MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Selvbygger underlag for anlegg
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Selvbygger underlag for anlegg

 Post Reply Post Reply
Author
olavm View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 desember 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 115
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote olavm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Selvbygger underlag for anlegg
    Posted: 09 august 2013 at 12:02
Hei
Jeg holder på med å planlegge bygging av noen moduler til mitt mj-anlegg og har laget modulkasser med ben i furu. Som underlag i disse modulkassene kan jeg jo alltids benytte isopor-lignende materialer, men vurderer også å bruke kryssfiner.
 
Modulkassene er ca 120 x 60 cm med en avstiver midt på, slik at største spenn er i underkanten av 60 cm. Skala HO.
 
I tilfelle med kryssfiner - hvor tykk bør denne være?
 
Og er det noen som har erfaring med å bruke såkalt OSB kvalitet, som jo egentlig ikke er kryssfiner, men bare tre lag med litt større trefliser.
 
Bunnplatene skal tjene som fundament for sporunderlag, terreng og bygninger.
 
mvh Olav
OlavM
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 august 2013 at 13:22
Hei,
 
Jeg vil nok anbefale kryssfiner, ja.
Når det gjelder tykkelsen vil det selvsagt også avhenge av om vekt har noe å si. Jeg holder selv på med et tilsvarende prosjekt (http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=7321&title=lyngheibanen) hvor kassene på en stasjon er 120 x 80 cm. Her bruker jeg 9mm finer, det holder nesten Embarrassed. Dvs. at jeg ser at jeg må inn med ekstra avstiving med raster ned til 40 cm, spesielt der hvor finerplatene "slår seg", dvs. buler ene eller andre veien. Og det vil de stort sett gjøre.
 
Jeg har brukt 12mm finer til andre modulkasser, og de klarer normalt spenn på 60 cm uten problemer. Men er tyngre, både i vekt og å jobbe med. Pluss at de koster mer.
 
OSB har jeg aldri brukt, men vet at andre har erfaringer med disse.
 
Hilsen Halvor
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 august 2013 at 17:23
mitt forrige anlegg bygget jeg seksjoner i 6mm kryssfiner, her var lav vekt et veldig viktig kriterium for meg. Det krever endel planlegging å bygge seksjoner på denne måten, men resultatet ble over all forventning for min del.

Hvis det er noe jeg ville gjort annerledes nå i ettertid, er det å planlegge konstruksjonen slik at jeg får litt finer på høykant under topplata, rett under skinnegangen, for ekstra avstiving. Det går fint an å kjøre slik seksjonene er nå, men jeg merker at det ikke er så veldig mye press som skal til før topplata bøyer seg der den ikke er understøttet.

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.