MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Bjørnlia bygges om - igjen...
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Bjørnlia bygges om - igjen...

 Post Reply Post Reply Page  <12345>
Author
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 februar 2014 at 08:54

Aluminiumsplaten har jeg fått.

Folien er festet via alle bryterne, samt med dobbeltsidig klar tape i skjøten og ytterst på kantene. Det ble ikke så veldig fint med tapen, men det fungerer Approve

Fordelen med overheadfolie er (som du sier) at den forholdsvis enkelt kan endres ved behov.

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 februar 2014 at 17:31

Oppdatering pr. 23. februar 2014:

Kobling av ledninger i lange baner...  Her har en de nye seksjonene fått plass oppå arbeidsbenken slik at det blir lettere å strekke og lodde ledninger:


Mellom seksjonene går det en 25-leder, koblet med D-sub-kontakter i hver ende. På noen av de gamle seksjonene har jeg ikke ført alle 25 lederene tvers igjennom, kun de jeg behøvde. Jeg får lide for gamle synder nå Ouch

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 februar 2014 at 20:29
Hei

Hvilke type strøm leder du gjennom D-sub kontakten ?
Er vel litt for puslete for kjørestrøm ?
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 februar 2014 at 21:02
Originally posted by jhh61no jhh61no wrote:

Hei

Hvilke type strøm leder du gjennom D-sub kontakten ?

Er vel litt for puslete for kjørestrøm ?

Definitivt for lite for kjørestrømmen ja, den har egne kontakter. Ledningen i D-sub-kontakten fører strøm til veksler og signaler.

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 februar 2014 at 23:00
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mars 2014 at 20:29
Oppdatering pr. 8. mars 2014:

Mesteparten av tilgjengelig tid går med til å koble ledninger samt å skifte ut endel eksistererende kabling. Dessuten er det slik at det jeg koblet i 2001 er heller dårlig dokumentert, likeså en del av endringene som er gjort gjennom årene Ouch

Og så er de "gamle" seksjonene malt om, til samme farge som de nye seksjonene:


Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Tog View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 mars 2013
Status: Offline
Points: 268
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mars 2014 at 21:49
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mars 2014 at 20:11

Oppdatering pr. 22. mars 2014:

Siste helg før FREMO-treff i Arendal, det kobles ledninger for harde livet...
Noen uforutsette ting har gjort at jeg pr. dato ligger noe etter tidsplanen.

Alle nødvendige ledninger er tilkoblet stillverket, her testes signalene:

Jeg rekker ikke plassere ut særlig mange (om noen) utkjørssignaler, så togene må nok få grønt flagg for utkjør på dette treffet.

På innsiden av denne seksjonen ser det for øyeblikket ganske kaotisk ut, men jeg har faktisk brukbar kontroll på kablene:

Jeg håper å kunne få koblet sammen alle seksjonene i løpet av morgendagen for å teste at det meste fungerer som det skal.

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mars 2014 at 21:07
Lykke til med innspurten Bjørn Runar .

Og velkommen til Arendal til helga!

Hilsen Halvor
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 mars 2014 at 18:17

Oppdatering pr. 23. mars 2014:

Tiden var inne for sammenkobling av stasjonen, 6 meter lang:

Alle sporene ble renset og deretter prøvekjørt overalt med en liten to-akslet skiftemaskin.

Noe arbeid på det elektriske gjenstår, så som ompolarisering av én vekselmotor, finne ut hvorfor stillverkslampene på den ene vekselen ikke lenger virker samt hvorfor en av vekslene ikke lenger fungerer. De to siste har vært testet tidligere og da virket alt som det skulle.

Signalstyringen derimot fungerte ikke som den skulle, når man stilte grønt ble det tidvis litt for mye grønt... Signalene tar lengre tid å fikse enn det som er tilgjengelig av tid frem mot Arendalstreffet så det må bli flagg for både ut- og innkjør denne gang.Ouch

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 mars 2014 at 19:42
Da må det henges sopelimer eller settes på ugyldighetsmerke på alle signaler

Blir morsomt å se Bjørnlia oppdatert!
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Tog View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 mars 2013
Status: Offline
Points: 268
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 mars 2014 at 19:45
Veeldig bra visuelt! Detaljene gir inspirasjon også for andre. MJ på sitt beste. Nå er det vel imidlertid elektronikk du er proff på. Og da bekrefter dine problemer for meg at strømmens veier er uransakelige. En trøst for flere av oss...
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 mars 2014 at 20:34
Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:

Da må det henges sopelimer eller settes på ugyldighetsmerke på alle signaler

Klart det må!



Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 mars 2014 at 23:09
Clap Veldig bra Bjørn Runar!
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 mars 2014 at 23:33
Originally posted by Bjørn R Larsen Bjørn R Larsen wrote:

Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:

Da må det henges sopelimer eller settes på ugyldighetsmerke på alle signaler


Klart det må!





Knallbra
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mars 2014 at 18:08
På Nordlandsbanen står signalet med lysene bort fra kjøreretningen, + kryss merke på signalet. Det på grunn at de ikke er ferdig med fjernstyringen.
A matter of life and death
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mars 2014 at 18:44

28-30 mars 2014:

Ildprøven for den ombygde Bjørnlia var FREMO-treffet i Arendal 28-30 mars.

Bjørnlia var plassert på linjen mellom Rise stasjon og oppstillingsstasjonen Solåsen. Og stasjonen fungerte teknisk stort sett som den skulle, men signaleringen måtte foregå med flagg:

Et par utbedringspunkter er notert etter helgen: Sporskjøten mellom to av vekslene var ikke helt optimal, men det meste av materiell kom heldigvis greit over. En Tortoise vekselmotor (flyttet over fra den gamle seksjonen) ga periodisk vakkelkontakt til vekselens kryssingsspiss i den ene endeposisjonen og må åpnes opp for utbedring.

Men, det får bli om en stund. Vel hjemme igjen etter treffet ble nemlig samtlige moduler og seksjoner stablet bort i kjelleren (som de pleier å bli). Der får de bli stående en stund mens andre MJ-prosjekter kan bli gjort.

Stay tuned! Wink

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Traveller View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 februar 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 148
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Traveller Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 april 2014 at 07:51
Hei Bjørn Runar

"Nye" Bjørnlia holder samme kvalitet som den gamle! Dessverre fikk jeg bare en kort gjesteopptreden som lokfører i godstog, men stasjonen var godt dimensjonert for skifting med laaaaange godstog. Og flaggsignaler var ren nostalgi!

Selv synes jeg det var betryggende at man kan bruke Peco kryssveksel uten andre konskvenser enn hevede øyenbryn fra flensepolitiet ...

Mvh P. (treffdeltager)
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 oktober 2014 at 21:24
På tide å børste støv av denne tråden. Nærmeste FREMO-treff i Arendal ligger mindre enn 5 måneder unna i tid, og første seksjon er nå blitt hentet frem fra sitt lagringssted for å bli jobbet på. Ni kjøreledningsstolper er blitt montert og en planovergang begynner å ta form:


Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 oktober 2014 at 00:02
Det er bra du begynner tidlig du også. Jeg har ambisiøse planer for Grimstad til Arendalstreffet :)
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 oktober 2014 at 18:46
Så bygges det vei. Veien er laget med Casco HusFix, en sementbasert sparkel som ikke krymper eller sprekker som vanlig sparkel gjør. Det er forøvrig samme materiale som er benyttet til stoppbukkene på bildet:



Overflaten blir pusset til "60-70-talls fylkesvei-standard" og males når den er gjennomtørr.
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 oktober 2014 at 21:40
Da kommer spørsmålet som du nesten forventer å få. Hvordan har du lagd støttemuren? 
Ser meget bra ut! :)
Modellhilsen

Claes
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 oktober 2014 at 22:30
Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:

Da kommer spørsmålet som du nesten forventer å få. Hvordan har du lagd støttemuren? 
Ser meget bra ut! :)

Du vil kanskje ikke tro det, men den er laget av 3 mm tykke plastplater. De er først kuttet i strimler og deretter klippet opp i biter og limt sammen. Jeg benyttet denne metoden først i 2012 da jeg sammen med to andre fra DMJK bygget hagemodeller på oppdrag fra et lokalt museum. På en av modellene hadde vi behov for en støttemur og da fant jeg på å prøve denne metoden.
Muren på bildet er bare to stener høy, men det viste at metoden fungerte:

 
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 oktober 2014 at 23:45
Stilig! Thumbs Up
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2014 at 19:58
Bygging av gjerder langs sporet

Det finnes flere måter å bygge gjerder langs sporet, her vises en av dem.
Til stolper kan benyttes pianotråd. Til dette gjerdet har jeg brukt noe metalltråd jeg hadde liggende. Den er noe tynnere (0.5mm) enn pianotråden jeg vanligvis benytter, og gjør at stolpene ikke ser unaturlig tykke ut. Dessverre var denne noe vanskeligere å jobbe med fordi den fjæret mer.

Til tråd mellom stolpene brukes kordeler fra en 0.22 mm2 ledning, denne inneholder 7 enkelttråder. Tråden knytes rundt første stolpe og slås deretter en gang rundt hver stolpe bortover. Bruk pinsett til å klemme tråden sammen rundt hver stolpe. Normalt holder det å sikre tråden med litt lynlim ved start og slutt, men det måtte noe mer liming til med disse tynne og glatte stolpene:



Jeg har valgt å lage mine gjerder med fire rader med tråder. Egentlig skal det vel være fem, men da blir enten trådene stående veldig tett, eller gjerdet blir noe for høyt.
Etter at alle tråder er på plass og limet er tørt males gjerdet med sort maling med noe innslag av brunt her og der. En Preiser-fyrbøter ble utkalt for å vise størrelsen på gjerdet:



Malingen som er benyttet er Humbrol, noe uttynnet med terpentin.
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 november 2014 at 16:26
Basislandskap på 1-2-3:

En grei måte å lage grunnlaget for landskap vises her, nemlig å benytte Biltemas gråe "högtalarmatta" (31-401 - utgått) eller lignende som underlag for "utmark". Dette er en ganske vanlig byggemåte hos svenske MJ-ere, men jeg ser det ikke så ofte brukt her.

Bildet under er tredelt, øverst vises området hvor det er limt noen tilskårne biter med styrofoam for å unngå at det fremstår helt flatt. I midten ser man høyttalermatten limt på plass (med trelim) og tilskåret. Nederst vises området etter at det er fargebehandlet. Jeg har benyttet tre akrylfarger fra Clas Ohlson, påført ufortynnet med en gammel tannbørste:



Et nærbilde:


Fargene som ble benyttet var disse:

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 november 2014 at 01:17
Den må utprøves!
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 februar 2015 at 22:30
Nå er det en stund siden siste oppdatering, det pågår landskapsarbeid på en av seksjonene:



Detaljering tar en del tid, men er gøy å holde på med:


Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 februar 2015 at 22:39
Likte særlig godt det nederste bildet med "Bjørnlia st. 0,3". Akkurat slik husker jeg skiltingen fra min ungdom.
Svein S
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 februar 2015 at 22:46
Originally posted by ses ses wrote:

Likte særlig godt det nederste bildet med "Bjørnlia st. 0,3". Akkurat slik husker jeg skiltingen fra min ungdom.

Jeg har lett opp gamle bilder på nettet for å forsøke å få det riktig...
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12345>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.