Nytt anlegg TromsBanen |
Post Reply |
Author | |||
Fenriken
Viderekommen Joined: 13 juli 2013 Status: Offline Points: 25 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 06 august 2013 at 12:10 |
||
Da er planleggingen ca ferdig. Venter enda på litt skinner som er bestilt. Jeg har kjøpt et startsett fra roco med Di8 og plusset på endel skinner og veksler.
Området jeg har til disp er 1,5 x 3 m, men må bygge opp under taket, grunnet det er en bod :P
så jeg skal ha et dobbelspor rundt med en stasjon på 4 spor samt en 3 spors godsområde på den ene kortsiden. Prøvde å laste opp et planleggingsbilde laget i paint, men da jeg sitter på en forsvarspc er det ikke så enkelt å laste opp et bilde, det kan jo være farlig...
Jeg har flere utfordringer, der det ene er at i ene hjørnet har jeg en sentralstøvsuger, så jeg må bygge rundt den. I tillegg må jeg over en dør og da har jeg et spørsmål jeg trenger svar på. Planen er å ha hovedplanet et stykke under dørkarmen ( slik at den går foran døren), slik at man ikke trenger å stå i en stige for å se togene, men det andre sporet rundt skal gå rett på karmen. DVS at det ene sporet må stig i høyde, hvor mye burde man maks heve skinnegangen, slik at togene klarer å kjøre oppover ? Jeg har ca toppen 2 meter fra den starter å stige til den treffer døra, hvor mye kan den heves ?
I tillegg lurer jeg på hvilkene vogner og eventuelt hvor mange av hver type som går på nordlandsbanen per dags dato ? det er så mange forskjellige på nmj.no at jeg går i surr.
Bilder av planleggingen og anlegget skal komme. TromsBanen begynner å ta form :D
|
|||
hjp
Fremo og MjF medlem Joined: 20 desember 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 24 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Stå på gutt - Di3 og noen vogner kommer, stigning får andre komme med svar på Hils til konduktøren
|
|||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Di 3 brukes da ikke på Nordlandsbanen i dag. Det er mange år siden. Derimot brukes Di 4. |
|||
Svein S
|
|||
Fenriken
Post Options
Thanks(0)
|
||
|
|||
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Ofotbanen kjørte frem til konkursen med DI3. Tågabs Tmy gikk frem til Peterson gikk konk på Rannheim. Og Di3.642 og 628 har vært på banen de seinere år. Og 616 var det i vinter. Samt tmz i kalktoget til Verdal. Og MZ1415 til jbv har vært mye på banen. Men det som er mest vanlig er i dag er Di4 og CD312. Ikke så lenge siden det gikk 2xDi8 til Bodø ettersom CD312 var på rørosbanen med Conteinertog. |
|||
A matter of life and death
|
|||
hsa77
Medlem i MJF Joined: 15 desember 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 162 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Jeg forstår det slik at du har ca 2m hvor banen kan stige, men hvor høyt må du opp? Det er nemlig slik at jo brattere stigning, dess færre vogner klarer lokene dine å dra opp bakken - hvor mye et lok klarer å dra varierer svært mye fra lok til lok. Stigninger på 3% bør ikke være noe problem, dvs at da kommer du opp 6 cm på dine 2 m - er det nok?
|
|||
Håkon
N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro |
|||
Fenriken
Post Options
Thanks(0)
|
||
Når jeg tenker meg om, så har jeg under 2 meter, kanskje rundt 1,5 maks på ene siden av døren, mens på den andre har jeg langt over 3 meter. Dette er pga døren er nesten i hjørnet på langsiden. så det jeg kan gjøre er å eventuelt ha 6 cm stigning på begge sider, eller ha for eks 10cm på begge, men da en slakere bakke på langsiden, og en "brattere" på kortsiden, og kun bruke den som nedoverbakke hvis ikke lokene klarer stigningen. hørtes det fornuftig ut ? så har det sporet en fast retning å kjøre, mens det andre kan være begge ? |
|||
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Jeg har uten hell forsøkt å se for meg hvordan prosjektet ditt egentlig arter seg. For å få noen fornuftige innspill tror jeg en skisse er nødvendig. Forøvrig må jeg bare si at Nordlandsbanen og dobbelspor skurrer litt for meg... |
|||
Fenriken
Post Options
Thanks(0)
|
||
Her ser dere planen min. Det ytterste sporet skal gå opp fra stasjonen. Håper dere forstår bedre. Skurrer det at jeg vil det skal være dobbeltspor ? Men det at nordlandsbanen går i en sirkel på 1,5 x 3 meter skurrer ikke ? Neivel.... dobbelt spor = dobbelt moro. I tillegg, ville jeg ha vognene som går på nordlandsbanen. Jeg skjønner jo at jeg ikke klarer å skape nordlandsbsnen i boden min. Men har man liten plass gjør man vel det beste ut av d ? |
|||
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Dobbeltspor gir jo som du selv sier dobbelt moro, og du kan kjøre to tog samtidig i hver sin retning, så hvis det er det du vil ha så go for it! Imidlertid lurer jeg da litt på hvorfor det ene av de to sporene -må- gå over døra, så lenge du uansett må dukke under det andre for å komme inn..?
En annen ting jeg stusser litt på er "crossoveren" mellom dobbeltsporene i venstre ende av stasjonen. Hvis denne går den andre veien vil du få direkte tilgang til alle de tre innerste stasjonssporene fra ytre spor begge veier, kan det være noe å vurdere? Jeg har forøvrig også lyst til å linke til denne tråden her, som handler om et anlegg i omtrent samme størrelse som ditt (litt mer å gå på i lengden, men mindre i bredden) og har flere sporplanforslag. Svein |
|||
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|||
Fenriken
Post Options
Thanks(0)
|
||
Takk. Det med crossoceren var ikke dumt. Den skal jeg forandre. Grunnen til d med høyden er at boden fortsatt skal brukes som bod og jeg må justere meg etter de hyllene som allerede er der fra før av. Den andre grunnen til at jeg vil ha forskjellige høyder er vel av den enkle grunnen å få litt variasjon i systemet. Ikke noe mer enn det. To spor atmed hverandre på samme plan synes jeg virker litt kjedelig. Så på linken, ikke dumt men jeg foretrekker et anlegg jeg kan kjøre rundt med, i tillegg skal det såpass høyt i.rommet at jeg tror.det vlir enklest. Takk :-)
|
|||
hsa77
Medlem i MJF Joined: 15 desember 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 162 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Hmm. Jeg tror jeg vil fraråde å bygge en bane så høyt over bakken, for det første vil et avsporet tog som faller ned 2m fort bli ødelagt, for det andre er det svært vanskelig å både bygge og betjene/leke seg med en bane som går så høyt.
Har du vurdert å lage banen på seksjoner som du kan lagre i boden når de ikke er i bruk? Da står du mye friere til å utforme sporplanen, det blir lettere å både bygge og kjøre tog, og det er mulig å ta med seg banen når du evt. skal flytte.
|
|||
Håkon
N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro |
|||
Fenriken
Post Options
Thanks(0)
|
||
Faller en lok fra 1,4 eller 1,5 eller rundt 1,7 som jeg tenker på, spiller vel ingen rolle ? Ødelagt blir det vel uansett ? 1,4og 1,5 er høyder som folk sier de har banen på i linken litt lenger opp.. Så akkurat det me høyden er jeg ikke så redd for. Tanken på seksjoner har krysset hode mitt. Men da jeg ikke vet hvordan neste hobbyrom blir, satser jeg enkelt på 2tom2 og en kkryssfinerplate på 10 mm. Enklere blir det ikke. Hadde ikke tenkt å fikse byggninger og slikt, da budsjettet strekkes kun til selve togmatriellet.
|
|||
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Er det et ufravikelig krav at du bruker de hyllene som allerede er på plass, eller kan det være en mulighet å rive de ut og bygge nye hyller? Det er ingenting i veien med å ha et anlegg på boden og samtidig ha masse lagringsplass, anlegget kan jo bare legges inn på et egnet hylleplan med hyller både over og under, og med litt planlegging av et evt nytt hyllesystem vil du kunne få optimal utnyttelse av rommet.
Personlig liker jeg å ha anlegget ganske høyt, slik at jeg ser mer "inn" i det enn ned på det. Litt avhengig av høyden din (og evt barn eller andre som skal bruke anlegget) bør det være en grei sak å finne en passende høyde. Husk også at jo høyere anlegget er, jo mindre fri høyde over anlegget kreves for at du skal beholde oversikten. Et anlegget som ligger 150-160cm over gulvet trenger kanskje bare 35-40cm i høyden, og da er det god plass til et hylleplan over. Et alternativ kan være å plassere anlegget relativt lavt, kanskje spesielt hvis det er barn med i bildet, og sitte på en stol mens du kjører, da oppnår du samme effekt og har masse plass til hyller både over og under. I denne settingen kan det være greit å heller bygge en løs seksjon foran døra, siden det blir vanskelig å dukke under når du skal inn og ut. Du skriver at du har tenkt litt på seksjoner, og da sier det meg at du allerede nå planlegger litt fremover. Det er ingenting i veien for å begynne å legge sporet på en 10mm plate, men hvis du deler opp denne i mindre deler og evt bygger den litt opp fra hylleplanet er du allerede på god vei med seksjonsbyggingen, og kan bytte ut finerplata bit for bit etter hvert som du får laget nye seksjoner |
|||
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|||
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
For meg er poenget med å følge et forbilde at man kan gjenskape et utsnitt av virkeligheten, uansett hvor lite. Derfor ville jeg gått for en sporplan med enkeltspor på hovedlinja for å kunne modellere noen troverdige scener. Men dette er selvsagt bare min personlige mening. |
|||
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |