasjon: Første veksel er en av LGBs R5 veksler med godt over 2 meter radie, den neste vekselen er en R3 med 1,2 meter radie, men det holder inn til et sidespor.: For og sikre optimal elektrisk kontakt gjennom skinnelaskene settes disse inn med LGBs ledepasta: Det var alt for i dag. Søndag har arbeiderene fri, men om godværet fortsetter neste uke regner banesjefen med ytterligere fremgang i sporleggingen. Eirik |
|
Terje Storjord
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 344 |
Post Options
Thanks(0)
|
Herlig. Fortsett å poste bilder, please. Fruen er kanskje eier av familiehytta til neste sommer, og da...
|
|
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1618 |
Post Options
Thanks(0)
|
Kommer nok flere bilder Terje, må bare få bygget mer først da... (Har ikke du kvaler nok med valg av forbilde og skala uten å skulle vurdere dette her og da? ) Eirik |
|
Terje Storjord
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 344 |
Post Options
Thanks(0)
|
Kvaler har jeg hele tiden, i massevis, om det meste. Hagejernbane
begynte jeg nesten med i fjor, leker bl.a med tanken om kombinasjonen
pen H0 med skikkelig detaljering inne, og en rufsete hagejernbane til å
kjøre med ute - særlig mellom baren og solplassen på hytta. Så bare
hold meg orientert om hagebanen, når likevel er innom på forumet
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for fin inspirasjon! Hagejernbane er kjempe - det er bare det at i anleggsperioden må det graves og det hater jeg minst like mye som det å male. Har en "steinrøys" på ca. 5 x 5 meter som er avsatt til formålet. Har støttet opp skråningen med 10-15 gamle jernbanesviller, slik at lukten også er "riktig", men nå har JBV vært tom for gamle sviller en stund, slik at jeg kan skylde på det for å slippe videre fremdrift. Ellers er min erfaring med LGB-skinner og grafittpasta utendørs ikke spesielt gode. Pastaen varer ikke mer enn max. et par sesonger. Jeg har istedet frest ut skrubare skinnelasker i messing og bruker A4-skruer (syrefaste) til å feste dem med. Slike lasker kan også kjøpes for rundt 1€ pr. stk., men har du en metallfres går det greit å lage et par hundre på noen kvelder. Kontaktproblemer kan helt unngåes ved bruk av live-steam, da slipper du også hele pussejobben (selv om LGB har en slik "Putzteufel" i programmet). |
|
Terje Storjord
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 344 |
Post Options
Thanks(0)
|
Kjell og Eirik, finnes det ikke noen storskala-baner som går på
oppladbare batterier og radiokontroll? Da skulle kontaktproblemer for
oss e-lok folk være løst?
Terje |
|
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1618 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jada, det finnes det og, her f.eks: Ellers tror jeg nok ikke problemet er større enn at det er overkommelig, hvertfall ikke så lenge du er klar over det og har fokus på det fra begynnelsen. Skinneklemmer finner du forøvrig fra flere amerikanske produsenter: Begge disse har og egne klemmer for strømtilførsel, samt plastklemmer for isolerte brudd. Eirik |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Terje! Joda! - Det finnes et utvalg materiell i skala rundt 1:20 som går på "medbragt strøm". Dette er slett ikke uvanlig. Dessuten er det ofte rikelig plass i slik skala til å anbringe batterier, slik at materiellet kan bygges om. Mht. radiostyring, så er dette ikke alltid uproblematisk og valg av motorkontrollere for R/C-drift kan være avgjørende for resultatet - spesielt krypkjøringsegenskaper. Det finnes slike spesialkontrollere beregnet for MJ fra en del småprodusenter i UK og USA. Spesielt i England er batteridrift ganske utbredt og etter det jeg vet, så selges det også litt slikt materiell i Norge. - Sjekk med Kristian hos Living Steam. Har relativt nylig kjøpt en Accucraft Galloping Goose #2 som jeg hadde tenkt å bygge om til batteridrift. Utfordringen på denne (messing)modellen er å finne en god antenneplassering - noe som jeg faktisk synes er den største utfordringen generelt mht. R/C-drift. Har også sett at ESU har en R/C-lydmodul som jeg vurderer å sette inn? Er det noen som har erfaringer med denne? |
|
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1618 |
Post Options
Thanks(0)
|
Glemte det punktet der.... Fordelen med LGB lok når det gjelder kontakt er at de i tillegg til strømopptak gjennom hjul også har fjærende slepere ned på skinnen mellom akslene i boggien, eller mellom et par av hjulene på stivramme-lok. Jeg har dette loket selv (fikk det brukt sammen med en mengde annet fra Tusenfryd når jeg rev annlegget deres....) Og det fungerer suverent. 1-2 runder i passende hastighet over de skitne skinnene så ser de som nye ut. Eirik |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg vil ikke overdrive kontaktproblemer ved elektrisk drift av hagejernbaner og det finnes gode (og desverre kostbare) hjelpemidler som denne "Putzteufelen". - Forøvrig så er det mange som utstyrer akkurat denne maskinen med batteridrift. Kontaktproblem er etter min erfaring omvent proposjonalt med skala, men i Norge er utemiljøet krevende om skinnene ligger ute hele året. LGB er meget driftsikkert, men jeg er ikke helt begeistret for plasthjulene de har som standard. De er gode bidragsytere til å møkke til skinnene. Jeg har derfor byttet til metallhjul, selv om dette koster litt ekstra. - Dessuten får du litt ekstra "gromlydlyd" fra skinneskjøter på kjøpet om du bruker moderate skinnelengder. Det er nettopp det som er så befriende med live-steam og medbragt strøm. - Kommer det en godværsdag , så er det bare å "fyre opp" uten å tenke på forarbeid med skinnepuss osv. - Jeg sier derfor som Ole B.:- Ja takk - begge deler! |
|
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1618 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det har du helt rett i. Selv kjører jeg med materiell fra RhB, og dette er store modeller hvor personvognene leveres ferdig med innebelysning, og dermed metallhjul. Eirik |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |