MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Forslag til kompakt sporplan?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Forslag til kompakt sporplan?

 Post Reply Post Reply
Author
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Forslag til kompakt sporplan?
    Posted: 06 august 2013 at 08:35
Jeg har noen korte Pecoveksler liggende som jeg ikke får brukt til noe, og har heller ikke fått noen respons når jeg har lagt de ut for salg. Lurer derfor på om jeg skal "bruke de opp" på et lite anlegg som enkelt kan flyttes på og kjøres ved anledning, og ønsker tips og forslag til sporplanen.

Jeg har følgende veksler jeg ønsker å benytte (H0 skala):
- 4 stk venstreveksel
- 4 stk høyreveksel
- 1 stk kort Y-veksel

Anlegget kan ikke være større enn at jeg enkelt kan flytte på det alene, kan evt deles opp i to-tre mindre seksjoner men en hel plate hadde nok vært det enkleste. Ser for meg en stasjon med noen sidespor, evt et mindre industriområde (men ikke for urbant), kan evt ha uttrekk på en løs kassett i enden. Gjerne litt utfordringer ved skifting av vogner, men helst ikke noe Timesaver-puslespill.

Jeg har etpar halvferdige tanker om aktuelle sporplaner, men vil gjerne ha innspill fra andre før jeg evt legger de fram...

Noen som tar utfordringen?Smile

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Espen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Espen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 august 2013 at 07:39
Her er det bare å velge Smile

http://www.carendt.com/scrapbook/page94/


Edited by Espen - 07 august 2013 at 07:40
Mvh Espen
Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 august 2013 at 08:07
Artig side det der ja, har vært mye innom den!Smile

Det er faktisk derfra jeg fant en av de alternative planene mine; Scot Osterweils Highland Terminal, som er en variant av Linn Westcotts klassiske Switchman's Nightmare. Hvis jeg bytter ut en av høyrevekslene med en Y-veksel får jeg bare 1 venstreveksel til overs, men jeg er litt usikker på om det blir for urbant for min smak.

Et annet alternativ jeg har sett litt på er en Inglenook som et lite industriområde i enden av anlegget, Carendt viser jo også mange ulike anleggsforslag basert på den. Med bare to veksler vil jeg fortsatt ha mange igjen, så jeg trenger noe mer i tillegg, og har vurdert å plassere en liten stasjon i forkant av Inglenook-området. Da begynner imidlertid lengden på anlegget å bli såpass at det må deles opp for å bli flyttbart, så jeg bør kanskje se meg om etter andre muligheter...

Svein

Edit: Ser nå at jeg har plassert denne tråden i "feil" rom, så forumadmin kan med fordel flytte den over til Design-rommet der den hører mer hjemme...


Edited by Svein_A - 07 august 2013 at 08:10
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.