MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Mærklin C-skinne skinnerenser?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Mærklin C-skinne skinnerenser?

 Post Reply Post Reply
Author
Per Olsen View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 27 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 28
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Olsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Mærklin C-skinne skinnerenser?
    Posted: 11 august 2013 at 00:56
Hei.
 
Jeg trenger en skikkelig skinnerenser for Mærklin C-skinner.  En renser som kan kjøres rundt på anlegget (gjerne i et tog) regelmessig for å fjerne skitt som har lagt seg på skinnene, særlig etter gummiringer på drivaksler.
 
Jeg har en skinne-sliper vogn fra Lux som hjelper en del, men den SLIPER skinnene, den løser ikke opp skitten, slik som man gjør hvis man manuelt vasker skinnene med sprit el.l.
 
Jeg har også en gammel SCHIENEN-BOY som faktisk vasker skinnestrengene med sprit.  Denne hadde vært ideell, men den fungerer dårlig pga at den henger seg opp i midtlederen, særlig over veksler, og den lager også kortslutninger over veksler.
 
Kan noen hjelpe meg med dette?  Jeg har et stort anlegg med masse skulte spor som det ikke er lett å komme til for å vaske manuelt.  Akkurat nå er det demontert, og det er ikke rent lite belegg på skinnene, selv etter jevnlig kjøring med LUX rensevognen.
 
Beste hilsen
Per.
 
 
Back to Top
mattis94gutt View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 22 januar 2013
Location: Akershus
Status: Offline
Points: 102
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mattis94gutt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 august 2013 at 03:29
Kan dette være noe eller blir det samme tingen som Lux-vogna?
Har sett vogner som renser skinnegangen med sprit men dog kun på Youtube så vet ikke hvor den var kjøpt.
Proud to be a nerd.
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 august 2013 at 21:43
Den mattis94gutt linker til, fungerer som 'tørrbørsting', og siden den har 2 parallelle filtputer, går den greit på Mä-skinner. Men slik den er konstruert, ser jeg ikke sånn umiddelbart muligheten for å kunne tilføre rensevæske.
Det går sikkert å dynke i væske, men det varer sikkert bare et visst antall meter ad gangen.

Har du forresten forsøkt å fjerne en del på midten av 'vaskekluten' på 'boy'n'?
Bjørn Egil
Back to Top
Per Olsen View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 27 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 28
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Olsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 august 2013 at 21:47
Hei.
 
Jeg har faktisk denne også, men den er ikke god nok.  Jeg måtte laste den ned med bly for å holde den på sporet, og den renser bare overflatisk.  Jeg trenger noe som kan løse opp skitt, over større avstander.
 
Men takk for tips.
 
Beste hilsen
Per
Back to Top
Per Olsen View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 27 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 28
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Olsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 august 2013 at 21:50
Hei.
 
Ja, jeg har prøvd det, men det var lite vellykket.  Den hekter seg da raskt opp i midtleder-tapper over veksler etc.  Jeg har fått det til å fungere noen ganger hvis jeg kjører raskt, slik at det ikke får tid å kortslutte nok over veksler til å bryte strømmen.  Men jeg er ikke fornøyd.
 
Beste hilsen
Per.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.