MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Fargekode på himmel
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Fargekode på himmel

 Post Reply Post Reply
Author
tynset View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 25 januar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 11
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote tynset Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Fargekode på himmel
    Posted: 02 august 2013 at 18:42
Hei. Er det noen som har tips til fargekode for å male himmel som bakgrunn?
Mvh
Johnny Bjerknes
http://www.johnnybjerknes.com
Back to Top
icefighter35 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 06 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 144
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote icefighter35 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 august 2013 at 20:33
Hei, har ikke noe bra svar på akkurat fargekode, men husk at fargen vil oppfattes annerledes ettersom hvilket lys du har i rommet og over anlegget. Jeg brukte masse tid på å stå med fargeprøvelapper i hånda og sikte meg opp i lufta uta, men når jeg kom inn og fikk malinga på veggen og satt på overbelysninga så ble plutselig den perfekte himmelfargen helt feil..neste hvit eller på forsøk nummer 2,som blåbær biola.. Det greieste er vel å bare ta med seg slike lapper de har i malingbutikker og sette de opp på rekke og rad hjemme slik at alle de forskjellige påvirkningselementene i ditt eget rom som lyskilder osv er med i bedømmingen.

Tom


Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 august 2013 at 20:45
Det vi har gjort er å finne bilder på nettet av himmel, og printet ut disse i A4-størrelse for deretter å studere de og finne den vi syntes var best (under det aktuelle lyset, som Tom nevner over) Deretter gikk vi til fargehandelen og fikk blandet den nyansen vi ønsket.

Vær klar over at himmelen i horisonten er mye lysere enn høyere oppe, flere av bildene vi fant og printet ut viste dette tydelig, så vi fikk blandet til både den lyse og den mørkere fargen.

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 august 2013 at 23:22
Hvis det er noe som ikke kan angis med en fargekode, så må det være himmelen. Den kan jo anta nesten enhver farge med utgangspunkt i fargene blå, rød, gul og grått - minst. Og fargen vil kunne variere kontinuerlig særlig fra horisonten og oppover. Det er dette som også gjør det så utrolig vanskelig å male en naturtro himmel, for å få til disse kontinumerlige overgangene er vanskelig å få til. Det eneste tilfellet med homogen farge over det meste, er når det er overskyet med et ensformig skydekke, og da har den en eller annen grånyanse.
Svein S
Back to Top
Traveller View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 februar 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 148
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Traveller Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 august 2013 at 11:56
Mitt syn er at man ikke bør gjøre himmelen FOR realistisk; den skal fungere som en rolig bakgrunn for anlegget og en spektakulær kveldshimmel i alle sjateringer av rosa blir fort litt latterlig.

Jeg har god erfaring med en lys, klar blåfarge. Hvor lys er en smaksak (og litt etter fobildet; på fjellet er himmelem mye skarpere blå enn i lavlandet en klam sommerdag), men det er viktig å bruke rene pigmenter (altså kun blåfarge i hvit base). Malingen skal nemlig også brukes til å brekke malt bakgrunn mot en stadig blåere horisont, som trærne på min bakgrunn her (bildet har dessverre litt ujevn beysning). Man kan fint blande vanlig latexmaling og kunstnerakryl på tube når bakgrunnen en gang skal males. Basen bør være på den matte siden av halvblank.

Lykke til!

Mvh P.




Edited by Traveller - 05 august 2013 at 12:03
Back to Top
Reiner View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 02 februar 2010
Location: Danmark
Status: Offline
Points: 28
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Reiner Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2014 at 09:01
Hej Tynset
Har først nu set dit indlæg. Du kan se her hvordan jeg har løst opgaven.
Håber at det kan hjælpe dig videre, hvis du ikke allerede har lavet det.
Med venlig hilsen
Reiner

www.fjordens-naturskole.dk/naturskole/Modelbyg/Landskab%20baggrund.htm
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.